با تور مجازی از معروف‌ترین بناهای تاریخی جهان دیدن کنید

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد سه شنبه، ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۰
با تور مجازی از معروف‌ترین بناهای تاریخی جهان دیدن کنید

 در حال حاضر با توجه‌ به شیوع جهانی کرونا و منع عموم مردم از سفر، با تور مجازی می‌توانید بدون هیچ هزینه‌ای از معروف‌ترین بناهای تاریخی جهان دیدن کنید.

امروزه با‌ استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای، می‌توان تصاویر ۳۶۰ درجه از نماهای مختلف گرفت که به ایجاد تور مجازی مکان‌های مختلف منجر می‌شود. فناوری عکس ۳۶۰ درجه و فیلم ۳۶۰ درجه امکان ضبط تصویر و فیلم از زوایای مختلف و ترکیب‌کردن آن‌ها با یکدیگر را فراهم کرده است. تصاویر و فیلم‌های ۳۶۰ درجه از جاذبه‌های گردشگری معروف دنیا به‌وفور در پلتفرم‌های ارائه‌دهنده‌ی تصویر و فیلم یافت می‌شود؛ بنابراین شما می‌توانید در خانه و بدون پرداخت هزینه‌های سنگین سفر به کشورهای خارجی، تصاویر و فیلم‌های محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری دنیا را با جزئیات و کیفیت بسیار بالا و از زوایای مختلف مشاهده کنید.

کیفیت این تصاویر به‌قدری زیاد است که تصور می‌کنید در خود آن مکان حضور دارید. از سوی دیگر در حال حاضر پاندمی کرونا و شرایط کنونی باعث شده است سفر به‌عنوان کاری خطرناک و حتی اقدامی غیراخلاقی و غیرانسانی تلقی شود. تمام مسئولان و افراد آگاه حوزه‌ی بهداشت و درمان توصیه می‌کنند مردم تا زمان قطع زنجیره‌ی انتقال ویروس در خانه بمانند و خود را قرنطینه کند؛ بنابراین تورهای مجازی در این روزها می‌تواند ابزار بسیار خوبی برای مشاهده‌ی دقیق جاذبه‌های گردشگری مطرح باشند. در این مقاله از کجارو قصد داریم شما را با سایت‌ها و منابع ارائه‌دهنده‌ی تورهای مجازی و تصاویر ۳۶۰ درجه ۱۰ بنای تاریخی معروف جهان آشنا کنیم.

۱. ماچوپیچو، پرو

ماچوپیچوبسیاری از رازها درمورد نحوه‌ی ساختن ماچوپیچو در پرو که زمانی محل سکونت «امپراتوری اینکا» (Inca Empire) بوده است هنوز مخفی باقی مانده است. این بنای تاریخی منحصربه‌فرد در رشته‌کوه‌های آند در ارتفاع ۲,۴۳۰ متری از سطح دریا در حدود سال ۱۴۵۰ پس از میلاد ساخته‌شده است.سنگ‌های بسیار برزرگ مورداستفاده در ماچوپیچو، بدون استفاده از چرخ یا حیوان‌ها به مکان ساخت بنا انتقال داده شده‌اند.

با مشاهده‌ی عکس‌های ۳۶۰ درجه‌ی تور مجازی ماچوپیچو در سایت youvisit می‌توانید بخش‌های مختلف آن را به‌دقت ببینید. این تور از راهنمای صوتی نیز برخوردار است و اطلاعاتی درمورد تاریخچه و معماری ماچوپیچو و آلکاپاهای ساکن آن ارائه می‌دهد. برای دیدن این سازه از بالا می‌توانید به سایت Air Pano مراجعه کنید که تصاویر تعاملی شگفت‌انگیزی را در خود جای داده است. این تصاویر از قله‌ی «کوه ماچوپیچو» (Machu Picchu mountain) گرفته شده است.

۲. تندیس مسیح، ریودوژانیرو

مجسمه مسیح

مجسمه مسیح ۳۰ متری روی «کوه کورکووادو» (Corcovado) با ارتفاع ۷۱۰ متر ساخته‌شده است و از تمام نقاط ریودوژانیرو می‌توانید آن را ببینید. این تندیس که با نام «مسیح نجات‌دهنده» (Christ the Redeemer) شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین مجسمه‌ی جهان با سبک هنری «آرت دکو» (art deco) است. با افزایش مجسمه‌های مشابه این تندیس، تور مجازی این تندیس روی پلتفرم «گوگل آرتز اند کالچر» (Google Arts and Culture) ایجاد شده است در این تور مجازی کاربران می‌توانند با استفاده‌ از فناوری «نمای خیابانی» (Street View) در اطراف تندیس قدم بزنند.

در تور مجازی مجسمه مسیح می‌توانید از نقاط معروف ریودوژانیو هم بازدید کنید

یکی از ویژگی‌های بسیار جالب این است که پس از غروب آفتاب در پشت کوه‌های مه‌آلود، تصاویر پلتفرم تغییر می‌کند و کاربران می‌توانند تصاویر معروف‌ترین نقاط ریودوژانیرو را از بالای این کوه ببینند. این نقاط شامل «ساحل ایپانما» (ipanema beach )، «ساحل کوپاکابانا» (Copacabana Beach) و کوه کله‌قندی یا «کوه شوگرلوف» (Sugarloaf Mountain) می‌شود که از بالای کوه کورکووادو مانند تپه‌ای کوچک به نظر می‌رسد. دیدن این تصاویر ۳۶۰ درجه از بالای نقطه‌ای مرتفع در ساعات مختلف روز می‌تواند جالب باشد.

۳. اهرام جیزه، مصر

اهرام جیزه

در مرز بین کویر و قاهره‌ی مدرن می‌توانید سازه‌های به‌جامانده از ۴۵۰۰ سال پیش را ببینید که جزو مهم‌ترین یادگارهای مصر باستان هستند. شما می‌توانید در تور مجازی اهرام مصر، این سازه‌های شگفت‌انگیز را که در واقع مقبره‌ فرعون‌های بزرگ هستند، از فاصله نزدیک و دور ببینید. در این تور مجازی امکان بازدید مجازی از بزرگ‌ترین هرم‌های دنیا یعنی «هرم بزرگ» (Great Pyramid) با ارتفاع ۱۴۷ متر، «هرم خفرع» (Pyramid of Khafre) با ارتفاع ۱۳۶ متر و مجسمه‌ی ابوالهول (Great Sphinx) که در کرانه‌ی شرقی رود نیل قرارگرفته است، فراهم شده است.

۴. برج ایفل، پاریس

با مراجعه به این تور مجازی تعاملی می‌توانید مناظر اطراف یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری دنیا یعنی برج ایفل با ارتفاع ۳۲۴ متر را از سکوی رصد گردشگری این برج ببینید. آهن‌های مورداستفاده در اسکلت این برج متناسب با دمای محیط اطراف به میزان ۱۸ سانتی‌متر منقبض و منبسط می‌شوند. در ضمن در تور مجازی برج ایفل امکان بازدید از یک نمایشگاه بزرگ دیجیتالی نیز ایجاد شده است و می‌توانید در این نمایشگاه نخستین تصاویر گرفته‌شده از برج ایفل را که پاریسی‌ها در سال‌های ۱۸۸۷ تا ۱۸۸۹ ثبت کرده‌اند، از نزدیک مشاهده کند. در ضمن در این تور تصاویر ۳۶۰ درجه‌ی هوایی از نمای بالای برج‌ و چشم‌انداز شهر نیز ارائه شده است که با دیدن آن‌ها تصور می‌کنید با هلکوپتر در‌حال پرواز در بالای برج هستید

برج ایفل

۵. انگکوروات، کامبوج

«انگکوروات» که با نام شهر معابد نیز شناخته می‌شود، سازه‌ای متشکل از چند معبد است که بزرگ‌ترین بنای یادبود مذهبی جهان نیز به‌شمارمی‌رود. انگکوروات در ابتدا به‌عنوان مجموعه‌ای از معابد هندوها در نیمه‌ی نخست قرن دوازدهم ساخته شد؛ اما مدتی بعد در همان قرن به عبادتگاه بودائی‌ها تبدیل شد.

با مشاهده این تور مجازی می‌توانید چند معبد شگفت‌انگیز این مجموعه را ببینید که شامل پنج برج بنا، معبد «بانتی سِری» (Banteay Srei) که با سنگ‌های آهکی صورتی ساخته‌شده و «معبد تا پروم» (Ta Prohm) می‌شود که در فیلم «لارا کرافت: توم ریدر» (Lara Croft: Tomb Raider) در سال ۲۰۰۱ نمایش داده شده و طبیعت خرابه‌های آن را در برگرفته است.

 شهر باستانی انگکوروات در ویدویی ۳۶۰ درجه شبیه‌سازی شده است

در پروژه‌ی «انگکور مجازی» (Virtual Angkor project)  ویدیویی ۳۶۰ درجه ایجاد شده که در آن نماهایی از شهری که در قرن سیزدهم در انگکوروات قرار داشته به‌همراه سبک زندگی مردم آن نمایش داده شده است. این ویدیو ۳۶۰ درجه شبیه‌سازی‌شده با مشارکت باستان‌شناسان، مورخان و متخصصان خلق تصاویر کامپیوتری ایجاد شده‌اند.

۶. تاج محل، هند

تاج محل

تاج محل در قرن هفدهم به دستور «شاه جهان» (Shah Jahan) یکی از امپراتوران «امپراتوری گورکانی» (Mughal emperor) به‌عنوان آرامگاه ابدی همسر محبوبش «ممتاز محل» (Mumtaz Mahal) ساخته شد. این بنا که نمادی از عشق جاودانه محسوب می‌شود یکی از زیباترین ساختمان‌های جهان به‌شمارمی‌رود. می‌توان گفت این مقبره‌ی مرمرین سفید، گل سرسبد آثار تاریخی و کاخ‌های آگرا در شمال هند است. سبک معماری این بنا ترکیبی از معماری ایرانی، اسلامی و هندی محسوب می‌شود و ساخت آن ۲۲ سال طول کشیده است.

مسیرهای دیجیتالی تعاملی این جاذبه شامل مسیرهای اطراف مقبره، حوض آب در مرکز بنا که در آن شاهد انعکاسی از زیبایی‌های مقبره اصلی هستید، باغ‌های بهشت گونه و مسجد قرمز ساخته‌شده از سنگ‌ماسه که به زیبایی آراسته شده است، می‌شود. در ضمن در این تور تصاویر هوایی ۳۶۰ درجه نیز نمایش داده شده است که در آن‌ها نمای جذابی از گنبد تاج محل که شبیه غنچه‌ی نیلوفر آبی به نظر می‌رسد و مناره‌های آن و همچنین نمایی زیبا از رود «جَُمنا» (Yamuna River) به تصویر کشیده شده است.

۷.استون هنج، انگلستان

استون هنچ

استون‌هِنج بنای متعلق به دوران ماقبل تاریخ و زمانی در حدود ۵۶۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. این بنا در ابتدا تنها به‌عنوان مکانی ساده برای آتش‌زدن اجساد مردگان مورداستفاده قرار می‌گرفته است و درحدود سال ۲۵۰۰ قبل از میلاد حلقه‌ای از سنگ‌های ایستاده دور آن ایجاد شد. استون‌هنج از بلوک‌های سنگ‌های ماسه‌ای ساخته‌شده که به اعتقاد باستان‌شناسان از حفاظت‌گاه زیست‌محیطی «مارلبرو دان» (Marlborough Downs) که در حدود ۳۲ کیلومتر استون هنج فاصله دارد، به این مکان منتقل شده است و احتمالاً سنگ‌های آبی کوچک‌تر متعلق به «تپه‌های پرسیلی» (Preseli Hills) در کشور ولز هستند که در حدود ۲۲۴ کیلومتر با استون هنج فاصله دارد.

چشم‌انداز استون‌هنج در ادوار تاریخی مختلف با تصاویر کامپیوتری شبیه‌سازی شده است

در تور مجازی این میراث جهانی انگلستان می‌توانید تصاویر ۳۶۰ درجه تعاملی از مرکز این سایت باستان‌شناسی را مشاهده کنید. در ضمن می‌توانید ویدیوی مرتبط با مراحل خاک‌برداری و حفاری این محل، نحوه‌ی محافظت از آن و طراحی این مکان به‌عنوان محلی برای رصد اجرام آسمانی را مشاهده کنید. با تماشای تصاویر تعاملی که با کمک کامپیوتر ایجاد شده‌اند، می‌توانید اطلاعاتی درمورد ساخت این بنا و چشم‌انداز آن و مناطق اطراف آن در طول ادوار تاریخی مختلف، نیز به دست آورید.

۸. پترا، اردن

شهر باستانی پترا

پِترا یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود و هزاران سال قبل از تولد حضرت مسیح، شهری آباد بوده است. البته برخی از باستان‌شناسان معتقدند این شهر شگفت‌انگیز ساخته‌شده از سنگ‌های ماسه‌ای در قرن سوم پیش از میلاد به دست عرب‌های نبطی ایجاد شده است. ساختمان‌های گلبهی رنگ این شهر باستانی در فیلم‌های »بازگشت مومیایی» (The Mummy Returns) و «ایندیانا جونز و آخرین صلیب» (Indiana Jones and the Last Crusade) به تصویر کشیده شده است.

اگرچه در حال حاضر ۸۵ درصد از پترا هنوز هم مدفون است و باید حفاری‌های بسیار بیشتری برای کشف قسمت‌های متعدد این شهر انجام شود؛ اما بااین‌حال تور مجازی آنلاین این شهر که با راهنمایی‌ روایت‌کننده ارائه شده است، می‌توانید در نمادین‌ترین بخش‌های تاریخی آن قدم بزنید. با بازدید از این تور مجازی می‌توانید از تنگه طبیعی باریکی به نام «سیق» (Siq)، مقبره‌هایی که در طول مسیر وجود دارد، خرابه‌های یک معبد، یک صومعه بسیار بزرگ و ساختمان معروف «اَلخزنا» (Al Khaznah) که نماهایی با جزئیات فراوان روی دیوارهای آن حکاکی شده است، دیدن کنید. 

۹. کولوسئوم، رم

کولوسئوم

کولوسئوم که در سال‌های بین ۷۰ و ۸۰ میلادی در ایتالیا ساخته‌شده است، با ظرفیتی بین ۵۰ تا ۸۰ هزار نفر تماشاچی که از ۸۰ ورودی وارد ساختمان می‌شدند، در زمان خود بزرگ‌ترین آمفی‌تئاتر جهان و محلی برای تماشای رویدادهای ورزشی و جنگ بین گلادیاتورها بوده است.

اگرچه در حال حاضر دوسوم این بنا پس از گذشت مدت‌زمانی در حدود دو هزار سال تخریب شده است؛ اما باز هم خرابه‌های آن یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایتالیا و حتی جهان محسوب می‌شود، تور مجازی کولوسئوم امکان پیاده‌روی خیالی در قسمت‌های مختلف این بنا یا مشاهده‌ی آن از نمای بالا از طریق تصاویر ۳۶۰ درجه را فراهم کرده است.

۱۰. چیچن ایتزا

چیچن ایتزا

در شهر باستانی «چیچن ایتزا» که در شبه‌جزیره‌ی «یوکاتان» (Mexico’s Yucatán) در مکزیک واقع شده است، شگفتی‌ها و عجایب معماری بسیار زیادی وجود دارد. در چهار طرف «معبد اِلکاستیلو» (El Castillo) که با نام «معبد کِکولکِن» (Temple of Kukulcan)، یکی از خدایان مار، نیز شناخته می‌شود و در مرکز سایت قرار دارد، ۳۶۵ پله دیده می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توانید خود را به بالای معبد برسانید.

این پله ها  سالانه دو بار  در زمان اعتدالین و در قسمت شمالی، سایه‌ای به‌شکل بدن مار ایجاد می‌کنند که به قسمت پایین مجسمه سر مار متصل و این‌گونه کلوکلن ترسیم می‌شود. اولین زمان اعتدالین در اول فروردین و در زمان تحویل سال ایرانیان و دوم زمان اعتدالین در اوایل مهر رخ می‌دهد. با مشاهده‌ی تصاویر ۳۶۰ درجه می‌توانید چند مورد از خرابه‌های «تمدن مایا» (Maya civilization) را به ببینید که شامل هرم معبد جنگجویان، رصدخانه و صومعه می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع theguardian

دیدگاه