طبیعت‌گردی بدون محدودیت در فنلاند با قانون حق دسترسی به طبیعت

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد سه شنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۰
طبیعت‌گردی بدون محدودیت در  فنلاند با قانون حق دسترسی به طبیعت

بر اساس قانون حق دسترسی به طبیعت افراد سراسر جهان می‌توانند بدون هیچ‌گونه محدودیتی تا هر زمانی که خواستند در طبیعت فنلاد طبیعت‌گردی کنند.

فنلاند با ۲۰ میلیون هکتار جنگل، ۱۹۰ هزار دریاچه و حدود ۴۰ پارک ملی مقصدی بی‌نظیر برای دوستداران طبیعت است. در ضمن تقریباً تمام این جاذبه‌ها رایگان هستند و همین موضوع می‌تواند لذت ماجراجویی در طبیعت این کشور را دوچندان کند. خوابیدن در چادر و تماشای آسمان شب مناطق بکر فنلاند که رقص شفق‌های قطبی و درخشش آن‌ها زیبایی وصف‌ناپذیری به آن می‌بخشد، تجربه‌ای به‌یادماندنی خواهد بود. از جنگل‌های این کشور می‌توانید بدون هیچ مشکلی انواع توت‌های خوشمزه و کمیاب را بچینید و با آن‌ها صبحانه درست کنید.

به‌طور خلاصه باید بگویم که طبق قوانین، «حق دسترسی به طبیعت یا حق عموم مردم» (the right to roam یا Everyman’s rights) هر فردی آزادانه و بدون هیچ‌گونه محدودیتی می‌تواند از طبیعت این کشور بهره‌مند شود. 

حق دسترسی به طبیعت چیست؟

طبیعت فنلاند

حق دسترسی به طبیعت، مجموعه‌ای از قوانین است که دسترسی به‌جاذبه‌های طبیعی برخی از کشورهای اروپایی مثل سوئد، نروژ، فنلاند، استونی و اسکاتلند را برای عموم مردم امکان‌پذیر کرده‌ است. در فنلاند این قوانین گسترده‌تر از سایر کشورها اجرا شده‌اند و به بیان دیگر، بدون ترس از عواقب بد یا مجازات شدن می‌توانید آزادانه در طبیعت پرسه بزنید، در آن اقامت کنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

حق دسترسی به طبیعت امکان تقاضا برای خرید زمین را نیز فراهم کرده است

تمام گردشگرانی که وارد فنلاند می‌شوند، می‌توانند از این حق بهره‌مند شوند و این قانون تا هر زمانی که فرد با هر ملیتی بخواهد در فنلاند بماند، شامل حال وی خواهد شد. این قوانین امکان ارائه‌ی تقاضا برای  خرید ملک و زمین خصوصی را نیز فراهم کرده است و این موضوع باعث شده این قوانین به قوانین منحصربه‌فردی تبدیل شوند. تنها نهادی که می‌تواند مانع از دسترسی عموم مردم به مناطق طبیعی شود، دولت است؛ البته دولت هم به‌سادگی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

افراد عادی نیز تنها به‌واسطه‌ی اینکه در منطقه‌ای طبیعی ملک یا زمین خریده‌اند، به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند سایر افراد را از لذت‌های طبیعی آن منطقه محروم کنند. مناطقی که افراد اجازه دسترسی به آن‌ها را ندارند معمولاً با فنس‌کشی یا تابلو مشخص شده‌اند.

البته در قوانین حق دسترسی به طبیعت، در کنار آزادی‌ها و حقوق طبیعت‌گردان، مسئولیت‌هایی نیز برای آن‌ها تعیین شده است و بازدیدکنندگان باید نسبت به طبیعت، سایر بازدیدکنندگان و مالکان ملک‌های خصوصی با احترام رفتار کنند. طبق موارد ذکرشده در این قوانین، گردشگران باید فاصله‌ی لازم را از افراد ساکن در ملک‌های خصوصی و مزارع کشت‌شده حفظ کنند. بازدیدکنندگان نباید هیچ آسیبی به طبیعت و حیوان‌ها وارد کنند یا اثری از خود در طبیعت به‌جا بگذارند و زباله بریزند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مسئولیت‌های خود، این کتابچه را که توسط وزارت محیط‌زیست فنلاند منتشر شده است، دانلود و مطالعه کنید.

تا زمانی که با طبیعت و سایر بازدیدکنندگان و مالکان با احترام رفتار کنید و نسبت به مسئولیت‌های خود متعهد باشید، می‌توانید بدون هیچ‌گونه محدودیتی در تمام مناطق طبیعی فنلاند ماجراجویی کنید و غرق در زیبایی‌های آن شوید. اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید از زیبایی‌های طبیعی فنلاند بیشترین لذت را ببرید، این مقاله از کجارو از دست ندهید؛ زیرا در ادامه ایده‌های نابی را بیان می‌کنیم که با بهره‌مندی از آن‌ها می‌توانید شگفتی‌های طبیعت این کشور را با تمام وجود احساس کنید.

کوه‌پیمایی، دوچرخه‌سواری یا اسکی در جنگل‌ها

طبیعت فنلاند

در طبیعت فنلاند می‌توانید از کوه‌‌پیمایی، دوچرخه‌سواری، اسکی و حتی اسب‌سواری بدون محدودیت در جنگل‌ها و مناطق بکر طبیعی و همچنین جاده‌ها و ساحل‌ها لذت ببرید. از میان بهترین مسیرها برای کوهنوردی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

بهترین مسیرها در جنوب فنلاند و در نزدیکی هِلسینکی، پایتخت فنلاند

یوستوپالکو (Juustopolku) در هینولا

طی کردن این مسیر که تقریباً ۱۶ کیلومتر است و از میان جنگلی انبوه و از کنار رودخانه می‌گذرد، چندساعتی طول می‌کشد.

والکِیسیاوری (Valkeisjärvi)

 این مسیر کوتاه با طولی در حدود ۴٫۸ کیلومتر در اطراف «دریاچه‌ی والکِینِن» (Lake Valkeinen) واقع شده است و با ۴ ساعت رانندگی از هلسینکی به‌سمت شمال می‌توانید به این مسیر برسید.

پارک ملی نوکسیو (Nuuksio National Park)

فاصله‌ی زمانی این پارک ملی با پایتخت فنلاند تنها در حدود یک ساعت است و به‌راحتی با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی می‌توانید به آن برسید.

اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از ۴۰ پارک ملی فنلاند به این صفحه مراجعه کنید.

مکان‌های بهتر و دورافتاده‌تر

پارک ملی اورهو کِکُنِن (Urho-Kekkonen National Park)

در این پارک ملی که بسیاری از افراد آن را برای پیاده‌روی انتخاب می‌کنند، می‌توانید علاوه بر پیاده‌روی، از کوه‌پیمایی در «مسیر مدور» (Circular Hike) که از یک دشت می‌گذرد نیز لذت ببرید. در صورت بازدید از این پارک ملی می‌توانید از منطقه‌ی بسیار سردسیر و برف‌گیر «لاپلند» که فاصله‌ی زمانی آن با این پارک ملی تنها دو ساعت است نیز دیدن کنید.

مسیرهای پیاده‌روی طبیعی یولاس (Ylläs Nature Trails)

در این مسیرهای پیاده‌روی که در شمال کشور واقع شده‌اند، می‌توانید نظاره‌گر جنگل‌های سیبری باشید.

شب‌مانی و شنا در طبیعت فنلاند

شب مانی در طبیعت فنلاند

بدون تردید، یک روز کوه‌پیمایی و پیاده‌روی شما را خسته می‌کند؛ اما اگر شب را در میان جنگل‌های رؤیایی این کشور سپری کنید، خستگی را کاملاً از یاد خواهید برد. در صورت تمایل برای چادر زدن باید آن را بیرون از ملک‌های خصوصی و زمین‌های کشاورزی و در مناطقی که مطمئن هستید آسیبی به طبیعت وارد نمی‌شود، برپا کنید. در پارک‌های ملی نقاط مختلفی برای نصب چادر مشخص شده است.

شناکردن در طبیعت بکر فنلاند هم لذت خاص خود را دارد، شنا کردن در این کشور تنها به ساحل‌های عمومی محدود نمی‌شود و می‌توانید در تمام دریاچه‌ها یا تالاب‌ها بدون هیچ محدودیتی شناکنید؛ البته شنا در پارک‌های ملی و ذخیره‌گاه‌های طبیعی با محدودیت‌هایی همراه است که در چنین صورتی، مناطق ممنوعه با تابلو مشخص شده‌اند. 

چیدن توت و قارچ و ماهی‌گیری

ماهی گیری در طبیعت

گونه‌های مختلف توت موجود در فنلاند واقعا کمیاب هستند

جنگل‌های فنلاند در اواخر تابستان و در ماه‌های پاییز پر از گونه‌های مختلف توت و قارچ‌های خوشمزه می‌شوند که با خیال راحت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. از گونه‌های مختلف توت در این جنگل‌ها می‌توان به تمشک شمالی، سیاه دار سرخ و بیل بری (یا قره گیله) اشاره کرد که در خارج از کشورهای اروپای شمالی یافت نمی‌شوند.

طبق قانون حق دسترسی به طبیعت، چیدن و استفاده از این توت‌ها و قارچ‌ها هیچ محدودیتی ندارد؛ اما در نظر داشته باشید که هرچند بسیاری از این توت‌ها و قارچ‌ها بسیار خوشمزه هستند و خوردن آن‌ها هیچ خطری ندارد، برخی از آن‌ها ممکن است سمی باشند؛ بنابراین در هنگام مصرف و خوردن این خوراکی‌های وحشی، باید با احتیاط کامل عمل کنید.

اگر به غذای مقوی‌تر و پرانرژی‌تری نیاز دارید، می‌توانید با قلاب ماهی‌گیری با خیال راحت و بدون هیچ‌گونه محدودیتی ماهی‌گیری کنید؛ البته روش‌های دیگر ماهی‌گیری و همچنین شکار نیازمند مجوزهای خاص است.

آیا می‌توان با خیال راحت آتش هم برپا کرد؟

آتش روشن کردن

اگر دوست دارید قارچ کباب‌شده بخورید باید برای برپایی آتش از صاحبان ملک‌ها اجازه بگیرید؛ البته راه‌های دیگری نیز برای پخت غذا وجود دارد. در ضمن در پارک‌های ملی مکان‌های مختلف برای برپایی آتش و فضاهای سرپوشیده‌ای برای پخت‌وپز تعیین شده است. معمولاً در بیشتر نقاط هیزم فراهم شده است و شما فقط باید کبریت داشته باشید، همچنین امکان استفاده از اجاق‌های سیار مخصوص کمپ نیز وجود دارد.

اکنون که اطلاعات لازم را در مورد طبیعت‌گردی در فنلاند به دست آورده‌اید، می‌توانید بار سفر ببندید و راهی سفر شوید و سفر جاده‌ای خود را از هلسینکی آغاز کنید. فنلاند کشور وسیعی است و جاذبه‌های بی‌شماری برای سفر جاده‌ای دارد و به لطف قانون حق دسترسی به طبیعت، تمام امکانات لازم برای اقامت و طبیعت‌گردی بدون مشکل فراهم شده است.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه