پاک ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۰ کدامند؟

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۰۰
پاک ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۰ کدامند؟

طبق آمار منتشرشده از گروه «رزونانس»، شهر وین، زادگاه موسیقی کلاسیک در اتریش، در صدر لیست ده شهر پاک و سبز جهان در سال ۲۰۲۰ قرار گرفت.

«رزونانس» (Resonance)، یک شرکت فعال در زمینه مشاوره املاک و مستغلات، گردشگری، توسعه اقتصادی و بازاریابی است. طبق گزارش‌های این شرکت، بر اساس معیارهایی چون آب‌و‌هوا، تنوع و جنب‌و‌جوش شهری، لندن در صدر لیست بهترین شهرهای جهان قرار می‌گیرد. اما برای تعیین پاک‌ترین و سبزترین شهر جهان، نیاز به بررسی معیارهایی چون کیفیت هوا، پیاده‌‌راه‌ها و دسترسی به تجهیزات بازیافت و کمپوست است و در کمال شگفتی، پایتخت یکی از گشورهای اروپای مرکزی به صدر لیست راه پیدا می‌کند.

اگرچه وین، پایتخت کشور اتریش در لیست کلی رزونانس، رتبه سی‌و‌ششم را به خود اختصاص داده است، اما در لیستی که در روز زمین ۲۰۲۰ (۲۲ آوریل یا سوم اردیبهشت)، منتشر شد، این شهر در رتبه اول قرار گرفت. اما به نظر شما چه چیزی وین را تبدیل به سبزترین شهر جهان کرده است؟

وین

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که حدود ۳۰ درصد از کل انرژی لازم شهر، از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود و جالب است بدانید که نصف جمعیت وین برای رفتن به سرکار از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده می‌کنند. این دو ویژگی مهم و کلیدی را با دسترسی وسیع به فضای سبز و پارک‌های عمومی، بازیافت زباله‌ها در سطح شهر، برنامه‌های کمپوست و ۱۳۵ بازار کشاورزی ترکیب کنید و در انتها کاملا درک می‌کنید که چرا وین در این رقابت برنده شده است.

گروه مشاوره رزونانس، این مقایسه را در میان ۵۰ شهر پربازدید جهان انجام داده و برای تعیین این شهرها، از تعداد کل بررسی‌های دریافت‌شده در سایت تریپ ادوایزر (Tripadvisor) استفاده کرده است. به همین علت است که شما نام برخی شهرهای شناخته شده دوست‌دار محیط زیست مانند کپنهاگ را در این لیست نمی‌بینید.

برای ساختن لیستی از سبزترین شهرهای جهان، رزونانس با استفاده از نه شاخص متریک مختلف، به این ۵۰ شهر، نمره داده است. هرکدام از این شاخص‌ها در آمار نهایی، سهم مساوی داشتند. در میان آن‌ها می‌توان به میزان تخصیص زمین‌های شهری به فضای سبز و پارک‌های عمومی، میزان تامین انرژی شهر از منابع تجدیدپذیر و میزان استفاده افراد شاغل از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی اشاره کرد.

از دیگر معیارهای در نظر گرفته شده می‌توان به سهولت دسترسی پیاده در سطح شهر، برنامه‌های بازیافت و کمپوست و تعداد بازارهای باکیفیت کشاورزی و محصولات تازه، اشاره کرد. گروه رزونانس، همچنین، میزان مصرف آب به‌ازای هر فرد در روز (به لیتر) و کیفیت هوا بر اساس میزان آلودگی‌ و حضور ذرات معلق با غلظت PM10 را برای تعیین سبزترین شهر جهان در نظر گرفت. PM10، به ذرات معلق قابل استنشاق با قطر ۱۰ میکرومتر و کوچک‌تر می‌گویند.

طبق معیارهای ذکرشده، گروه رزونانس لیست ده شهر سبز و پاک جهان در سال ۲۰۲۰ را به شرح زیر اعلام کرد:

۱. وین، اتریش

۲. مونیخ، آلمان

۳. برلین، آلمان

۴. مادرید، اسپانیا

۵. سائو پائولو، برزیل

۶. منچستر، بریتانیا

۷. لیسبون، پرتغال

۸. سنگاپور، جمهوری سنگاپور

۹. آمستردام، هلند

۱۰. واشنگتن دی سی، ایالات متحده

دیدن شهرهایی چون آمستردام در این لیست، به‌هیچ‌وجه جای شگفتی ندارد؛ زیرا دوچرخه‌سواری در این شهر، از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از برنامه‌های دولت، منع استفاده از تمام ماشین‌های دیزلی تا سال ۲۰۳۰ است.

اما حضور شهرهایی چون سائو پائولو و منچستر در لیست ۱۰ شهر پاک جهان، شاید کمی غیرمنتظره به نظر بیاید. این شهرها با کیفیت خوب هوا، نمره‌های بالایی در پیاده‌محوری و تعداد زیاد بازارهای کشاورزان، توانستند خودشان را به‌عنوان شهرهایی پاک به جهان معرفی کنند. سائوپائولو و منچستر هرکدام به‌ترتیب، ۱۹۲ و ۱۷۲ بازار کشاورزی دارند.

برای آشنایی بیشتر با روش تحلیل و آنالیز گروه رزونانس و همچنین دیگر شهرهای سبز جهان، به این سایت، سر بزنید.

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه