نکات ضروری برای اولین سفر به کشورهای جنوب شرق آسیا

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۰
نکات ضروری برای اولین سفر به کشورهای جنوب شرق آسیا

کشورهای جنوب شرق آسیا با فرهنگ غنی و جاذبه‌های متنوع برای هر گردشگری، مقاصد بسیار جذابی هستند؛ اما رعایت برخی از نکات لازم در هنگام سفر به این کشورها یا قبل از آن، واقعا ضروری است.

اگرچه با توجه به شیوع کرونا در جهان و همه‌گیری این ویروس نمی‌توان سفر کرد و مسئولان امر نیز به‌شدت افراد را از این کار منع می‌کنند، اما دیر یا زود جهان به حالت عادی بازمی‌گردد و می‌توانیم سفرهای خود را با خیال راحت از سر بگیریم. کشورهای جنوب شرقی آسیا معمولا یکی از بهترین مقاصد گردشگری محسوب می‌شوند؛ زیرا کشورها و شهرهای این منطقه جذاب از جهان، هرآنچه را که باید یک مقصد گردشگری عالی داشته باشد، در خود جای داده‌اند. از سواحل شگفت‌انگیز و جنگل‌های انبوه و حیرت‌آور گرفته تا معابد تاریخی و شهرهای پرهیاهو.

اگر تاکنون به این منطقه از آسیا سفر نکرده‌اید، این مقاله را از دست ندهید؛ زیرا در این مقاله از کجارو قصد داریم نکات لازم در رابطه‌ با نخستین سفر به جنوب شرقی آسیا را بیان کنیم. اگر تاکنون به این مناطق سفر نکرده‌اید، قطعا تمایل دارید در مورد موضوع‌های مثل چگونگی اخذ ویزا، بهترین زمان سفر، تبادل ارز و سایر موارد مهم اطلاعات مفیدی را به دست آورید.

۱. در انتخاب مقصد موردنظرتان دقت داشته باشید

توصیه می‌کنیم در سفر به جنوب شرقی آسیا یا هر منطقه دیگر از جهان، به‌جای انتخاب مقاصد متعدد، یک یا حداکثر چند مقصد انگشت‌شمار انتخاب کنید تا هم با سفر در بین شهرها و کشورهای مختلف خود را خسته نکنید و هم به‌خوبی با فرهنگ و سبک زندگی یک شهر یا کشور آشنا شوید و شناخت عمیقی نسبت به آن به دست بیاورید؛ به‌عنوان‌مثال مجمع‌الجزایر بالی در اندونزی و شهر هانوی در ویتنام هر دو در جنوب شرقی آسیا واقع شده‌اند؛ اما پرواز بین این دو مقصد ۷ ساعت طول می‌کشد. توصیه می‌کنیم مقاصد سفر خود را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که بتوانید با پروازهای بدون توقف یا با قطارهای مستقیم بین آن‌ها جابه‌جا شوید.

در ضمن باید مقصد‌تان را متناسب با هدفتان انتخاب کنید؛ به عبارت دیگر باید در همان ابتدا ببینید که آیا می‌خواهید از شهرها بازدید کنید یا مدتی را به دور از شلوغی، در سواحل با آرامش کامل سپری کنید یا می‌خواهید با فرهنگ، غذاهای محلی یا تاریخ یک کشور آشنا شوید.

هانوی

تایلند بهترین مقصد برای نخستین سفر به جنوب شرق آسیا است

در کل مناسب‌ترین کشور برای افرادی که می‌خواهند برای نخستین بار به جنوب شرقی آسیا سفر کنند، تایلند است؛ البته چنین افرادی می‌توانند از سفر به بالی هم لذت ببرند. هر دو مقصد همیشه پر از گردشگر هستند و تمام  امکانات رفاهی لازم در آن‌ها فراهم است. در هر دو مکان به‌راحتی می‌توانید گشت‌وگذار کنید و از صحبت کردن با افراد محلی خون‌گرمی که برخی از آن‌ها به زبان انگلیسی هم مسلط هستند، لذت ببرید.

چنانچه در مورد سفر به این منطقه از آسیا تجربه ی کافی دارید، می‌توانید کشورهایی مثل میانمار، مالزی و لائوس را نیز برای ماجراجویی بیشتر انتخاب کنید. اگرچه مردم تمام کشورهای جنوب شرقی آسیا به گرمی از کوله‌گردها استقبال می‌کنند، کامبوج بهترین مقصد برای این افراد محسوب می‌شود و مکانی کاملا مقرون‌به‌صرفه به شمار می‌رود؛ مخصوصاً مکان‌های اطراف شهر باستانی «انگکوروات». اگر می‌خواهید از چند کشور مختلف بازدید کند، توصیه می‌کنیم ابتدا به ویتنام سفر کنید تا از سواحل بکر و کمترشناخته‌ی آن لذت ببرید، سپس روانه‌ی مالزی و فیلیپین و جزایر خالی از سکنه و دورافتاده‌ی این دو کشور شوید (در مجمع‌الجزایر بالی چنین جزایری دیده نمی‌شود).

۲. قوانین مربوط به گذرنامه و ویزا را بررسی کنید

ویزا

برای ورود به چند کشور آسیای جنوب شرقی، گذرنامه شما باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد یا تعداد مشخصی صفحه خالی داشته باشد؛ البته قوانین مربوط به ویزا همیشه در حال تغییر هستند. بنابراین پس از تصمیم‌گیری برای سفر به هر کشوری باید در مورد مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا و موارد ضروری در این رابطه‌ اطلاعات کسب کنید.

درصورتی‌که قبل از رسیدن به مقصد موردنظرتان موفق به اخذ ویزا نشده‌اید، ممکن است در فرودگاه کشور موردنظر به عکس گذرنامه و ارز رایج آن کشور نیاز داشته باشید. درصورتی‌که مدارک لازم را از قبل تهیه و فرم‌های لازم را چاپ و تکمیل کرده باشید، فرایند اخذ ویزا سریع‌تر و راحت‌تر خواهد بود.

در هنگام ورود به هر کشوری چند فرم ورود و خروج اضافه تهیه کنید و همراه خود داشته باشید تا درصورتی‌که با اتوبوس، قایق یا قطار از مرز کشوری خارج یا دوباره به آن وارد شدید، مدت‌زمان کمتری در صف بمانید.

۳. وسایل سبک و مناسب همراه خود داشته باشید

وسایل سفر

در اغلب موارد، بستن چمدان برای سفر به کشورهای آسیای جنوب شرقی کار نسبتا دشواری است؛ اما توصیه می‌کنیم تا جای ممکن تنها وسایل سبک و ضروری را در چمدان‌تان قرار دهید؛ زیرا در هر سفری جابه‌جایی بار زیاد و سنگین هر فردی را خسته می‌کند. در سفر به کشورهای جنوب شرق آسیا اصلاً نیازی نیست لباس زیادی همراه خود داشته باشید و می‌توانید در کمتر از ۲۴ ساعت و تنها با پرداخت چند دلار، لباس‌های خود را شسته‌شده، خشک‌شده و اتوشده تحویل بگیرید. همچنین در اکثر این کشورها می‌توانید مواد آرایشی و بهداشتی موردنیاز خود را با قیمت بسیار مناسبی تهیه کنید.

ضروری‌ترین وسایلی که در سفر به این کشورها باید همراه خود داشته باشید به شرح زیر است:

  • ژاکت بارانی و چتر (مخصوصاً در فصل‌ باران‌های موسمی)
  • کرم ضدآفتاب
  • کلاه
  • لباس مناسب برای بازدید از معابد و اماکن مقدس
  • کمک‌های اولیه
  • چراغ‌قوه‌ی کوچک
  • گوش‌گیر و چشم‌بند برای خواب راحت
  • مواد ضدعفونی‌کننده
  • دستمال توالت درصورتی‌که از این دستمال‌ها استفاده می‌کنید (در برخی از کشورهای این منطقه دستشویی ایرانی وجود دارد و در این دستشویی‌ها دستمال توالت قرار داده نمی‌شود)
  • پاور بانک و چندراهی برق برای شارژ هم‌زمان چند وسیله

۴. بهترین زمان برای بازدید از کشورهای جنوب آسیا بر اساس آب‌وهوا؛ فصول بارانی یا فصول خشک؟

فصل بارش

بیشتر کشورهای آسیایی از نظر آب‌وهوایی دارای دو فصل بارش (یا فصل مرطوب) و فصل خشک هستند؛ حتی در برخی از کشورهای این قسمت از آسیا فصل بارش مناطق مختلف آن‌ها متفاوت است؛ به‌عنوان‌مثال اگر بخواهید در اوایل زمستان به تایلند سفر کنید و قصد داشته باشید از سواحل آن لذت ببرید، توصیه می‌کنیم جزایر دریای آندامان مثل جزیره‌ی «کو لانتا» (Koh Lanta) یا «کو یائو یای» (Koh Yao Yai) را انتخاب کنید که معمولا در این موقع از سال آفتابی هستند و از سفر به جزایر خلیج تایلند مثل «کو سامویی» (Koh Samui) یا «کو تائو» (Koh Tao) که در این زمان معمولا بارانی هستند، خودداری کنید.

در فصل باران‌های موسمی احتمال وقوع سیل وجود دارد

اگر قصد دارید تنها از شهرهای بزرگ این کشورها بازدید کنید، سفر به آن‌ها در فصول بارانی چندان بد نخواهد بود و ممکن است تنها با یک یا دو بارش مواجه شوید. بد نیست بدانید که در این فصول قیمت هتل‌ها و پروازها کاهش می‌یابد؛ البته توصیه می‌کنیم در این فصول از رفتن به شهرها یا دهکده‌های کوچک خودداری کنید؛ زیرا احتمال سیل وجود دارد و با توجه به مناسب‌ نبودن زیرساخت‌ها و امکانات، ممکن است با مشکلات بی‌شماری مواجه شوید.

در ضمن توصیه می‌کنیم در انتخاب مقصدتان سایر شرایط فصلی را نیز در نظر بگیرید؛ مثلا در برخی از کشورهای جنوب شرقی آسیا کشاورزان برای آماده کردن زمین‌های زراعی خود، آن‌ها را در مواقع خاصی از سال می‌سوزانند و این موضوع می‌تواند باعث آلودگی هوا شود و شما را آزار دهد؛ مخصوصاً اگر مبتلا به بیماری‌های تنفسی هستید.

۵. با واکسینه شدن سلامت خود را تضمین کنید

واکسن

قبل از سفر به جنوب شرق آسیا حتما واکسن حصبه و کزاز بزنید

قبل از سفر به هر کشوری حتما اطلاعات لازم‌ درمورد واکسن‌های ضروری یا توصیه‌شده برای ورود به آن کشور را بررسی کنید و آن واکسن‌ها را حتما بزنید. اگر در مورد هزینه واکسن‌های ضروری نگران هستید، می‌توانید به‌محض رسیدن به مقصد موردنظرتان این واکسن‌ها را در مراکز درمانی محلی با هزینه‌ی مقرون‌به‌صرفه دریافت کنید؛ به‌عنوان‌مثال در بانکوک این مراکز درمانی به‌وفور دیده می‌شود. در کل توصیه می‌کنیم قبل از سفر به تمام کشورهای این منطقه از آسیا، حتما واکسن حصبه و کزاز را بزنید. علاوه بر واکسن، از محصولاتی که شما را از نیش حشره‌ها مصون نگه می‌دارد نیز استفاده کنید تا به بیماری‌های بسیار خطرناک مثل «تب دنگی» و« مالاریا» مبتلا نشوید.

۶. از بیمه‌های مسافرتی استفاده کنید

بیمه مسافرتی

قبل از سفر به کشورهای جنوب شرقی آسیا، حتما برای استفاده از خدمات یکی از بیمه‌های مسافرتی مناسب اقدام کنید؛ زیرا حتی اگر تمام واکسن‌های ضروری را بزنید، باز هم احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف وجود دارد. معمولا افراد در سفر به کشورهای این منطقه غذاهای خیابانی را امتحان می‌کنند، اسکوتر و موتور اجاره می‌کنند، از زیپ لاین استفاده می‌کنند و شاید بارها به پیاده‌روی در مسیرهای جنگلی می‌روند که با توجه به خطرهای احتمالی  این کارها، استفاده از یک بیمه ی مسافرتی مناسب واقعا ضروری است.

یکی از گردشگران در خاطره‌ سفر خود به تایلند در مورد بیمه‌ی مسافرتی این‌چنین گفته است:

در هنگام غواصی گوشم عفونت کرد؛ اما خوشبختانه با مراجعه به پزشک تنها در عرض یک ساعت مشکلم برطرف شد و علاوه‌ بر درمان، داروهای لازم را به‌همراه کیسه‌ی دربردارنده‌ی سوغاتی‌های تایلند دریافت کردم و مسئولان بیمه مسافرتی‌ام تمام هزینه‌ها را تقبل کردند.

گردشگر دیگری در خاطره‌هایش این‌چنین گفته است:

در سفر به مالزی پای شوهرم هنگام غواصی در کنار دیواره‌های مرجانی زخم شد و نیاز به آنتی‌بیوتیک داشت. با استفاده از خدمات بیمه‌ی مسافرتی به‌راحتی توانستیم این دارو را رایگان دریافت کنیم.

بیمه‌های مسافرتی، هزینه‌های مربوط به سایر مسائل مثل گم‌شدن چمدان یا مسائل مربوط به پروازها و هتل‌ها را نیز پوشش می‌دهند؛ بنابراین در خصوص انواع بیمه‌های مسافرتی و موارد تحت پوشش هریک اطلاعات لازم را کسب کنید و با توجه به نیاز خود مناسب‌ترین بیمه مسافرتی را تهیه کنید.

۷ .از روش‌های حمل‌ونقل مقرون‌به‌صرفه استفاده کنید

قطار

در شهرهای این مناطق جهان نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان می‌توانید از روش‌های حمل‌ونقل مقرون به‌صرفه مانند پروازهای کم‌هزینه استفاده کنید. استفاده از اتوبوس، ارزان‌ترین روش حمل‌ونقل در کشورهای جنوب شرقی آسیا است؛ البته در صورت استفاده از اتوبوس باید مراقب کلاه‌برداری‌های احتمالی باشید. در ضمن برخی از جاده‌های این کشورها شرایط مناسبی ندارند و ممکن است کمی خاکی و ناهموار یا شلوغ باشند و بوی ناخوشایند و عجیبی در آن‌ها به مشام برسد.

برای جابه‌جایی بین جزایر، اتوبوس‌های دریایی ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین وسیله ممکن هستند؛ اما گاهی اوقات شلوغ می‌شوند. البته اغلب آن‌ها سرعت کمی دارند. سفر با قطار هم می‌تواند روش خوبی برای دیدن مناطق مختلف کشورها محسوب شود. در ضمن برخی از شرکت‌های هوایی پروازهای ارزان‌قیمتی به مقاصد مختلف دارند و  طرح‌های مختلفی نیز ارائه می‌دهند که افراد با بهره‌مندی از آن‌ها می‌توانند از تخفیف‌های مختلف استفاده کنند؛ البته بسیاری از این سفرهای هوایی در مقایسه با سفرههایی که با قایق یا تاکسی انجام می‌شود، سفرهای گران‌قیمتی به شمار می‌روند. در ضمن سفر با کشتی‌های تفریحی در رودخانه‌ها نیز روش بسیار خوبی برای حمل‌ونقل است و در طول این سفرهای لوکس می‌توانید از مناظر زیبا لذت ببرید و ماجراجویی‌های هیجان‌انگیزی داشته باشید.

۸. با مسئولیت خودتان موتورسیکلت اجاره کنید

اسکوتر

استفاده از موتورسیکلت می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای گشت‌وگذار در برخی از کشورهای جنوب شرقی آسیا باشد؛ البته می‌تواند خطرها و مشکلاتی را نیز به‌دنبال داشته باشد. مثلا شما باید در سمتی از جاده حرکت کنید که ممکن است به آن عادت نداشته باشید یا ممکن است با مشکل‌های بی‌شماری مثل ترافیک‌های سنگین، جاده‌های پرشیب و پرپیچ‌وخم یا کثیف و خاکی، سگ‌های ولگرد و راننده تاکسی‌های بی‌نظم و قانون‌گریز و از همه بدتر با سایر گردشگران خارجی که در حال راندن موتور هستند و اصلاً با شرایط مذکور آشنا نیستند، مواجه شوید. اگرچه بسیاری از افراد محلی یا گردشگران کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند، توصیه می‌کنیم حتما از آن‌ها استفاده کنید.

قبل از اجاره‌ی موتورسیکلت تصاویر و فیلم‌های با کیفیتی از آن بگیرید

حتما قبل از عقد قرارداد اجاره‌ی موتور، تصاویر و ویدیوهای باکیفیتی از آن بگیرید که در آن‌ها هرگونه خط و خش یا آسیب دیگری کاملا مشخص باشد، زیرا اجاره‌ی روزانه یک اسکوتر تنها چند دلار است؛ اما اگر موتوری که به شما اجاره داده می‌شود، از قبل معیوب بوده باشد یا آسیب فیزیکی دیده باشد و مدرکی برای اثبات این موضوع نداشته باشید، ممکن است شرکت یا فرد اجاره‌دهنده شما را مقصر این مشکل بداند و قبل از تحویل دادن گذرنامه، صدها یا حتی هزاران دلار به‌عنوان جریمه از شما اخاذی کند.

۹. پول خود را در مراکزی که کارمزد کمتری دریافت می‌کنند تبدیل کنید

تبدیل ارز

شما می‌توانید در فرودگاه‌ها یا بانک‌ها به‌راحتی پول خود را به ارزهای دیگر تبدیل کنید؛ اما در این مراکز برای انجام این کار کارمزد قابل‌توجهی دریافت می‌شود که در برخی از موارد بسیار زیاد است. در برخی از هتل‌ها نیز تبدیل پول با کارمزد بسیار بالایی انجام می‌شود.

هنگام تبدیل ارز به کارمزدهای دریافتی توجه کنید

در بسیاری از کشورهای جنوب شرقی آسیا صرافی‌هایی هستند که این کار را با کارمزد مناسبی انجام می‌دهند؛ به‌هرحال بهتر است برای تبدیل پول به مراکز معتبر مراجعه کنید. در ضمن توصیه می‌کنیم همیشه پول نقد همراه خود داشته باشید؛ زیرا معمولا فروشنده مغازه‌های کوچک، راننده‌های تاکسی و رستوران‌های کوچک دستگاه کارت‌خوان ندارند؛ البته در بسیاری از رستوران‌ها و هتل‌های بزرگ کارت‌های اعتباری پذیرفته می‌شود. توصیه می‌کنیم از کارت‌هایی استفاده کنید که کارمزد مربوط به استفاده افراد خارجی برای آن‌ها اعمال نشود.

۱۰. از تماشای زیاد معابد تزیین‌شده و زیبا بپرهیزید

معابد

در کشورهای واقع در جنوب شرق آسیا تعداد معابدی که با زیبایی تمام آراسته و زیبا شده‌اند، بی‌شمار است؛ اما تماشای زیاد این معابد می‌تواند چشم‌های شما را خسته کند و باعث شود این جاذبه‌های زیبا دیگر برای شما جذابیتی نداشته باشد. برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلی بهتر است یک یا دو روز به فعالیتی‌هایی غیر از تماشای معابد بپردازید، استراحت کنید و ید و به چشمانتان نیز استراحت دهید. پس از تجدید قوا، با دیدن زیبایی‌های بی‌انتهای آن‌ها مجددا شگفت‌زده خواهید شد.

۱۱. از چانه زدن نترسید

مانند ایران و بسیاری از کشورهای دیگر، چانه زدن در کشورهای جنوب شرقی آسیا نیز  امری معمول تلقی می‌شود و نباید از آن خجالت بکشید. شما می‌توانید به‌راحتی با خنده با دوره‌گردها و فروشندگان چانه بزنید و حتی از این طریق با آن‌ها دوست شوید و سوغاتی‌های خاطره‌انگیز زیادی از آن‌ها بخرید؛ البته به خاطر داشته باشید که همیشه منصفانه و با لبخندی چانه بزنید تا درمورد قیمتی مناسب با افراد محلی به توافق برسید. چانه زدن باید به‌صورتی باشد که نه فروشنده ضرر کند و نه شما برای کالای ارزان‌قیمت پول زیادی بپردازید.

چانه زدن

۱۲. گردشگری آگاه و مسئولیت‌پذیر باشید

معمولا در برخی از کشورها و در برخی از مکان‌های دیدنی یا فعالیت‌های تفریحی، از حیوان‌ها یا انسان‌های بی دفاع برای جذب گردشگران سوء‌استفاده می‌شود که کاملا برخلاف اصول اخلاقی است. برای جلوگیری از چنین سوءاستفاده‌های دردناکی یا کاهش آن‌ها، بهتر است از بازدید از مراکزی که به اشکال مختلف به اعضای قبایل محلی یا کودکان بی احترامی می‌کنند، اجتناب کنید. همچنین اگر علاقه‌مند به دیدن فیل‌ها هستید، به مراکزی مراجعه کنید که از آن‌ها به‌درستی مراقبت می‌شود، دامپزشک سلامت آن‌ها را مرتب بررسی می‌کند و آن‌ها را مورد حیوان‌آزاری قرار نمی‌دهند.

از  کمک به کودکان تکدی‌گر خودداری کنید

همچنین ممکن است در سفر به این کشورها بارها با کودکان تکدی‌گر مواجه شوید و به‌دلیل حس انسان‌دوستی و ترحم به آن‌ها کمک کنید؛ اما باید بدانید این کار شما باعث می‌شود تا والدین این کودکان معصوم به آن‌ها به چشم یک منبع درآمد مناسب نگاه کنند و مانع تحصیل آن‌ها شوند؛ بنابراین با پول ندادن به این کودکان می‌توانید آینده‌ی بهتری برای آن‌ها رقم بزنید!

کودکان تکدی گر

همچنین هنگام غواصی یا اسنورکلینگ در آب‌های این کشورها، از زباله ریختن یا آسیب زدن به محیط‌زیست آبی جداً خودداری کنید؛ زیرا محیط‌زیست این بخش‌ها به‌شدت حساس است و بی‌مسئولیتی شما می‌تواند باعث آسیب‌های  جدی و جبران‌ناپذیر به آن‌ها شود.

اگر می‌خواهید به قشر آسیب‌پذیر و فقیر این کشورها کمک کنید، برای صرف غذا به رستوران‌های زنجیره‌ای «تری الایِنس» (Tree Alliance) که در میانمار، کامبوج و لائوس واقع شده‌اند، مراجعه کنید. در این رستوران‌ها جوان‌های بی‌بضاعت آموزش می‌بینند تا به‌عنوان آشپز و گارسون مشغول به کار شوند. در ضمن بخشی از درآمد این رستوران‌ها به فعالیت‌هایی اختصاص داده می‌شود که برای کمک به افراد کم درآمد و ایجاد اشتغال برای آن‌ها ایجاد شده‌اند. با صرف غذا در این رستوران‌ها هم می‌توانید از طعم غذاهای محلی لذت ببرید و هم به قشر ضعیف جامعه کمک کنید.

با بازدید از موسسه‌های خیریه مثل «بیگ بِرادِر موس» (Big Brother Mouse) و سایر موسسه‌های مشابه می‌توانید با خواندن کتاب‌های مختلف، بازی یا صحبت با کودکان و نوجوانانی که می‌خواهند انگلیسی یاد بگیرند یا زبان خود را تقویت کنند، اوقات خوبی را سپری کنید.

سخن پایانی

با رعایت موارد ذکرشده در این مقاله می‌توانید سفری بی‌خطر، لذت‌بخش و بدون دردسر به کشورهای زیبای جنوب شرقی آسیا داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع thepointsguy

دیدگاه