با تور مجازی به تماشای تاریخ جذاب و معماری متروی مسکو بنشینید

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۰
با تور مجازی به تماشای تاریخ جذاب و معماری متروی مسکو بنشینید

اگر معماری، وسایل حمل‌و‌نقل یا تاریخ، جزو علایق شما هستند یا آرزوی بازدید از ایستگاه‌های متروی مسکو را در سر می‌پرورانید، امروز با استفاده از فرصت خانه‌نشینی، با تور مجازی و به‌راحتی از خانه خودتان، به گردش در آن بپردازید.

متروی مسکو، سیستم حمل‌و‌نقل عظیم پایتخت روسیه، در سال ۱۹۳۵ شروع به کار کرد. ایستگاه‌های آن، با سبک باروک، طاق‌های مرمر، دیوارهای موزائیک و پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگی، زیبایی تاریخ و معماری عصر شوروی و روسیه مدرن را به نمایش می‌گذارند. در حال حاضر، متروی مسکو، یکی از کهن‌ترین و باشکوه‌ترین شبکه‌های زیرزمینی در جهان، دارای ۱۷ خط فعال، ۲۶۷ ایستگاه و مسیری به طول ۳۹۷ کیلومتر و با ظرفیت ۵۷۴۶ واگن است.

بازدیدکنندگان، معمولا از طریق مرکز راهنمایی متروی مسکو (Moscow Metro Career Guidance Centre)، به‌تماشای ایستگاه‌ها، موزه و ایستگاه‌های راه‌آهن می‌روند؛ اما این مرکز نیز، مانند دیگر اماکن گردشگری، به‌علت شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، محدودیت‌های سفر و قرنطینه، از تاریخ ۲۷ مارس (هشت فروردین) تعطیل شد و این امکان دیگر در اختیار افراد قرار ندارد.

متروی مسکو

ایستگاه متروی lektrozavodskaya در مسکو. عکس از «چان سریتاویپورن» (Chan Srithaweeporn)

مرکز راهنمایی متروی مسکو، با توجه به شرایط موجود تصمیم گرفت تا بازدید از این ایستگاه‌ها را به‌صورت آنلاین در اختیار علاقه‌مندان بگذارد و با پیشنهاد تور مجازی خلاقانه «از مترو» (From the Metro)، از چشم کارگران مترو، اطلاعات جالب و شگفت‌انگیزی به بازدیدکنندگان بیاموزد.

علاوه بر تورهای معماری، شما می‌توانید به تماشای محوطه‌ها و امکانات مختلف، از جمله تونل‌ها، ایستگاه‌های فرعی و سقف‌ دالان‌های سرپوشیده بنشینید که معمولا برای بازدیدکنندگان غیر‌قابل‌دسترس هستند.

متروی مسکو

سالن زیرزمینی ایستگاه Komsomolskaya با معماری استالینی. عکس از «گوبین یوری» (Gubin Yury)

شما حتی می‌توانید به پشت صحنه اتاق‌های کنترل، مراکز آموزشی و ایستگاه‌های تاریخی، که در حال حاضر بسته شده‌اند هم سر بزنید. کنفرانس‌هایی نیز با محوریت تاریخ و مشخصه‌های معماری ایستگاه‌های مترو در روزهای شنبه و چهارشنبه به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان می‌توانند در حین مکالمات آنلاین، سوال هم بپرسند.

برنامه روزانه این کنفرانس‌ها، در صفحه اینستاگرام متروی مسکو، در دسترس است.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه