با تور مجازی از موزه عاج رامسر بازدید کنید

اکرم زمانی نوری
اکرم زمانی نوری جمعه، ۲۹ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۳
با تور مجازی از موزه عاج رامسر بازدید کنید

موزه عاج رامسر اولین موزه‌ی تخصصی عاج در ایران و خاورمیانه است که در استان مازندران و در شهر رامسر قرار دارد. بازدید مجازی از این موزه در دنیای مجازی امکان‌پذیر است.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۱/۲۷ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۲۶ به‌روزرسانی شده است.

مجموعه‌ باغ و کاخ رامسر که به نام‌های متعددی چون کاخ مرمر رامسر، باغ رامسر، موزه کاخ رامسر، کاخ موزه مرمر و تماشاگه خزر معروف است، در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی در ضلع جنوبی این شهر، به دستور رضا شاه پهلوی و در طی چهارسال، به‌عنوان استراحتگاه سلطنتی بنا شد و در سال ۱۳۷۸ با عنوان باغ رامسر و مستحدثات آن در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

این مجموعه در حال حاضر تحت نام مجتمع فرهنگی- موزه‌ای شهدای رامسر فعالیت می‌کند از جمله جاهای دیدنی رامسر است که علاوه بر کاخ مرمر، شامل موزه‌ عاج، موزه‌ مردم‌شناسی شمال ایران، باغ بامبو، چشمه‌ی قدیمی و حمام قدیم نیز می‌شود. پس با ما در سفر مجازی به رامسر و بازدید از موزه عاج همراه باشید.

کاخ دو طبفه تاج الملوک و موزه عاج رامسر

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا (عکاس: موسوی)

موزه‌ عاج در سال ۱۳۹۶ به‌عنوان اولین موزه‌ی تخصصی عاج در ایران و غرب آسیا، در کاخ دو طبقه‌ تاج الملوک پهلوی که به «آتابای» نیز معروف است برپا شد. این مکان دو طبقه به مساحت ۴,۴۲۲ مترمربع و با زیربنای ۵۷۸ مترمربع در جوار کاخ مرمر قرار دارد. در این مجموعه که تنها موزه‌ای است که از تمامی نقاط زیستگاه فیل‌ها آثار بسیاری در آن گردآوری شده، آثار هنری بی‌نظیر و خیره‌کننده در زمینه‌ هنر تراشکاری روی انواع عاج در بخش‌های مختلف مانند اتاق شمایل انسانی و غیر انسانی، اتاق جنگ‌افزارها و... در معرض نمایش است.

این آثار شامل حدود ۳۰۰ اثر تماشایی به‌صورت خام و تراش خورده حاصل کار هنرمندان شرق، جنوب شرق قاره‌ی آسیا و بخش‌های از قاره‌ی آفریقا است که در قالب انواع مختلف تندیس، تزیینی و... به نمایش گذاشته شده‌اند.

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا (عکاس: موسوی)

موزه عاج رامسر در خیابان شهید رجایی یا سخت‌سر سابق، غرب هتل رامسر و در مجتمع فرهنگی - موزه‌ای شهدای رامسر قرار دارد. از طریق تور مجازی موزه عاج رامسر می‌توانید از این موزه، آثار، اشیا و بخش‌های جذاب آن دیدن کنید. اگر تجربه بازدید از این موزه را دارید، آن را با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع cio-museums

دیدگاه