رویکرد کم بازدیدترین کشورهای جهان در برابر ویروس کرونا چگونه است؟

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۰
رویکرد کم بازدیدترین کشورهای جهان در برابر ویروس کرونا چگونه است؟

به نظر می‌رسد از زمان شیوع ویروس کرونا، کشورهایی که کمترین میزان بازدیدکننده را در سال دارند، کمتر در خطر ابتلا به این بیماری خطرناک هستند. اما این مسئله چقدر واقعیت دارد و برای این کشورها به چه معنا است؟

بیش از یک میلیون و هشتصد هزار مبتلا و ۱۱۴ هزار قربانی در ۲۱۰ سرزمین و کشور در سراسر جهان. ویروس کرونا، فاجعه قرن بیست‌و‌یکم، به سرعت در حال در نوردیدن تمام مرزها است و متاسفانه هیچ کاری به غیر از خانه‌نشینی و رعایت مسائل بهداشتی از دست ما برنمی‌آید.

از زمان تایید اولین مورد مبتلا به ویروس کووید ۱۹، این بیماری به سرعت در حال شیوع در تمامی قاره‌ها به غیر از قطب جنوب بوده است. البته، چند کشور دورافتاده کماکان هیچ گزارشی از ویروس کرونا ندارند، اما باید خود را برای رویارویی با بدترین شرایط آماده کنند.

قطب جنوب چگونه از ویروس کووید ۱۹، اجتناب می‌کند؟

دانشمندان ساکن و شاغل در قطب جنوب، در حال حاضر، پروتکل‌های سختگیرانه‌ای را برای ایمن ماندن و جلوگیری از شیوع افسارگسیخته ویروس وضع کرده‌اند. چند ایستگاه تحقیقاتی از ده‌ها کشور سراسر جهان در محوطه وسیع قاره جنوب، قرار دارند، اما با توجه به شرایط منحصر‌به‌فرد محیط‌زیستی این منطقه، بعید به نظر می‌رسد که ویروس کرونا بتواند وارد این قاره شود. با این وجود، اقدامات ایمنی از همین حالا در حال انجام هستند. برنامه پیشامدهای غیرمترقبه، عمدتا بر احیای منابع کاهش‌یافته و اجرای دقیق قرنطینه برای هرکسی که علائم عفونت را نشان می‌دهد، تمرکز دارد.

 ایستگاه آرژانتینی در قطب جنوب

ایستگاه براون، یک ایستگاه آرژانتینی در قطب جنوب که نام آن از دریادار، ویلیام براون برداشته شده است. عکس از شارون جونز (Sharon Jones)

کشتی‌هایی که به پایگاه‌ها می‌رسند، عموما هفته‌ها طول می‌کشد تا سفر دشوار خود را از نقطه مبدا، انجام دهند، برای همین از هر فردی روی برد که علائم بیماری را نشان دهد، از جمله سرماخوردگی‌های معمولی، خواسته می‌شود که خود را قرنطینه کند.

تمام کشورهای دورافتاده نمی‌توانند چنین قوانین سختگیرانه‌ای وضع کنند، پس آن‌ها چگونه در برابر شیوع ویروس کرونا تاکنون مقاومت کرده‌اند؟

کم‌بازدیدترین کشورهای جهان

«تووالو» (Tuvalu)، مجموعه‌ای از جزایر کوچک در بین فیجی، هاوایی و استرالیا، معمولا کمتر از چند هزار گردشگر در طول سال به خود می‌بیند. در سال ۲۰۱۵، تنها ۲,۴۰۰ نفر از این جزیره که در گروه جزایر «پلی‌نزی» قرار دارد و در گذشته با نام جزایر «الیس» مشهور بوده است، دیدن کرده‌اند.

اعتقاد بر این است که ترکیب کم‌بازدیدترین کشور در جهان بودن بعلاوه مسیر سخت دسترسی به این جزیره، سبب شده است که ویروس کرونا به این منطقه نرسد و این موضوع اصلا جای تعجب ندارد.

تووالو با ۱۱ هزار نفر جمعیت و ۲۶ کیلومتر مربع مساحت، همچنین یکی از کم‌جمعیت‌ترین کشورهای جهان، پس از واتیکان، موناکو و نائورو به شمار می‌آید. این کشور با سه جزیره صخره‌ای و شش جزیره مرجانی، دارای آب‌و‌هوای گرمسیری است. این کشور کاملا مسطح، هیچ نقطه با ارتفاع بیش از ۴٫۵ متر ندارد، برای همین، گرمایش جهانی به معضلی مهم برای این کشور تبدیل شده‌ است.

تووالو

تووالو از مجموعه‌ای از جزایر در پلی نزی تشکیل شده است

حرکت، شیوع ویروس را تسریع می‌کند، اما متاسفانه دوردست‌بودن یک کشور به‌معنای در امان بودن آن از کرونا نیست

طبق آخرین گزارش‌ها رسیده، جالب است بدانید که کشورهایی که کمترین میزان بازدیدکننده خارجی را دارند، با لیست کشورهایی که هیچ موردی از بیماری ویروس کرونا را گزارش نداده‌اند، همپوشانی قابل‌توجهی دارند. منطق این مسئله به نظر آشکار می‌آید؛ جابه‌جایی، شیوع ویروس را تسریع می‌کند. البته متاسفانه دوردست بودن یک کشور به‌معنای در امان بودن آن نیست.

در برخی مکان‌ها، نبود گردشگران به‌علت شرایط تراژیک و غم‌انگیز آن منطقه مانند جنگ در یمن است. در دیگر کشورها، اختلافات دیرپای سیاسی و انزوای تحمیل‌شده توسط دولت، باعث محدود شدن جریان حرکت مردم شده است. کره شمالی هنوز هم اظهار دارد که هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در کشور خود مشاهده نکرده، اگرچه از نظر جغرافیایی کاملا به مرکز شیوع این بیماری نزدیک است.

کارشناسان ادعا می‌کنند که این مسئله کاملا بعید است، و کشورهایی مانند یمن نیز، احتمالا موارد مبتلا دارند، اما با توجه به شرایط نامطلوب موجود در این کشورها، بررسی و تشخیص آن‌ها دشوار است.

هیچ کشوری از ویروس کرونا در امان نیست

در لیست ۱۰ کشور با کمترین میزان بازدیدکننده در سال در جهان، تاکنون تنها سه کشور، گزارش ابتلا به ویروس کرونا داشته‌اند. بسیاری از افراد به فکر فرار از شهرهای اصلی و پرجمعیت‌تر به‌سمت کشورهای دورافتاده‌ای چون تووالو افتاده‌اند، اما واقعیت، کمتر از این چیزی که به نظر می‌آید، وسوسه‌کننده است.

از نظر کارشناسان پزشکی، کاهش سفرهای جهانی مطمئنا به مهار شیوع بیماری کرونا در روزهای اخیر کمک کرده است، اما اگر این بیماری به این مناطق دور افتاده برسد، می‌تواند فاجعه غم‌انگیزی را رقم بزند.

تعدادی از این کشورها در حال حاضر اعلام کرده‌اند که در حالت اضطراری ملی هستند. نگرانی اصلی آن‌ها، این است که با کمبود تجهیزات پزشکی‌ای چون دستگاه‌های تنفس و پرسنل پزشکی، هرگونه عفونت و ابتلا، منجر به میزان مرگ‌و‌میر بالا شود. کوچکترین کشور جزیره‌ای جهان و یکی از کوچکترین کشورهای کوچک جهان، این تهدید را بسیار جدی گرفته است.

نائورو

سرزمین کوچک نائورو هم‌اکنون، برای جلوگیری از شیوع ویروس کووید ۱۹ در قرنطینه به سر می‌برد. عکس از دیوید کرک لند (David Kirkland)

جمهوری «نائورو»، کشور جزیره‌ای و کوچک با مساحت ۲۱ کیلومتر مربع در منطقه میکرونزی قاره اقیانوسیه، واقع در اقیانوس آرام جنوبی با دستور سختگیرانه «لیونل آینجیما» (Lionel Aingimea)، رئیس‌جمهوری این کشور، در قرنطینه به سر می‌برد. با جمعیتی کمتر از ده هزار نفر، این ویروس قابلیت از پا در آوردن یک بیمارستان در این جزیره را دارد.

مشکل دیگر و مسئله‌ای که گسترش اولیه ویروس کرونا را تسریع می‌کند، روند خود سفر است. برای رسیدن به این مکان‌های دورافتاده باید چندین پرواز مجزا در تعدادی از فرودگاه‌های مختلف، انجام دهید و تا همین لحظه هواپیماها به‌عنوان یک محل پرورش بالقوه ویروس شناخته شده‌اند. حتی اگر مقصد نهایی شما، منطقه‌ای امن باشد، روش رسیدن به آنجا، قطعا خالی از خطر و ریسک نیست.

بهترین توصیه، ساده‌ترین توصیه است. هر کجا که هستید، در خانه بمانید تا در امان باشید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه