سفر تصویری به ایتالیا؛ از زیبایی‌های ونیز تا شکوه دولومیت

زینب موحدی
زینب موحدی دوشنبه، ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۰
سفر  تصویری به ایتالیا؛ از زیبایی‌های ونیز تا شکوه دولومیت

ایتالیا را با ونیز و کانال‌های آبی آن و همچنین آثاری باستانی می‌شناسند که قدمت آن به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد. اما این همه‌ی آن چیزی که در ایتالیا انتظار مسافران را می‌کشد، نیست.

اگر هنوز فرصتی دست نداده است که تور ایتالیا را تجربه کنید، این روزهای قرنطینه‌ای فرصت خوبی خواهد بود تا بدون خارج شدن از خانه و از نوعی دیگر به این کشور زیبا سفر کنید. در این سفر تصویری از کجارو شما را به ایتالیا می‌بریم تا در کانال‌های مشهور ونیز قایق‌سواری کنید؛ بهترین قهوه‌ها، پیتزاها و پاستاها را بخورید و بیاشامید؛ در دره‌های سرسبز و قله‌های ناهموار دولومیت راه بروید و از تماشای دریاچه‌های پرتلالو در میان کوه‌های آلپ سیراب بشوید. این همان ایتالیایی است که باید ببنید.

ونیز

تماشای ونیز از درون قایق‌ها

نباید زمان را برای گشتن در ونیز از دست داد. به‌محض رسیدن سوار یکی از قایق‌ها می‌شویم و به گشت‌وگذار در کانال‌های آبی این شهر مشغول می‌شویم. در سرتاسر این راه‌های آبی، معماری‌های دیدنی، کلیساهای تاریخی و پل‌های زیبایی وجود دارند که تماشای آن‌ها از روی آب، زیبایی آن‌ها را دو چندان می‌کند. «پل ریالتو» (Rialto Bridge) که قدیمی‌ترین و پرآوازه‌ترین پل از میان پل‌های «گراند کانال» ونیز است، «میدان و کلیسای جامع سن مارکو» (Piazza And Basilica San Marco) و پل سرپوشیده‌ی «افسوس» (Bridge of Sighs) از طریق این کانال‌ها به‌راحتی قابل دسترسی هستند.

دریاچه میسورینا؛ ایتالیا

قله‌های لاواردو و دریاچه‌ی میسورینا

برای فرار از ازدحام شهر و تنفس هوای تازه‌ی کوهستان، از ونیز تا کوه‌هی رویایی آلپ در ایتالیا جاده‌ای ساخته شده است که مستقیم به دل طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد منطقه راه دارد. پس از عبور از جاده‌های زیبا و پیچ‌درپیچ در میان تپه‌های پیاپی، اولین نقطه‌ای که به آن می‌رسید، «دریاچه‌ی میسورینا» (Lake Misurina) است که دورتادور آن را هتل‌ها و اقامتگاه‌های مختلف ساخته‌اند. زیبایی این دریاچه، در ساعات ابتدایی صبح و زمانی که نور خورشید از خطوط ناهموار جنوب دریاچه نمایان می‌شوند و در آب‌های شفاف آن بازتاب می‌یابند، دو چندان می‌شود.

قله های تری پیکس؛ ایتالیا

جاده‌ی دولومیت به سوی سه قله‌ی لاواردو

جاده‌ی «گریت دولومیت» (Great Dolomites Road) را که ادامه بدهیم، کوه‌های دولومیت نمایان می‌شوند. نقطه‌ای که در آن قرار گرفته‌اید پارک طبیعی «تری پیکس» (Three Peaks Nature Park) است. همان طور که از نام این پارک برمی‌آید، اینجا شامل قله‌های معروف «لاواردو» (Tre Cime di Lavaredo) است. این قله‌های معروف، سه تا از زیباترین‌ها در میان کوه‌های دولومیت هستند که برای صعود از آن‌ها، مسیرهای کوهنوردی متعددی ساخته شده است.

کوه‌های دولومیت؛ ایتالیا

میسورینا؛ کوه های دولومیت ایتالیا

دریاچه‌های دلربا و کوه‌های باشکوه

اما پیش از آنکه به سه قله‌ی صخره‌ای معروف برسیم، در امتداد جاده‌ای که از میسورینا به آن سمت می‌رود چشم‌مان به زیبایی‌های فریبنده‌ی دریاچه‌ای به نام «آنتورنو» (Antorno) روشن می‌شود. دریاچه‌ی کمتر شناخته شده‌ی دیگری نیز در همان حوالی وجود دارد که اگرچه خیلی‌ها توجهی به آن ندارند، اما آبی شیرفام آن و پس‌زمینه‌ی دراماتیک صخره‌های ناهموار دریاچه‌ی «سراپیس» (Sorapis)، آن را تبدیل به یکی از چشم‌نوازترین دیدنی‌های منطقه کرده است.

کوه‌های دولومیت؛ ایتالیا

کوه‌های دولومیت؛ ایتالیا

آب‌های نیلگون و طبیعت فریبنده

مسیرهای کوهنوردی و پیاده‌نوردی زیادی در کوه‌های دولومیت و در کنار دریاچه‌های دلربای آن وجود دارد و می‌توان یک بعدازظهر کامل را در مسیرهای زیبای سراپیس، میسورینا و آنتورنو گذراند. آنچه در این جاده‌های در خور تصویر انتظار مسافران را می‌کشد، ترکیبی از غروب‌های مسحورکننده، غارهای تاریک، آب‌های نیلگون و پله‌های سنگی مستور در طبیعت فریبنده‌ی دولومیت است.

کوه‌های دولومیت؛ ایتالیا

گذرگاه‌های کوهستانی پیچ‌درپیچ و فلات‌های کشف‌نشده

از جاده‌های پیچ‌درپیچ و زیبای منطقه عبور می‌کنیم و جاده‌ای به‌سمت فلات تقریبا ناشناخته‌ی «ماندیوال» (Mondeval Plateau) در همان حوالی را در پیش می‌گیریم تا از خورشید تابان و مناظر زیبای آن لذت ببریم. در بین راه بد نیست کمی هم توقف کنیم و با پیتزای سنتی ایتالیایی‌ها آشنا بشویم. پیتزای ایتالیایی شکل و شمایلی ساده‌تر از پیتزاهای آمریکایی دارد و از مواد کمتری تشکیل می‌شود.

پیتزای ایتالیایی

تله‌کابین‌سواری و پیتزای ایتالیایی

باید از فلات دل کند و باز هم به جاده زد. این بار پس از پشت سر گذاشتن دو گذرگاه دیگر به شهر «اورتیجی» (Ortisei) می‌رسیم و از کوه باشکوه «سسیدا» (Seceda) دیدن می‌کنیم. بهترین بخش این کار در آن قسمت است که برای بالا رفتن از دامنه‌های وسیع این کوه باید سوار تله‌کابین شد و از آن ارتفاع، مناظری را خواهید دید که نظیر آن در هیچ کجای دیگر یافت نمی‌شود.

کلیسای سنت جان: ایتالیا

کلیساهای استوار و کوه‌های سربه‌فلک کشیده

از اورتیجی، مسیر را به‌سمت شمال ادامه می‌دهیم تا ضمن عبور از روستاهای زیبای منطقه، کلیساهای کوچک سنتی با معماری زیبا را تماشا کنیم. یکی از این کلیساها، کلیسای «سنت یوهان» (Church of Saint John) است که در پس‌زمینه‌ای از کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده‌ی دولومیت زیبایی‌اش را به رخ مسافران می‌کشد. 

گالری عکس‌های کوه‌های دولومیت در ایتالیا؛ برای دیدن عکس‌ها در اندازه‌ی واقعی روی آن‌ها کلیک کنید

مقصد بعدی «سیسر آلم» (Seiser Alm)، علفزاری مرتفع در دل کوه‌های دولومیت است که از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی ایتالیا برای طبیعت‌گردان، اسکی‌سواران، دوچرخه‌سواران و پیاده‌نوردان به شمار می‌آید. سفر تصویری ما در همین نقطه به پایان می‌رسد؛ اما اینجا پایان کوه‌های دولومیت نیست. می‌توانید دوباره به ونیز برگردید و از درون قایق‌های شناور در کانال‌ها شهر را تماشا کنید یا می‌توانید همچنان در امتداد آب‌های زمردین «دریاچه‌ی کارِسی» (Karersee Lake) با دوچرخه یا با پای پیاده به راه خود ادامه بدهید، از کنار «دریاچه‌ی بایتا سگانتینی» (Lake Baita Segantini) گذر کنید و بروید تا دریاچه‌ها و قله‌ها و مرتع‌های بیشتری را ببینید.

ونیز

ارتفاعات دولومیت بخشی از رشته‌کوه بزرگ و پهناور آلپ در شمال شرقی ایتالیا است که زمینی به مساحت ۱۵,۹۰۰ کیلومتر مربع را با دریاچه‌های نیلگون، قله‌های مرتفع‌تر از ۳,۰۰۰ متر، گذرگاه‌های کوهستانی نفس‌گیر و علفزارهای پهناور به خود اختصاص داده است. اگر عاشق طبیعت هستید، این کوه‌ها را هم در فهرست مقصدهای سفر خود بگنجانید. 

مطالب مرتبط:

منبع shopmoment

دیدگاه