پس از بحران کرونا به مردم کوپن سفر داده می‌شود

فرید کریمی
فرید کریمی جمعه، ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
پس از بحران کرونا به مردم کوپن سفر داده می‌شود

معاون گردشگری خبر از اعطای تسهیلات سفر به مردم پس از گذر از بحران کرونا و استفاده از هتل‌ها برای اقامت بیماران بهبود یافته خبر داد.

بحران کرونا در کشور موجب لغو بسیاری از برنامه‌ها و رویدادهای عمومی و تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و سایر امکان عمومی شده است، حال معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از دادن کوپن سفر به مردم خبر می‌دهد. ولی تیموری در این رابطه اظهار داشت که به‌دلیل از دست رفتن فرصت سفر مردم طی ایام نوروز، پیگیری‌هایی انجام شده تا پس از فروکش کردن بحران کرونا در کشور به کارمندان دولت و مردم فرصت مرخصی و سفر داده شود.

در همین حال، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور سفر در وضع موجود را «بسیار خطرناک» توصیف کرده و تصریح کرد که رفت و آمدها در ورودی و خروجی شهرها کنترل شده و موارد مشکوک به بیماری کرونا نیز به‌مدت ۱۴ روز قرنطینه خواهند شد. سعید نمکی، پیش‌بینی می‌کند که این وضع تا ایام نوروز نیز ادامه خواهد داشت. در همین حال، استانداران شلوغ‌ترین استان‌های کشور در ایام نوروز از جمله گیلان، مازندران، سمنان، اصفهان، همدان و یزد از مردم خواسته‌اند تا از سفر به این استان‌ها در ایام نوروز خودداری کنند.

معاون گردشگری که ریاست کمیته پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در اماکن گردشگری و ورزشی را نیز عهده‌دار است، در این خصوص اظهار داشت:

 در ششمین جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با ویروس کرونا گزارشی از وضعیت سفر در کشور و خسارات وارد شده به صنعت گردشگری ارائه شد، پیش‌بینی این است که فرصت سفر در تعطیلات نوروز که پرسفرترین فصل در کشورمان است، از بین برود. پیشنهادی مطرح شد که بعد از فروکش کردن تب این ویروس در کشور، دولت برای کارکنان و مردم فرصت مرخصی یا تعطیلات فراهم آورد و تا مردم سفر بروند. با این اقدام هم به فعالان گردشگری که خسارات سنگینی را در بحران کرونا متحمل شده‌اند، کمک خواهد شد و هم بعد از تحمل این همه استرس، نشاط به جامعه برمی‌گردد.

معاون گردشگری افزود، این پیشنهاد مورد تایید قرار گرفته و وزیر بهداشت نیز این طرح را با عنوان «کوپن سفر» رسانه‌ای کرده و قول مساعد برای اجرایی شدن آن را داده‌اند. با این حال، جزئیات طرح تسهیلات سفر هنوز تکمیل نشده و انتظار می‌رود تا زمان گذر از بحران کرونا کامل شود.

پس از فروکش کردن بحران کرونا به مردم فرصت مرخصی و سفر داده می‌شود

معاون گردشگری همچنین خبر داد که فضای هتل‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری برای گذراندن دوران نقاهت بیماران بهبود یافته از کرونا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. پیش از این، وزیر بهداشت اعلام کرده بود که بیماران پس از ترخیص از بیمارستان نباید مستقیما به خانه بازگردند.

سعید نمکی خاطر نشان کرده بود:

بیماران پس از ترخیص از بیمارستان در محلی دیگر غیر از خانه باید نگهداری شوند و یکی از این فضاهای بینابینی هتل و فضاهای گردشگری است که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد که بر همین اساس اقدام به پیش خرید خدمت از بخش گردشگری به‌عنوان پشتوانه مراکز درمانی می‌کنیم.

نمکی افزود که این طرح برای حمایت از بخش گردشگری اجرایی خواهد شد. چنانچه قبلا در کجارو گزارش داده بودیم، تأثیر منفی بیماری کرونا در کشور خصوصا در مشاغل خدماتی چشمگیر بوده و بخش‌های مرتبط به سفر و گردشگری به‌خصوص هتل‌داران در این مدت با لغو سفرها و تورهای نوروزی خسارت زیادی را متحمل شده‌اند.

هتل ها نقاهتگاه های بیماران بهبود یافته کرونا

هتل‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری به نقاهتگا‌ه بیماران بهبود یافته از کرونا تبدیل می‌شوند. عکس: letsgopersia

هتل‌داران با ابلاغ بخشنامه «لغو سفر» ملزم به پرداخت هزینه لغو اقامت مسافران خود بدون کسر جریمه شده و میلیاردها ریاال از این راه متضرر شدند. حسن سیادتان، رئیس جامعه هتل‌داران استان فارس پس از این بخشنامه در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرده بود که بیش از ۹۰ درصد از اتاق‌های رزرو شده در هتل‌های این استان لغو شده‌اند. وی اظهار داشته بود، صنعت هتلداری برای گذر از این بحران نیاز به حمایت‌های دولت دارد.

ولی تیموری ضمن اینکه اشاره کرد، این طرح کاملا داوطلبانه است و اجباری در کار نیست، اجرای آن را منوط به آمادگی هتل‌ها دانست.

تیموری افزود:

 قرار شده ما به هتلداران و سایر تاسیسات گردشگری این موضوع را اطلاع‌رسانی کنیم. وزارت بهداشت نیز اعلام کرده برای این کار هزینه می‌کند، با هتل‌ها قرارداد می‌بندد و تمام اقدامات مراقبتی و بهداشتی، حتی ضد عفونی هتل‌ها را خودش انجام می‌دهد.

معاون گردشگری از طرح دیگری نیز برای حمایت از صنعت گردشگری خبر داد. به گفته تیموری، طرح دیگری با عنوان صندوق حمایت از گردشگری برای مواقع بحرانی در دست بررسی است. معاون گردشگری، راه‌اندازی این طرح را منوط به مشارکت بخش خصوصی دانست.

معاون گردشگری با اشاره به نحوه تامین اعتبار و سرمایه این صندوق حمایتی گفت:

دفاتر خدمات مسافرتی تضمین‌نامه‌هایی را به ارزش ۵۰ میلیون تومان نزد بانک‌ها قرار می‌دهند که محل نگهداری آن‌ها متمرکز نیست. می‌توان با تشکیل این صندوق، تضمین‌نامه‌های حسن انجام کار را تجمیع کرد یا دیگر منابع مالی پراکنده را به‌سمت صندوق هدایت کرد. تلاش می‌شود این صندوق با مشارکت و مدیریت بخش خصوصی راه‌اندازی شود.

ولی تیموری از آماده شدن طرح اولیه صندوق حمایت از گردشگری در دفتر برنامه‌ریزی معاونت گردشگری خبر داد. با این حال، ایجاد این صندوق و صندوق‌های مشابه را توسط بخش دولتی بسیار دشوار دانست. به عقیده معاون گردشگری، بهتر است مدیریت چنین طرح‌هایی با بخش خصوصی باشد.

منبع عکس کاور: givtravel

مطالب مرتبط:

دیدگاه