سازمان جهانی گردشگری: کرونا گردشگری را تا سال ۲۰۱۳ به عقب می‌راند

زینب موحدی
زینب موحدی یکشنبه، ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۰
سازمان جهانی گردشگری: کرونا گردشگری را تا سال ۲۰۱۳ به عقب می‌راند

ارزیابی‌های جدید سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد عواقب ناشی‌از کروناویروس می‌تواند گردشگری را هفت سال عقب براند.

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) ارزیابی جدید از اثر احتمالی کووید ۱۹ بر گردشگری جهانی منتشر کرده است. با توجه به اعمال محدودیت‌های بی‌سابقه برای سفر در کشورهای مختلف دنیا، این نهاد تخصصی گردشگری وابسته به سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که سفرهای بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ تا ۲۰ الی ۳۰ درصد در مقایسه با آمارهای ۲۰۱۹ کاهش یابد. 

سازمان جهانی گردشگری روی این نکته پافشاری می‌کند که این آمار و ارقام مبتنی بر جدیدترین تحولات روی‌داده در سطح جهانی است و نظر به اینکه جامعه‌ی جهانی با چالش‌های اقتصادی و اجتماعی بی‌سابقه‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند، ضروری است دست‌اندرکاران صنعت گردشگری با در نظر گرفتن ماهیت به‌شدت نامعلوم بحران کنونی، در تفسیر آمار جدید جوانب احتیاط را رعایت کنند. 

با وجود سقوط پیش‌بینی نشده‌ی صنعت گردشگری و تجربه‌ی رکودی با این شدت را می‌توان به‌معنی کاهش ۳۰۰ الی ۴۵۰ میلیارد دلاری در درآمدهای بین‌المللی گردشگری دانست که حدودا یک سوم از ۱٫۵ تریلیون دلار درآمد حاصل در سال ۲۰۱۹ است. با در نظر گرفتن روندهای گذشته‌ی بازار، این پیش‌بینی بدان معنا است که کروناویروس، ارزشی را که صنعت گردشگری طی پنج الی هفت سال به دست آورده است را از بین خواهد برد. سازمان گردشگری جهانی با اشاره به این موضوع یادآوری می‌کند که در سال ۲۰۰۹، درآمدهای گردشگری بین‌المللی در اثر بحران مالی جهانی تا چهار درصد و به‌خاطر شیوع ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ تنها ۰٫۴ درصد کاهش پیدا کرد.

کرونا

«زوراب پولولیکاشویلی» (Zurab Pololikashvili)، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری، می‌گوید:

در میان تمامی بخش‌های اقتصادی، گردشگری یکی از سخت‌ترین ضربه‌ها را خورده است.

با این حال، [دست‌اندرکاران صنعت] گردشگری نیز دست در دست دیگران، به‌عنوان اولین و مهم‌ترین اولویت خود به برطرف کردن این وضعیت اضطراری و حاد بهداشتی کمک می‌کنند و در عین حال، همگی با همکاری یکدیگر تلاش می‌کنند تا از اثر این بحران، به‌ویژه در بخش اشتغال، بکاهند.

[آن‌ها همچنین] از اقدامات گسترده‌تر برای بازیابی از وضعیت کنونی از طریق ایجاد مشاغل و رفاه اقتصادی در سرتاسر جهان حمایت می‌کنند.

پولولیکاشویلی این نکته را نیز می‌افزاید که با وجود اینکه هنوز زمان برای انجام ارزیابی کامل از تاثیر احتمالی کووید ۱۹ روی گردشگری خیلی زود است، آشکار است که میلیون‌ها شغل در این بخش در معرض خطر حذف قرار گرفته‌اند. حدود ۸۰ درصد از کل مشاغل گردشگری را شرکت‌های کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه