یادبودهای جنگ در روسیه؛ نمادهای رشادت‌ و میهن‌پرستی

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۸ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰
یادبودهای جنگ در روسیه؛ نمادهای رشادت‌ و میهن‌پرستی

روسیه در طول تاریخ پرفرازونشیب خود شاهد جنگ‌های متعددی بوده و از همین رو به پاس یاد و خاطره فداکاری مردم آن دوران، یادبودهای زیادی در این کشور ساخته شده‌ است.

حس میهن‌پرستی و تاریخ آمیخته با جنگ و احترام به هنر در روسیه باعث شده است که در گوشه‌وکنار این سرزمین، یادبودهای بسیاری برای بزرگداشت رشادت‌های دوران جنگ ساخته شود. به همین دلیل در این مقاله از کجارو بر آن شدیم که به برخی از تأثیرگذارترین یادبودهای جنگ در روسیه اشاره کنیم که گوشه‌ای از نبردهای این خطه از دنیا را به نمایش می‌گذارند.

یادبود جنگ جهانی دوم، مسکو

یادبود جنگ جهانی دوم مسکو

«یادبود جنگ جهانی دوم» (WWII War Memorial) در مسکو شامل چهار سرباز برنزی می‌شود که از اتحاد نیروهای متفقین انگلیسی، فرانسوی، شوروی و آمریکایی در مقابل ارتش نازی حکایت دارد.

اتحاد جماهیر شوروی تا سال ۱۹۴۳ بیش از پنج میلیون سرباز را از دست داده بود؛ با این حال موفق شد در سال ۱۹۴۵ و با پرداخت هزینه‌ای سنگین پیروز میدان شود.

طبق برآوردها حدود ۲۶ میلیون شهروند شوروی در طول جنگ کشته شدند که در این میان نزدیک به ۱۱ میلیون نفر سرباز بودند؛ در حالی که این موضوع برای ارتش نازی تقریبا به قیمت جان سه‌چهارم از نیروهایش تمام شد.

یادمان مام میهن فرامی‌خواند، ولگوگراد

یادمان مام میهن فرامی‌خواند

شهر «ولگوگراد» محل وقوع نبرد «استالینگراد» بوده است که یکی از خون‌بارترین درگیری‌های جنگ جهانی دوم به حساب می‌آمد. در این واقعه که با حضور بیش از دو میلیون سرباز اتفاق افتاد، حدود ۱٫۸ میلیون نفر کشته، زخمی یا اسیر شدند.

در نبرد استالینگراد که بیش از پنج ماه به طول انجامید، ضربه‌ی بزرگی به ارتش آلمان وارد شد و منابع و قدرت آن‌ها در برابر سایر ارتش‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد. برای گرامیداشت تلاش‌ها و هزینه‌هایی که روسیه در این نبرد پرداخت کرد، مجسمه‌ای عظیم از زنی شمشیر به دست بر فراز یک تپه ساخته شد که به یادمان «مام میهن فرامی‌خواند» (The Motherland Calls) معروف است.

در زمان ساخت این مجسمه، از آن به‌عنوان بلندترین مجسمه دنیا یاد می‌شد و هنوز هم بلندترین مجسمه اروپا محسوب می‌شود که تصویری حماسی از تلاش‌های ارتش سرخ برای شکست آلمان را به نمایش می‌گذارد. ارتفاع این مجسمه از پایه تا نوک شمشیر ۸۷ متر، ارتفاع هیکل ۵۲ متر و ارتفاع شمشیر ۳۳ متر است.

یادمان هولوکاست جنگ جهانی دوم، مسکو

«تراژدی مردم» (Tragedy of People)، یادبودی دردناک است که هزینه انسانی جنگ را به تصویر می‌کشد؛ صفی از مردم نجات‌یافته که مانند ردیفی از دومینو چیده شده‌اند و به‌تدریج به یک سنگ قبر تبدیل می‌شوند. وسایل شخصی‌ای نظیر خرس عروسکی، عینک شکسته و... در اطراف این مجسمه‌ها ریخته شده است؛ گویی که از دست صاحبان‌شان به زمین افتاده است؛ افرادی که خود به ماهیتی نامشخص تغییر می‌کنند. 

یادبود تراژدی مردم، هزینه انسانی جنگ را به تصویر می‌کشد

یادمان هولوکاست جنگ جهانی دوم در مسکو، نه‌تنها به آزار و اذیت نازی‌ها نسبت به مردم یهودی اشاره دارد؛ بلکه قربانی‌شدن زندانی‌های شوروی، لهستانی‌، اسلاوی و سوسیالیستی را نیز به نمایش می‌گذارد. در پایان جنگ جهانی دوم، نزدیک به ۳٫۵ میلیون نفر از مردم شوروی جان خود را در زندان‌های جنگی آلمان از دست دادند و قریب به ۶ میلیون یهودی کشته شدند.

لاله‌ سیاه، یکاترینبورگ

لاله سیاه

یادبود «لاله‌ی سیاه» (Black Tulip)،‌ سرباز تنهایی را نشان می‌دهد که با سلاحی در دست ، خسته و شکست‌خورده روی زمین نشسته است.

نام این اثر از هواپیمایی گرفته شده است که در زمان جنگ شوروی و افغانستان، اجساد سربازان شوروی را به کشور برمی‌گرداند. در ستون‌های یادبود اطراف تندیس، اسم سربازان محلی یکاترینبورگ به چشم می‌خورد که در جنگ دهه‌ی ۱۹۸۰ کشته شدند؛ اسامی سربازانی که در دهه‌ی ۱۹۹۰ در جنگ «چچن» جان خود را از دست دادند نیز روی این ستون‌ها حکاکی‌ شده است.

حدود ۶۲۰ هزار نفر در جنگ شوروی و افغانستان حضور داشتند؛ جنگی که ۹ سال به طول انجامید و منجر به مرگ ۱۴,۵۰۰ سرباز شد. جنگ چچن نیز دو سال طول کشید و ۵,۵۰۰ کشته بر جای گذاشت.

شجاعت، بلاروس

تندیس شجاعت

یادمان «شجاعت» (Courage) در روسیه قرار ندارد و در بلاروس، یکی از ایالت‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی، خودنمایی می‌کند. این مجسمه، سربازی با ابروهای درهم‌فشرده را نشان می‌دهد که به خرابه‌های قلعه برست چشم دوخته است؛ قلعه‌ای که در حمله غافلگیرانه‌ی نازی‌ها در سال ۱۹۴۱ تخریب شد.

یادمان مذکور که از تخته‌سنگی عظیم تراشیده شده است و روی آن یک چکش و داس نیز به چشم می‌خورد، ۳۰ متر ارتفاع دارد و یکی از چندین یادبودی محسوب می‌شود که به یاد جنایات زمان جنگ ساخته شد. در زمان حمله ناگهانی نازی‌ها، غیرنظامیان به‌همراه سربازان به این قلعه پناه بردند. در جریان حمله، منبع آب شهر قطع شد تا به این ترتیب، مردم را مجبور به ترک قلعه کرده و به آن‌ها شلیک کنند.

یادبود جنگ جهانی دوم، سن پترزبورگ

یادبود جنگ جهانی دوم

به‌دنبال جنگ و قحطی ناشی از محاصره لنینگراد که باعث شد این شهر برای مدت حدود دو سال از دسترسی به آذوقه محروم بماند، نزدیک به یک‌سوم از مردم سن پترزبورگ جان خود را از دست دادند. این محاصره که در نبرد با نیروهای آلمانی اتفاق افتاد، یکی از فاجعه‌بارترین محاصره‌های تاریخ به شمار می‌رود.

به‌خاطر نبود جیره‌ی غذایی کافی، مردم مستأصل به خوردن حیوانات متوسل شدند و حتی برخی از آن‌ها به آدم‌خواری روی آوردند. یادبود غم‌انگیز جنگ جهانی دوم در مرکز سن پترزبورگ، به‌صورت چندوجهی است و مشقت و رنج مردم در آن زمان را نشان می‌دهد.

ستون عظیمی در مرکز این یادبود وجود دارد و شامل مجسمه سربازانی می‌شود که به دو زن چشم دوخته‌اند، یکی فرزند نجات‌یافته‌اش و دیگری، مرد مریضی را در آغوش دارد.

زمین کوچک، نووُراسیسک

زمین کوچک نووراسیسک

یادمان «زمین کوچک» نیز به جنگ بی‌رحمانه‌ بین ارتش سرخ و آلمانی‌ها در طول جنگ جهانی دوم اختصاص دارد؛ زمانی که نیروهای آلمانی و رومانی در سپتامبر ۱۹۴۲ موفق به تصرف شهر «نووُراسیسک» (Novorossiysk) در جنوب شرقی روسیه شدند.

گروهی از نیروهای دریایی شوروی در اوایل سال ۱۹۴۳ دست به حمله‌ای زدند که در نهایت منجر به آزادی شهر توسط ارتش سرخ (پس از یک سال اشغال) شد. در محلی موسوم به زمین کوچک یا «مالایا زملیا» (Malaya Zemlya) که نیروی دریایی به دفاع از شهر پرداختند، یادبود عظیمی به پاس تلاش آن‌ها ساخته شد. در واقع به‌واسطه‌ی رشادت این افراد، اتحاد جماهیر شوروی توانست قدرت خود در بندر نووُراسیسک را حفظ کند؛ جایی که یک پایگاه مهم برای انتقال نیروهای ارتش به شهر محسوب می‌شد.

اگر دوست دارید سفری بی‌دغدغه به روسیه داشته باشید، بهترین و ارزان‌ترین تور روسیه را با کمک کجارو جست‌و‌جو و خریداری کنید. در کجارو، مجموعه‌ای از بهترین تورها از معتبرترین آژانس‌های گردشگری گرد هم آمده‌اند تا به‌راحتی بتوانید با توجه به شرایط خود، مناسب‌ترین تور را خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه