بهترین غرفه های غذای خیابانی در کوالالامپور، پایتخت افسانه‌ای مالزی

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۰
بهترین غرفه های غذای خیابانی در کوالالامپور، پایتخت افسانه‌ای مالزی

کوالالامپور، پایتخت پر جنب‌و‌جوش کشور مالزی، مقصدی جذاب و خارق‌العاده برای امتحان‌کردن غذاهای خیابانی لذیذ و منحصربه‌فرد جنوب شرق آسیا به شمار می‌آید.

کوالالامپور، پر از غرفه‌های غذای خیابانی فوق‌العاده‌ای است که حتی برخی از بهترین رستوران‌های لوکس کشور را از نظر کیفیت به چالش می‌کشند. یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای کاوش در مالزی، خوردن غذاهای محلی متنوع کوالالامپور است. این کشور گرمسیری، مملو از غذاهای خیابانی عالی با قیمت‌هایی مقرون‌به‌صرفه است.

برای مزه‌کردن طعم واقعی مالزی، درست مانند یک محلی با کجارو همراه شوید تا ۱۵ غرفه غذای خیابانی لذیذ این شهر را به شما معرفی کنیم.

۱. سینگان چیه (Sze Ngan Chye)

دکه غذافروشی، مالزیایی

غذاهای خیابانی کوالالامپور

اردک گریل‌شده

غذای بیرون‌بر، تنها گزینه «اردک کبابی سینگان چیه» (Sze Ngan Chye Roasted Duck)، است، زیرا هیچ میز یا صندلی‌ای در این دکه کنار خیابانی وجود ندارد. این دکه کوچک واقع در میانه‌های خیابان شلوغ «پتالینگ» (Petaling) از دهه ۱۹۵۰، اردک کبابی می‌فروشد.

اردک کباب‌شده روی زغال سینگان چیه، مشتریان دائمی خود را دارد و صف ساعت هشت صبح جلوی مغازه، گاهی رهگذران کنجکاو را نیز به خود می‌بیند. سعی کنید که خودتان را زود به اینجا برسانید، زیرا غذای آن‌ها بالافاصله پس از ناهار تمام می‌شود.

  • ساعت‌های فعالیت: سه‌شنبه تا یکشنبه: ۶ صبح تا یک ظهر
  • تلفن: ۸۹۰۳ ۱۲ ۳۳۳ ۶۰+
  • آدرس: 46, Jalan Petaling, City Centre, 50000 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia

۲. مادام تانگ موآ چی کوئین (Madam Tang Muah Chee Queen)

دکه غذافروشی، دسر، چینی

غذاهای خیابانی کوالالامپور

حتما سری به دکه مادام تانگ موآ چی کوئین بزنید. عکس از کارونا آنگ (Karuna Ang)

وقتی به‌سمت تقاطع خیابان پتالینگ می‌روید، حسابی گوشتان را تیز کنید. به‌محض نزدیک‌شدن به آنجا، صدای تکراری «یات لائو یات لائو، وات لوئت لوئت» به‌معنای «فرست کلاس، لذیذ و ترد» را از دکه «مادام تانگ» خواهید شنید.

مادام تانگ هر روز پشت دکه می‌ایستد و با ورز و شکل‌دادن به خمیر برنجی چسبنده طعم‌دار، آن‌ها را تبدیل به یک لقمه لذیذ پوشانده‌شده از بادام‌زمینی و شکر می‌کند. موآ چی (muah chee) آبدار و ترد او که طی سال‌ها تجربه در دستور تهیه به دست آمده است، یکی از دسرهای محبوب محلی به شمار می‌آید.

  • ساعت‌های فعالیت: ۹:۱۵ صبح تا سه ظهر
  • آدرس: 42, Jalan Hang Lekir, City Centre, 50000 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia

۳. هلیم‌فرنگی هون کی (Hon Kee Porridge)

رستوران، چینی

غذاهای خیابانی کوالالامپور

هلیم‌فرنگی چینی. عکس از خنگ گوآن تو (Kheng Guan Toh)

هلیم‌فرنگی، یک غذای نمادین چینی مالزیایی بسیار محبوب و لذیذ است. هریسه یا هلیم‌فرنگی غذایی است که از پختن غلات همراه با آب یا شیر به دست می‌آید و ممکن است در آن شکر یا گوشت هم استفاده شود. این غذا باید طوری تهیه شود که به قوام عسل برسد و گندم و گوشت آن از یکدیگر تشخیص داده نشوند.

در رستوران «هون کی»، این حریره لذیذ و سیرکننده برای بافت نرم و طعم‌های معتدلش، محبوب شناخته می‌شود. غذاهای دیگری چون ماهی خام، صدف خشک‌شده با دنده گوشت، دل و جگر سرخ‌شده، گوشت و حتی پای آبدار قورباغه نیز در منو وجود دارند که می‌توان همراه با هلیم‌فرنگی، خورد.

برای یک انتخاب کلاسیک، می‌توانید غذای سنتی تخم‌مرغ صدساله را با گوشت سفارش دهید یا تخم اردک شور با تکه‌های گوشت را امتحان کنید.

تخم مرغ صدساله

تخم‌مرغ صدساله

تخم‌مرغ صدساله، یک نوع خوراک چینی است که از طریق ترشی انداختن تخم اردک، مرغ یا تخم بلدرچین در مخلوطی از خاک رس، خاکستر، نمک، آهک و پوست برنج برای چند هفته تا چند ماه تهیه می‌شود. با این روش، زرده تخم‌مرغ به رنگ سبز تیره یا خاکستری در می‌آید و به خاطر حضور سولفید هیدروژن و آمونیاک، قوام کرم‌مانند و عطر و طعم قوی ای پیدا می‌کند. سفیده آن هم تبدیل به ژله‌ای به رنگ قهوه‌ای تیره و ژله شفاف با طعم شور می‌شود.

تخم اردک شور، یک محصول غذایی چینی است که با خیس‌کردن تخم اردک در آب نمک یا بسته‌بندی هر تخم‌مرغ در زغال نمکی‌شده مرطوب، تهیه می‌شود. این تخم‌مرغها معمولا قبل از پوست کنده‌شدن، جوشانده یا بخارپز و به‌عنوان یک چاشنی یا طعم‌دهنده استفاده می‌شوند.

  • ساعت‌های فعالیت: هر روزه: چهار صبح تا ۲:۳۰ ظهر
  • تلفن: ۰۶۰۳ ۱۶ ۶۶۶ ۶۰+
  • آدرس: 93, Jalan Hang Lekir, City Centre, 50000 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia

۴. ایر ماتا کوچینگ خیابان پتالینگ (Air Mata Kucing Petaling Street)

دکه مواد غذایی، دسر

نوشیدن یک فنجان چای ارزان و خوشمزه، بهترین راه برای فرار از گرمای مالزی است

یک فنجان چای گیاهی، بهترین راه برای استراحت و ایجاد وقفه در ولع غذاخوردن است. شما در دکه «ایر ماتا کوچینگ» با دهه‌ها قدمت می‌توانید تنوع بینظیری از چای‌های گیاهی از جمله «لانگن» یا چشالو (longan)، «لوئو هان گوئو» (luo han guo) یا میوه مانک (نوعی کدو) و نوشیدنی‌های خربزه زمستانی را سفارش دهید.

مطمئن باشید نوشیدن یک فنجان چای ارزان و خوشمزه، بهترین راه برای فرار از گرمای مالزی است.

  • ساعت‌های فعالیت: هر روز: ۱۰ صبح تا ۱۰ شب
  • تلفن: ۷۱۸۱ ۲۸۳ ۱۲ ۶۰+
  • آدرس: Lingkaran Syed Putra, Mid Valley City, 58000 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia

۵. مادراس لین یونگ تائو فو (Madras Lane Yong Tau Foo)

رستوران، چینی

غذاهای خیابانی کوالالامپور

یونگ تائو فو، یک غذای چینی است

برای کشف دسته‌ای از دکه‌های خارق‌العاده که در خیابان‌های کوالالامپور، صبحانه و ناهار سرو می‌کنند، باید از میان بازار صبحگاهی شلوغ و پر سر‌و‌صدای «مادراس لین»، راهتان را پیدا کنید. در میان آن‌ها، یک دکه غذایی مشهور در میان محلی‌ها به نام «مادراس لین چی چیونگ فان» (Madras Lane Chee Cheong Fun) وجود دارد که غذاهای باکیفیتی را با قیمت‌هایی معقول سرو می‌کند. صف جلوی دکه در ساعت‌های شلوغ، بسیار طولانی می‌شود؛ اما «یونگ تائو فو»، غذایی لذیذ از سبزیجات پرشده با خمیر ماهی، بسیار سریع طبخ می‌شود و برای همین، انتظار برای این غذا زمان زیادی از شما نخواهد گرفت.

  • غذاها: غذای خیابانی، چینی، آسیایی، مالزی، فست فود
  • وعده‌ها: ناهار
  • ساعت‌های فعالیت: سه‌شنبه تا یکشنبه: هشت صبح تا سه ظهر
  • تلفن: ۷۸۹۳ ۳۳۶ ۱۹ ۶۰+
  • آدرس: Lorong Bandar 20 Off Jalan Petaling Kuala Lumpur, Kuala Lumpur 50000 Malaysia

۶. شاورمای دمشق (Shawarma Damascus)

دکه مواد غذایی، خاورمیانه

برای خوردن یک لقمه لذیذ و خوشمزه در قلب کوالالامپور به‌سمت «شاورمای دمشق» در خیابان اصلی «جالان بوکیت بینتانگ» (Jalan Bukit Bintang) بروید. به‌محض رسیدن به آنجا، بوی شاورمای آبدار و طعم‌دارشده در حال طبخ، مشامتان را پر خواهد کرد.

اگر دوست ندارید در حین راه رفتن غذا بخورید، می‌توانید از صندلی‌های کنار مغازه استفاده کنید. در حال استراحت و لذت‌بردن از غذای لذیذتان، فروشندگان سخت‌کوش این دکه را نیز تماشا کنید.

شاورما، با شباهت بسیار به کباب ترکی، از گوشت بره،گوسفند، بز، مرغ، بوقلمون، گاو، گوساله در سیخ‌های گردان تشکیل می‌شود. قسمت‌های پخته‌شده گوشت، پس از بریده‌شدن در داخل نان مخصوص پیتا پیچیده و با تبوله، فتوش، نان طابون، تاهینی، حمص، شلغم، گوجه فرنگی و خیار سرو می‌شوند.

  • غذاها: فست فود، مدیترانه‌ای، خاورمیانه، عربی
  • ساعت‌های فعالیت: هر روزه: ۹ صبح تا چهار صبح
  • تلفن: ۴۸۹۰ ۱۸ ۲۷۷ ۶۰+
  • آدرس:  Sungei Wang Plaza, Jalan Sultan Ismail, Bukit Bintang, 55100 Kuala Lumpur, Malaysia

۷. چیو چیو چو توفو (Chew Chew Chow Tofu)

دکه مواد غذایی، چینی

غذاهای خیابانی کوالالامپور

توفوی بودار

امکان ندارد در بازار شبانه «تامان کونات» (Taman Connaught)، متوجه دکه شلوغ «چیو چیو چو توفو» نشوید. فقط کافی است که بوی تند وتیز پخش‌شده در خیابان را دنبال کنید تا به توفو یا پنیر سویای بدبوی این دکه مشهور برسید.

چه آن را دوست دارید و چه از آن متنفر هستید، حتما آن را امتحان کنید، چون ممکن است، بافت کرانچی و لایه‌های پر از طعم لذیذ آن، کاملا شما را شگفت‌زده کند.

  • ساعت‌های فعالیت: هر روزه: ۲:۳۰ ظهر تا ۱۰:۳۰ شب
  • تلفن: ۲۸۸۶ ۳ ۳۸۳۱ ۶۰+
  • آدرس: 7, Jalan Ambong Kiri 1, Kepong Baru, 52100 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia

۸. یولک وانتان می (Yulek Wantan Mee)

دکه مواد غذایی، مالزی، چینی

غذاهای خیابانی کوالالامپور

نودل‌های وانتان

به هر فودکورتی در شهر که بروید، قطعا با یک مغازه «وانتان می»، نوعی کوفته و نودل در سوپی از آب گوشت یا سبزیجات، روبه‌رو خواهید شد که یکی از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی کوالالامپور به شمار می‌آید. البته باید بدانید که بهترین نودل وانتان را می‌توانید در منطقه «چراس» (Cheras) در جنوب شرقی مرکز شهر کوالالامپور پیدا کنید.

کوفته‌های تند و خوش‌طعم و نودل لذیذ دکه «یولک» در میان ساکنین منطقه از اعتبار خاصی برخوردار هستند؛ پس وقتی به اینجا می‌آیید، انتظار یک صف طولانی را داشته باشید.

  • غذاها: چینی، آسیایی
  • وعده‌ها: ناهار، برانچ
  • ساعت‌های فعالیت: چهارشنبه تا دوشنبه: ۷:۳۰ صبح تا چهار عصر
  • تلفن: ۶۲۲۱ ۱۶ ۲۴۳ ۶۰+
  • آدرس: 19, Lorong Durian, Taman Cheras, 56100 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia

۹. ناسی لمک وانجو (Nasi Lemak Wanjo)

رستوران، مالزی

آنچه ناسی لمک، غذای ملی مالزی را خاص می‌کند،  برنج معطر پخته‌شده در شیر نارگیل است

وقتی در مالزی هستید، به‌هیچ‌وجه نباید از غذای لذیذ «ناسی لمک» بگذرید. برای خوردن این غذای کلاسیک، راه خود را به‌سمت رستوران «ناسی لمک وانجو»، یکی از قدیمی‌ترین دکه‌های ناسی لمک در سراسر کوالالامپور، کج کنید.

ناسی ملک، غذای ملی مالزی، برنج معطر پخته‌شده در شیر نارگیل است که معمولا به‌همراه ماهی خشک، بادام‌زمینی و تخم‌مرغ آب‌پز یا نیمرو، خیار و سس سمبل (متشکل از فلفل چیلی، سیر، خمیر میگو، زنجبیل و آب لیمو) در یک بشقاب سرو می‌شود. برای لذیذتر کردن این وعده غذایی می‌توانید از میان مخلفات ارائه‌شده متنوع در رستوران، مانند مرغ سرخ‌شده، گوشت یا مرغ رندانگ و سس سمبل ماهی مرکب، یکی را انتخاب کنید.

  • غذاها: مالزی، آسیایی
  • ساعت‌های فعالیت: هر روزه: ۶:۳۰ صبح تا ۱۲ ظهر و سه ظهر تا یک شب
  • تلفن: ۱۹۶۳ ۱۱ ۶۳۳۶ ۶۰+
  • آدرس: 8, Jalan Raja Muda Musa, Kampung Baru, 50300 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia

۱۰. کدای کوپی تیان هونگ (Kedai Kopi Tian Hong)

دکه مواد غذایی، مالزی، چینی

غذاهای خیابانی کوالالامپور

گوشت باربیکیو

با قدم‌گذاشتن در دکه قدیمی «کدای کوپی تیان هونگ» که به سبک کافه‌های قدیمی جنوب شرق آسیا ساخته شده است، با ردیف‌هایی از مرغ کبابی و اردک‌های آویزان روبه‌رو خواهید شد. برخی از افراد معتقد هستند که بهترین «چار سیو» (char siew) یا گوشت راسته باربیکیوی کوالالامپور را می‌توان در اینجا پیدا کرد.

چار سیو، یک گوشت آبدار به‌خوبی کباب‌شده و مزه‌دار شده در سس خوش‌طعم کارامل است که در همان نگاه اول، آب دهانتان را راه می‌اندازد. در زمان سرو ناهار، صف این دکه مواد غذایی بسیار طولانی می‌شود، پس سعی کنید که کمی زودتر به این سمت بیایید.

  • ساعت‌های فعالیت: سه‌شنبه تا یکشنبه: ۱۱:۳۰ صبح تا ۳:۳۰ ظهر
  • تلفن: ۴۸۱۱ ۱۷ ۲۷۶ ۶۰+
  • آدرس:  81, Jalan Tuanku 2, Salak South Garden, 57100 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia

۱۱. نور ساتای (Nur Satay)

دکه مواد غذایی، مالزی

برای خوردن یک اسنک آبدار گوشتی آخر شب، باید به «نور ساتای» بروید. شما در اینجا، گوشت‌های مزه‌دار شده و به سیخ کشیده‌ای را که به‌آرامی در حال کباب‌شدن هستند، پیدا خواهید کرد. این غذا، یکی از لذیذترین غذاهای خیابانی کوالالامپور است.

گوشت کبابی را با یک سس کرانچی لذیذ از بادام‌زمینی مخلوط کنید و مطمئن باشید که طعم بهشتی این غذا، ارزش مصرف کالری بالایش را خواهد داشت. از گزینه‌های موجود در دکه نور ساتای می‌توان به کباب مرغ، گوشت گاو، دل و جگر و سیرابی با قیمت هر سیخ از ۱۸٫۵ دلار، اشاره کرد.

  • ساعت‌های فعالیت: هر روزه: ۶ عصر تا ۱۱ شب
  • آدرس: 4, Jalan Kerja Air Lama 1, Ukay Heights, 68000 Ampang, Selangor, Malaysia

۱۲. ناسی لمک خیابان پیل (Nasi Lemak Peel Road)

دکه مواد غذایی، مالزی

غذاهای خیابانی کوالالامپور

ناسی لمک. عکس از دالی ام جی (Dolly MJ)

دکه «ناسی لمک خیابان پیل»، نسخه چینی ناسی لمک، غذای ملی مالزی را سرو می‌کند. پایه مدل چینی، یعنی برنج پخته‌شده در شیر نارگیل، ماهی خشک‌شده، بادام‌زمینی، تخم‌مرغ و خیار با غذای اصلی یکی است.

تفاوت آن‌ها در چیست؟ مخلفات کنار غذا. این دکه با پیشنهاد بیش از ۱۰ گزینه جانبی از جمله مرغ سرخ‌شده، مرغ کاری، خورش کاری گوشت گوسفند، سبزیجات خرد و سرخ‌شده و همچنین خورش کاری محبوب گراز وحشی و سس سمبل ماهی مرکب، بهشتی از طعم‌ها را در اختیار شما می‌گذارد.

مقاومت در برابر غذاهای لذیذ دکه  ناسی لمک خیابان پیل، بسیار دشوار است، پس اصلا خجالت نکشید، مانند محلی‌ها بشقاب خودتان را حسابی پر کنید و دلی از عزا دربیاورید.

  • ساعت‌های فعالیت: جمعه تا چهارشنبه: ۲:۳۰ ظهر تا ۹:۳۰ شب
  • آدرس:  88, Jalan Peel, Maluri, 55100 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia

۱۳. نودل گوشت پیتر (Peter’s Pork Noodle)

دکه مواد غذایی، مالزی

دکه‌های نودل گوشت را می‌توان در هر گوشه‌ای از بازار غذای پخته «هاکر» (hawker centre) پیدا کرد. دکه نودل گوشت پیتر، واقع در رستوران «وان سنترال» (Restoran One Sentral)، یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های محلی‌ها ، سوپ‌های استخوان گوشت خوش‌طعم و بینظیری را سرو می‌کند. سوپ‌های پر ملات این دکه، پر از تکه‌های بزرگ گوشت و گوشت‌های خردشده هستند.

  • غذاها: مالزی، چینی، آسیایی
  • وعده‌ها: صبحانه، ناهار، برانچ
  • ساعت‌های فعالیت: دوشنبه تا شنبه: هفت صبح تا ۲:۱۵ ظهر؛ یکشنبه: هفت صبح تا دو ظهر
  • تلفن: ۳۹۵۳ ۱۳ ۳۳۶ ۶۰+
  • آدرس: 7, Jalan Tun Sambanthan 4, Brickfields, 50470 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia

۱۴. بریک فیلد پیسانگ گورنگ (Brickfield’s Pisang Goreng)

دکه مواد غذایی، دسر

غذاهای خیابانی کوالالامپور

موزهای سرخ‌شده در یک سینی خیزران. عکس از ریحانه عسرال (Raihana Asral)

پس از خروج از رستوران وان سنترال، بوی معطر موزهای سرخ‌شده، نظر شما را در بازار هاکر جلب خواهند کرد. یکی از قدیمی‌ترین دکه‌های اسنک «پیسانگ گورنگ» در کوالالامپور، «بریک فیلد» است که به‌جای موزهای خرد‌شده یا از وسط نصف‌شده از تکه‌های کامل پیسانگ راجا (نوعی موز پیوندی رایج در مالزی) استفاده و پس از غلتاندن آن‌ها در یک خمیر سبک، آن‌ها را سرخ می‌کند.

پیسانگ گورنگ، یک غذای خیابانی طلایی، قهوه‌ای شیرین و کرانچی است که طرفداران بسیاری دارد، به‌طوری که در زمان ناهار برای خرید آن، باید در صف‌های طولانی منتظر بمانید.

  • غذاها: آسیایی، مالزی
  • ساعت‌های فعالیت: هر روز: ۱۲ ظهر تا پنج عصر
  • تلفن: ۲۵۱۱ ۱۲ ۶۱۷ ۶۰+
  • آدرس: 21, 19, Jalan Thambipillay, Brickfields, 50470 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia

۱۵. آکیونگ ای‌بی‌سی (Ah Keong’s ABC) و دکه چندول (Cendol Stall)

دکه مواد غذایی، دسر

غذاهای خیابانی کوالالامپور

با یک کاسه چندول، حسابی خنک شوید. عکس از ادی قاسم (Edy Kasim)

یکی از محبوب‌ترین دسرهای خنک مالای‌ها در گرمای تابستان، یک کاسه «چندول» است. دکه «آکیونگ» درست روبه‌روی دکه بریک فیلد پیسانگ گورنگ و رستوران وان سنترال در آنطرف خیابان قرار دارد.

دسر چندول در اینجا به‌صورت دستی توسط عمو آکیونگ با بافتی نرم و طعمی معتدل و معطر، سرو می‌شود. ماده اولیه اصلی این دسر شیرین، ژله‌های سبز و رشته‌مانندی است که از عصاره برگ پاندان و آرد نخود سبز به دست می‌آید. این ژله‌ها معمولا با یخ پودرشده، شیر نارگیل و شیره غلیظ سرو می‌شوند. در برخی موارد، ژله‌های مکعبی سیاه، لوبیای آزوکی، ذرت پخته‌شده و خارگیل نیز به چندول اضافه می‌شوند.

  • ساعت‌های فعالیت: هر روزه: ۸:۳۰ صبح تا چهار عصر
  • تلفن: ۶۶۵۶ ۱۲ ۳۱۹ ۶۰+
  • آدرس: 21A, Jalan Padang Belia, Brickfields, 50470 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه