با تور مجازی از پاریس دیدن کنید

زینب موحدی
زینب موحدی دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از پاریس دیدن کنید

پاریس یکی از گردشگر پذیرترین شهرهای  جهان و از دیدنی ترین نقاط دنیا محسوب می‌شود که سالانه پذیرای مسافران بسیاری است. در تور مجازی به بازدید از  این شهر خواهیم پرداخت.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۱/۱۰ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۱ به‌روزرسانی شده است.

فرانسه یکی از معروف‌ترین کشورهای واقع در قاره‌ اروپا است و پاریس نیز این شایستگی را دارد که محبوب‌ترین شهر در جهان لقب بگیرد.  ارنست همینگوی زمانی سفر به پاریس را تعطیلاتی توصیف کرده بود که همیشه در خاطر فرد می‌ماند؛ افراد بسیاری در دنیا با این عقیده موافق هستند. پاریس را به‌درستی شهر نورها نامیده‌اند و این نام‌گذاری به خاطر نورافشانی‌های فراوان آن نیست؛ چراکه در این صورت هر شهر بزرگی در جهان می‌تواند مدعی چنین عنوانی بشود. علت «شهر نورها» خواندن پایتخت فرانسه، مرکزیت این شهر برای آموزش، هنر و فلسفه به‌مدت قرن‌ها و نقش پیشروی آن در عصر روشنفکری است.

از شما دعوت می‌شود تا با تور مجازی از دید یک پرنده به پایتخت فرانسه نگاه کنید. شاید تماشای این تصاویر بتواند نکته‌ جدید به دانسته‌های فعلی شما درباره‌ پاریس بیفزاید و سفر به پاریس را نیز در فهرست برنامه‌های آینده‌ شما جای دهد.

تور مجازی پاریس؛ پایتخت رویایی فرانسه

کلمه‌ پاریس از کلمه‌ لاتین «Civitas Parisiorum» ریشه گرفته است که به معنی «شهر پاریزی‌ها» است و اشاره به سکونتگاه اقوام «سلت‌» در جزیره‌ «سیته» دارد. این جزیره، یکی از دو جزیره‌ موجود روی رودخانه‌ی «سن» است و درست در قلب بخش تاریخی شهر پاریس قرار دارد. برخی از جاهای دیدنی پاریس از جمله کلیسای «نوتردام» و کلیسای «سنت شپل» روی جزیره‌ سیته واقع شده‌اند. این جزیره از دوران باستان محلی شلوغ و پرجمعیت بوده و از همان زمان است که تاریخ پاریزی‌ها آغاز می‌شود.

قرن سیزدهم میلادی آغاز شکوهمندی پاریس محسوب می‌شود

پاریس همیشه شهری رویایی نبوده است. در قرون‌وسطا شهر «کی‌یف»، پایتخت اوکراین، نقش پررنگ‌تری در مقایسه با پاریس به عهده داشت. حتی گفته می‌شود که «آنا یاروسلاو»، دختر فرمانروای کیف، پس از ازدواج با پادشاه فرانسه و آمدن به پاریس به‌شدت افسرده شد. قرن سیزدهم را می‌توان قرن مهمی در تاریخ شکوهمندی پاریس دانست که تا دوران معاصر ادامه یافته است. به خاطر همین قدمت است که بناهای تاریخی بسیاری در پاریس وجود دارد؛ کلیسای نوتردام، موزه‌ لوور، خیابان شانزلیزه، مولن روژ، منطقه‌ لا دفانس، برج ایفل، مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو، پل الکساندر سوم، قصر بزرگ پاریس، پارک تویلری، موزه‌ اورسای، میدان کنکورد، کلیسای سکره‌کر دو مون‌مارتر و خیلی از موارد دیگر از این دست جاذبه‌ها هستند. همه‌ این بناهای تاریخی و جاهای دیدنی، پایتخت فرانسه را به‌نحوی آراسته‌اند که در نوع خود بی‌نظیر است.

پاریس / فرانسه

قصه‌ هرکدام از جاذبه‌های گردشگری پاریس، حکایتی مجزا از دیگری و داستانی هفتاد مَن کاغذ است. بهتر است به‌جای تکرار چندباره‌ قصه‌ها، چند واقعیت خلاصه و حیرت‌آور درباره‌ی آن‌ها گفته شود. به‌عنوان مثال، دلیل ساخته شدن «کلیسای جامع نوتردام» در این ابعاد وسیع و بزرگ (۳۵ متر ارتفاع، ۱۳۰ متر درازا و ۴۸ متر پهنا) این ایده بود که همه‌ پاریسی‌ها باید درون این کلیسا جای می‌گرفتند؛ اما تکمیل این بنا یک‌و‌نیم قرن به طول انجامید و پس از افزودن جزئیات نهایی به دکوراسیون داخلی آن، جمعیت پاریس به‌قدری زیاد شده بود که ایده‌ اولیه نامربوط جلوه می‌کرد؛ اما این موضوع باعث نشد که نوتردام تبدیل به قلب معنوی و جغرافیایی پاریس نشود. موزه لوور نیز مثال جالبی است. این موزه یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان است که در کاخ قدیمی پادشاه قرار دارد. این قصر طوری ساخته شده بود که یارای مقاومت در برابر حمله‌ وایکینگ‌ها را داشته باشد.

گالری عکس‌های پاریس؛ برای مشاهده‌ی عکس‌ها در اندازه‌ی واقعی روی آن‌ها کلیک کنید

در خیابان شانزلیزه‌ی امروزی هیچ نشانه‌ای از دشت و مزرعه دیده نمی‌شود؛ بلکه تنها یک خیابان عریض و طویل با ۱,۹۱۵ متر درازا و ۷۰ متر پهنا وجود دارد. این محل در قرن شانزدهم مردابی بود که پادشاهان فرانسه در آن اردک شکار می‌کردند. این نام از دوران انقلاب فرانسه برای این خیابان به یادگار مانده است. کلمه‌ شانزلیزه یا معادل آن در زبان فرانسوی (Champs Élysées) دارای ریشه‌ای یونانی است و به معنی کشتزارهای زیبایی است که در ساحل «اوشن ریور» وجود دارند و اسب‌های موردعلاقه‌ی خدایان در پایان زندگی پرافتخار خود به آنجا می‌روند. تنها ویژگی که شانزلیزه‌ امروزی را زیبا می‌کند، بوتیک‌های لوکس و مراکز تفریحی متعددی است که زنجیره‌وار در دو طرف این خیابان مشغول فعالیت هستند. همچنین، یکی دیگر از جاهای دیدنی پاریس نیز در این خیابان قرار دارد؛ «طاق پیروزی» واقع در میدان «شارل دوگل» که به سبک رومی‌ها ساخته شده است. این طاق، نمادی از پیروزی ارتش بزرگ ناپلئون اول است.

گالری عکس‌های پاریس؛ برای مشاهده‌ی عکس‌ها در اندازه‌ی واقعی روی آن‌ها کلیک کنید

به هر حال، آن‌طور که از گفته‌های ناپلئون سوم برمی‌آید، پاریس امروزی برای جنگ یا به عبارت دقیق‌تر، برای اهداف استراتژیک طراحی شده است. به همین دلیل است که در سال‌های میانی قرن نوزدهم، لایه‌های شهر طوری تغییر یافتند تا در راستای دست یافتن به این هدف قرار بگیرند؛ یعنی در عین رعایت اصول زیبایی‌شناسی، برای جنگ آماده باشند. در نتیجه، بسیاری از خیابان‌های باریک و دلربای پاریس عریض شدند و شکلی مرتب به خود گرفتند و این وضعیت تا به امروز همچنان حفظ شده است.  

تقریبا همه با نظر شاعرانه‌ رمان‌نویس معروف آمریکایی موافق هستند که «سفر به پاریس تعطیلاتی است که همیشه با شما خواهد ماند». هیچ اهمیتی هم ندارد که آیا تابه‌حال از این شهر بازدید کرده‌اید یا خیر. پاریس، نماد عشق و گهواره‌ فرهنگ اروپا است. هر فردی از کودکی با تماشای فیلم‌ها و خواندن کتاب‌های «ویکتور هوگو»، «الکساندر دومای پدر و پسر» و «ژرژ سیمنون» آشنا است. درس‌های تاریخ مدارس و روایت شکست و پیروزی ناپلئون، فتح قلعه‌ «باستیل» و «کمون» پاریس (۱۸۷۱) نیز به دانسته‌های افراد در این زمینه افزوده است. هیچ گردشگری وجود ندارد که رویای راه رفتن در خیابان‌های افسانه‌ای و عکس گرفتن با برج ایفل را در سر نداشته باشد. آیا شما قبلا از این پاریس دیدن کرده‌اید؟ تجربیات خود را با کجارو و سایر کاربران در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه