بهترین کارهایی که می‌توانید در حیدرآباد هند انجام دهید

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد جمعه، ۱ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۰
بهترین کارهایی که می‌توانید در حیدرآباد هند انجام دهید

حیدرآباد یکی از شهرهای تاریخی هند با چند قرن قدمت است که مساجد، کاخ‌های تاریخی بسیار زیبا و موزه‌ای منحصربه‌فرد با آثار ارزشمند از سراسر جهان دارد. 

مقاله‌ی مرتبط:

حیدرآباد نیز مانند بسیاری از شهرهای تاریخی هند، جاذبه‌هایی دارد که می‌توانند علاقه‌مندان به تاریخ هند باستان را به وجد بیاورند. در موزه‌ی معروف این شهر می‌توانید آثاری را از نزدیک مشاهده کنید که نظیر آن‌ها در هیچ موزه‌ی دیگری وجود ندارد. در ضمن می‌توانید از طعم غذاهای خیابانی حیدرآباد نیز لذت ببرید. با کجارو همراه باشید تا بهترین دیدنی‌های حیدرآباد را به شما معرفی کنیم.

حیدرآباد هند، کلان شهری با هشت میلیون نفر، مانند بسیاری از شهرهای قدیمی جهان خود را با گذر زمان وقف داده است و در هسته‌ی مرکزی آن تاریخ و فرهنگ جنوب هند، فناوری‌های مدرن و هنر و معماری شگفت‌انگیز به‌خوبی با یکدیگر آمیخته شده‌اند. در ضمن به‌تازگی پروژه‌ای تحت‌عنوان‌ های -فای (Hy-Fi) اجرا شده که باعث شده است ۳ هزار شبکه‌ی وای‌فای در اختیار مردم قرار بگیرد. اجرای این پروژه و وجود فناوری‌های دیگر شهر باعث شده است حیدرآباد لقب پایتخت فناوری و اطلاعات هند را از آن خود کند؛ البته این شهر هنوز بافت تاریخی و سنتی خود را حفظ کرده است و جاذبه‌های تاریخی این شهر با معماری جذاب‌شان، همچون جواهراتی که تاجی را آراسته‌اند، در شهر خودنمایی می‌کنند.

گذشت‌وگذار در اطراف مسجد چهارمنار

مسجد چهار منار

مسجد باشکوه «چهار منار» (Charminar) در قرن شانزدهم به دست اعضای خاندان سلطنتی آصفی یا «سلسله‌ی نظام» (Nizams)  حیدرآباد، یکی از سلسله‌های حاکم بر حیدرآباد (به همین دلیل حیدرآباد را شهر نظام‌ها نیز می‌دانند) در گذشته ساخته شده است و همچون تاجی در قسمت مرکزی بخش حیدرآباد قدیم در ایالت «تِلِنگانا» (Telangana) در جنوب هند خودنمایی می‌کند. 

مسجد چهار نظام جزو مهم‌ترین جاذبه‌های شهر محسوب می‌شوند و بازدید از آن را نباید از دست دهیم. مسجد چهار منار که محلی‌ها به آن «چار منار» نیز می‌گویند، در سال ۱۵۹۱  به دست سلطان محمدقلی قطب شاه «Sultan Muhammed Quli Qutb Shah» ساخته شد.

با بالارفتن از پله‌های مناره‌های مسجد می‌توانید صحنه‌هایی زیبایی را ببینید

این مسجد ستون‌های حکاکی‌شده زیبایی دارد و راه‌پله‌های عمودی در خود جای داده است. گردشگران می‌توانند ازآن‌ها بالا بروند و منظره‌های زیبا از کوچه‌هایی منهتی به مسجد مشاهده کنند. در ضمن در این نقطه می‌توانید منظره‌ی «مسجد مکه» (Mecca Masjid) را ببینید. مسجد باشکوه مکه از ساعت ۹:۳۰ الی ۱۷:۳۰ پذیرای گردشگران است و افراد خارجی برای بازدید از آن باید ۱٫۵ دلار بپردازند.

مسئولان این مسجد هرروز سحرگاه با چای ایرانی معطر و نوعی بیسکویت تازه به نام «بیسکویت عثمانی» (Osmania biscuits) از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌کنند. این موقع از روز بهترین زمان برای بازدید از چهار منار است، زیرا هم می‌توانید منظره‌ی طلوع آفتاب را از بالای آن مشاهده کنید و هم می‌توانید از خوردن صبحانه‌ای خوشمزه در «نانوایی نیمراه کافِه اَند بِیکِری» (Nimrah Cafe & Bakery) در نزدیکی مسجد امتحان بیسکویت تازه در این نانوایی لذت ببرید. مدت کوتاهی پس از طلوع آفتاب، خیابان پر از النگوهای هندی فلزی، چوبی و شیشه‌ای می‌شود.

اگر مسیرتان را از مسجد چهار منار به «بازار لات» (Laad Bazaar) ادامه دهید، فروشندگان جواهری را می‌بینید که مدعی هستند مروارید اصل به شما می‌فروشند؛ اما بهتر است به داخل بازار بروید تا با خرید صنایع‌دستی نفیس ساخته‌شده با مروارید، مطمئن شوید مروارید اصل خریده‌اید. این بازار هرروز از ساعت ۱۱ الی ۲۳ پذیرای خریداران است.

در مسجد مکه قدم بزنید

مسجد مکه

مسجد مکه که یکی دیگر از آثار تاریخی ارزشمند حیدرآباد محسوب می‌شود، نیز  در سال ۱۶۱۱ به دست سلطان محمدقلی قطب شاه ساخته شده است. مسجد مکه یکی از قدیمی‌ترین مساجد هند به شمار می‌رود و سالن اصلی آن گنجایش ۱۰ هزار نفر را دارد. با بازدید از این مسجد و قدم‌زدن در فضای آرامش‌بخش آن، زیبایی مناره‌ها و قوس‌هایی را که با جزئیات فراوان حکاکی شده‌اند، تحسین می‌کنید. اگر با زاویه ی مناسب به آب داخل حوض مسجد نگاه کنید، تصویر ساختمان مسجد را در آب نیز به‌خوبی خواهید دید.

در این مسجد مقبره‌ی حاکمانی از «سلسله‌ی آصف جاهی» (Asaf Jahi dynasty) قرار دارد که در اواخر دهه‌ی ۱۶۰۰ میلادی از مکانی که ازبکستان امروزی است، به هند آمده بوده‌اند. بازدید از مسجد مکه رایگان است؛ اما افراد غیرمسلمان تنها در صورتی می‌توانند از آن بازدید کنند که در محوطه لباس مناسبی بپوشند.

از کاخ چومهالا بازدید کنید

کاخ چومهالا

معماری کاخ چومالاها شبیه برخی از کاخ‌های ایرانی است

«کاخ چومهالا» (Chowmahalla Palace) که با مسجد مکه فاصله‌ی اندکی دارد، در قرن ۱۸ میلادی ساخته شده است. طبق گفته ی برخی از افراد معماری مجموعه کاخ‌های چومهالا شبیه برخی از کاخ‌های ایرانی است. «آفتاب مَحَل» (Aftab Mahal) که بزرگ‌ترین کاخ مجموعه محسوب می‌شود، ساختمانی دو طبقه است از که از بیرون به‌راحتی دیده می‌شود؛ البته وقتی‌که وارد مجموعه می‌شوید، «تالار گرند دِربار» (Grand Durbar) بیش از هر قسمتی دیگری توجه شما را به خود جلب می‌کند.

نمای خارجی کاخ با قوس‌های بزرگ و گنبدهای مغولی که با هنر ایرانی آراسته شده‌اند، زینت‌بخش بنا هستند. در قسمت‌های داخلی نیز لوسترهای بزرگ باشکوه که از سقف‌های تزیین‌شده با جزئیات فراوان آویزان شده‌اند، در کنار تخت‌ سلطنتی مرمری شما را مجذوب خود می‌کنند.

کاخ چومهالا

زمانی هفت هزار نفر مسئول نگهداری از این کاخ بوده‌اند. محوطه‌ی کاخ نیز با چمن‌های زیبا و با فواره‌ی عظیمی در مقابل کاخ نمای بی‌نظیری دارد. در ضمن در این قسمت از مجموعه ساعتی قدیمی دیده می‌شود که از زمان ساخت کاخ‌ها تاکنون بی‌وقفه کار می‌کند. با بازدید از گالری‌های هنری مجموعه می‌توانید مجموعه‌ی نفیس و جالب از لباس‌ها، سلاح‌ها، اسباب و اثاثیه، قرآن‌های نفسی، تصاویر تاریخی و آثار دیگری را از نزدیک ببینید. هزینه‌ی بازدید از کاخ‌های چومهالا ۲٫۸۵ دلار، هزینه‌ی عکاسی از  آن‌ها ۰٫۷۰ دلار و هزینه‌ی فیلم‌برداری نیز  ۱٫۴۰ دلار است؛ البته استفاده از سه‌پایه مجاز نیست. در ضمن این مجموعه‌ی تاریخی در روزهای جمعه و روزهای تعطیل ملی تعطیل است.

موزه سالار جنگ؛ مکانی برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ شبه‌قاره هند

موزه سالار جنگ

موزه‌‌ی سالار جنگ یکی از بزرگ‌ترین کلکسیون شخصی جهان است

«موزه سالار جنگ» (Salar Jung Museum) یکی از بزرگ‌ترین کلکسیون‌های فردی جهان و سومین موزه‌ی بزرگ هند محسوب می‌شود. «میر یوسف علی خان» (Mir Yousuf Ali Khan) مشهور به «سالار جنگ سوم» (Salar Jung III)، تمام آثار این موزه را به‌تنهایی جمع‌آوری کرده است. میر یوسف علی خان که بسیاری از هندی‌ها و تاریخ‌شناسان او را الگوی خود قرار داده‌اند و از او الهام گرفته‌اند، تمام زندگی و ثروتش را صرف جمع‌آوری آثار و صنایع‌دستی ارزشمند کرد.

آثار کلکسیون وی بعد از مرگش به این موزه اهدا شد. آثار این مجموعه شامل ۴۳ هزار اثر هنری، ۹ هزار نسخه‌ی خطی و ۱۴۳ هزار کتاب چاپی از سراسر جهان می‌شود که در حال حاضر در ۳۸ گالری هنری داخل موزه در دو طبقه در معرض نمایش هستند. در گالری‌های این موزه مجموعه‌های مختلفی از صنایع‌دستی و آثار هنری منحصربه‌فرد نمایش داده می‌شوند.

ساعت موزیکال

از میان شاخص‌ترین آثار این موزه می‌توان به مجسمه‌ی «ویلد ربکا» (Veiled Rebecca) اشاره کرد که در سال ۱۸۷۶ به دست مجسمه‌ساز مطرح ایتالیایی یعنی «جیووانی ماریا بنزونی» (Giovanni Maria Benzoni) ساخته شده است. در این موزه نقاشی های «راجا راوی وارما» (Raja Ravi Varma) که نمی‌توان برای قیمتی برای آن‌ها مشخص کرد، نقاشی‌های مینیاتوری مغولی، شمشیر «اورنگ زیب» (Mughal Emperor Aurangzeb)، یکی از امپراطورهای مغولی سلسله‌های گورکانی هند و حتی خنجرهای متعلق به «شاه جهان» (Shah Jahan) و «نور جهان» (Nur Jahan) محل قرارگرفته‌اند.

البته معروف‌ترین و محبوب‌ترین اثر این موزه، ساعتی موزیکال با ۲۰۰ سال قدمت است. این ساعت دارای یک مجسمه‌ی اسباب‌بازی مینیاتوری است که راس هر ساعت از داخل ساعت بیرون می‌آید و روی نقطه ضربه میزند. موزه سالار جنگ هر روز به‌غیراز جمعه‌ها از ساعت ۱۰ الی ۱۷ پذیرای بازدیدکنندگان است.

بازدیدکنندگان باید برای بازدید از  این موزه تنها باید ۷ دلار بپردازند؛ البته در صورت تمایل برای عکاسی از این موزه‌ باید هزینه‌ای جداگانه را نیز پرداخت کنید.

بریانی هندی را امتحان کنید

بریانی هندی

اگر حیدرآباد را بدون خوردن «بریانی» ترک کنید، قطعاً پشیمان خواهید شد. بریانی که یکی از غذاهای خیابانی و محلی بسیار محبوب هند محسوب می‌شود، اشتهای شما را برمی‌انگیزد و شاید پس از امتحان طعم آن، چند پرس دیگر هم سفارش دهید! خوشبختانه بریانی در بسیاری از نقاط حیدرآباد عرضه می‌شود و لازم نیست برای خوردن آن دنبال مکان خاصی بگردیم. بریانی ترکیبی از برنج، گوشت مرغ و گوشت گوسفند است که پس از طعم‌دار شدن تا مدتی نسبتا طولانی در ظرفی مهروموم‌شده باقی می‌ماند.

اگرچه بریانی در بیشتر نقاط حیدرآباد یافت می‌شود؛ اما برخی از افراد بریانی‌های حیدرآباد را بهترین بریانی‌های هند نمی‌دانند؛  اما بریانی‌های رستوران‌های زنجیرهای «پارادایز» (Paradise) و «باوارچی» (Bawarchi) معروف است و این رستوران ها مشتری‌های زیادی هم دارند. رستوران پارادایز چندین شعبه در حیدرآباد دارد؛ اما رستوران باوارچی تنها یک شعبه دارد که در جاده‌های RTX واقع شده است.

دنبال ارزان‌ترین تور هند هستید؟ کجارو در انتخاب بهترین تورهای مسافرتی داخلی و خارجی شما را کمک می‌کند. شما می‌توانید قیمت پکیج مورد نظر خود را با بررسی کامل آن از آژانس‌های معتبر همکار کجارو مقایسه کرده و در نهایت ارزان‌ترین آن را با اطمینان از فروشنده مربوطه خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه