با شگفت‌انگیزترین موزه‌‌ها و آثار باستانی شهر آتن آشنا شوید

فرید کریمی
فرید کریمی چهار شنبه، ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
با شگفت‌انگیزترین موزه‌‌ها و آثار باستانی شهر آتن آشنا شوید

شهر آتن، پایتخت یونان که عمدتا از آن به‌عنوان خاستگاه تمدن غرب نام برده می‌شود، شهری تاریخی با آثار باستانی و موزه‌های متعدد است.

شهر آتن به «زادگاه دموکراسی» و «مهد تمدن غرب» مشهور است. این شهر با قدمتی ۵ هزار ساله، از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای جهان بوده که آثار باستانی ارزشمندی را در خود جای داده است. به همین سبب جای تعجب نیست که یکی از غنی‌ترین شهرهای جهان به لحاظ آثار و بناهای تاریخی به شمار رود. بی‌شک «آکروپولیس» که معبد «پارتنون» در آن قرار دارد، مشهورترین بنای تاریخی شهر و نماد آتن است؛ اما تنها جاذبه تاریخی آن محسوب نمی‌شود. و ده‌ها اثر باستانی تاریخی دیدنی دیگر از ویرانه‌ نیایشگاه‌ها تا گورستان‌های پراکنده و موزه‌ها در آن به چشم می‌خورد. در این مطلب کجارو نگاهی به ۸ جاذبه باستانی شهر آتن می‌اندازیم.

مقاله‌های مرتبط:

شهر باستانی آتن از مطلوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان است که در بین گردشگران ایرانی نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. بهترین تور آتن را می‌توانید از میان فهرست کامل و متنوع تورهای مختلف کجارو از آژانس‌های معتبر انتخاب و برای سفر آینده‌تان برنامه‌ریزی کنید.

۱. گورستان کرامیکوس

با این وجود که «کرامیکوس» (Kerameikos)، از زیباترین محوطه‌های باستانی شهر آتن است، اما به نسبت بازدیدکنندگان کمی دارد. نام این گورستان برگرفته از «کاراموس» است. کاراموس که از او در اساطیر یونان به‌عنوان خدای سفالگری یاد می‌شود، پسر «دیونیزوس» و «آریادنه» بود. واژه‌ی «سرامیک» که امروزه در اکثر زبان‌های دنیا به کار برده می‌شود از ریشه یونانی «کرامیکوس» به‌معنای سفال یا شیء پخته ‌شده‌ استخراج شده است. کرامیکوس روزگاری محل زندگانی سفالگران و پیشه‌گرانی بود که از گِل رود اریدانوس برای ساخت سفال بهره می‌بردند.  

قدیمی‌ترین مقبره‌های این منطقه در عصر برنز آغازین (بین ۲۷۰۰ تا ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد) ساخته شدند. بعدها این گورستان تا سده ششم میلادی نیز به‌طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گرفت و به مرور به یکی از مهم‌ترین گورستان‌های آتن بدل شد.

۲. آگورای باستان

آگورای باستان

«آگورای باستان» در سرسبزترین بخش‌های «موناستیراکی» و آکروپولیس واقع است و روزگاری قلب تپنده شهر آتن به حساب می‌آمد. آگورا در یونان باستان به میدان‌های عمومی یا محل اجتماع عموم مردم گفته می‌شد که حکم مراکز شهر را ایفا می‌کردند. آگورا باستان از معدود جاذبه‌های تاریخی دنیا است که قطار از میان آن عبور می‌کند. بازدید از آگورا معمولا بخشی از تور آکروپولیس است؛ با این حال، تعداد انگشت‌شماری از گردشگرانی که با هدف بازدید از مشهورترین جاذبه شهر آتن بلیط تور را خریداری می‌کنند، سری به آگورای باستان می‌زنند. این میدان باستانی، زمانی مرکز فعالیت‌های سیاسی، مذهبی، اجتماعی، فرهنگی شهر آتن بوده است.

آگورای باستان در اوایل سده ششم میلادی ساخته شد. این میدان عمومی با یورش اسلاوها در سال ۵۸۰ میلادی کم کم رها شد. این اثر باستانی در اواسط قرن نوزدهم در زیر ساختمان‌ها و بناهای جدید مدفون و رفته رفته از چهره‌ی شهر محو شد. معدودی از ساختمان‌های آگورای باستان سالم باقی مانده‌اند. در این میان، معبد «هفائستوس» (Hephaestus) به‌طرز خارق‌العاده‌ای گذر زمان و تحولات تاریخی را تاب آورده و دست‌نخورده باقی مانده است. هفائستوس، ساختمانی با ستون‌های بسیار زیبا است که در سده پنجم بنا نهاده شدند. دیگر اثر باستانی که سالم باقی مانده، «استوآی آتالوس» است که از رَواق‌ها یا پیشگاه‌خانه‌های یونان باستان به شمار می‌رود. قدمت استوآی آتالوس به سده دوم پیش از میلاد بازمی‌گردد. این رواق امروزه بازسازی شده و موزه‌ آگورا نیز در آن قرار گرفته است.

۳. آگورای رومی

شهر آتن که از مشهورترین شهرهای تاریخی جهان است، بیش از یک آگورا داشته است. آگورای رومی در مقایسه با آگورای باستان، قدمت کمتری دارد. این آگورا در بین سال‌های ۱۱ تا ۱۹ پیش از میلاد بنا نهاده شده است. آگورای رومی به نسبت همتای کهن خود از اهمیت کمتری برخوردار بود، اما پس از حمله سال ۲۵۷ به آتن به یک مرکز بازرگانی و حکومتی بدل شد. در این دوران، با احاطه شدن شهر با دیوارهای رومی، وسعت شهر بسیار کمتر شد. همچون آگورای باستان، آگورا رومی نیز به اشتباه به‌عنوان یک فروم یا میدان رومی نیز شناخته می‌شود که بعدها با ساخت صدها ساختمان تازه ضمیمه قلمرو امپراتوری روم شرقی و عثمانی شد. در حالی که بسیاری از بناهای این محوطه باستانی ویران شدند، اما بناهایی دیدنی نیز برجای مانده‌‌اند.

یکی از این بناها دروازه‌ آتنا آرکجتیس (Gate of Athena Archegetis) است که ورودی آگورا محسوب می‌شود و هم‌اکنون در بخش غربی این محوطه برجای خود باقی مانده است. دروازه «آتنا آرکجتیس» درست به مانند یک معبد یونانی با چهار ستون سنگی و سقفی شیب‌دار ساخته شده است. در نقاشی‌های کهن می‌توان این دروازه باستانی را در میان خیابان‌هایی با خانه‌های بسیار مشاهده کرد. این خانه‌ها بعدها برای حفظ میراث باستانی شهر تخریب شدند. در آگورا رومی مسجد فتحیه نیز وجود دارد که در قرن هفدهم میلادی در هنگام سلطه عثمانیان در آتن ساخته شد. این مسجد در سال ۲۰۱۷ پس از مرمت و بازسازی، به روی عموم بازگشایی شد. در محل مسجد فتحیه به‌صورت منظم نمایشگاه‌های فرهنگ-هنری برگزاری می‌شود.  

۴. طاق هادریان

«طاق هادریان» در خیابانی باستانی قرار گرفته که روزگاری شهر قدیمی آتن را به محله‌های جدیدی که رومیان در زمان امپراتور «هادریانوس» ساخته بودند متصل می‌کرد. طاق هادریان که در سال ۱۳۱ میلادی بنا شده، از مجموعه‌ای از ستون‌های کورینتی و ستون‌نماهایی از جنس مرمر ساخته شده است. طاق هادریان در کنار خیابانی شلوغ قرار گرفته که تنها با چند حصار فلزی احاطه شده است. معمولا صف طولانی برای بازدید از این طاق دیدنی وجود ندارد؛ در واقع، مردم تنها در هنگام عبور از این طاق لحظه‌ای توقف می‌کنند و گاهی از آن عکاسی می‌کنند. با توجه به دو کتیبه باستانی که در طاق هادریان قرار دارد، این بنا سزاوار توجه بیشتری است. یکی از کتیبه‌ها درست روبه‌روی آکروپولیس قرار دارد که روی آن عبارت: «آتن، شهر باستانی تئوس.» حکاکی شده و روی کتیبه دیگر که رو به بافت جدید شهر قرار دارد نیز چنین حکاکی شده است: «شهر هادریان، نه شهر تئوس.»

۵. کتابخانه هادریان

کتابخانه هادریان

«كتابخانه هادریان» که در سال ۱۳۲ میلادی به دستور امپراتور روم ساخته شد، دوران پرآشوبی را از سر گذرانده است. این بنای باستانی در سال ۲۶۷ در پی یورش به آتن ویران  و در میان دیوارهای رومی شهر محصور شد. ۱۵۰ سال بعد نیز مرمت و بازسازی شد. با این حال، نام این بنا اندکی گمراه‌کننده است. کتابخانه هادریان چیزی بیش از صرفا یک کتابخانه است و در آن فضاهایی برای اجرای کنسرت، سخنرانی و همین طور استخر سرپوشیده نیز تعبیه شده است. در حیاط کتابخانه هم ویرانه‌های یک کلیسا وجود دارد. این کلیسا سه بار ساخته و ویران شده است که آخرین ویرانی آن بر اثر آتش‌سوزی در سال ۱۸۸۵ اتفاق افتاد. بازدید از کتابخانه هادریان نیز جزئی از تور آکروپولیس است.

۶. موزه آگورای باستان

هنگامی که از یک محوطه باستانی دیدن می‌کنید به‌سختی می‌توانید ظاهر و اهمیت آن را در دوران اوجش در نظر مجسم کنید. موزه آگورای باستان بهترین راهکار برای حل چنین مشکلی است. در این موزه مجموعه ارزشمندی از آثار باستانی از دوران نوسنگی تا پس از امپراتوری روم شرقی و عثمانی در معرض نمایش گذاشته شده است. در موزه آگورای باستان می‌توان همه‌ نوع اثر باستانی از گلدان‌ها و تندیس‌های سفالین تا سلاح‌های عصر نوسنگی و عصر برنز را نیز مشاهده کرد. هرآنچه در این موزه به نمایش گذاشته شده، درون گودال‌ها و مقبره‌های محوطه آگورای باستان کشف شده است.  

۷. معبد زئوس

معبد زئوس

معبد «زئوس المپیایی»، تعبیری درست برای  این ضرب‌المثل مشهور است که «گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی.» ساخت این معبد عظیم که زمانی بزرگ‌ترین معبد در تمام یونان محسوب می‌شد در سال ۵۱۵ پیش از میلادی به دستور «پیسیس‌تراتوس» جوان آغاز شد. با پایان این معبد، پیسیس‌تراتوس دیگر جوان نبود، بلکه از مرگ او ۶۵۰ سال می‌گذشت! در حقیقت، ساخت معبد زئوس بیش از ۷۰۰ سال طول کشیده بود. در عین شگفتی، گذر زمان نیز تأثیر خود را بر معبد گذاشته است. تنها ۱۵ ستون از ۱۰۴ ستون این بنا باقی مانده‌اند. یکی از این ستون‌ها در اثر وزش بادهای سهمگین در سال ۱۸۵۲ فرو ریخت. اما از آنچه امروز بر جای مانده، می‌توان حدس زد که این معبد روزگاری چه شکوه و عظمتی داشته است. در معبد زئوس، زمانی دو مجسمه عظیم یکی از زئوس و دیگری از هادریانوس که خود را از تبار پادشاه خدایان یونان می‌دانست وجود داشت.

۸. موزه ملی باستان‌شناسی آتن

موزه ملی باستان‌شناسی در ساختمانی باشکوه با معماری نئوکلاسیک متعلق به قرن نوزدهم، قرار گرفته است. موزه باستان‌شناسی ملی آتن با وجود ۱۱ هزار اثر باستانی، بزرگ‌ترین موزه یونان محسوب می‌شود. قرار بود در ابتدا تنها آثار باستانی که طی حفاری‌هایی در اواسط و اواخر قرن نوزدهم به دست آمده بودند در این موزه به نمایش گذاشته شوند؛ اما مجموعه آثار باستانی این موزه به مرور تمامی یافته‌های باستانی کشور یونان را در بر گرفت. امروزه موزه ملی باستان‌شناسی پنج نمایشگاه دائمی دارد که در بر می‌گیرنده مجموعه آثار باستانی  مربوط به دوران ماقبل از تاریخ، مجسمه‌های باقی‌مانده از قرن هفتم پیش از میلاد تا قرن پنجم میلادی، سفال‌های باستانی یونان، آثار فلزی و هنری از مصر و آسیای صغیر متعلق به ۵ هزار سال قبل میلاد تا زمان فتح رومیان است. 

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه