کرونا پارک های دیزنی را به تعطیلی کشاند

زینب موحدی
زینب موحدی یکشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
کرونا پارک های دیزنی را به تعطیلی کشاند

پس از حمله‌ی تروریستی ۱۱ سپتامبر، این‌ بار دیزنی لند کالیفرنیا و دیزنی ورلد فلوریدا به‌خاطر شیوع کرونا، تعطیلی هم‌زمان را تجربه می‌کنند.

پارک‌های موضوعی دیزنی در کشورهای مختلف، برای جلوگیری از گسترش بیشتر کووید ۱۹ تا پایان ماه جاری میلادی تعطیل می‌شوند. پس از تعطیلی موقت دیزنی لند شانگهای و دیزنی لند هنگ کنگ، اکنون والت دیزنی ورلد، دیزنی لند، دیزنی کالیفرنیا ادونچر، دیزنی لند پاریس و چهار فروند کروز تفریحی دیزنی نیز درهای خود را به روی تماشاگران بستند. این اقدام در پی تصمیم‌های مشابه در خصوص لغو رویدادها و تعطیلی مراکز مهم اتخاذ می‌شود که پس از اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به مرحله‌ی همه‌گیری جهانی، یک به یک در حال منتشر شدن هستند. در بیانیه‌ای که روز ۱۲ مارس (۲۲ اسفند) در وب‌سایت دیزنی لند به انتشار رسید، چنین آمده است:

ما شرایط کنونی را رصد کرده و از توصیه‌ها و دستورالعمل‌های مقام‌های فدرال و ایالتی و سازمان‌های بهداشتی پیروی می‌کنیم.

با وجود بسته شدن پارک‌ها و مراکز تفریحی دیزنی، داون‌تاون دیزنی (Downtown Disney) که محل استقرار فروشگاه‌ها و رستوران‌های بسیاری در دیزنی لند است، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

دیزنی لند

این اولین بار در تاریخ دیزنی لند نیست که پارک‌ها تعطیل می‌شوند

دیزنی لند و کالیفرنیا ادونچر در آناهایم از صبح روز چهاردهم مارس (۲۴ اسفند) تعطیل شدند و والت دیزنی ورلد در اورلاندو و دیزنی لند پاریس نیز در پایان روز کاری پانزدهم مارس به کار خود موقتا خاتمه خواهند داد. کروزهای تفریحی دیزنی نیز تا آوریل آتی هیچ سفری را آغاز نخواهند کرد. به مهمانان دیزنی لند ریزورت نیز تا ۱۶ مارس (۲۶ اسفند) فرصت داده شده است تا برای بازگشت به خانه یا پیدا کردن جایگزینی دیگر برنامه‌ریزی کنند.

در بیانیه‌ی دیزنی لند آمده است:

پس از بررسی دقیق دستورالعمل‌های مندرج در فرمان اجرایی فرماندار کالیفرنیا و با در نظر گرفتن منافع مهمانان و کارکنان خود، در جمع‌بندی نهایی به تعطیلی پارک دیزنی لند و دیزنی کالیفرنیا ادونچر رسیدیم.

در بخش دیگری نیز گفته شد:

تفرجگاه دیزنی لند ریزورت با مهمانانی که می‌خواهند برنامه‌ی خود را برای بازدید از آنجا لغو کنند یا تغییر بدهند، همکاری می‌کند و هزینه‌ی کسانی که در مدت تعطیلی اقدام به رزرو هتل کرده‌اند، برمی‌گرداند. پیش‌بینی می‌کنیم در چند روز آینده با حجم سنگینی از تماس‌ها روبه‌رو شویم و در حالی که با جدیت مشغول پاسخگویی به همه‌ی درخواست‌ها هستیم، از صبر و شکیبایی مهمانان قدردانی می‌کنیم.

تنها سه ساعت پس از بیانیه‌ی فوق، دیزنی تعطیلی دیزنی ورلد، دیزنی لند پاریس و کروزهای تفریحی دیزنی را نیز اعلام کرد و این کار را در راستای منفعت مهمانان و کارکنان خود برشمرد. تعطیلی مجموعه‌های دیزنی در اورلاندو، آناهایم و پاریس بدان معنا است که تقریبا تمامی پارک‌های موضوعی دیزنی در حال حاضر به خاطر شیوع کروناویروس تعطیل شده‌اند. اولین پارک‌هایی که درهای خود را به‌طور موقت بستند، دیزنی لند شانگهای و دیزنی لند هنگ کنگ بودند که خبر تعطیلی خود را در حدود ۱٫۵ ماه پیش اعلام کردند و پس از آن‌ها، دیزنی لند توکیو، توکیو دیزنی سی و یونیورسال استودیوی ژاپن نیز رویه‌ی مشابهی را در پیش گرفتند. ابیگیل دیزنی، نوه‌ی بنیان‌گذار دیزنی، روز پنجشنبه در توییتر خود نوشت:

خبر دل‌خراشی است؛ اما چاره‌ای جز این نداریم.

این یکی از معدود دفعه‌هایی است که دیزنی دست به تعطیلی پارک‌های معروف خود زده است. از جمله رویدادهای مهم و بزرگی که دیزنی را به تعطیلی واداشته بود، حمله‌ی ۱۱ سپتامبر در ایالات متحده‌ آمریکا بود. سونامی خانمان‌براندازی که پس از یک زلزله‌ی ۸٫۹ ریشتری، ژاپن را در هم کوبید نیز این پارک‌ها را در سال ۲۰۱۱ به تعطیلی کشاند. دیزنی لند کالیفرنیا با حدود ۳۱ هزار کارمند فقط دو بار تعطیلی برنامه‌ریزی نشده را تجربه کرده بود؛ یک بار به‌خاطر عزای عمومی در حادثه‌ی ترور رئیس‌جمهور کندی در سال ۱۹۶۳ و بار دوم نیز پس از حمله‌ی تروریستی یازدهم سپتامبر. این تفرجگاه کالیفرنیایی از آن زمان تاکنون بسیار بزرگ‌تر شده و در حال حاضر شامل دو پارک موضوعی بزرگ و محبوب است: دیزنی لند و ادونچر ورلد کالیفرنیا که روی‌هم‌رفته بیش از ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار بازدیدکننده را در سال ۲۰۱۸ میزبانی کرده‌اند.

کلیه‌ی پارک‌های موضوعی دیزنی به‌خاطر شیوع کروناویروس تعطیل شدند

بسته شدن چندین پارک به‌طور هم‌زمان، اتفاق نادری به حساب می‌آید و شرایط خاصی برای چنین مواقعی در نظر گرفته نشده؛ اما نکته‌ی حائز اهمیت در چنین رویدادی آن است که دیزنی تنها شرکتی نیست که در وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا چنین اقدام پیشگیرانه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است. با فراگیر شدن بیماری حاد تنفسی حاصل از کووید ۱۹ در سطح جهان، کنفرانس‌ها، کنسرت‌ها و گردهمایی‌های بزرگ به‌دلایل ایمنی لغو شده‌اند و همین عامل، هشتگ canceleverything به معنی «همه‌چیز را لغو کنید» را در توییتر تبدیل به یک ترند کرده است. 

کنفرانس پرطرف‌دار SXSW در حوزه‌ی فناوری و رسانه باید ششم مارس (۱۶ اسفند) در شهر آستین برگزار می‌شد؛ اما یک هفته پیش از برگزاری لغو شد. چندین جشنواره‌ی فرهنگی و فناوری به تعویق افتادند؛ حتی چراغ‌ سالن‌های تئاتر برادوی نیز از ساعت پنج عصر ۱۲ مارس (۲۲ اسفند) خاموش شدند و زودتر از ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین) روشن نخواهند شد. این کار پس از آن انجام شد که اندرو کومو، فرماندار نیویورک، هرگونه گردهمایی بیشتر از ۵۰۰ نفر را در این ایالت ممنوع اعلام کرد. 

در میان هجمه‌ی خبرهای ناگوار درباره‌ی شیوع ویروس کرونا، خبرهای خوبی هم برای مسافران ناآرام و دوستداران مشتاق سفر وجود دارد. با آهسته شدن روند سرایت کروناویروس در چین و افزایش شمار بهبودیافتگان، دیزنی شانگهای ضمن رعایت احتیاط، فعالیت‌های خود را از ۹ مارس (۱۹ اسفند) از سر گرفت و به این ترتیب، تعداد محدودی از فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و امکانات تفریحی موجود در دیزنی تاون، ویشینگ استار پارک و هتل دیزنی لند شانگهای با ساعات کاری کمتر و ظرفیت محدود آغاز به کار کردند؛ البته، بخش عمده‌ای از پارک همچنان تعطیل است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه