شیوع جهانی کرونا صعود به اورست را متوقف کرد

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد شنبه، ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
شیوع جهانی کرونا صعود به اورست را متوقف کرد

شیوع جهانی کرونا، باعث متوقف‌شدن تیم‌های صعودکننده‌ی به قله اورست و لغو مجوزهای صعود به این قله در چند ماه آتی شد.

دولت نپال به‌دنبال به‌ اوج‌رسیدن شیوع جهانی کرونا یا کووید ۱۹، اعلام کرد تمام صعودها به قله‌ی اورست در مدت‌زمان باقی‌مانده از فصل صعود به‌منظور جلوگیری از وخیم‌تر شدن پاندمی کرونا (شیوع گسترده جهانی) لغو شد. گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد که این ممنوعیت در قسمتی از کوه اورست واقع در منطقه‌ی خودمختار تبت چین نیز اعمال شده است. کوه اورست بین تبت و نپال قرار گرفته و مالکیت این کوه و قله‌ی آن بین دو کشور تقسیم شده است.

مقام‌های گردشگری نپال اذعان کردند پس از اعلام این تصمیم، اعضای تمام گروه‌های صعودکننده از ادامه‌ی مسیر منع شدند و کلیه مجوزهای صعود تا پایان ماه میلادی آوریل لغو شده‌اند.

البته قبل از اعلام این تصمیم نیز قرار بود در فصل صعود امسال، کوهنوردان به‌شدت کنترل شوند تا از شلوغی بیش‌ از حد قله جلوگیری شود. 

با توجه‌ به اینکه تنفس در ارتفاع‌های بالا معمولا دشوار است و ویروس کرونا هم باعث ایجاد مشکل‌های تنفسی می‌شود، ابتلا به کرونا در این منطقه‌ی حساس می‌تواند به یک فاجعه بینجامد.

لوکاس فرتنباخ (Lukas Furtenbach)، مؤسس و مدیرعامل یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی راهنمای صعود به قله، در رابطه با این موضوع می‌گوید:

هم سرپرست‌ها و هم اعضای شرکت‌کننده در گروه‌های صعود به قله، برای فتح اورست در این فصل صعود، چندین ماه آموزش دیده بودند و این خبر برای آن‌ها بسیار ناامیدکننده است؛ اما از سویی دیگر کاملا متوجه عواقب فاجعه‌بار شیوع ویروس کووید ۱۹ در کوه اورست هستیم و ‌چاره‌ای جز پذیرش این تصمیم نداریم. به نظر می‌رسد چنین تصمیمی در شرایط کنونی بهترین کار ممکن باشد.

طبق اطلاعات منتشرشده، مجوزهای صعود به بخش تبت در فصل بهار نیز لغو شده است.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه