چگونه از سافاری در کنیا بیشترین لذت را ببریم؟

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد پنجشنبه، ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
چگونه از سافاری در کنیا بیشترین لذت را ببریم؟

در سفر به کنیا با رعایت برخی اصول ساده و اجتناب از کارهای متداول می‌توانید از سافاری یا گشت‌وگذار در محیط‌های شهری این کشور بیشترین لذت را ببرید.

کنیا مقصد ایده‌تا برای طیف گسترده‌ای از گردشگران با سلیقه‌ها و علایق متفاوت محسوب می‌شود؛ زیرا هرآنچه را که یک مقصد جذاب گردشگری باید داشته باشد، در خود جای داده است؛ از علفزارهای گرمسیری با حیات‌وحش غنی و متنوع گرفته تا قبایلی که در نقاط دوردست با فرهنگ خاص زندگی می‌کنند و محیط‌های شهری پرهیاهو که جذابیت‌های خاص خود را دارند.

اغلب گردشگران با هدف شرکت در تورهای سافاری و تماشای حیات‌وحش آفریقا، به کنیا سفر می‌کنند. شرکت در تورهای سافاری می‌تواند به یکی از بهترین تجربه‌های گردشگر تبدیل شود؛ اما ممکن است در این ماجراجویی پرهیجان با مشکلاتی مواجه شوید که سفر را برای شما تلخ کند؛ البته با رعایت برخی اصول بسیار ساده و عمل به توصیه‌ها می‌توانید سافاری بی‌نظیری را تجربه کنید. در این مقاله از کجارو قصد داریم تعدادی از دستورالعمل‌های لازم برای سافاری لذت‌بخش‌تر در کنیا را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

بار زیادی همراهتان نداشته باشید

وسایل مناسب سافاری

سفر به مناطق دارای حیات‌وحش غنی در کنیا تنها با هواپیماهای بسیار کوچک یک یا دونفره انجام می‌شود. وزن بار مسافران هنگام سفر با این نوع از هواپیماها اهمیت بسیار زیادی دارد و حداکثر باری که می‌توانید همراه‌ داشته باشید، ۱۵ کیلوگرم است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم بارتان تا حد ممکن سبک باشد و وسایل‌تان را در کیف‌های نسبتا کوچک و منعطفی قرار دهید تا در قسمت بار هواپیماهای کوچک و خودروهای روباز سافاری به‌راحتی جا شوند. در ضمن در برخی از اردوگاه‌ها، خدمات خشک‌شویی رایگان انجام می‌شود؛ پس هر یک از لباس‌هایتان را می‌توانید چندین بار استفاده کنید.

استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در کنیا ممنوع است

نکته حائز اهمیت دیگر، ممنوعیت استفاده از کیسه‌های معمولی و زیپ‌دار پلاستیکی در کنیا است. چنانچه از این پلاستیک‌ها استفاده کنید یا حتی تعدادی از آن‌ها را در چمدان‌های‌تان داشته باشید، مشمول پرداخت جریمه خواهید شد. توصیه می‌کنیم مواد مایع و سایر موادی که معمولا در کیسه‌های پلاستیکی حمل و نگهداری می‌کنید، در ساک‌های نایلونی قرار دهید.

در سافاری لباس مناسب بپوشید

لباس مناسب برای سافاری

اگر می‌خواهید در طول سافاری، حیوان‌های زیادی را از نزدیک ببینید، لباس‌هایی با رنگ خاکی یا رنگ‌های مشابه بپوشید؛ زیرا رنگ‌های قرمز و سفید نوعی هشدار برای حیوان‌ها است و آن‌ها را از شما دور می‌کند. البته استفاده از لباس‌های استتار نظامی درصورتی‌که نیروی نظامی نباشید، ممنوع است.

در ضمن پوشیدن چنین لباس‌هایی، شما را از نیش گزنده‌ی حشرات نیز مصون نگه می‌دارد. اگر لباس‌های آبی یا سیاه بپوشید یا لباس‌تان پوشش مناسب را نداشته باشد، نیش گزنده‌ی مگس‌های تسه‌تسه و سایر حشره‌ها در انتظارتان خواهد بود. بهترین پوشش برای سافاری در حیات‌وحش کنیا، لباس‌های نسبتا گشاد با آستین‌های بلند و شلوار بلند و عینک دودی است تا آفتاب سوزان، چشم‌ها و بدن شما را آزار ندهد؛ به‌خصوص که خط استوا از کنیا نیز می‌گذرد.

اگر قصد پیاده‌روی در مناطق سافاری را دارید، حتما باید از کفش‌های مقاوم استفاده کنید تا از پاهایتان در مسیرهای ناهموار و سنگلاخی و در برابر خارهای درخت‌های اقاقیا و نیش مارهای بومی، محافظت کنند؛ بنابراین صندل‌ها و کفش‌های سبک ورزشی اصلا گزینه مناسبی نیستند.

دوربین‌تان را کمی کنار بگذارید

سافاری

بدون تردید سافاری، سوژه‌های نابی برای عکاسی دارد؛ اما توصیه می‌کنیم در حین ماجراجویی‌تان تنها روی عکاسی متمرکز نباشید. سعی کنید کمی دوربین را کنار بگذارید تا با حواس پنج‌گانه‌ی خود نیز محیط اطرافتان را با تمام وجود احساس کنید؛ قطعا ارتباط روحی با طبیعت و استفاده از حواس شنوایی و بویایی برای درک بهتر رفتار حیوان‌ها می‌تواند تجربه‌ی متفاوتی را برایتان رقم بزند یا اگر به‌دقت به محیط اطراف‌تان نگاه کنید، شاهد صحنه‌هایی خواهید بود که هرگز از منظره‌‌یاب دوربین‌ها موفق به دیدن آن‌ها نخواهید شد.

تمام ویژگی‌های سافاری، به جذابیت‌های بصری آن ختم می‌شود؛ رایان نایگتون (Ryan Knighton)، نویسنده نابینای کانادایی، با سفر به منطقه‌ی سافاری و به‌تحریر‌درآوردن تجربه‌های خاصش، این موضوع را به‌خوبی ثابت کرده است.

ارتباط مناسب با راهنمای تور برای آشنایی بیشتر با فرهنگ قبایل بومی 

قبایل بومی کنیا

در کنیا ۴۲ قبیله و جامعه‌ی متمایز از یکدیگر وجود دارند و طبیعتا راهنمای تور شما تنها متعلق به یکی از این قبایل استِ؛ البته راهنماها به‌خوبی با موازین فرهنگی قبیله‌ی خود آشنا هستند و با برقراری ارتباط و تعامل با آن‌ها می‌توانید با ناگفته‌ها و اسرار فرهنگی قبیله آن‌ها و همچنین تفاوت‌های فرهنگی آشنا شوید. برای سؤال پرسیدن از راهنماها در مورد این موضوع اصلا نترسید و خجالت نکشید؛ زیرا اکثر آن‌ها با روی خوش این اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهند و حتی در برخی موارد از این موضوع استقبال هم می‌کنند.

سافاری با پای پیاده را نیز تجربه کنید

قطعا بهترین راه تماشای پستانداران و درندگان بزرگ از نزدیک، استفاده از خودروهای مخصوص سافاری محسوب می‌شود؛ اما پیاده‌روی در مناطق سافاری نیز تجربه‌ی بسیار خاصی است و اگر با پای پیاده به دل حیات‌وحش بزنید، احساس می‌کنید که دیگر با امنیت کامل در بالاترین سطح زنجیره‌ی غذایی قرار ندارید. پیاده‌روی در مسیری که حیوان‌هایی مثل شیرها چند ساعت قبل از آن‌ها گذشته‌اند، تجربه منحصربه‌فردی محسوب می‌شود و با کمک راهنمای خود می‌توانید بفهمید که ردپا یا آثاری که حیوان‌ها از خود به‌جای گذاشته‌اند، تا چه حد تازه هستند.

آشنایی بسیار نزدیک با گیاهان و درختان حیات‌وحشی غنی کنیا، یکی دیگر از مزایای بسیار خوب پیاده‌روی در دشت‌های این کشور است. گیاهان، اسرار زیادی از طب گیاهی را در خود حفظ کرده‌اند و در طول میلیون‌ها سال، رابطه‌ی خود را با ساکنان منطقه که برای تأمین غذای‌شان به آن‌ها وابسته بوده و هستند، پابرجا نگه داشته‌اند.

شب را زیر آسمان پرستاره بگذرانید

سافاری در شب

تماشای ستاره‌ها و نشستن دور آتش در طول شب، تجربه خاطره‌انگیزی را برای شما رقم می‌زند. با اقامت شبانه در اردوگاه‌های پارک ملی ماسایی مارا مثل لایکیپیا پلات (Laikipia Plateau) و کیششه باش (Kicheche Bush Camp) می‌توانید رابطه‌ی بسیار عمیقی با حیات‌وحش برقرار کنید و حیوان‌هایی مثل زرافه‌ را از نزدیک در محیط طبیعی‌شان ببینید.

اردوگاه‌های پارک کلی ماسایی مارا، مکانی مناسب برای اقامت شبانه هستند

اگر می‌خواهید اقامت راحتی داشته باشید و در عین حال از آسمان پرستاره لذت ببرید، هتل لویسابا استاربدز (Loisaba Star Beds) در منطقه‌ی لایکیپیا (Laikipia region) واقع در منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی لویسابا (Loisaba Conservancy) گزینه‌ی بسیار خوبی است. اتاق‌های این اقامتگاه روی سکوهای بلندی ساخته شده‌اند و تنها نیمی از سقف آن‌ها پوشیده است؛ بنابراین می‌توانید در تخت‌خوابی راحت زیر آسمان پرستاره‌ی شب استراحت کنید.

گشت‌وگذاری در نایروبی داشته باشید

اگرچه بسیاری از افراد برای بازدید از حیات‌وحش و مناظر بکر کنیا به این کشور سفر می‌کنند یا حتی تنها با این هدف روانه‌ی کنیا می‌شوند؛ اما بازدید از نایروبی، پایتخت کنیا، هم خالی از لطف نیست و از دیدن جاذبه‌های این شهر یا امتحان طعم غذاهای محلی آن، پشیمان نخواهید شد. شما می‌توانید در غذاخوری محلی نایاما ماما (Nyama Mama) غذای دل‌چسبی میل کنید یا بعدازظهر را به تماشای مجموعه جواهرها با طراحی‌های بومی بگذرانید.در گالری هنرهای معاصر وان اف (One Off Contemporary Art Gallery) نیز آثار هنری هنرمندان معاصر بومی را از نزدیک خواهید دید.

گالری هنرهای معاصر وان اف

گالری هنرهای معاصر وان اف

در نایروبی امکان بازدید از حیات‌وحش در دل فضای شهری نیز فراهم شده است. در پناهگاه حیات‌وحش شهری شلدریک وایلدلایف تراست (Sheldrick Wildlife Trust)، بچه فیل‌هایی که والدین‌‌شان را از دست‌ داده‌اند، نگهداری می‌شوند و می‌توانید به‌عنوان حامی، سرپرستی یکی از آن‌ها را نیز بر عهده بگیرید. در صورت انجام این کار تا زمانی که بچه فیل‌ها به طبیعت بازگردانده شوند، اطلاع‌رسانی‌های لازم درمورد آن‌ها انجام می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه