دانستنی‌های جالب، شگفت‌انگیز و عجایب خط استوا

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۷ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
دانستنی‌های جالب، شگفت‌انگیز و عجایب خط استوا

خط فرضی استوا کره زمین را به دو نیم‌کره تقسیم می‌کند و از ۱۳ کشوری می‌گذرد که فقط دو فصل دارند؛ اما به‌عنوان گرم‌ترین نقاط زمین محسوب نمی‌شوند.

خط استوا به‌طور فرضی کره زمین را به دو قسمت تقسیم کرده و از ۱۳ کشور عبور می‌کند که تقریبا شامل ۷۹ درصد آب و ۲۱ درصد خشکی می‌شود. با توجه به آب‌وهوای گرمی که در این مناطق وجود دارد، تنوع زیستی درخورتوجهی در آن‌ها به چشم می‌خورد و انواع حیوانات و گیاهان به‌طور مستمر در مناطق استوایی رشد می‌کنند. مناطق روی این خط در مقایسه با بیابان‌ها، گرم‌ترین بخش زمین به حساب نمی‌آیند و به‌خاطر تغییرات جزئی دما فقط دو فصل گرم و مرطوب دارند.

هرآنچه باید درباره خط استوا بدانید:

خط استوا کجاست؟

خط استوا به خطی فرضی گفته می‌شود که دور کره زمین کشیده شده است و در حدفاصل بین قطب شمال و قطب جنوب در عرض جغرافیایی صفر درجه قرار دارد. این خط از قطب‌های جغرافیایی به یک اندازه یعنی حدود ۱۰,۰۰۲ کیلومتر فاصله دارد.

خط استوا عمود بر محور چرخش زمین است؛ گرچه موقعیت دقیق استوا ثابت نیست و در سال حدود ۲٫۷ متر حرکت می‌کند. با توجه به انحراف‌های کمی که در محور چرخش زمین وجود دارد، در خط استوا نیز این انحراف مشاهده می‌شود.

معرفی خط استوا

خط فرضی استوا روی کره زمین

منبع عکس: سایت unsplash (عکاس: james coleman)

«استوا» (equator) از عبارت لاتین قرون‌وسطایی «circulus aequator diei et noctis» گرفته شده و به‌معنای دایره‌ای است که روز و شب را متعادل می‌کند.

خط استوا که طول آن به ۴۰,۰۷۵ کیلومتر می‌رسد، زمین را به نیم‌کره شمالی و نیم‌کره جنوبی تقسیم می‌کند. خطوط بالای استوا در نیم‌کره شمالی به‌عنوان عرض جغرافیایی شمالی و خطوط زیر استوا در نیم‌کره جنوبی با نام عرض جغرافیایی جنوبی شناخته می‌شوند. دایره‌های فرضی که از قطب شمال به قطب جنوب کشیده شده‌اند، نصف‌النهار یا طول جغرافیایی نام دارند. خط استوا این خطوط نصف‌النهار را به دو نیم تقسیم می‌کند.

خط استوا فقط مختص به زمین نیست و هر سیاره و ستاره‌ای در آسمان، حتی خورشید، این خط فرضی را بین دو قطب شمال و جنوب خود دارد.

خط استوا از چه کشورهایی عبور می‌کند؟

محل عبور خط استوا از روی نقشه کره زمین

منبع عکس: سایت mappr.co (عکاس: ناشناس)

خط استوا از اقیانوس اطلس، اقیانوس هند، اقیانوس آرام و همین طور ۱۳ کشور عبور می‌کند که بیشتر آن‌ها در قاره‌های آمریکای جنوبی و آفریقا قرار دارند.

خط استوا از ۱۳ کشور عبور می‌کند

در میان این کشورها، بیشترین طول خط استوا از اندونزی در آسیا عبور می‌کند. کشورهای دیگر روی این خط شامل اکوادور، برزیل، کلمبیا، سائوتومه و پرنسیپ، گابن، جمهوری کنگو، اوگاندا، کنیا، سومالی، کیریباتی، جمهوری دموکراتیک کنگو و مالدیو می‌شوند. گینه استوایی با وجود نام و نزدیکی خود به خط استوا، جزو مناطق واقع روی این خط نیست.

مردی که دو پای خود را در دو طرف خطی زردرنگ قرار داده

منبع عکس: سایت amusingplanet.com (عکاس: ناشناس)

برخی از مناطق استوایی به‌شدت کم‌جمعیت هستند؛ اما برخی دیگر مانند اکوادور جمعیت زیادی دارند و تعدادی از بزرگ‌ترین شهرهای آن در خط استوا قرار گرفته است. به‌عنوان مثال، کیتو، پایتخت اکوادور، فقط به‌اندازه یک کیلومتر با استوا فاصله دارد و نزدیک‌ترین شهر بزرگ دنیا به خط استوا به شمار می‌رود. جالب است بدانید که نام این کشور در زبان اسپانیایی (Equador) به معنی «خط استوا» است و حتی شهری به‌عنوان «میانه جهان» (Mitad del Mundo) نیز در نزدیکی پایتخت این کشور وجود دارد که سازه نمادین خط استوا در آن قرار دارد.

در کشورهایی که روی خط استوا هستند، مردم از روش‌های مختلفی برای نشان‌دادن استوا استفاده کرده‌اند. بعضی کشورها این خط فرضی را با علامت «عرض جغرافیایی صفر درجه» نشان داده‌ و تعدادی نیز محل دقیق آن را با خط قرمز روی زمین مشخص کرده‌اند.

ویژگی ‌های خط استوا

برآمدگی استوایی

محل عبور خط استوا از روی کره زمین

منبع عکس: سایت unsplash (عکاس: kevin keith)

قطر زمین در خط استوا به‌طور تقریبی ۱۲,۷۵۶ کیلومتر و در قطب‌های شمال و جنوب ۱۲,۷۱۴ کیلومتر است. در نتیجه، قطر زمین در خط استوا حدود ۴۲ کیلومتر بیشتر از سایر نقاط است که باعث تشکیل پدیده‌ای موسوم به «برآمدگی استوایی» می‌شود. به‌واسطه برآمدگی استوایی، افرادی که در نزدیکی قطب شمال و جنوب در سطح دریا ایستاده‌اند، نسبت به افرادی که در نزدیکی استوا در سطح دریا قرار دارند، به مرکز زمین نزدیک‌تر هستند. برآمدگی استوایی بر اقیانوس‌ها نیز تاثیر می‌گذارد؛ به‌نحوی که سطح دریاها در مناطق استوایی کمی بالاتر از سطح دریاها در نزدیکی قطب‌ شمال و جنوب است.

برآمدگی استوایی در اثر چرخش زمین ایجاد می‌شود. با افزایش اندازه خطوط عرض جغرافیایی، یک نقطه باید سریع‌تر حرکت کند تا دایره‌ای در مدت زمان مشابه با سایر نقاط زمین کامل شود. سرعت چرخش در مدار شمالگان کندتر از چرخش در مدار راس‌السرطان صورت می‌گیرد؛ زیرا محیط دایره مدار شمالگان بسیار کوچک‌تر است. به همین ترتیب، چرخش در مدار راس‌السرطان کندتر از چرخش در استوا رخ می‌دهد. سرعت چرخش زمین در نزدیکی قطب‌ها به حدود صفر می‌رسد؛ در حالی که سرعت این چرخش در خط استوا ۱,۶۷۰ کیلومتر در ساعت است.

آب وهوا

حضور گردشگران روی خط استوا

منبع عکس: سایت amusingplanet.com (عکاس: ناشناس)

خورشید در تمام طول سال عمود بر خط استوا می‌تابد؛ از این‌رو مناطق استوایی اغلب آب‌وهوای گرم با تغییرات فصلی کمی را تجربه می‌کنند؛ چراکه بیشترین تابش خورشید در این مناطق رخ می‌دهد. با دورشدن از این خط فرضی، زاویه تابش خورشید تغییر می‌کند و منجر به نابرابر بودن طول و شب و روز و شکل‌گیری سایر وضعیت‌های آب‌وهوایی و فصول می‌شود.

به‌طور کلی دو فصل «مرطوب» و «خشک» در مناطق استوایی وجود دارد. فصل مرطوب معمولا بیشتر سال را پوشش می‌دهد و با باران‌های موسمی باعث ایجاد جنگل‌های بارانی استوایی می‌شود. در سرزمین‌های روی خط استوا میانگین بارش سالانه حدود ۲۰۰۰ میلی‌متر است. دمای بالای هوا، تبخیر آب را به‌همراه دارد که به نوبه خود منجر به رطوبت زیاد و هوای شرجی می‌شود.

مناطق استوایی از نزدیک‌ترین بخش‌های زمین به خورشید به حساب می‌آیند؛ گرچه به‌خاطر آب‌وهوای مرطوب جزو گرم‌ترین بخش‌های جهان نیستند و رطوبت موجود در هوا، قدری از گرمای هوای آن‌ها می‌کاهد. در حقیقت، میانگین دما در این کشورها در بعدازظهر حدود ۳۱ درجه سانتی‌گراد و در حوالی طلوع خورشید ۲۳ درجه سانتی‌گراد می‌شود. تفاوت بین میانگین دمای گرم‌ترین و سردترین ماه‌های سال در کشورهای این منطقه بسیار اندک است و به حدود سه درجه سانتی‌گراد می‌رسد. با این حال، اختلاف بین بیشترین دمای روز و کمترین دمای شب در یک شبانه‌روز زیاد است.

پوشش گیاهی و جانوری

دو پرنده رنگی در جنگل

منبع عکس: ویکی پدیا (عکاس: Cláudio Dias Timm)

مناطقی که در امتداد اقیانوس اطلس یا اقیانوس آرام قرار دارند، به‌واسطه نور زیاد خورشید و رطوبت فراوان، شرایط ایدئالی برای رشد گیاهان به وجود می‌آورند. به‌عنوان مثال، اکوسیستم جنگل های بارانی آمازون و کنگو از نظر تنوع زیستی به‌طرز شگفت‌انگیزی غنی هستند. یک هکتار جنگل بارانی در برزیل می‌تواند ۷۵۰ گونه درخت و دو برابر این تعداد، گونه‌های حشرات را در خود داشته باشد. دشت استوایی کنیا نیز زیستگاه پستاندارانی مانند شیر، یوزپلنگ و فیل است.

بارندگی و رطوبت زیاد منجر به‌شکل‌گیری جنگل‌های بارانی می‌شود و از همین رو، برخی از وسیع‌ترین جنگل‌های بارانی جهان در همین مناطق قرار دارند که از آن جمله می‌توان به جنگل‌های بارانی آمازون در آمریکای جنوبی، جنگل‌های بارانی کنگو در آفریقای مرکزی و جنگل‌های بارانی جنوب شرق آسیا اشاره کرد که از هند تا ویتنام امتداد یافته‌اند.

جنگل‌های بارانی فقط حدود ۶ درصد از سطح زمین را پوشش می‌دهند؛ با این حال، آن‌ها نیمی از گونه‌های جانوری شناخته‌شده جهان را در خود جای داده‌اند و تقریبا ۴۰ درصد از اکسیژن این کره خاکی را تامین می‌کنند.

اعتدال شب و روز

حرکت وضعی زمین (چرخش به دور خود) شب و روز را تشکیل می‌دهد و حرکت انتقالی زمین (چرخش به دور خورشید) تغییر فصول سال را در پی دارد. به‌دلیل جابه‌جایی زمین در طول سال و تغییر زاویه تابش خورشید به زمین، طول شب و روز در ایام مختلف سال در تمام نقاط روی کره زمین متغیر است؛ اما در خط استوا خورشید همواره با زاویه‌ای نزدیک به عمود به زمین می‌تابد و این پدیده باعث می‌شود که در کمربند استوایی طول روز و طول شب در تمام سال یکسان باشد.

در تمام نقاط کره زمین به غیر از خط استوا تنها دو روز در سال، در تاریخ‌های اول فروردین و اول مهر طول روز و شب کاملا برابر است که به این وضعیت در علم جغرافیا «نقطه اعتدال شب و روز» (Equinox) می‌گویند؛ نقطه اعتدال اول بهار را «اعتدال بهاری» و اول پاییز را «اعتدال پاییزی» می‌نامند.

دیدنی‌ های خط استوا

اکوادور

یادبود میانه جهان

سازه ای سنگی با کره ای بالای آن

منبع عکس: سایت unsplash (عکاس: evan wise)

استوا توسط «چارلز مری دو لا کونداماین» (Charles Marie de La Condamine) در قرن ۱۸ میلادی کشف و نقشه‌برداری شد. او ۱۰ سال از عمر خود را در منطقه‌ای گذراند که امروزه به نام اکوادور شناخته می‌شود و اندازه‌گیری طول زاویه عرض جغرافیایی در استوا و زمین‌سنجی منطقه آمازون بر اساس مشاهدات نجومی از دستاوردهای او بود.

دولت اکوادور در سال ۱۹۳۶ میلادی به مناسبت بزرگداشت دویستمین سالگرد اولین سفر آکادمی زمین‌سنجی علوم فرانسه، اقدام به ساخت بنای یادبودی کرد. این بنا در سال ۱۹۷۹ میلادی جایگزین شد و به شکلی امروزی خود تبدیل شد؛ برجی به بلندی ۳۰ متر که یک کره زمین روی آن قرار دارد. این محل «میانه جهان» (Mitad del Mundo) نام دارد و محل دقیق استوا با خط زردرنگی نشان داده شده است. این بنای یادبود یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی اکوادور به شمار می‌رود.

معروف‌ترین دیدنی خط استوا در اکوادور قرار دارد

جالب اینکه جی‌پی‌اس (GPS) مدرن امروزی، خط استوای واقعی را حدود ۲۴۰ متری شمال خط مشخص‌شده در اکوادور نشان می‌دهد. طبق اعلام نظر مقامات محلی، خط استوای اصلی در جایی قرار دارد که یک دره عبور می‌کند و از آنجا که زمین مناسبی برای نگهداری بنای تاریخی نداشته است، سازندگان «یادبود وسط جهان» مکان فعلی را برای نصب آن انتخاب کردند.

هر سال حدود ۵۰۰,۰۰۰ نفر از این جاذبه در کیتو بازدید می‌کنند و با اینکه بسیاری از آن‌ها از این اختلاف مکانی آگاه هستند، پای خود را در دو طرف خط زردرنگ استوا می‌گذارند و عکسی به یادگار می‌گیرند.

موزه خورشیدی اینتینیان

تابلوی موزه در کنار مجسمه ای فلزی

منبع عکس: سایت amusingplanet.com (عکاس: ناشناس)

«موزه خورشیدی اینتینیان» ‌(Intiñan Solar Museum) با خودرو حدود دو دقیقه با یادبود وسط جهان فاصله دارد. تابلوی ورودی نشان می‌‌دهد که این جاذبه طبق جی‌پی‌اس دقیقا در عرض جغرافیایی صفر درجه است. راهنماهای تور در اینجا ترفندهایی را نشان می‌دهند که ریشه در افسانه‌ها دارد و گفته می‌شود فقط در استوا امکان دارند؛ مانند جریان آب که به‌دلیل فقدان اثر کوریولیس، بدون حرکت در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف آن از سینک خارج می‌شود. ایستایی تخم‌مرغ به‌صورت عمودی روی میخ از دیگر موارد جالبی است که به‌خاطر عرض جغرافیایی صفر درجه امکان‌پذیر است.

چیمبوراسو

«چیمبوراسو» (Chimborazo) آتشفشانی غیرفعال در اکوادور ‌بلندترین قله این کشور است که خط استوا از آن می‌گذرد و اگر ارتفاع آن از مرکز زمین (و نه از سطح دریا) در نظر گرفته شود، به‌عنوان بلندترین نقطه جهان به حساب می‌آید.

اندونزی

یادبود استوا در پونتیاناک

سازه ای سفیدرنگ و چندضلعی با ستون بلند و سیاه رنگی در وسط آن

منبع عکس: سایت superlive.id (عکاس: ناشناس)

در اندونزی بعید به نظر می‌رسد که بتوانید خط خاصی برای استوا پیدا کرده و از آن عکاسی کنید. با این وجود، درست در شمال شهر پونتیاناک، گنبد بزرگی به نام «توگو خاتولیستیوا» (Tugu Khatulistiwa) وجود دارد که یادبود خط استوا را در خود جای داده؛ یادبودی که از وسط گنبد به‌شکل ستون بلندی به‌سمت آسمان کشیده شده است. در اینجا امکانات گردشگری کمی وجود دارد؛ در نتیجه می‌توانید از این جاذبه و زیبایی‌های اطراف آن بدون ازدحام جمعیت لذت ببرید.

کنیا

حرکت دسته جمعی فیل ها در دشتی سرسبز

منبع عکس: سایت thebesttravelplaces.com (عکاس: ناشناس)

دو شهر کوچک «نانیوکی» و «سیریبا» در کنیا روی خط استوا قرار گرفته‌اند؛ اما هیچ نشانه یا بنای یادبودی در آن‌ها وجود ندارد که نشان‌دهنده محل خط استوا باشد.

وقتی صحبت از حیات وحش شگفت‌انگیز می‌شود، کنیا اغلب در صدر فهرست بهترین نقاط جهان برای تماشای حیواناتی مانند فیل و شیر و... قرار می‌گیرد و چه جایی بهتر از «پارک ملی مرو» ‌(Meru National Park) که خط استوا از آن عبور می‌کند و محل زندگی حیواناتی همچون یوزپلنگ و پلنگ است.

با سفر به کنیا امکان تماشای مهاجرت بزرگ گوزن یال‌دار و گورخرهایی برایتان مهیا می‌شود که در طول فصل خشک از «رودخانه مارا» عبور می‌کنند. در فصل بارانی نیز گله‌های بزرگ فیل‌ها و گاومیش‌ها در حال چرا به‌وفور یافت می‌شوند.

برزیل

مارکو سرو در ماکاپا، منبع: Portal Amazonia

منبع عکس: سایت Portal Amazonia (عکاس: ناشناس)

خط استوا از شمال برزیل و همین طور جنگل‌های بارانی آمازون می‌گذرد که دورافتاده و فاقد هرگونه جاده‌ای است و حدود ۱۰ درصد از مردم بومی آن هرگز با دنیای خارج در ارتباط نبوده‌اند. اگر به‌دنبال محلی بکر روی کره زمین هستید، بازدید از این جنگل را از دست ندهید. تماشای حیات وحش، استراحت در سواحل و... دیگر گزینه‌های پیش روی شما در سفر به برزیل هستند.

شهر ماکاپا در شمال آمازون نیز روی خط استوا قرار دارد که جاذبه‌ای مانند یادبود «مارکو سرو» (Marco Zero) را در خود جای داده است؛ نام این بنا در لغت به معنی «نشان صفر» است که حکایت از عرض جغرافیایی صفر درجه و عبور خط استوا از آن دارد. در بالای برج ۳۰ متری این بنا، دایره وجود دارد که خورشی دقیقا از میان آن عبور می‌کند . تلالو زیبایی را به وجود می‌آورد.

مالدیو

دو زن غواص در آب های مالدیو

منبع عکس: سایت honeymoonbug.com (عکاس: ناشناس)

مالدیو که در اقیانوس هند قرار دارد و اغلب به‌عنوان رمانتیک‌ترین مجمع‌الجزایر جهان شناخته می‌شود، مناسب گردشگرانی است که قصد سفر به کشوری استوایی را دارند. در این منطقه، صدها جزیره با سواحل زیبا و آب‌های فیروزه‌ای و استراحتگاه‌های لوکس در انتظارتان است. در مالدیو می‌توانید در میان صخره‌های مرجانی به غواصی مشغول شوید؛ در دهکده‌های ماهیگیری گردش کنید یا به کاوش در یکی از صدها جزایر غیرمسکونی بپردازید و از محیط دنج و آرام آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

کیریباتی

درختان نخل در ساحل دریایی با آب های فیروزه ای

منبع عکس: سایت worldtravelguide.net (عکاس: ناشناس)

کیریباتی کشور بسیاری کوچکی با ۳۳ جزیره مرجانی است که اکثر آن‌ها خالی از سکنه هستند. فقدان امکانات گردشگری، این کشور را به مقصدی عالی برای پرنده‌نگرها، غواصان و ماهیگیران تبدیل کرده است.

گابن

آبشاری عظیم و پرآب

منبع عکس: سایت afrik21.africa (عکاس: ناشناس)

در حالی که به نظر می‌رسد تعداد کمی از گردشگران دنیا درباره گابن شنیده‌ باشند، این به آن معنا نیست که ارزش بازدید ندارد؛ به‌خصوص که در گابن خبری از شلوغی و ازدحام جمعیت نیست. این کشور آرام و فرانسوی‌زبان، ترکیبی ایدئال از حیوانات وحشی مانند گوریل، شامپانزه، فیل و کرگدن را در کنار سواحل شنی زیبا و پارک‌های بکر پیشکش شما می‌کند.

کلمبیا

جریان رودخانه ای بزرگ به رنگ قرمز

منبع عکس: سایت کاچر تریپ (عکاس: ناشناس)

کلمبیا دارای توپوگرافی متنوع و طیف گسترده‌ای از حیوانات وحشی است. سواحل دیدنی، صخره‌های مرجانی، جنگل‌های حرا، «صومعه سن پدرو کلاور»، «موزه بازجویی اسپانیایی» (the Spanish Inquisition Museum) و «پلازا بولیوار» (Plaza Bolivar) از جمله جاذبه‌های گردشگری این کشور هستند. در مرکز شهر نیز شاهد خانه‌های قدیمی خواهید بود که به رستوران‌های معروف و بوتیک هتل تبدیل شده‌اند.

سائوتومه و پرنسیپ

کوهی بلند در انتهای جاده ای جنگلی

منبع عکس: سایت thediscoverer.com (عکاس: ناشناس)

سائوتومه و پرنسیپ، جزیره‌ای در نزدیکی سواحل آفریقا به حساب می‌آید که به‌عنوان مقصدی نوظهور برای بسیاری از گردشگران است. در این بهشت آتشفشانی می‌توانید از جنگل‌های بارانی و سواحل بکر لذت ببرید. «تالاب آبی» (Lagoa Azul) در «پارک ملی اوبو» (Obo National Park) و «پیکو کائو گرانده» (Pico Cao Grande) دو جاذبه‌ای فوق‌العاده در این کشور هستند که در فاصله کمی از خط استوا قرار گرفته‌اند.

اوگاندا

سینکی زردرنگ روی خط استوا

منبع عکس: سایت thediscoverer.com (عکاس: ناشناس)

پارک ملی ملکه الیزابت، شلوغ‌ترین مقصد سافاری در کشور اوگاندا است که محل عبور خط استوا از این کشور محسوب می‌شود. برای تماشای فیل، کرگدن، بوفالو و شیر به این پارک مشهور بروید؛ سپس مسیر خود را به‌سمت کامپالا، بزرگ‌ترین شهر اوگاندا ادامه دهید. در این شهر تعدادی سینک کوچک وجود دارد که گردشگران می‌توانند یکی از معروف‌ترین آزمایش‌های خط استوا را در آن امتحان کنند و ببینند که آیا آب در جهتی خلاف جهت آب در نیم‌کره‌های دیگر زمین تخلیه می‌شود یا خیر. با وجودی که این موضوع افسانه‌ای بیش نیست، همچنان برای مردم جالب و جذاب است.

بهترین زمان بازدید از خط استوا

سه گردشگر پشت تابلوی خط استوا

منبع عکس: سایت amusingplanet.com (عکاس: ناشناس)

شاید بهترین و البته شلوغ‌ترین زمان برای بازدید از هر یک از مقاصد استوایی در ماه‌های مارس و سپتامبر (اواسط اسفند تا اواسط فرودین و اواسط شهریور تا اواسط مهر) باشد؛ هنگامی که خورشید عمودترین زاویه تابش بر خط استوا را دارد و خبری از باران‌های موسمی نیست.

از آنجا که اکثر گردشگران اکوادور را به‌عنوان محل اصلی خط استوا می‌شناسند و برای عکاسی از بنای یادبود آن و جنگل آمازون لحظه‌شماری می‌کنند، اطلاع از وضعیت آب‌وهوایی و بهترین زمان سفر به این کشور ضرورت دارد. بخش اعظم مناطق اکوادور دارای آب‌وهوای گرمسیری مرطوب است؛ به‌جز ارتفاعات آن که در رشته‌کوه آند قرار دارند. از ژوئن تا اکتبر (خرداد تا مهر)، آب‌وهوای آمازون کمی خنک‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌شود و باران خیلی شدید نمی‌بارد؛ پس این بازه زمانی برای کاوش در آمازون مناسب است. اگر عاشق ساحل هستید، از نوامبر تا ژانویه (آبان تا دی) که دمای هوا کمی گرم‌تر است و به احتمال زیاد باران به‌طور مداوم نخواهد بارید، آب‌وهوای مساعدی برای ساحل‌گردی نصیبتان می‌شود. فصل پرگردشگر اکوادور نیز در دسامبر و ژانویه (آذر و دی) است که جمعیت گردشگران و متعاقبا قیمت پروازها و هتل‌ها افزایش می‌یابد.

ناگفته‌های جالب درباره خط استوا

قرارگرفتن تخم مرغ روی میخ در خط استوا

منبع عکس: سایت thediscoverer.com (عکاس: ناشناس)

  • افراد ساکن در خط استوا، سریع‌ترین بازه طلوع و غروب خورشید در جهان را تجربه می‌کنند که فقط چند دقیقه طول می‌کشد؛ چراکه جهت حرکت خورشید در آسمان به‌طور تقریبی عمود بر افق است.
  • طول روز و شب در مناطق روی خط استوا تقریبا به‌صورت ثابت ۱۲ ساعت است و طولانی‌ترین یا کوتاه‌ترین روز در سال وجود ندارد؛ در حالی که طول روز در تمام مناطق شمال‌تر یا جنوب‌تر از خط استوا در هر فصل تغییر چشمگیری پیدا می‌کند.
  • با وجودی که دمای هوا در خط استوا بالا است، می‌توان منطقه‌ای برف‌پوش را در آن پیدا کرد. بلندترین نقطه در استوا با ارتفاع ۴,۶۹۰ متر در دامنه جنوبی آتشفشان کایامبه در اکوادور قرار گرفته‌ که مملو از برف است.
  • هیچ بیابانی در نزدیکی خط استوا وجود ندارد.
  • احتمال ابتلا به بیماری در خط استوا بیشتر است. طبق اعلام مجله آلرژی، آسم و ایمونولوژی (ACAAI) کسانی که در نزدیکی خط استوا زندگی می‌کنند، از نظر ابتلا به آسم و سایر آلرژی‌های تنفسی با خطر زیادی مواجه هستند و بیشتر در معرض اشعه ماورای بنفش B قرار دارند.
  • تعداد کشورهای نیم‌کره شمالی نسبت به نیم‌کره جنوبی بیشتر است و در نتیجه، فقط ۲۰ درصد از جمعیت جهان در جنوب خط استوا زندگی می‌کنند. در واقع، آنچه باعث این برتری جمعیتی می‌شود، وجود کشورهای پرجمعیتی مانند چین، هند و آمریکا در نیم‌کره شمالی است. تنها دو کشور از ۱۰ کشور پرجمعیت دنیا یعنی برزیل و اندونزی در نیم‌کره جنوبی قرار دارند؛ هرچند که کل مساحت این کشورها نیز در جنوب خط استوا قرار نگرفته است.

گردشگری روی خط استوا به بالا پریده

منبع عکس: سایت amusingplanet.com (عکاس: ناشناس)

  • در خط استوا وزن شما کمتر است. برآمدگی استوایی و به‌تبع آن کاهش نیروی گرانش باعث می‌شود، وزن افراد به‌اندازه ۰٫۵ درصد کمتر شود؛ در حالی که وزن بدن هیچ تغییری نکرده است.
  • قدرت نیروز جاذبه زمین در خط استوا کمی ضعیف‌تر است و به لطف نیروز گریز از مرکز بیشتر در مناطق استوایی، این مناطق به مکانی ایدئال برای پرتاب‌های فضایی تبدیل شده‌اند. برای پرتاب یک ماهواره یا فضاپیما از جو زمین، انرژی بسیار زیادی لازم است؛ در حالی که، پرتاب در محیطی با گرانش کمتر به انرژی کمتری (سوخت موشک) نیاز دارد. آمریکا اکثر فضاپیماهای خود را از پایگاه فضایی کندی در جنوب فلوریدا پرتاب می‌کند که نزدیک‌ترین مکان به خط استوا در این کشور است.
  • بیشتر خط استوا از اقیانوس می‌گذرد و در نتیجه کشتی‌های زیادی از این محل عبور می‌کنند. ملوانان طبق سنت باقی‌مانده از گذشته، عبور از خط استوا را با پایکوپی روی کشتی و برگزاری مهمانی‌های سرگرم‌کننده برای مسافران کشتی‌های تفریحی جشن می‌گیرند.
  • خط استوا به این دلیل اهمیت دارد که از آن به‌عنوان مرجعی برای ناوبری و جغرافیا استفاده می‌شود.

پرسش‌های متداول

خط استوا کجاست؟

خط استوا به خطی فرضی گفته می‌شود که دور کره زمین کشیده شده است و در حدفاصل بین قطب شمال و قطب جنوب در عرض جغرافیایی صفر درجه قرار دارد.

آیا خط استوا منحصر به کره زمین است؟

خط استوا فقط مختص به زمین نیست و هر سیاره و ستاره‌ای در آسمان، حتی خورشید، این خط فرضی را بین دو قطب شمال و جنوب خود دارد.

خط استوا از چند کشور عبور می‌کند؟

۱۳ کشور

معروفترین دیدنی خط استوا کجاست؟

معروف‌ترین دیدنی خط استوا برجی ۳۰ متری به نام «میانه جهان» است که در اکوادور قرار دارد

منبع عکس کاور: سایت amusingplanet.com (عکاس: ناشناس)

مطالب مرتبط:

دیدگاه