چطور در سفری دو روزه، استانبول را بگردیم؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
چطور در سفری دو روزه، استانبول را بگردیم؟

سفر به استانبول به‌لطف جاذبه‌های مختلف و غذاهای خوشمزه ترکی، برای هر گردشگری جذاب است؛ اما چطور می‌توان در عرض ۴۸ ساعت، سفر پرباری به استانبول داشت؟

اگر سفر به استانبول شما دو روزه است، علاوه بر شرکت در کنسرت‌ جاز، می‌توانید در باغ‌های لیمو، خود را به یک فنجان نوشیدنی دلچسب مهمان کنید، بازدیدی از کلیساها و مساجد شهر داشته باشید و هنگام غروب خورشید، روی رودخانه بین دو قاره آسیا و اروپا یعنی تنگه بسفر، قایق‌سواری کنید. با ادامه این مقاله از کجارو همراه باشید تا به شما بگوییم در سفری دو روزه، چطور استانبول را بگردید.

روز اول: گردش در خیابان‌ها و کلیساهای شهر

صبح

استانبول

اولین روز خود در استانبول را با یک صبحانه ترکی در کافه Privato آغاز کنید. این کافه در خیابانی سنگ‌فرش در گالاتا واقع شده است؛ منطقه‌ای که به‌خاطر میراث یونانی، فروشگاه‌های صنایع دستی و نوازندگان خیابانی، شهرت دارد.

پیش از آنکه راهی برج گالاتا شوید که در چند قدمی آن قرار دارد؛ برای صبحانه، پنیر محلی، زیتون، مربای خانگی، بال کایماک (ترکیب سرشیر و عسل)، گوزلمه (پنکیک‌های باریک شبیه به کرپ)، منمن (Menemen / املت، سالاد)، سوجوک (sucuk / برش‌های سوسیس تند) میل کنید. همچنین، می‌توانید در حین صرف این صبحانه مفصل به‌صورت نامحدود چای سفارش دهید.

در ادامه، راهی برج گالاتا شوید؛ برجی سنگی که در سال ۱۳۴۸ میلادی ساخته شد. با اینکه تعداد بازدیدکنندگان این برج زیاد است و احتمالا باید در صف منتظر بمانید؛ اما مطمئن باشید که تماشای چشم‌اندازی پانوراما از ارتفاع ۶۳ متری، ارزش این انتظار را دارد.

از بالای برج می‌توانید به تماشای منظره شهر و شگفتی‌های جغرافیایی آن مشغول شوید. یادتان باشد که طبق افسانه‌ای محلی، شما با هر کسی که به بالای برج برید، با او ازدواج خواهید کرد.

بعدازظهر

جاهای دیدنی استانبول

پس از دیدن برج گالاتا، با پای پیاده یا تاکسی، از پل گالاتا عبور کنید و راهی منطقه بالات شوید که ساختمان‌های رنگارنگ و بوتیک‌های جذابی را در خود جای داده است. سری به گالری هنری «پیل» (The Pill) بزنید و یک فنجان قهوه در Cumbalı Kahve میل کنید؛ کافه‌ای که به‌واسطه‌ی دکوراسیون فیروزه‌ای رنگش، بین بلاگرهای اینستاگرام شهرت دارد. در ادامه، بازدیدی از کلیسای سنت جرج (St George’s Cathedral) داشته باشید که بخش مهمی از تاریخ ارتدوکس به شمار می‌رود.

شب

تنگه بسفر

هنگام غروب آفتاب، با تاکسی یا اتوبوس، خود را به میدان تکسیم برسانید و از آنجا وارد خیابان استقلال شوید. این خیابان به طول تقریبی سه کیلومتر، مملو از کافه، رستوران، سینما، قنادی، بوتیک و مرکز خرید است و روزانه تا سه میلیون نفر بازدیدکننده دارد. برای صرف شام به رستوران Yeni Lokanta بروید که غذاهای سنتی ترکی را به شکلی مدرن سرو می‌کند.

شب‌ های استانبول، تا پاسی از شب پرجنب‌وجوش است و به همین دلیل پس از صرف شام می‌توانید در باغ رستوران Limonlu Bahçe، خود را به یک نوشیدنی مهمان کنید.

روز دوم: بازدید از جاذبه‌های اصلی استانبول

صبح

جاذبه های استانبول

ایاصوفیه ساعت ۹ صبح به روی مردم باز می‌گردد؛ پس قبل از اینکه صف بازدیدکنندگان خیلی طولانی شود، خود را به این جاذبه تاریخی برسانید که یکی از نمادهای اصلی و جاهای دیدنی استانبول به حساب می‌آید؛ محلی که از نظر تلاقی امپراتوری‌ها، شرق و غرب، اسلام و مسیحیت، منحصربه‌فرد است.

ایاصوفیه، از نظر تلاقی امپراتوری‌ها، شرق و غرب، اسلام و مسیحیت، منحصربه‌فرد است

ایاصوفیه در سال ۵۳۷ پس از میلاد توسط امپراتوری بیزانس ساخته شد و یک کلیسا بود تا اینکه در سال ۱۴۵۳، سلطان محمد فاتح، شهر را تصرف و آن را به مسجد تبدیل کرد. امروزه ایاصوفیه، به‌عنوان موزه استفاده می‌شود و علاوه بر نوشته‌های اسلامی، مجسمه‌های مسیحی نیز در آن به چشم می‌خورد و همین موضوع از هم‌زیستی مذاهب مختلف در کنار هم حکایت دارد.

جاذبه‌های تاریخی منطقه‌ی سلطان احمد، به‌اندازه‌ی یک پیاده‌روی کوتاه با ایاصوفیه فاصله دارند؛ از جمله مسجد سلطان احمد که به مسجد آبی نیز شهرت دارد. این مسجد بیش از ۲۰ هزار کاشی به رنگ آبی دارد و بین گردشگران و نمازگزاران از شهرت زیادی برخوردار است.

بعدازظهر

غذاهای استانبول

برای صرف ناهار، به رستوران Sultanahmet Köftecisi Selim Usta سر بزنید که به‌خاطر گوشت‌های قلقلی کبابی‌اش معروف است و با پلو، سالاد لوبیا و سوپ عدس سرو می‌شود. تا در اینجا هستید از کاخ توپکاپی نیز دیدن کنید که فقط به‌اندازه ۱۵ دقیقه پیاده‌روی با رستوران فاصله دارد. این کاخ، اقامتگاه سلطان‌های عثمانی بوده است.

شب

رستوران های استانبول

از محله سلطان احمد، سوار تراموای T1 شوید تا به ایستگاه امینونو (eminonu) برسید؛ از آنجا با قایق به قاضی‌کوی بروید که در ساحل آسیایی استانبول قرار دارد. با این قایق‌سواری ۳۰ دقیقه‌ای می‌توانید شاهد چشم‌اندازی بی‌نظیر از تنگه بسفر و خط افق شهر باشید. اگر وقت دارید، تماشای غروب خورشید را از دست ندهید.

زمانی که به قاضی‌کوی رسیدید، در خیابان‌های فرعی قدمی بزنید و سپس برای شام، راهی رستوران Çiya Sofrası شوید. این رستوران غذای همه مناطق ترکیه را سرو می‌کند و با اینکه در پنجمین فصل برنامه Chef's Table در نتفلیکس نشان داده شد؛ اما همچنان محیطی بی‌آلایش و قیمت‌های منطقی دارد. به پیشخوان مراجعه کنید و از غذاهای به نمایش درآمده، یکی را سفارش دهید و در کنار سالاد تازه و دوغ خوشمزه میل کنید. 

در ادامه، به بخش اروپایی استانبول برگردید تا از موسیقی زنده محله بشیکتاش استفاده کنید. آخر شب را با حضور در کافه میتانی (Mitanni) به پایان برسانید و به تماشای انواع موسیقی جاز بنشینید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه