با شیوع ویروس کرونا، چطور سفر ایمنی داشته باشیم؟

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
با شیوع ویروس کرونا، چطور سفر ایمنی داشته باشیم؟

اخبار زیادی درباره‌ی شیوع ویروس کرونا در چین و آمار تلفات آن منتشر شده است. اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر هستید، بهتر است اطلاعات بیشتری درباره‌ی این ویروس چینی کسب کنید.

با توجه به پوشش رسانه‌ای گسترده‌ی اخبار مربوط‌ به ویروس کرونا، جای تعجب ندارد که این عفونت تنفسی جدید، ذهن بسیاری از مسافران را به خود مشغول کرده است. شرایط کنونی جهان، به‌طور یقین، نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

اولین توصیه ما این است که سفرهای غیرضروری خود را به زمان دیگری موکول کنید؛ اما در صورتی که تصمیم دارید طی هفته‌های آینده به سفر بروید، به خواندن این مطلب از کجارو ادامه دهید تا جزئیات بیشتری درباره‌ی ویروس کرونا و اقدام‌های ضروری برای حفظ سلامتی خود در سفر بیاموزید. خبر خوب اینجا است که اگر به چین سفر نکنید، احتمال ابتلا به این عفونت، بسیار کم بوده و با انجام اقدام‌های ساده‌ در طول سفر می‌توانید مراقب سلامتی خود باشید.

کروناویروس

مسافران تنها باید به توصیه‌های سازمان‌های بهداشتی بین‌المللی توجه کنند

ویروس کرونا از کجا شروع شد؟

چین و سازمان سازمان بهداشت جهانی (WHO) در ژانویه ۲۰۲۰، وجود نوعی ویروس جدید را به‌طور رسمی تایید کردند. این موضوع در پی بروز چندین مورد ذات‌الریه در شهر ووهان در استان هوبئی اتفاق افتاد و به‌طور موقت، نام2019-nCoV  روی این ویروس گذاشته شد. سرماخوردگی‌های شایع و سندرم حاد تنفسی موسوم به سارس (SARS) از جمله نمونه‌های دیگر کروناویروس یا ویروس کرونا محسوب می‌شوند.

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا معمولا باعث بروز نشانه‌هایی مانند تب، آب‌ریزش بینی، گلودرد و سرفه در بیمار می‌شود. در موارد جدی‌تر، این ویروس می‌تواند به مشکلاتی در تنفس و بیماری‌هایی مانند برونشیت، ذات‌الریه و در مواردی، به مرگ بیمار بینجامد.

حیوان‌ها نیز مانند انسان‌ها می‌توانند مبتلا به ویروس کرونا شوند؛ اما زمانی که این بیماری از حیوان به انسان و بالعکس منتقل می‌شود، شکل دیگری به خود می‌گیرد. برخی ویروس‌ها تنها زمانی قابل سرایت به افراد دیگر هستند که فرد دوم، بیمار باشد و بدن وی، از سیستم ایمنی قدرتمندی برخوردار نباشد. در حالی که در سایر ویروس‌ها، حتی اگر فرد ناقل، متوجه بیماری خود نباشد نیز مسری است و این موضوع، نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است؛ چراکه این‌گونه ویروس‌ها می‌توانند به شروع یک بیماری فراگیر منجر شوند. به همین دلیل، دانشمندان تلاش می‌کنند تا ویروس‌های جدید را تا حد ممکن با دقت بیشتری بررسی کنند؛ زیرا ناشناخته‌های زیادی درباره‌ی این ویروس‌ها وجود دارد و همین نکته‌های مبهم، ویروس کرونا2019-nCoV  را در معرض توجه بسیاری قرار داده است.

ویروس کرونا چگونه سرایت می‌کند؟

ویروس کرونا

موارد تاییدشده‌ی ابتلا به 2019-nCoV دارای علائم تب، سرفه و نفس‌تنگی هستند

با توجه به اطلاعات منتشرشده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ایالات متحده‌ آمریکا، ویروس کرونا حتی زمانی که فاصله افراد از هم بسیار کم و در حدود دو متر است، نیز منتقل می‌شود. این مرکز اعلام کرده است:

تصور می‌شود سرایت ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر، اغلب از طریق ذرات تنفسی ناشی از سرفه یا عطسه فرد آلوده، اتفاق می‌افتد؛ موضوعی شبیه‌ به نحوه‌ی سرایت آنفلوآنزا و سایر پاتوژن‌های تنفسی. این ذرات می‌تواند به دهان یا بینی افراد مجاور نفوذ کند یا از طریق تنفس به داخل ریه‌ها وارد شود.

هنوز معلوم نیست که آیا با لمس سطح یا شیء دارای ویروس و سپس، تماس آن با دهان، بینی یا چشم‌ها، احتمال ابتلا به ویروس 2019-nCoV وجود دارد یا خیر.

علائم ویروس کرونا چیست؟

موارد تاییدشده‌ی ابتلا به ویروس 2019-nCoV، علائم تب، سرفه و نفس‌تنگی داشته‌اند. بیمارهای گزارش‌شده هرکدام علائم متفاوتی داشته‌اند، برخی از آن‌ها بدون علائم بوده‌اند و در برخی، حال بیمار به‌شدت وخیم گزارش شده است. سازمان CDC معتقد است که پس از اینکه فرد در معرض این ویروس قرار می‌گیرد، علائم آن بین دو تا ۱۴ روز بعد ظاهر می‌شود. بنابراین، اگر در ۱۴ روز گذشته از چین یا یکی از کشورهای پرخطر بازدید کرده‌اید و اکنون تب دارید یا علائمی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا را در خود مشاهده می‌کنید، باید به‌سرعت به پزشک مراجعه کنید؛ اما پیش از رفتن به کلینیک و درمانگاه، با آنجا تماس بگیرید و آن‌ها را در جریان آخرین سفر خود قرار دهید.

اگر در هفته‌های آتی عازم سفر هستید، چه باید بکنید؟

کروناویروس

از سفر غیرضروری به چین پرهیز کنید

زمانی که عطسه یا سرفه می‌کنید، آرنج خود را جلوی دهانتان قرار بدهید

اگر به‌زودی عازم سفر هستید، از خودتان بپرسید که آیا در مقصد، به این ویروس مبتلا خواهید شد؟ ایزاک بوگوچ (Isaac Bogoch)، متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه تورنتو که روی تاثیر سفرهای هوایی بر شیوع بیماری‌ها پژوهش می‌کند، در مصاحبه‌ای با مجله Vox، خطر ابتلا به این عفونت در خارج از چین را بسیار کم توصیف کرده است. او شمار کسانی را که هیچ‌وقت به هوبئی یا چین نرفته‌اند و اکنون به این ویروس آلوده شده‌اند، انگشت‌شمار می‌داند و می‌گوید: 

ریسک ابتلا به این عفونت در خارج از کانون بیماری، بسیار کم است. بنابراین، اگر مردم به سفر خود به هر مقصدی غیر از چین ادامه بدهند، خطر ابتلای آن‌ها نزدیک به صفر درصد است.

به نکات زیر توجه کنید:

  • به توصیه‌های سازمان‌های معتبر مانند سازمان بهداشت جهانی توجه کنید.
  • از سفر غیرضروری به چین پرهیز کنید.
  • با اینکه بهتر است برنامه‌تان برای سفر به چین را تغییر دهید؛ اما ایجاد تغییر در سایر برنامه‌های سفر ضروری نیست.
  • اگر احساس می‌کنید حالتان خوب نیست، از سفر پرهیز کنید.
  • به‌خاطر افزایش سطح بازرسی و تشدید نظارت‌ها، مسافرانی که دارای علائم بیماری هستند، اجازه‌ی سفر با هواپیما، قطار و کشتی‌های کروز را ندارند.

توصیه‌های کارشناسان بهداشت برای سفر ایمن

ویروس کرونا

اگر احساس ناخوشی می‌کنید، ماسکی جلوی دهانتان بگذارید تا دیگران متوجه حال شما باشند

اگر در هفته‌های آتی سفری در پیش دارید، این توصیه‌ها را از کارشناسان بهداشت جدی بگیرید:

  • دست‌های خود را بشویید! طبق توصیه‌های کارشناسان بهداشت و البته، آنچه عقل سلیم می‌گوید، یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سایر ویروس‌ها، شستن دست‌ها است. در هواپیماها، دستمال و ماده‌ی ضدعفونی‌کننده‌ی دست به‌همراه داشته باشید و دریچه‌های هوا را به‌سمت صورت خود قرار دهید تا هوای تصفیه‌شده تنفس کنید.
  • ترس به دلتان راه ندهید. سفر هوایی شما را در معرض تماس نزدیک با مسافران دیگر قرار می‌دهد؛ اما این بدان معنا نیست که در مقایسه با سایر موقعیت‌های روزمره مانند استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی که تماس نزدیکی با افراد بیمار احتمالی دارید، بیشتر در معرض چنین ویروسی قرار خواهید گرفت.
  • به غیر از چین، سازمان‌های بهداشتی، هشداری درباره‌ی مسافرت‌های هوایی نداده‌اند. نگرانی اصلی درباره‌ی سفر هوایی آن است که هواپیماها مسافران زیادی را در سرتاسر جهان جابه‌جا می‌کنند و به همین دلیل، ممکن است افراد بیشتری در معرض تماس با آلودگی قرار بگیرند. بنابراین، ممنوعیت پرواز به چین و غربالگری درباره‌ی مسافرانی که از چین وارد می‌شوند، اجرا می‌شود.
  • از دست‌زدن به‌ صورت خود بپرهیزید؛ چراکه بیشتر ویروس‌ها از طریق دهان، بینی و چشم‌ها وارد بدن می‌شوند.
  • زمانی که عطسه یا سرفه می‌کنید، آرنج خود را جلوی دهانتان قرار دهید.
  • میز، دسته‌های صندلی و کمربند صندلی‌ هواپیما را با استفاده از یک دستمال، تمیز کنید.
  • اگر احساس ناخوشی می‌کنید، ماسکی جلوی دهانتان بگذارید تا دیگران متوجه حال شما باشند.

خطر سفر به کشورهای مختلف

کروناویروس

سایت اداره‌ی خدمات انسانی و بهداشتی آمریکا (CDC)، با دسته‌بندی کشورها به سه گروه قرمز، نارنجی و سبز از لحاظ احتمال آلودگی به ویروس کرونا، به مسافران و فعالان حوزه سفر در خصوص مسافرت به این مناطق هشدار داده است. بر این اساس، دو کشور چین و کره‌ جنوبی در گروه قرمز (سطح سه، هشدار) قرار دارند و درباره‌ی آن‌ها آمده است:

سازمان ما، به تمامی مسافران توصیه می‌کند که از سفر غیرضروری به این کشورها بپرهیزند.

سه کشور ایران، ایتالیا و ژاپن نیز در گروه نارنجی (سطح دو، احتیاط) گنجانده شده‌اند. در ذیل این کشورها آمده است:

وضعیت انتقال بیماری تنفسی ناشی از ویروس کووید-۱۹ در جوامع این کشورها به حالت پایدار درآمده است و ویروس جدید کرونا، فرد به فرد منتقل می‌شود. افراد سال‌خورده و کسانی که سابقه‌ی بیماری‌های مزمن دارند، باید سفر غیرضروری به این دو کشور را به تعویق بیندازند.

درباره هنگ‌کنگ که در گروه زرد (سطح یک، تحت نظارت) قرار دارد، گفته شده است:

اداره خدمات انسانی و بهداشتی آمریکا، لغو یا تاخیر سفر به این مقاصد را توصیه نمی‌کند. مسافران باید احتیاط‌های لازم را رعایت کنند.

کشورهای سنگاپور، تایوان، تایلند و ویتنام نیز به‌عنوان کشورهایی با احتمال خطر سرایت در جامعه نام برده شده‌اند؛ به این معنی که زمان، مکان و منشأ آلودگی افرادی که در این جوامع به ویروس مبتلا می‌شوند، مشخص نیست. در عین حال، میزان شیوع ویروس نیز به‌قدری نیست که بتوان آن را معیاری برای ایمنی سفر برشمرد.

آیا باید تور چین خود را لغو کنید؟

کروناویروس

میز، دسته‌های صندلی و کمربند صندلی‌های هواپیما را با دستمال تمیز کنید

از دست زدن به‌ صورت خود بپرهیزید؛ چراکه بیشتر ویروس‌ها از طریق دهان، بینی و چشم‌ها وارد بدن می‌شوند

برخی از آژانس‌های مسافرتی تورهای خود به چین را لغو و به زمان دیگری موکول کرده‌اند. کارگزاران تور در حال حاضر مشغول رصد دقیق موقعیت‌ها هستند و مسافران را در جریان تصمیم‌های خود قرار  می‌دهند.

برخی از شرکت‌های هواپیمایی نیز پروازهای خود به مقصد سرزمین اصلی چین را به حالت تعلیق درآورده‌اند. اگر بلیط هواپیما به مقصد چین خریده‌اید، مرتب به سایت شرکت هواپیمایی سر بزنید و اخبار را پیگیری کنید.

بیمه‌ مسافرتی، بیماری کرونا را پوشش می‌دهد؟

اگر برای انجام سفر خود جدی هستید، اطمینان حاصل کنید که بیمه‌ی مسافرتی شما هزینه‌های ابتلای احتمالی به ویروس کرونا را در بر بگیرد. اگر از بیمه‌های بین‌المللی مانند World Nomads استفاده می‌کنید، باید بدانید که این‌گونه بیمه‌ها، بیماری‌های فراگیری را که تحت نظارت مستقیم مقام‌های دولتی هستند،‌ تحت پوشش قرار نمی‌دهند. به‌عبارتی، هر هزینه‌ای که در ارتباط با شیوع کروناویروس بپردازید، تحت پوشش بیمه نخواهد بود.

چه زمانی برای سفر به چین مناسب خواهد بود؟

برای اطلاع از اینکه چه زمانی برای سفر به چین مناسب است، اخبار و توصیه‌های وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و مسئولان گردشگری را پیگیری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع tourradar

دیدگاه