طرز تهیه قیمه نخود یزدی؛ یک قیمه متفاوت و خوشمزه

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۲۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه قیمه نخود یزدی؛ یک قیمه متفاوت و خوشمزه

با طرز تهیه قیمه نخود، یکی از غذاهای محلی و خوشمزه یزد آشنا شوید و با تهیه آن در منزل، یک قیمه متفاوت و لذیذ در خانه طبخ کنید.

خورش قیمه، یکی از پرطرفدارترین غذاهای اصیل ایرانی است که در سراسر کشور به روش‌های مختلف درست می‌شود. این خورش لذیذ با حبوبات (لپه، نخود و غیره)، گوشت (قرمز، مرغ)، لیمو امانی، پیاز و ادویه‌جات درست می‌شود و معمولا آن را با برنج سرو می‌کنند. خورش قیمه پای ثابت سفره‌های نذری به‌خصوص در ماه محرم و ایام تاسوعا و عاشورا است. از انواع این خورش در ایران می‌توان به قیمه بادمجان، قیمه سیب‌زمینی، قیمه ریزه اصفهان، قیمه پیچاق اردبیل، قیمه نخود یزد و ده‌ها نوع دیگر اشاره کرد.

خورش قیمه نخود یزدی، یک خورش خوشمزه و مشهور در نواحی مرکزی و جنوبی ایران، به‌خصوص در یزد است که مهم‌ترین وجه تمایز آن با قیمه کلاسیک این است که آن را به‌جای لپه با نخود می‌پزند. این خورش، طعم و مزه‌ای شبیه به آبگوشت دارد و معمولا از گوشت بز برای پخت آن، استفاده می‌شود. رنگ خورش قیمه نخود یزدی زعفرانی رنگ است و مزه آن واقعا لذیذ است.

با ما همراه باشید و امروز طرز تهیه یک خورش قیمه جدید را یاد بگیرید تا با پخت آن در منزل، عطر و بویی متفاوت به راه بیندازید و سفری به استان تاریخی یزد برای خود و خانواده‌تان ترتیب دهید.

هرآنچه باید درباره قیمه نخود یزدی بدانید:

قیمه نخود یزدی و طرز تهیه آن

مواد لازم برای ۴ نفر

  • ۳۰۰ گرم گوشت گوسفندی خردشده
  • ۲۵۰ گرم نخود لپه‌شده
  • یک قاشق سوپ‌خوری روغن جامد یا کره
  • یک عدد پیاز متوسط پوست‌کنده و نگینی خردشده
  • یک قاشق غذاخوری پیاز سرخ‌شده 
  • نصف قاشق چای‌خوری پودر هل سبز
  • نصف قاشق چای‌خوری پودر دارچین
  • ۲ عدد لیمو امانی
  • نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران به مقدار لازم
  • برنج پخته و سیب‌زمینی سرخ کرده برای سرو

طرز تهیه قیمه نخود یزدی

طرز تهیه قیمه نخود یزدی

مرحله اول:

آماده‌سازی نخود: از یک روز قبل، نخودها را در یک کاسه متوسط بریزید و روی آن‌ها را با آب بپوشانید و اجازه دهید تا خوب خیس بخورند. در این زمان، چند بار آب نخودها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود. سپس نخود ها را در آبکش بریزید و پوست آن‌ها را بکنید و نخودها را نصف کنید. به این کار، دو لپه کردن گفته می‌شود.

مرحله دوم:

آماده‌سازی لیمو امانی: در لیمو امانی‌ها به کمک یک چاقو یا چنگال چند سوراخ ایجاد کنید. سپس آن‌ها را برای دو ساعت در یک کاسه در آب ولرم قرار دهید تا خیس بخورند.

مرحله سوم:

روغن را در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس پیازها را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا سبک، نرم و طلایی شوند. در ادامه گوشت‌های خرد شده را در قابلمه بریزید و همراه با پیاز تفت دهید تا آب گوشت کشیده شود و رنگ آن تغییر کند. فلفل سیاه و زردچوبه را به گوشت و پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود و عطر و رنگ آن به خورد گوشت برود.

مرحله چهارم:

نخودها را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و کمی همراه با گوشت تفت دهید. سه لیوان آب در قابلمه بریزید و شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش آید. سپس شعله گاز را کم کنید، درب خورش را بگذارید و اجازه دهید تا گوشت و نخود برای دو ساعت بپزند.

مرحله پنجم:

پس از ۹۰ دقیقه، لیمو امانی و نمک را در قابلمه خورش بریزید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد.

مرحله ششم:

در ۱۵ دقیقه آخر طبخ، پیاز از قبل سرخ‌شده را با پودر هل سبز، پودر دارچین و زعفران دم‌کرده مخلوط کرده و به خورش اضافه کنید تا عطر آن به غذا اضافه شود. 

مرحله هفتم:

خورش قیمه یزدی را با سیب‌زمینی سرخ کرده تزئین کرده و با برنج سرو کنید.

نکات مهم در طبخ خورش قیمه یزدی

نکات مهم در طبخ خورش قیمه یزدی

  • شما می‌توانید به‌جای خیس‌کردن نخود، نخودها را در آب بریزید و اجازه دهید تا آب بجوشد. سپس شعله را خاموش کنید و نخودها را از صافی رد کرده و پوست آن‌ها را جدا کنید. برخی از افراد، نخودها را با پوست به خورش اضافه می‌کنند؛ اما نخود بدون پوست، طعم بهتری دارد.
  • برای تهیه خورش قیمه نخود یزدی می‌توانید از مغز ران گوسفند یا گوساله قیمه‌ای خرد شده استفاده کنید.
  • برخی افراد در ابتدا گوشت را نیم‌پز می‌کنند و سپس نخود را به خورش می‌افزایند.
  • برخی افراد برای خیس کردن لیمو امانی پس از ایجاد چند سوراخ، آن‌ها را با دو پیمانه آب روی حرارت می‌گذارند تا برای ۱۵ دقیقه بجوشند. سپس آن‌ها را برای دو ساعت در همان آب نگه می‌دارند.
  • به‌جای لیمو امانی از آبغوره یا آبلیمو هم می‌توان استفاده کرد.
  • شما می‌توانید از پودر زنجبیل هم در تهیه این خورش استفاده کنید. البته استفاده از ادویه‌ها کاملا سلیقه‌ای است.
  • به‌جای پودر دارچین، می‌توانید یک تکه چوب دارچین در خورش بیندازید.
  • رب گوجه فرنگی، جزو مواد اولیه خورش قیمه یزدی نیست؛ اما می‌توان آن را با پیاز تفت داد و به خورش قیمه اضافه کرد. برای این مقدار خورش، یک قاشق غذاخوری رب کافی است.
  • به خورش قیمه یزدی می‌توان گلاب هم افزود که کاملا سلیقه‌ای است.
  • خورش قیمه یزدی را می‌توان به‌عنوان ناهار یا شام سرو کرد.
  • خورش قیمه یزدی، غذایی مقوی و محبوب برای سحری و افطاری به شمار می‌آید.

طعم خورش قیمه نخود یزدی

خورش قیمه نخود یزدی با عطر و بوی زعفران و ظاهری متفاوت، غذایی وسوسه‌انگیز برای سرو در مهمانی است. این خورش خوشمزه به‌جای لپه با نخود درست می‌شود و نسخه جدیدی از این خورش محبوب را به شما ارائه می‌کند. در تهیه غذاها خلاق باشید و این بار خورش قیمه را به سبکی متفاوت در خانه درست کنید. 

رنگ خورش قیمه نخود یزدی، زعفرانی رنگ است و معمولا در طرز تهیه آن از رب گوجه فرنگی استفاده نمی‌شود؛ اما اگر دوست دارید ظاهر خورش شما به خورش قیمه کلاسیک شبیه باشد، کمی رب گوجه فرنگی تفت داده شده هم به دستور پخت اضافه کنید.

طعم خورش قیمه نخود یزدی

اگر به‌دنبال طرز خورش قیمه نخود یزدی می‌گردید، از طرز تهیه ارائه شده در این مقاله استفاده کنید. این خورش متفاوت و جدید با طعم و مزه‌ای بی‌نظیر، هر سلیقه‌ای را راضی خواهد کرد؛ پس دست به کار شوید و به آشپزخانه بروید و اگر موفق به درست کردن این خورش لذیذ شدید، حتما از آن عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید. در ضمن در صورت تمایل، تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران کجارو در زیر همین مقاله به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه