طرز تهیه بایجیگور؛ نوشیدنی گرم و شیرین اندونزیایی

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه بایجیگور؛ نوشیدنی گرم و شیرین اندونزیایی

با طرز تهیه نوشیدنی بایجیگور، یک نوشیدنی متفاوت گرم و پر ادویه اندونزیایی آشنا شوید و با تهیه آن در منزل، یک نوشیدنی جذاب جدید خلق کنید.

مزه کردن و تهیه نوشیدنی‌های گرم ایرانی و بین‌المللی، به‌خصوص در این روزهای سرد سال لطف خاصی دارد. «بایجیگور» (Bajigur)، یک نوشیدنی بومی شیرین، پرادویه و گرم است که اصالت آن به گروه قومی سوندانی (Sundanese) در استان جاوه غربی در کشور اندونزی برمی‌گردد. مواد اولیه اصلی این نوشیدنی خارق‌العاده، شیر نارگیل و شکر نارگیل (Aren sugar) برای طعم‌دهی به بایجیگور، کمی زنجبیل و یک سرانگشت نمک هستند.

در طرز تهیه سنتی این نوشیدنی از برگ‌های معطر «پاندان» استفاده می‌شود؛ اما امروزه معمولا از پودر وانیل به‌جای این برگ استفاده می‌کنند. نوشیدنی بایجیگور همچنین می‌تواند شامل «کوپی توبروک» (kopi tubruk) یا قهوه کاملا آسیاب شده باشد. نوشیدنی‌های گرم در مناطق سوندانی‌نشین و «باندونگ» (Bandung) بسیار پرطرفدار هستند؛ زیرا هوا در این مناطق به نسبت سرد است؛ بنابراین، نوشیدنی‌های گرم شناخته‌شده و محبوب بسیاری در استان جاوه غربی وجود دارند. البته برای مردم عادی تشخیص بین طرز تهیه‌های مختلف نوشیدنی تا حدودی دشوار است.

نوشیدنی بایجیگور به‌صورت داغ برای صبحانه یا به‌عنوان افطار سرو می‌شود و در تمام دهکده‌های و مناطق مسکونی در غرب جاوه توسط گاری‌های دستی و غرفه‌های خیابانی به فروش می‌رسد. گاری‌های دستی مجهز به گازهای سیار هستند تا بتوانند این نوشیدنی را گرم سرو کنند. بایجیگور، یک نوشیدنی مناسب برای مصرف در نقاط مرتفع سرد یا در حین شب‌های سرد یا روزهای بارانی برای گرم کردن افراد به شمار می‌آید. این نوشیدنی معمولا همراه با میان‌وعده‌های سنتی همچون موز بخارپز، سیب‌زمینی شیرین پخته یا بادام زمینی آب‌پز سرو می‌شود.

نوشیدنی بایجیگور

در زبان جاوایی، واژه «بایجیگور»، برگرفته از واژه‌های «بایجیروت» (bajirut) و «بایجینگان» (bajingan) است که برای قسم دادن در این زبان به کار گرفته می‌شوند. طرز تهیه بایجیگور بسیار ساده است و این نوشیدنی در کمتر از ۱۵ دقیقه آماده می‌شود؛ پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه نوشیدنی بایجیگور آشنا کنیم.

هرآنچه باید درباره نوشیدنی بایجیگور بدانید:

نوشیدنی بایجیگور و طرز تهیه آن

مواد لازم

  • یک لیتر شیر نارگیل
  • ۵۰ گرم زنجبیل پوست کنده و بوداده شده
  • یک دو قاشق چای‌خوری عصاره وانیل یا ۲ عدد برگ پاندان
  • ۱۵۰ گرم شکر قهوه‌ای
  • ۲ قاشق چای‌خوری قهوه آسیاب شده با طعم قوی
  • یک عدد چوب دارچین ۵ سانتی‌متری
  • نمک آشپزخانه به مقدار لازم (اختیاری)
  • شکر به مقدار لازم (اختیاری)

طرز تهیه نوشیدنی بایجیگور

طرز تهیه نوشیدنی بایجیگور

مرحله اول:

یک شیرجوش را روی حرارت متوسط رو به کم گاز قرار دهید؛ سپس شیر نارگیل را در شیرجوش بریزید.

مرحله دوم:

قهوه، دارچین، زنجبیل له شده و عصاره وانیل را در شیرجوش بریزید و مواد را هم بزنید تا با هم مخلوط شوند و بوی آن‌ها دربیاید.

مرحله سوم:

شکر قهوه‌ای را به مواد داخل شیرجوش اضافه کنید و هم بزنید تا شیر نارگیل به جوش بیاید.

مرحله چهارم:

نوشیدنی را مزه کنید و اگر نیاز به نمک یا شکر داشت، طبق ذائقه خود به آن نمک و شکر اضافه کنید و مواد را هم بزنید.

مرحله پنجم:

بایجیگور را در ماگ بریزید و آن را بلافاصله سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه نوشیدنی بایجیگور

نکات مهم برای تهیه نوشیدنی بایجیگور

  • در تمام مراحل باید شیر نارگیل را مرتب هم بزنید تا بریده نشود.
  • شما می‌توانید از ۵ عدد میخک و یک دوم قاشق چای‌خوری جوز هندی نیز برای تهیه نوشیدنی بایجیگور استفاده کنید.
  • به‌جای پودر قهوه می‌توان از دو تا سه قاشق چای‌خوری پودر کاکائو استفاده کنید تا یک نوشیدنی شکلاتی داغ و لذیذ داشته باشید.
  • در برخی طرز تهیه‌ها، در ابتدا همه مواد به غیر از شیر نارگیل، شکر و نمک را در ۲۰۰ میلی‌لیتر آب می‌جوشانند؛ سپس آن را از روی حرارت برمی‌دارند و به‌مدت ۲ دقیقه رها می‌کنند. در ادامه شیرجوش را دوباره روی حرارت قرار می‌دهند و شیر نارگیل، شکر و نمک را به آن اضافه می‌کنند. نوشیدنی را برای ۲ دقیقه به‌آرامی می‌جوشانند و بلافاصله سرو می‌کنند.

فواید نوشیدنی بایجیگور

فواید نوشیدنی بایجیگور

نوشیدنی بایجیگور به غیر از طعم بی‌نظیرش، فواید بی‌شماری برای بدن انسان دارد. این نوشیدنی با دارا بودن گیاهان طبیعی مختلف، یک لیوان پر از خاصیت و فایده را به شما ارائه می‌دهد. با وجود اینکه طرز تهیه این نوشیدنی بسیار ساده است؛ اما یک نوشیدنی بی‌نهایت مفید برای جلوگیری از فشار خون و مشکلات گوارشی به شمار می‌آید. از دیگر فواید این نوشیدنی اندونزیایی می‌توان به پیشگیری از کم‌خونی، تثبیت سطح کلسترول در بدن، جلوگیری از چاقی و دیگر موارد اشاره کرد.

طعم نوشیدنی بایجیگور

نوشیدنی بایجیگور با طعمی جدید و فوق‌العاده به‌شدت اعتیادآور است و کافی است فقط یک‌بار آن را امتحان کنید تا عاشق آن شوید. عطر و بوی متمایز این نوشیدنی و طعم پرادویه آن، کنجکاوی افراد را برانگیخته می‌کند و مطمئن باشید که مهمان‌های شما حسابی شگفت‌زده خواهند شد.

بایجیگور یک نوشیدنی سنتی اندونزیایی فوق‌العاده مناسب برای سرو در دورهمی‌های دوستانه و مهمانی‌های خانوادگی است؛ یک نوشیدنی که بدون شک، گرما را به جمع شما برمی‌گرداند. نوشیدنی سنتی سوندانیایی بایجیگور با گیاهان معطر طبیعی و بدون استفاده از هیچ ماده شیمیایی درست می‌شود.

در گذشته، تمام مواد لازم برای تهیه نوشیدنی‌ها و غذاها از کیفیت بالایی برخوردار بودند؛ زیرا افراد از مواد طبیعی استفاده می‌کردند. مواد اولیه و طرز تهیه بایجیگور، جدا از مواد نگهدارنده امروزی، بسیار آسان است؛ پس اگر هوا سرد است یا باران می‌آید، به سراغ تهیه نوشیدنی ویژه بایجیگور بروید و آن را برای اعضای خانواده خود درست کنید.

طعم نوشیدنی بایجیگور

اگر موفق به تهیه نوشیدنی بایجیگور از مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌های کجارو شدید، حتما در بخش نظرات همین مقاله، تجربه خود را برای ما و دیگران بنویسید یا از نوشیدنی گرم خوش‌طعم و زیبای خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه