طرز تهیه جوجه کباب و انواع آن؛ یکی از پرطرفدارترین کباب های ایرانی

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
طرز تهیه جوجه کباب و انواع آن؛ یکی از پرطرفدارترین کباب های ایرانی

با طرز تهیه جوجه‌کباب، یکی از لذیذترین و آسان‌ترین کباب‌های ایرانی آشنا شوید و این کباب را به نحو احسن در خانه درست کنید.

بسیاری از ما زمان کافی برای آشپزی نداریم یا می‌خواهیم به سرعت برای یک مهمانی غذا درست کنیم. کباب، یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توان در این مواقع به سراغ تهیه آن رفت. از انواع کباب می‌توان به کباب گوشت گوسفند یا گوساله، مرغ، ماهی، میگو و غیره اشاره کرد. کباب به گوشتی اطلاق می‌شود که در تماس مستقیم با آتش پخته باشد و زمان پخت آن نیز بسیار کوتاه و معمولا کمتر از ۲۰ دقیقه است. برای کباب کردن معمولا از آتش زغال استفاده می‌کنند؛ اما امروزه می‌توان از کباب‌پزهای مخصوص و حتی شعله گاز نیز برای تهیه این غذای خوشمزه در خانه استفاده کرد.

جوجه‌کباب، یکی از غذاهای سنتی ایرانی و در دسته کباب‌های اصیل ایرانی است. آماده‌سازی این غذای لذیذ و مشهور با خواباندن تکه‌های جوجه رسیده یا مرغ جوان (ران، سینه، بال و غیره) برای چند ساعت در سسی متشکل از آب لیموی تازه، نمک، فلفل سیاه، زعفران دم‌کرده، پیاز و دیگر ادویه‌جات آغاز می‌شود؛ البته جوجه‌کباب انواع بی‌نظیری دارد و شما می‌توانید با تهیه سس‌های مختلف، طعم و مزه جوجه‌کباب را به سلیقه خود تغییر دهید. جوجه‌کباب هم همراه با نان و هم همراه با برنج خورده می‌شود و معمولا در کنار آن، یک سیخ گوجه فرنگی کبابی، فلفل کبابی، سبزی خوردن، انواع ترشی، ماست و سالاد سرو می‌کنند.

برای تهیه یک جوجه‌کباب خوشمزه، پس از مزه‌دار شدن تکه‌های مرغ، آن‌ها را به سیخ می‌کشند و روی کباب‌پز، منقل یا آتش کباب می‌کنند. این کباب خوشمزه از پرطرفدارترین کباب‌هایی است که همه ما در سفر، پیک‌نیک، مهمانی، تعطیلات و دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی درست می‌کنیم؛ اما آیا شما با طرز تهیه جوجه‌کباب خانگی آشنا هستید یا می‌دانید که آماده کردن و تدارک دیدن یک جوجه‌کباب آبدار و خوشمزه به چه صورت است؟ با ما همراه باشید تا تمام نکات لازم برای درست کردن یک جوجه‌کباب فوق‌العاده، طرز تهیه جوجه‌کباب رستورانی و انواع جوجه‌کباب را در این مقاله به شما آموزش دهیم.

جوجه کباب خانگی

هرآنچه باید درباره جوجه‌کباب بدانید:

جوجه‌کباب زعفرونی و طرز تهیه آن

جوجه کباب زعفرونی و طرز تهیه آن

برای تهیه جوجه‌کباب با استخوان، برای هر نفر باید ۳۰۰ گرم سینه، ران، بال یا کتف در نظر بگیرید

جوجه‌کباب زعفرونی، یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین انواع جوجه‌کباب است که می‌توان آن را با تکه‌های مرغ بی‌استخوان یا با استخوان درست کرد. در ادامه طرز تهیه جوجه‌کباب با استخوان با طعم زعفرانی را در اختیار شما قرار می‌دهیم. توجه داشته باشید که برای تهیه جوجه‌کباب با استخوان، برای هر نفر باید ۳۰۰ گرم سینه، ران، بال یا کتف در نظر بگیرید. 

برای خرد کردن بال‌های جوجه، آن‌ها را به‌طوری که کمی از گوشت سینه به آن بماند از سینه جدا کنید؛ سپس سینه را از طرف استخوان جدا کنید یا سینه را با استخوان از وسط به دو قسمت تقسیم کنید. در ادامه ران‌ها را از استخوان پشت جدا کنید و ماهیچه را هم از ران جدا کنید. فراموش نکنید که در ابتدای قطعه قطعه کردن مرغ، چربی‌ها را از آن جدا کنید. در ضمن، بهتر است پوست مرغ را جدا نکنید تا با روغن آن، گوشت زیر پوست بپزد و سپس در مرحله خوردن، پوست را جدا کنید و گوشت کباب شده را بخورید.

مواد لازم برای شش نفر

  • ۲ کیلوگرم مرغ به‌صورت جوجه کبابی خرد شده (با استخوان) 
  • ۲ عدد پیاز بزرگ پوست کنده و درشت خرد شده
  • ۲ عدد فلفل دلمه‌ای بزرگ درشت خرد شده (برای هر کیلوگرم مرغ یه یک عدد فلفل دلمه‌ای بزرگ نیاز دارید)
  • زعفران دم‌کرده غلیظ به مقدار دلخواه
  • فلفل سیاه به مقدار دلخواه
  • نمک به مقدار دلخواه
  • ۴ عدد لیموترش یا یک فنجان آبلیمو
  • ۱۲ قاشق غذاخوری روغن مایع یا روغن زیتون
  • ۱۰۰ گرم کره
  • نان تازه یا برنج زعفرانی، گوجه فرنگی و فلفل کبابی، سبزی خوردن، دوغ و پیاز خام برای سرو

طرز تهیه جوجه‌کباب زعفرونی

طرز تهیه جوجه کباب زعفرونی

مرحله اول:

مزه‌دار کردن تکه‌های مرغ: تکه‌های مرغ را برای یک ساعت در زعفران دم‌کرده غلیظ بخوابانید و در یخچال قرار دهید. سپس روغن مایع را به تکه‌های مرغ اضافه کنید و خوب هم بزنید. در ادامه، ادویه جوجه‌کباب، یعنی نمک، فلفل سیاه و آبلیمو را به تکه‌های مرغ اضافه کنید و یک ساعت دیگر به مواد استراحت دهید.

در آخر، پیازها و فلفل دلمه‌ای‌های درشت خرد شده را به مرغ اضافه کنید، روی آن را با سلفون بپوشانید و برای یک تا ۲ ساعت دیگر در یخچال بگذارید تا حسابی گوشت مرغ مزه‌دار شود.

مرحله دوم:

ظرف حاوی تکه‌های مرغ را از یخچال دربیاورید و جوجه را به سیخ بکشید.

مرحله سوم:

هر طرف یک سیخ جوجه را برای ۸ تا ۱۰ دقیقه روی شعله ملایم (کباب‌پز یا منقل) کباب کنید تا گوشت جوجه‌کباب شما حسابی آبدار، ترد و طلایی شود و نسوزد.

مرحله چهارم:

کره را با بخار آب به روش بن ماری آب کنید و با مقداری زعفران مخلوط کنید. سپس این سس خوشمزه را پس از آماده شدن جوجه‌کباب و از سیخ کشیدن آن‌ها، روی کباب‌ها بریزید و لای برنج زعفرانی یا نان بگذارید. جوجه‌کباب زعفرانی را با گوجه فرنگی و فلفل کبابی، سبزی خوردن، دوغ و پیاز خام سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه جوجه‌کباب 

نکات مربوط به مرغ

نکات مربوط به مرغ

  • در هنگام خرید مرغ، حتما ران و بال را چک کنید؛ زیرا کهنگی و ناسالم بودن مرغ در این قسمت‌ها زود‌تر مشخص می‌شود. پس اگر این قسمت‌ها بوی نامطبوعی بدهد یعنی مرغ کهنه است.
  • از خرید مرغ‌های خیلی خیس اجتناب کنید؛ زیرا رطوبت زیاد مرغ نشان می‌دهد که مرغ قبلا فریز شده است. اگر از مرغ‌های بسته‌بندی استفاده می‌کنید حتما تاریخ آن را بررسی کنید و حواستان باشد که خون‌آبه نداشته باشد.
  • برای تهیه جوجه‌کباب از مرغ‌های کوچک‌تر استفاده کنید؛ زیرا هرچه مرغ کوچک‌تر باشد در نهایت کباب شما ترد‌تر و لذیذ‌تر می‌شود.
  • قطعات مرغ باید به یک اندازه خرد شوند؛ زیرا در غیر این صورت، قطعات کوچک‌تر می‌سوزند و قطعات بزرگ‌تر خام می‌مانند.

نکات مربوط به زعفران

نکات مربوط به زعفران

  • برای تشخیص خالص یا تقلبی بودن زعفران، زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار دهید. اگر روغن پس نداد یعنی خالص است. توجه کنید که زعفران‌های تقلبی معمولا براق هستند.
  • برای دم کردن زعفران، زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملا پودر کنید. سپس برای یک قاشق چای‌خوری زعفران، ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ سبب می‌شود تا به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیشتری پس دهد.
  • زعفران دم‌کرده را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده در دمای محیط یخ‌زدایی کنید.
  • برخی افراد اعتقاد دارند که پیاز رنگ زعفران را از بین می‌برد. به همین علت  در ۳۰ دقیقه پایانی مزه‌دار شدن جوجه‌ها در یخچال، پیاز و فلفل دلمه‌ای را از ظرف مایه درمی‌آورند و سپس زعفران دم‌کرده را به جوجه اضافه می‌کنند. برخی افراد نیز از ابتدا جوجه‌ها را با زعفران مزه‌دار می‌کنند و سپس پیاز و فلفل دلمه‌ای و سایر مواد را به آن می‌افزایند تا زعفران کمتری مصرف شود.
  • توجه داشته باشید که اگر قبل از زعفران، مواد دیگر را به تکه‌های مرغ اضافه کنید، چسبندگی زعفران به مرغ کم می‌شود و زعفران رنگ کمتری به جوجه می‌دهد.

نکات مربوط به مزه‌دار کردن جوجه‌کباب زعفرونی

نکات مربوط به مزه‌دار کردن جوجه کباب زعفرونی

  • در ریختن نمک صرفه‌جویی نکنید؛ مایه جوجه باید خوش نمک باشد.
  • توجه داشته باشید که پیازها را باید درشت خرد کنید؛ زیرا اگر پیازها را رنده کرده یا ریز و نازک خرد کنید، به گوشت می‌چسبند و جوجه‌کباب شما را خراب می‌کنند. در ضمن، زمانی که جوجه را روی حرارت کباب می‌کنید، این پیاز ها سریع می‌سوزند و شما به خاطر تغییر رنگ جوجه، فکر می‌کنید که جوجه‌ها پخته‌اند؛ در حالی که این پیازها هستند که طلایی و گاهی قهوه‌ای شدند و سوخته‌اند.
  • بهترین نوع خرد کردن پیاز برای مزه‌دار کردن جوجه‌ها، خلالی کردن پیازها است.
  • قبل از اضافه کردن پیاز به جوجه کمی آن را با دست فشار دهید تا آب پیاز کمی گرفته شود.
  • جوجه‌ها باید برای حداقل ۴ تا ۵ ساعت در یخچال قرار بگیرند تا خوب مزه‌دار شوند.
  • شما می‌توانید از کمی پاپریکا نیز برای مزه‌دار کردن جوجه‌کباب زعفرانی استفاده کنید.
  • برخی افراد از کمی زنجبیل نیز در مایه جوجه‌کباب زعفرانی برای مزه‌دار کردن آن استفاده می‌کنند.
  • هرگز ادویه‌هایی مانند دارچین، کاری، سماق و حتی پودر لیمو به مایه جوجه‌کباب اضافه نکنید؛ زیرا طعم ناخوشایندی ایجاد خواهند کرد و باعث تلخی غذا خواهند شد.
  •  اگر مایل به تند کردن جوجه‌ها هستید، از فلفل قرمز استفاده کنید؛ در غیر این صورت برای بو و طعم بهتر از فلفل سیاه استفاده کنید.
  • تکه‌های مرغ را حتما در ظرف شیشه‌ای مزه‌دار کنید؛ زیرا آب لیمو در طول چند ساعت با کاسه استیل واکنش می‌دهد و مواد سمی تولید می‌کند.

نکات مربوط به سفت شدن جوجه‌کباب

نکات مربوط به سفت شدن جوجه کباب

  • برای داشتن یک جوجه‌کباب ترد و آبدار، باید از همان ابتدا روغن مایع یا روغن زیتون را به آن اضافه کنید؛ اما در ۳۰ دقیقه پایانی مزه‌دار شدن جوجه‌کباب، آبلیمو و نمک را به آن بزنید تا جوجه‌کباب سفت نشود. با این روش، روغن مایع گوشت‌ها را می‌پوشاند و اجازه نمی‌دهد که نفوذ نمک و آبلیمو گوشت جوجه را سفت کند. 
  • استفاده از کره در مرحله مزه‌دار کردن جوجه توصیه نمی‌شود؛ زیرا کره در اثر سرما سفت می‌شود و حتی اگر آن را ذوب کنید، باز در یخچال سفت می‌شود و جوجه‌ها را خوب کاور نمی‌کند. در نتیجه جوجه در اثر تماس با آبلیمو و نمک سفت می‌شود. البته شما می‌توانید برای عطر و طعم بیشتر در آخر، به آن یک قاشق غذاخوری کره مذاب اضافه کنید.
  • بهتر است بدانید که آبلیمو و نمک، جوجه را سفت می‌کنند و حذف آن‌ها هم جوجه را بی‌مزه می‌کند. به همین دلیل، برس کشیدن ترکیب آبلیمو و نمک به جوجه نیم‌پز شده به‌اندازه کافی به جوجه، مزه نمی‌دهد و شما حتما باید این دو ماده را از قبل با مرغ مخلوط کنید تا به خورد مرغ بروند.
  • اضافه کردن آب لیمو ترش بیش از از اندازه علاوه بر اینکه باعث می‌شود طعم واقعی جوجه‌ها عوض شوند، همچنین باعث سفت شدن جوجه‌ها می‌شود. یکی دیگر از دلایل سفت شدن جوجه‌کباب اضافه کردن نمک زیاد در مایه جوجه‌کباب است.

نکات مربوط به سیخ کردن و کباب کردن جوجه‌کباب

نکات مربوط به سیخ کردن و کباب کردن جوجه کباب

  • قبل از سیخ کردن مرغ، خرده‌های پیاز را از روی قطعات مرغ جدا کنید تا در حین کباب کردن نسوزند و طعم کباب را عوض نکنند.
  • هر تکه از مرغ را جوجه را باید طوری به سیخ کشید که پهنای آن به طرف آتش باشد و در ضمن، قسمت گوشتی و قسمت استخوانی تکه‌ها با هم جور باشد، تا هنگام آتش دادن دو هوا نشوند.
  • توجه کنید که تکه‌های مختلف مرغ به زمان متفاوتی برای کباب شدن نیاز دارند. پس روی یک سیخ، تکه‌های هم‌اندازه و همگن مرغ را قرار دهید. به‌طور مثال تکه‌های استخوانی را با هم سیخ کنید.
  • کباب کردن ران و کتف مرغ کمی بیشتر از سینه به زمان نیاز دارد، پس ران و سینه را باید جدا از هم به سیخ کشید و سیخ سینه را باید کمی پس از سیخ ران روی آتش گذاشت.
  • برای سیخ کردن، بهتر است ران‌ها و ماهیچه به یک سیخ، بال‌ها و گردن به سیخ دیگر و سینه‌ها به سیخ سوم باشند.
  • بهترین روش طبخ جوجه‌کباب به باور بسیاری از افراد، استفاده از منقل ترجیحا ذغالی است. در این روش، شما باید سیخ‌ها را مرتب زیر و رو کنید تا دو طرف سیخ به یک اندازه حرارت ببینند و متناسب با هم کباب شوند. سیخ‌ها را به فاصله یک تا دو دقیقه مرتب برگردانید و در زمان آتش دادن، یک یا دو بار، روی آن‌ها کره‌ آب کرده یا روغن بمالید تا بافت کباب شما نرم و لطیف شود.
  • آتش کباب باید کمی تیز باشد تا رویه‌ کباب را طلایی کند، مغز کباب آب‌دار بماند و هیچ اثری از خون‌آبه نیز در جوجه‌کباب دیده نشود. 
  • زغال‌ها باید به‌صورت یکدست روشن شده باشند؛ زیرا زغال‌های خام به‌دلیل وجود دی‌اکسیدکربن برای سلامتی بسیار مضر هستند.
  • بهتر است با چاقو‌ برش کوچکی در سطوح پر حجم جوجه مانند بال و ران ایجاد کنید تا مغز پخت شدن آن راحت‌تر صورت گیرد.
  • در زمان کباب شدن جوجه‌ها، هر چند لحظه یک بار سیخ‌های جوجه را روی هم قرار دهید تا آب کباب به خورد جوجه‌ها برود و جوجه‌کباب ترد بماند.
  • شما می‌توانید جوجه‌کباب را در فر بپزید. برای این کار، جوجه‌ها را روی سینی فر یا توری بچینید و داخل فر قرار دهید. کباب کردن روی زغال یا منقل‌های گازی یا حتی در تابه نیز از روش‌های متداول درست کردن جوجه‌کباب است.

نکات مربوط به سرو جوجه‌کباب

نکات مربوط به سرو جوجه کباب

  • شما می‌توانید لابه‌لای جوجه‌ها در سیخ، گوجه‌فرنگی، پیاز یا فلفل دلمه‌ای‌های رنگی قرار دهید تا زیبایی و ظاهر خاصی به غذای شما دهند.
  • پیش از شروع کباب کردن جوجه‌ها، دیس یا ظرف سرو موردنظرتان را در فر روشن یا نزدیک آتش بگذارید تا گرم شود. این کار کمک می‌کند تا جوجه بر سر سفره گرم بماند.
  • برای سرو، سیخ کباب را روی دیس بخوابانید، یک ورقه نان روی کباب بگذارید، با یک دست نان را نگه دارید و با دست دیگر سیخ را بکشید. در این مرحله، می‌توان یک قاشق کره‌ آب کرده نیز روی کباب ریخت تا تازگی آن حفظ شود.
  • اگر مقدار جوجه‌ها زیاد بود، می‌توانید در یک قابلمه نان بگذارید و جوجه‌کباب‌ها را در قابلمه بریزید تا سرد نشوند.
  • گوجه فرنگی کبابی و فلفل دلمه‌ای کبابی، بهترین گزینه‌های همراه جوجه‌کباب برای سرو هستند. برای کباب کردن هر طرف گوجه فرنگی‌ها به ۷ دقیقه و برای هر طرف فلفل‌ها به ۲ دقیقه زمان، روی شعله ملایم نیاز دارید.
  • در زمان کباب کردن جوجه‌ها، می‌توانید ترکیب پیاز، فلفل دلمه‌ای و باقی مایه جوجه را با کمی آب پرتقال و ادویه دلخواه خود سرخ کنید و در کنار جوجه به‌عنوان سس سرو کنید.
  • برای سس جوجه‌کباب، می‌توان از ترکیب رب گوجه فرنگی، روغن زیتون، سیر له شده، نمک، فلفل، پاپریکا، آویشن و پودرچیلی استفاده کرد.

طرز تهیه جوجه‌کباب در تابه

طرز تهیه جوجه کباب در تابه

اگر به منقل و کباب پز دسترسی ندارید، می‌توانید از طرز تهیه جوجه‌کباب تابه‌ای استفاده کنید

اگر به منقل و کباب پز دسترسی ندارید، می‌توانید از طرز تهیه جوجه‌کباب تابه‌ای استفاده کنید. برای این کار، در ابتدا گوشت مرغ را با مواد دلخواه مزه‌دار کنید. سپس پیازها و فلفل دلمه‌ای که جوجه‌ها را در آن‌ها خوابانده بودید را در یک تابه مناسب بریزید، جوجه‌ها را به سیخ چوبی بکشید و روی مواد بگذارید و درب تابه را ببندید.

شعله گاز در حین پخت جوجه‌کباب در تابه باید ملایم باشد تا جوجه کمی آب بیندازد. پس از آب انداختن جوجه، درب تابه را بردارید و اجازه دهید تا جوجه‌کباب شما سرخ و طلایی شود. پس از کباب شدن یک طرف جوجه، آن را برگردانید تا طرف دیگر نیز طلایی و مغزپخت شود.

یک روش دیگر نیز برای درست کردن جوجه‌کباب تابه‌ای وجود دارد. در این روش در ابتدا گوشت مرغ جوجه کبابی خرد شده را با مواد دلخواه مزه‌دار کنید و سپس به سیخ فلزی یا چوبی بکشید. تابه را با استفاده از کمی کره یا روغن چرب کنید و سیخ‌هایتان را در تابه بچینید. درب تابه را بگذارید و شعله گاز را روی حالت کم قرار دهید تا جوجه‌ها کمی آب بیندازند؛ سپس درب تابه بردارید و هر دو طرف جوجه را سرخ کنید تا طلایی شود. رمز موفقیت در این روش، قرار دادن یک تکه زغال روشن و گر گرفته در تابه است تا جوجه‌کباب‌ها طعم زغالی به خودشان بگیرند.

طرز تهیه جوجه‌کباب در فر

طرز تهیه جوجه کباب در فر

شما می‌توانید جوجه‌کباب را در فر نیز درست کنید. برای این کار، کف یک ظرف پیرکس یا سینی فر را با کره یا روغن ترجیحا ‌سرغ کردنی کمی چرب کنید؛ سپس جوجه‌ها را کف ظرف بچینید، کمی از مایه داخل کاسه را روی جوجه‌ها بریزید و جوجه‌ها را داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد به‌مدت ۴۰ تا ۶۰ دقیقه قرار دهید.

در حین آماده شدن جوجه‌ها در فر، چند عدد گوجه فرنگی شسته شده و نصف شده را نیز در سینی فر قرار دهید تا گوجه ها هم کبابی شوند. توجه داشته باشید که زمان پخت با توجه به حجم مواد شما و‌ مدل فر متغیر است. هر چند دقیقه کباب‌ها را پشت و رو کنید و با سس کره روی آن برس بکشید تا آماده شوند.

جوجه‌کباب بی استخوان و طرز تهیه آن

جوجه کباب بی استخوان و طرز تهیه آن

جوجه‌کباب بی استخوان، یک نسخه خوشمزه از انواع جوجه‌کباب است که خوردن آن راحت‌تر است. در ادامه طرز تهیه جوجه‌کباب بی استخوان با طعم زعفران در گریل چدنی و با استفاده از سیخ‌های چوبی را به شما آموزش خواهیم داد. البته شما می‌توانید این جوجه‌کباب را روی منقل هم درست کنید. توجه داشته باشید که برای تهیه جوجه‌کباب بی استخوان، برای هر نفر باید ۱۵۰ گرم سینه یا فیله در نظر بگیرید.

مواد لازم برای ۶ نفر

  • یک کیلوگرم سینه‌ یا فیله مرغ
  • ۲ قاشق غذاخوری سس خردل ملایم
  • یک عدد پیاز پوست کنده و درشت خرد شده
  • ۲ حبه سیر پوست کنده و درشت خرد شده
  • پودر آویشن به مقدار لازم
  • یک عدد فلفل دلمه‌ای درشت خرد شده
  • یک عدد لیمو ترش
  • زعفران دم‌کرده به مقدار لازم
  • فلفل سیاه به مقدار لازم
  • یک قاشق چای‌خوری فلفل قرمز
  • نمک به مقدار لازم
  • ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری روغن مایع یا روغن زیتون
  • جعفری خردشده برای تزیین

طرز تهیه جوجه‌کباب بی استخوان

مرحله اول:

مزه‌دار کردن مرغ: سینه‌ یا فیله مرغ را به یک اندازه برش بزنید. سپس زعفران، آویشن، سیر و پیاز خردشده را به آن‌ها اضافه کنید. فلفل قرمز، فلفل سیاه، نمک و سس خردل را به تکه‌های مرغ اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید. در این مرحله، کمی رنده پوست لیمو و کمی آب لیموی تازه هم به مایه جوجه‌کباب بیفزایید. روغن زیتون را نیز در ظرف جوجه بریزید و خوب با دست هم بزنید تا مواد به خورد تکه‌های مرغ بروند. روی ظرف را با سلفون بپوشانید و برای ۳ ساعت در یخچال قرار دهید.

مرحله دوم:

آماده‌سازی سیخ‌ها: سیخ‌های چوبی را داخل آب بگذارید تا کمی خیس شوند و روی گریل نسوزند. 

مرحله سوم:

قبل از به سیخ کشیدن جوجه‌ها، پیاز و سیر را از آن‌ها جدا کنید و در یک ردیف روی سطح کار قرار دهید. سپس روی آن را با دست نگه دارید و سیخ را به‌آرامی از داخل تکه‌های مرغ عبور دهید. توجه کنید که میان تکه‌های مرغ فاصله‌ای نباشد و کاملا به هم چسبیده باشند.

در حین سیخ کردن مرغ، بین آن‌ها فلفل دلمه‌ای خردشده قرار دهید. چند قطره روغن روی گریل بریزید و آن را روی شعله ملایم گاز قرار دهید. سپس جوجه‌ها را روی گریل بگذارید، درب آن را ببندید و اجازه دهید تا جوجه روی شعله ملایم گاز بپزد. 

مرحله چهارم:

جوجه‌کباب را با جعفری خرد شده تزیین کنید و همراه با برنج زعفرانی یا نان تازه، گوجه فرنگی کبابی، یک سبد کوچک ریحان، پیاز و دوغ به سر میز بیاورید.

نکات مهم برای تهیه جوجه‌کباب بی استخوان

نکات مهم برای تهیه جوجه کباب بی استخوان

  • سینه یا فیله مرغ را به‌اندازه‌ کوچک خرد کنید تا بتوانید به سیخ چوبی بکشید و بتوانید آن را در گریل چدنی یا تابه درست کنید؛ اما اگر قصد دارید جوجه‌کباب بی‌استخوان را روی منقل درست کنید، باید آن را بزرگ‌تر برش بزنید.
  • آویشن را حتما به مایه جوجه اضافه کنید؛ زیرا طعم و مزه بسیار لذیذی به جوجه می‌دهد.
  • سیر را به هیچوجه رنده نکنید؛ زیرا به جوجه می‌چسبد و طعم جوجه را در انتها تلخ می‌کند.
  • در مایه جوجه از پوست لیموی زیاد استفاده نکنید؛ زیرا باعث تلخی می‌شود.

جوجه‌کباب ترش و طرز تهیه آن

جوجه کباب ترش و طرز تهیه آن

اصالت جوجه‌کباب ترش به استان‌های گیلان و مازندران بر‌می‌گردد

جوجه ترش در کنار غذاهایی چون کباب ترش، اکبر جوجه و غیره از معروف‌ترین غذاهای شمالی است. جوجه ترش یکی از انواع کباب‌های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که اصالت آن به استان‌های گیلان و مازندران بر‌می‌گردد. این کباب شباهت زیادی به جوجه‌کباب دارد؛ اما به‌علت استفاده از چاشنی‌های متفاوت، طعم و مزه آن، متفاوت و منحصر‌به‌فرد است.

مواد لازم برای چهار نفر

  • یک عدد پیاز بزرگ پوست کنده و درشت خرد شده
  • ۸ عدد مغز گردو آسیاب شده
  • سینه مرغ 
  • ۶۰۰ گرم روغن مایع به‌اندازه کافی
  •  ۲ قاشق غذاخوری رب انار ترش یا رب آلوچه
  • نمک و فلفل سیاه به‌اندازه کافی
  • ۲ قاشق غذاخوری ماست پر چرب 
  • یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده 

طرز تهیه جوجه‌کباب ترش

طرز تهیه جوجه کباب ترش

مرحله اول:

پس از تمیز کردن مرغ، آن را به قطعات مربع شکل و کمی کوچک‌تر از قطعات جوجه‌کباب خرد کنید. سپس آن‌ها را به‌همراه پیازهای خلالی خرد شده درشت در یک کاسه مناسب بریزید.

مرحله دوم:

ماست را در یک کاسه کوچک با زعفران دم‌کرده مخلوط کنید و به مرغ‌ها بیفزایید. سپس گردوهای آسیاب شده، رب انار ترش، ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع و مقداری نمک و فلفل سیاه را به کاسه اضافه کنید. مواد داخل کاسه را حسابی با دست هم بزنید تا تمام تکه‌های گوشت مرغ به چاشنی‌ها آغشته شوند. درب ظرف را با سلفون بپوشانید و آن را برای ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت مرغ طعم‌دار شود.

مرحله سوم:

پس از گذشت ۴ ساعت کاسه را از یخچال خارج کنید و تکه‌های مرغ را به سیخ بکشید. در صورت درست کردن کباب در تابه از سیخ چوبی و برای کباب کردن روی منقل از سیخ فلزی استفاده کنید.

مرحله چهارم:

برای درست کردن جوجه ترش در تابه ابتدا یک تابه بزرگ را روی حرارت قرار دهید و کمی روغن مایع در آن بریزید تا کمی چرب شود. سپس سیخ‌ها را در تابه بچینید و اجازه دهید جوجه ترش با حرارت بسیار ملایم سرخ شود.

برای کباب کرن جوجه ترش روی منقل نیز منقل را آماده کنید و توجه کنید که زغال‌ها حتما به‌صورت یکدست روشن شده باشند. سپس سیخ ها را روی منقل بچینید و جوجه ترش را کباب کنید.

مرحله پنجم:

جوجه ترش را به‌همراه برنج و زیتون پرورده سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه جوجه‌کباب ترش

نکات مهم برای تهیه جوجه کباب ترش

  • رب انار، رنگ کباب را تیره می‌کند؛ پس اگر دوست دارید که رنگ جوجه‌کباب شما روشن باشد، از رب آلوچه یا ترکیب رب آلوچه و رب انار استفاده کنید.
  • افزودن ۲ قاشق غذاخوری آب نارنج یا آب انار، طعم جوجه‌کباب ترش را فوق‌العاده می‌کند.
  • در گیلان از ۲ قاشق غذاخوری سبزی خردشده محلی (چوچاق، خالواش و گشنیز) نیز برای تهیه جوجه‌کباب ترش استفاده می‌شود.
  • برای اینکه یک جوجه‌کباب ترش اصیل شمالی داشته باشید، باید از رب انار مرغوب شمالی با طعم ترش استفاده کنید. استفاده از رب انار نامرغوب یا رب انار شیرین سبب می‌شود که طعم جوجه ترش شما خیلی خوب نشود.
  • جوجه ترش به‌دلیل وجود رب انار و گردو، اگر با حرارت زیاد پخته شود، خیلی زود می‌سوزد و داخل آن خام می‌ماند. 

جوجه‌کباب ماستی و طرز تهیه آن

جوجه کباب ماستی و طرز تهیه آن

جوجه‌کباب ماستی، بافی بسیار ترد و لطیف دارد

جوجه‌کباب ماستی، بافتی بسیار ترد و لطیف دارد و بسیاری از افراد برای تهیه جوجه‌کباب از این طرز تهیه استفاده می‌کنند. وجود ماست در مایه جوجه‌کباب باعث می‌شود که تکه‌های مرغ پس از کباب شدن، بسیار تردتر از حالت معمول باشند. به‌جای ماست از سس مایونز، خامه یا ماست موسیر هم می‌توان استفاده کرد.

مواد لازم برای چهار نفر

  • ۵۰ گرم کره
  • ۲ عدد پیاز بزرگ پوست کنده و درشت خرد شده
  • یک عدد مرغ متوسط 
  • یک تکه کوچک زنجبیل
  • ۱۰۰ گرم ماست چکیده
  • ۴ قاشق غذاخوری روغن مایع 
  • نمک و فلفل سیاه به‌اندازه کافی
  • یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده
  • ۶ تا ۸ قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه

طرز تهیه جوجه‌کباب ماستی

طرز تهیه جوجه کباب ماستی

مرحله اول:

مزه‌دار کردن مرغ: مرغ را پس از شست‌و‌شو به‌اندازه جوجه کبابی خرد کنید و با پیازهای خلالی خرد شده در ظرف بریزید. سپس روغن مایع یا زیتون را در کاسه بریزید و خوب با مرغ‌ها مخلوط کنید. در ادامه آب لیمو، زعفران دم‌کرده، ماست چکیده، زنجبیل رنده شده و مقداری نمک و فلفل سیاه به ظرف حاوی مرغ‌ها اضافه کنید. مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا مرغ‌ها کاملا به مواد آغشته شوند. درب ظرف را ببندید و برای حداقل ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا مرغ‌ها مزه‌دار شوند.

مرحله دوم:

خرده‌های پیاز را از روی تکه‌های گوشت مرغ جدا کنید. سپس آن‌ها را سیخ کنید و روی منقل یا در تابه کباب کنید. در ۲ دقیقه پایانی پخت کباب، سس کره و زعفران دم‌کرده را روی کباب‌ها بمالید.

نکات مهم برای تهیه جوجه‌کباب ماستی

  • به‌جای پیاز خرد شده می‌توان از آب پیاز هم استفاده کرد.
  • استفاده از ماست، رنگ زعفرانی جوجه را کمتر می‌کند.
  • از ماست ترش برای مزه‌دار کردن جوجه استفاده نکنید.

جوجه‌کباب لاری و طرز تهیه آن

جوجه کباب لاری و طرز تهیه آن

جوجه‌کباب لاری یکی از خوشمزه‌ترین و نرم‌ترین انواع کباب مرغ است. استفاده از ماست پر چرب در مراحل مزه‌دار کردن، این کباب را از بقیه کباب‌ها متمایز می‌کند.

مواد لازم برای ۴ نفر

  • یک عدد مرغ متوسط
  • ۲ عدد پیاز متوسط پوست‌کنده و حلقه‌ای خردشده
  • ۳ عدد لیموترش تازه
  • یک لیوان بزرگ ماست پرچرب
  • یک قاشق چای‌خوری پودر پاپریکا
  • یک قاشق چای‌خوری تخم گشنیز
  • ۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • نمک و فلفل قرمز به مقدار لازم
  • کره به مقدار لازم
  • یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده
  • برنج زعفرانی برای سرو

طرز تهیه جوجه‌کباب لاری

طرز تهیه جوجه کباب لاری

مرحله اول:

مرغ را پاک کنید و پس از جداکردن پوست، آن را به تکه‌های کوچک برش بزنید و با آب بشورید. سپس تکه‌های مرغ را در آبکش قرار دهید تا آب آن‌ها کاملا کشیده شود.

مرحله دوم:

تکه‌های مرغ را همراه با پیازهای حلقه‌ای در یک ظرف مناسب بریزید.

مرحله سوم:

لیموها را به چهار تکه تقسیم کنید و آب آن‌ها را بگیرید. سپس آب لیمو را روی مرغ‌ها بریزید و پوست آن را نیز لابه‌لای مرغ‌ها قرار دهید.

مرحله چهارم:

ماست را لابه‌لای مرغ‌ها بریزید و خوب مخلوط کنید تا تمام مرغ‌ها به ماست آغشته شوند.

مرحله پنجم:

فلفل قرمز، فلفل پاپریکا و نمک را نیز به مواد بیفزایید. سپس تخم گشنیزها را با دست خرد کرده و به بقیه مواد اضافه کنید.

مرحله ششم:

روغن و زعفران دم‌کرده را به مرغ اضافه کنید و همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

مرحله هفتم:

درب ظرف مرغ را ببندید و به‌مدت حداقل ۵ ساعت در یخچال بگذارید تا عطر و طعم مواد به خورد مرغ برود.

مرحله هشتم:

قبل از به سیخ کشیدن مرغ، نمک آن را بچشید تا در صورت نیاز، به آن نمک اضافه کنید.

مرحله نهم:

جوجه‌ها را به سیخ بکشید و  روی منقل ترجیحا ذغالی قرار دهید.  شما باید سیخ‌ها را مداوما زیر و رو کنید تا دو طرف سیخ به یک اندازه حرارت ببینند و متناسب با هم کباب شوند.

مرحله دهم:

برای تهیه سس روی کباب، کره، زعفران و آب لیمو را در یک ماهیتابه کوچک بریزید و کمی حرارت دهید تا غلیظ شود.

مرحله یازدهم:

کباب‌ها پس از ۱۵ دقیقه تقریبا آماده هستند. در این زمان، با یک برس، سس را روی دو طرف کباب‌ها بمالید و کمی دیگر کباب کنید تا سس به خورد آن برود. سپس کباب را از روی منقل بردارید و همراه با برنج زعفرانی سرو کنید.

نکات مهم برای طبخ جوجه‌کباب لاری

نکات مهم برای طبخ جوجه کباب لاری

  • زعفران به‌دلیل عطر زیاد، مزه مرغ را عوض می‌کند. پس اگر مایل هستید که مزه مرغ زیاد تغییر نکند، می‌توانید به‌جای زعفران از رنگ غذا یا ریشه زعفران استفاده کنید یا آن را از طرز تهیه جوجه‌کباب لاری حذف کنید.
  • شما می‌توانید همراه با جوجه‌کباب لاری، گوجه کبابی و فلفل کبابی هم سرو کنید.
  • شما می‌توانید به‌جای پاپریکا، از فلفل تندتری برای طبخ جوجه‌کباب لاری استفاده کرد.
  • اگر می‌خواهید جوجه‌کباب لاری را به‌شکل جوجه‌کباب تابه‌ای در ماهیتابه تهیه کنید، کافی است که جوجه‌ها را با سیخ چوبی، سیخ کنید. سپس یک ماهیتابه مناسب روی شعله گاز قرار دهید و آن را با روغن کمی چرب کنید. در ادامه جوجه‌ها را در آن بچینید تا سرخ شوند.
  • به‌هیچ‌وجه پیاز را به‌صورت ریز یا رنده شده به مواد اضافه نکنید؛ زیرا در حین کباب کردن جوجه‌ها، قطعات ریز پیاز به سرعت می‌سوزند و طعم جوجه‌کباب را خراب می‌کنند. توجه داشته باشید که حتما پیازها را به‌صورت خلالی یا حلقه‌ای درشت خرد کنید. 

طرز تهیه سس‌های مختلف جوجه‌کباب برای مزه‌دار کردن

جوجه‌کباب را می‌توان در انواع سس‌ها مزه‌دار کرد و سپس با روش‌های مختلف از جمله استفاده از منقل، تابه، فر یا گریل پخت. در ادامه برخی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین انواع سس جوجه‌کباب در ایران را به شما معرفی خواهیم کرد.

سس جوجه‌کباب تند و طرز تهیه آن

سس جوجه کباب تند و طرز تهیه آن

مواد لازم

  • دو قاشق غذاخوری سس کچاپ
  • یک قاشق چای‌خوری شکر
  • یک قاشق مرباخوری فلفل قرمز
  • یک قاشق مرباخوری فلفل سیاه
  • آب گرم به مقدار لازم
  • ۲ حبه سیر رنده شده
  • دارچین به مقدار لازم
  • یک قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • دو قاشق غذاخوری سرکه
  • نمک به مقدار لازم
  • یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه

طرز تهیه سس جوجه‌کباب تند

۱. فلفل قرمز، فلفل سیاه، شکر، سس کچاپ و آب گرم را با هم مخلوط کنید تا یک حالت سس مانند به خود بگیرند.

۲. بقیه مواد را به سس آماده شده در مرحله اول اضافه کنید و هم بزنید. سپس از این سس برای مزه‌دار کردن تکه‌های جوجه‌کباب استفاده کنید.

سس جوجه‌کباب عشایری و طرز تهیه آن

سس جوجه کباب عشایری و طرز تهیه آن

مواد لازم

  • یک عدد لیمو ترش بزرگ
  • ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید
  • یک قاشق غذاخوری شکر
  • یک قاشق چای‌خوری زنجبیل رنده شده
  • رب گوجه فرنگی یا سس کچاپ به مقدار لازم

طرز تهیه سس جوجه‌کباب عشایری

تمام مواد لازم را در یک شیرجوش مخلوط کنید و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا غلیظ شود. سپس اجازه دهید تا خنک شود و برای مزه‌دار کردن جوجه از آن استفاده کنید.

سس جوجه‌کباب اسپایسی و طرز تهیه آن

سس جوجه کباب اسپایسی و طرز تهیه آن

مواد لازم

  • سه قاشق غذاخوری سس فلفل تند
  • یک قاشق چای‌خوری زیره سبز
  • یک قاشق چای‌خوری پودر پاپریکا
  • یک قاشق چای‌خوری فلفل قرمز
  • نصف یک قاشق چای‌خوری فلفل سیاه 
  • سه قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • نمک به مقدار لازم

طرز تهیه سس جوجه‌کباب اسپایسی

تمام مواد لازم را خوب با هم مخلوط کنید و هم بزنید تا یک جوجه‌کباب اسپایسی و آتشین داشته باشید.

سس جوجه‌کباب چیلی و طرز تهیه آن

سس جوجه کباب چیلی و طرز تهیه آن

مواد لازم

  • سه قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • یک قاشق غذاخوری سرکه قرمز
  • یک قاشق چای‌خوری پودر فلفل قرمز تند
  • یک دوم قاشق چای‌خوری پودر پیاز
  • یک عدد فلفل کاین کبابی یا تست شده
  • یک عدد لیمو ترش
  • یک دوم قاشق چای‌خوری پودر سیر
  • یک دوم قاشق چای‌خوری پودر پاپریکا
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه سس جوجه‌کباب چیلی

۱. در یک کاسه کوچک روغن زیتون، سرکه و آب لیمو را با هم ترکیب کنید.

۲. سپس چاشنی کباب را با پودر فلفل قرمز، پاپریکا، پودر پیاز، پودر سیر، فلفل کاین، نمک و فلفل سیاه آماده کرده و با ترکیب روغن، سرکه و آب لیمو مخلوط کنید.

سس جوجه‌کباب جنگلی و طرز تهیه آن

سس جوجه کباب جنگلی

در طرز تهیه جوجه‌کباب جنگلی، ابتدا گوشت ران بدون استخوان را برای چند ساعت با آب لیمو و چند عدد فلفل دلمه در یخچال قرار می‌دهند. سپس مرغ را در سس جوجه‌کباب جنگلی می‌خوابانند تا مزه‌دار شود.

مواد لازم برای یک کیلوگرم ران مرغ

  • یک قاشق غذاخوری سس سویا
  • ۴ حبه سیر له شده 
  • نوک قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل
  • فلفل قرمز، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • یک قاشق چای‌خوری سس فلفل
  • نوک قاشق چای‌خوری خمیر مایه
  • نصف قاشق چای‌خوری فلفل چینی
  • یک قاشق غذاخوری سرکه سفید
  • نصف قاشق چای‌خوری پونه کوهی
  • نصف قاشق چای‌خوری زیره
  • دو قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • یک قاشق چای‌خوری پودر پاپریکای دودی

طرز تهیه سس جوجه‌کباب جنگلی

تمام مواد لازم را با هم مخلوط کنید و حسابی با مرغ ماساژ دهید تا تکه‌های مرغ به آن آغشته شوند.

جوجه‌کباب لبنانی و طرز تهیه آن

جوجه کباب لبنانی

در طرز تهیه جوجه‌کباب لبنانی معمولا از سس سیر لبنانی یا سس توم استفاده می‌شود

جوجه‌کباب لبنانی، یکی از خوشمزه‌ترین انواع جوجه‌کباب‌های بین‌المللی است که در میان ایرانیان نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. در طرز تهیه جوجه‌کباب لبنانی معمولا از سس سیر لبنانی یا سس توم استفاده می‌شود و برای مزه‌دار کردن تکه‌های گوشت مرغ جوجه‌کباب لبنانی از ادویه‌های مختلف استفاده می‌شود.

مواد لازم

  • ۲۵ گرم کره 
  • نصف یک مرغ متوسط 
  • ۴ قاشق غذاخوری روغن مایع 
  • یک تا سه قاشق چای‌خوری نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه، پودر پاپریکا
  • یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده 
  • ۶ تا ۸ قاشق غذاخوری آب لیمو ترش 
  • یک ‌قاشق چای‌خوری پودر هل سبز
  • یک قاشق غذاخوری فلفل سفید
  • ۱۰۰ گرم ماست چکیده
  • ۲۰۰ گرم خامه
  • یک عدد فلفل دلمه‌ای خرد شده 
  • یک عدد ‌پیاز پوست کنده و خرد شده

مواد لازم برای تهیه سس سیر لبنانی

  • نصف لیوان آبلیمو 
  • یک لیوان روغن زیتون 
  • یک حبه سیر بزرگ پوست کنده و له شده یا پوره شده در غذاساز

طرز تهیه جوجه‌کباب لبنانی

طرز تهیه جوجه کباب لبنانی

مرحله اول:

آماده‌سازی سس سیر: پس از پوره کردن سیر در غذاساز، روغن زیتون را به‌صورت تدریجی به آن‌ها اضافه کنید. روغن را در چهار مرحله اضافه کنید و هر بار به‌مدت ۳۰ ثانیه مواد را میکس کنید. در مرحله آخر آب لیمو‌ترش را اضافه کنید و ۳۰ ثانیه دیگر در غذاساز هم بزنید تا یک سس یکدست، روان و صاف حاصل شود.

مرحله دوم:

مرغ را با مواد ذکرشده برای سه تا ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا مزه‌دار شود. سپس آن‌ها را سیخ کنید و در فر، در تابه یا روی منقل آن‌ها را کباب کنید. در انتهای پخت، سس کره و زعفران را روی کباب‌ها بمالید.

مرحله سوم:

جوجه‌کباب لبنانی را با سس سیر سرو کنید.

جوجه‌کباب مکزیکی و طرز تهیه آن

جوجه کباب مکزیکی

برای درست کردن جوجه‌کباب مکزیکی از ادویه‌های مختلف و سس سالسای مخصوص استفاده می‌شود. برای تهیه این کباب در ابتدا آن را در تابه کمی سرخ می‌کنند و سپس همراه با پنیر چدار در فر قرار می‌دهند تا بپزد.

مواد لازم برای دو نفر

  • ۵۰۰ گرم سینه خرد شده مرغ
  • یک قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل
  • ۲۵۰ گرم پنیر چدار رنده شده
  • یک عدد پیاز پوست کنده و خرد شده
  • ۷ حبه سیر پوست کنده و خرد شده
  • نصف یک فلفل دلمه‌ای متوسط خرد شده
  • نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر فلفل پاپریکا به مقدار لازم
  • ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن
  • سس سالسای مخصوص

مواد لازم برای سس سالسای مخصوص

  • نصف لیوان رب گوجه فرنگی
  • فلفل سیاه، ‌نمک و پودر پاپریکا به مقدار لازم
  • ۲ قاشق چای‌خوری فلفل قرمز
  • چند برش کوچک فلفل دلمه‌ای رنده شده
  • یک عدد پیاز کوچک پوست کنده و رنده شده
  • ۳ حبه سیر پوست کنده و رنده شده

طرز تهیه جوجه‌کباب مکزیکی

طرز تهیه جوجه کباب مکزیکی

مرحله اول:

آماده‌سازی سس سالسای مخصوص: پیاز، ‌سیر و ‌فلفل دلمه‌ای رنده شده را با رب گوجه فرنگی، فلفل سیاه، ‌قرمز، پودر پاپریکا و ‌نمک مخلوط کنید و‌ خوب هم ‌بزنید.

مرحله دوم:

تکه‌های مرغ را با برس آغشته به روغن کنید و سپس آن‌ها را با پیاز، فلفل دلمه‌ای و ‌حبه‌های سیر خرد شده مخلوط کنید. ظرف را برای یک تا دو ساعت در یخچال قرار دهید. سپس ادویه‌جات و آب لیمو را به مرغ‌ها اضافه کنید و ظرف را برای ۲ تا ۳ ساعت در یخچال بگذارید.

مرحله سوم:

تکه‌های مرغ طعم‌دار شده را در تابه قرار دهید و‌ با کمی روغن و ‌زردچوبه بپزید. پس از پخت کامل و طلایی شدن تکه‌های مرغ، در یک ظرف شیشه‌ای روغن بریزید و جوجه‌های پخته شده را در آن قرار دهید. با یک برس، تکه‌های مرغ را به سس سالسا آغشته کنید و پنیر چدار رنده شده را نیز در لایه سطحی مواد بریزید.

مرحله چهارم:

جوجه را به‌مدت ۲۰ دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای ۳۷۵ درجه فارنهایت قرار دهید. پس از آب شدن پنیرها و طلایی شدن آن‌ها، جوجه‌کباب مکزیکی شما آماده است.

جوجه‌کباب هندی و طرز تهیه آن

جوجه کباب هندی

جوجه‌کباب هندی معمولا با ران مرغ درست می‌شود و زنجبیل، یکی از مهم‌ترین ادویه‌های این کباب است

جوجه‌کباب هندی با رنگ و طعم ویژه، یکی از بهترین نسخه‌های جوجه‌کباب است که با یک سس مخصوص متشکل از پیاز، خامه و زردچوبه درست می‌شود. جوجه‌کباب هندی معمولا با ران مرغ درست می‌شود و زنجبیل، یکی از مهم‌ترین ادویه‌های به کار رفته در این کباب است. برای درست کردن جوجه‌کباب هندی، باید گوشت ران را از استخوان جدا کنید و چربی آن را دور بریزید. جدا کردن بخش‌های غضروفی را نیز فراموش نکنید.

مواد لازم برای دو نفر

  • ۴ عدد ران مرغ
  • ۳ قاشق غذاخوری روغن
  • یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • یک قاشق غذاخوری ادویه کاری
  • ۳ قاشق غذاخوری ماست
  • ۲ قاشق مرباخوری فلفل پاپریکا
  • یک عدد پیاز متوسط پوست کنده و درشت خرد شده
  • ۳ قاشق غذاخوری آب لیموی تازه 
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
  • یک قاشق مرباخوری زنجبیل رنده شده یا پودر زنجبیل
  • یک قاشق غذاخوری ادویه گرام ماسالا 
  • یک قاشق مرباخوری تخم گشنیز
  • یک قاشق مرباخوری فلفل تندوری

طرز تهیه جوجه‌کباب هندی

طرز تهیه جوجه کباب هندی

مرحله اول:

ادویه‌جات را به‌همراه پیازهای خرد شده در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و با دستانتان مخلوط کنید و فشار دهید تا پیاز آب بیندازد. سپس ماست را در ظرف بریزید و باز با دست فشار دهید. در ادامه کمی آب لیمو و ران‌های مرغ فیله شده را به ترکیب مواد اضافه کنید. درب ظرف را ببندید و برای حداقل سه ساعت در یخچال قرار دهید تا مرغ‌ها مزه‌دار شوند.

مرحله دوم:

در روش پخت مرسوم، ران‌های مرغ فیله شده را با دست به‌شکل رولت درمی‌آورند و در یک ظرف قرار می‌دهند. سپس با استفاده از برس، آن‌ها را به ادویه پاپریکا آغشته می‌کنند. 

مرحله سوم:

کف یک ظرف مخصوص فر را با روغن چرب کنید و جوجه‌ها در در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد به‌مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بپزید؛ البته شما می‌توانید آن را روی زغال نیز کباب کنید.

نکات مهم برای تهیه جوجه‌کباب هندی

  • شما می‌توانید در زمان افزودن ماست، کمی خامه، زعفران و نعنا نیز به جوجه‌کباب هندی بزنید.
  • برای بهتر پخته شدن گوشت ها برش کوچکی با چاقو روی ران ها ایجاد کنید.

جوجه‌کباب اسپانیایی و طرز تهیه آن

جوجه کباب اسپانیایی

جوجه‌کباب اسپانیایی، بدون شک از لذیذترین نسخه‌های جوجه‌کباب در جهان است که با ادویه‌های مختلف و عطردار مانند پاپریکا، پودر زیره و پودر تخم گشنیز درست می‌شود. جوجه‌کباب اسپانیایی یا پینچوی مرغ، غذایی مناسب برای وعده‌های شام، ناهار یا حتی افطار در ماه مبارک رمضان است.

مواد لازم برای دو نفر

  • ۲۵۰ گرم سینه مرغ 
  • نمک، فلفل و‌زردچوبه به ‌مقدار لازم
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون 
  • ۳ قاشق غذاخوری آب لیموی تازه 
  • یک قاشق مرباخوری پودر آویشن 
  • یک قاشق مرباخوری پودر پاپریکا
  • یک حبه سیر پوست کنده و رنده شده
  • یک قاشق مرباخوری پودر زیره 
  • یک قاشق مرباخوری پودر تخم گشنیز 

طرز تهیه جوجه‌کباب اسپانیایی

طرز تهیه جوجه کباب اسپانیایی

مرحله اول:

ادویه‌جات را با آب لیمو، روغن، نمک و فلفل مخلوط کنید.

مرحله دوم:

سینه مرغ را به‌شکل مکعب‌های دو سانتی‌متری خرد کنید و در هرکدام یک خلال دندان فرو ببرید. به هرکدام از این سیخ‌های کوچک، «پینیچیتو» گفته می‌شود.

مرحله سوم:

مرغ‌های مکعبی شکل را در یک ظرف بچینید و مواد طعم‌دهنده را روی آن‌ها بریزید تا کاملا به آن‌ها آغشته شوند. سپس درب ظرف را با سلفون بپوشانید و آن را برای ۲ تا ۴ ساعت در یخچال قرار دهید.

مرحله چهارم:

برای طبخ جوجه‌کباب اسپانیایی در فر، آن‌ها را در بک ظرف نسوز بچینید و برای ۲۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بپزید یا هر سیخ کوچک ‌پینیچیتو‌ را در لای توری کباب مشبک قرار دهید و‌ سپس روی حرارت ملایم‌ زغال بپزید.

جوجه‌کباب ایتالیایی و طرز تهیه آن

جوجه کباب ایتالیایی

جوجه‌کباب ایتالیایی، یکی از لذیذترین غذاهای ایتالیایی است که طرز تهیه آن کمی با دیگر جوجه‌کباب‌ها متفاوت است. آرد سوخاری ایتالیایی و پنیر پارمیزان و همچنین پودر سیر از مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده جوجه‌کباب ایتالیایی هستند.

مواد لازم برای دو نفر

  • ۲ عدد سینه مرغ آب‌پز شده
  • یک قاشق مرباخوری پودر سیر
  • نصف پیمانه پنیر پارمیزان 
  • سه چهارم پیمانه سس مایونز 
  • یک پیمانه آرد سوخاری ایتالیایی
  • روغن به مقدار لازم
  • سس مخصوص برای سرو

مواد لازم برای سس مخصوص

  • ۲ عدد هويج پوست کنده و ريز ‌شده 
  • یک عدد فلفل دلمه‌ای ريز‌ شده  
  • ۵ شاخه کوچک كرفس ريز شده  
  • یک عدد عصاره مرغ  يك عدد
  • یک قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی 
  • یک قاشق غذاخوری ترخون تازه ساطوری شده  
  • ۲ حبه سیر له شده
  • یک عدد پياز پوست کنده و رنده شده
  • روغن يا كره به ميزان لازم

طرز تهیه جوجه‌کباب ایتالیایی

طرز تهیه جوجه کباب ایتالیایی

مرحله اول:

سس مایونز، پودر سیر و پنیر پارمیزان را در ظرفی با هم مخلوط کنید. آرد سوخاری را نیز در ظرفی جداگانه بریزید.

مرحله دوم:

تکه‌های مرغ آب‌پز شده را ابتدا در مخلوط پنیر و سپس در آرد سوخاری فرو ببرید و کاملا بغلتانید.

مرحله سوم:

سینه‌های مرغ را در یک تابه با کمی روغن سرخ کنید.

مرحله چهارم:

آماده‌سازی سس مخصوص: پیاز رنده شده را در کمی روغن تفت دهید تا سبک شود. سپس سیر، هویج، کرفس و فلفل دلمه‌ای را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید. پس از چند دقیقه، رب گوجه فرنگی را به آن‌ها اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ رب باز شود.

عصاره مرغ را در كمی آب جوش حل کنید و به سس اضافه كنيد تا بپزد. در آخر هم کمی ترخون در سس بریزید و شعله گاز را خاموش کنید. 

مرحله پنجم:

جوجه‌کباب ایتالیایی را با سس مخصوص سرو کنید.

جوجه‌کباب یونانی و طرز تهیه آن

جوجه کباب یونانی

جوجه‌کباب یونانی یا کباب مرغ یونانی، یکی از مشهورترین انواع جوجه‌کباب در جهان است

جوجه‌کباب یونانی یا کباب مرغ یونانی، یکی از مشهورترین انواع جوجه‌کباب در جهان است که با ترکیب گوشت مرغ و سبزیجات درست می‌شود. در این روش مرغ پس از مزه‌دار شدن با مواد مخصوص، با سبزیجاتی چون فلفل دلمه‌ای کباب می‌شود. شما می‌توانید جوجه‌کباب یونانی را در تابه، فر یا روی منقل درست کنید که درست کردن در تابه، مرسوم‌ترین روش آن است.

مواد لازم برای دو نفر

  • یک قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • یک قاشق مرباخوری پودر جعفری
  • یک قاشق غذاخوری پودر آویشن 
  • یک چهارم قاشق غذاخوری پودر اورگانو یا پونه کوهی
  • ۴۰۰ گرم سینه مرغ مکعبی خرد شده
  • یک حبه سیر پوست کنده و رنده شده
  • یک عدد پیاز پوست کنده و خرد شده
  • ۴ عدد گوجه فرنگی متوسط
  • یک عدد فلفل دلمه‌ای مکعبی خرد شده

طرز تهیه جوجه‌کباب یونانی

طرز تهیه جوجه کباب یونانی

مرحله اول:

سیر رنده شده و پیاز را به‌همراه آویشن، پودرجعفری و پودراورگانو به سینه‌های مرغ خرد شده در یک کاسه اضافه کنید. سپس آبلیموی تازه را به‌همراه روغن زیتون و مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه حاوی مرغ اضافه کنید و مواد را خوب با دستانتان مخلوط کنید تا یکدست شوند و تمام قسمت‌های مرغ به مواد آغشته شوند. روی ظرف را با سلفون بپوشانید و برای یک ساعت در یخچال قرار دهید تا مرغ مزه‌دار شود

مرحله دوم:

مرغ را از یخچال دربیاورید و برای سیخ کردن، یک تکه مرغ، یک تکه فلفل دلمه‌ای و یک تکه مرغ دیگر در سیخ قرار دهید تا هر دو قطعه گوشت مرغ، بین یک قطعه فلفل دلمه‌ای قرار بگیرند.

مرحله سوم:

تابه را به کمی روغن آغشته کنید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس سیخ‌ها را داخل تابه بچینید و اجازه دهید تا کباب شوند. فراموش نکنید که سیخ‌ها را چند بار بچرخانید تا کباب به‌صورت یکدست بپزد. 

مرحله چهارم:

گوجه فرنگی را سرخ کنید و همراه با جوجه‌کباب یونانی و برنج یا نان سرو کنید.

جوجه‌کباب ژاپنی و طرز تهیه آن

جوجه کباب ژاپنی

جوجه‌کباب ژاپنی، یکی از خوشمزه‌ترین کباب‌های شرق آسیا است که با ادویه‌هایی مانند آویشن و همچنین سس سویا درست می‌شود و طرفداران بسیاری در آسیا دارد.

مواد لازم برای دو نفر

  • ۶۰۰ گرم ران مرغ
  • نصف پیمانه سس سویا؛ نصف پیمانه
  • یک قاشق غذاخوری سرکه برنج یا سفید
  • ۲۵ گرم پودر شکر
  • یک عدد فلفل دلمه‌ای
  • یک قاشق مرباخوری زنجبیل تازه رنده شده
  • ۵۰ گرم قارچ
  • یک عدد پیاز متوسط پوست کنده 
  • نمک، فلفل و آویشن به میزان لازم

طرز تهیه جوجه‌کباب ژاپنی

طرز تهیه جوجه کباب ژاپنی

مرحله اول:

سرکه برنج یا سفید، پودر شکر، سس سویا و‌ زنجبیل را در ظرفی مخلوط کنید و‌ هم‌ بزنید تا شکر کاملا حل شود. سپس نمک و فلفل را به مواد اضافه کنید.

مرحله دوم:

ران مرغ را در اندازه‌های ۳ سانتی‌متری برش بزنید و با نیمی از مایه آماده شده در مرحله اول مخلوط کنید و هم بزنید تا مرغ‌ها کاملا آغشته به سس مخصوص شوند. درب ظرف را با سلفون بپوشانید و برای ۳ تا ۵ ساعت در یخچال قرار دهید تا مرغ‌ها مزه‌دار شوند.

مرحله سوم:

مرغ‌ها را به سیخ بکشید و لابه‌لای آن‌ها تکه‌هایی از پیاز، ‌فلفل دلمه‌ای و قارچ‌ قرار دهید. سپس سیخ‌ها را برای ۱۵ دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا بپزند. در حین پخت سیخ‌ها را بچرخانید تا حرارت به تمامی نقاط آن برسد و‌ جوجه‌ها کاملا مغز پخت شوند.

مرحله چهارم:

نیمی از سس باقی‌مانده را در یک شیرجوش بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا به جوش آید و کم‌کم غلیظ شود.

مرحله پنجم:

جوجه‌ها را از فر دربیاورید و در ظرف سرو بچینید. سپس سس پخته شده را روی آن‌ها بریزید و نوش جان کنید.

نکات مهم برای تهیه جوجه‌کباب ژاپنی

  • سبزی خوردن تازه و سبزیجات کبابی مانند گوجه فرنگی و فلفل را در کنار این کباب سرو کنید تا تبدیل به یک وعده کامل و مقوی شود.
  • سرکه برنج و سس سویا، دو چاشنی مهم غذاهای ژاپنی و این نوع از جوجه‌کباب هستند که طعمی مخصوص را به کباب اعطا می‌کنند.

جوجه‌کباب عربی و طرز تهیه آن

جوجه کباب عربی

مواد لازم برای دو نفر

  • یک لیوان ماست 
  • یک عدد سینه مرغ متوسط 
  • ۲ قاشق غذاخوری سس مایونز 
  • یک عدد پیاز کوچک پوست کنده و رنده شده 
  • ۳ قاشق غذاخوری آبلیمو
  • یک عدد فلفل دلمه‌ای خرد شده
  • نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز به مقدار لازم
  • یک قاشق مرباخوری پودر زیره سیاه

طرز تهیه جوجه‌کباب عربی

طرز تهیه جوجه کباب عربی

مرحله اول:

گوشت و استخوان سینه مرغ را با دقت جدا کنید و به‌شکل مکعبی و یکدست (اندازه یک گردو) برش بزنید. تکه‌های جوجه‌کباب عربی از جوجه‌کباب ایرانی کوچک‌تر هستند.

مرحله دوم:

آبلیمو و ادویه‌ها را با هم مخلوط کنید و سپس بقیه مواد لازم (ماست، سس مایونز، روغن زیتون، پیاز رنده شده، فلفل خرد شده) را به آن‌ها اضافه کنید. تکه‌های مرغ را در این مواد بریزید و خوب با دستانتان مخلوط کنید. سپس روی ظرف را با سلفون بپوشانید و برای ۴ تا ۶ ساعت در یخچال قرار دهید.

مرحله سوم:

جوجه‌کباب عربی را در تابه یا روی زغال بپزید و از طعم آن لذت ببرید.

نکات مهم برای تهیه جوجه‌کباب عربی

  • جوجه‌ کباب‌ها را در تابه خیلی زیر رو ‌نکنید و پس از سرخ شدن یک طرف هر تکه، آن‌ها را برگردانید.
  • پس از پخت سری اول، روغن تیره می‌شود. در این مرحله باید تابه را بشویید، روغن تازه بریزید و سپس دور بعدی را بپزید تا رنگ سفید و طعم جوجه‌کباب عربی خراب نشود.
  • شعله گاز باید در حین طبخ جوجه‌کباب عربی خیلی کم باشد؛ زیرا این‌نوع جوجه بسیار سریع می‌پزد و به‌دلیل وجود ماست، بافت نرمی دارد.
  • برای تزیین جوجه‌کباب عربی می‌توان از جعفری، هویج‌ آب‌پز، ‌گوجه‌گیلاسی، زیتون و غیره استفاده کرد.
  • اگر می‌خواهید جوجه‌کباب عربی را سرخ کنید، به روغن آن زعفران یا زردچوبه نزنید، زیرا جوجه‌کباب عربی سفید است و در طرز تهیه آن از زردچوبه یا زعفران استفاده نمی‌شود.
  • استفاده از ادویه‌جات و مقدار استفاده از آن‌ها کاملا سلیقه‌ای است.

جوجه‌کباب با طعم سبزیجات و طرز تهیه آن

جوجه کباب با طعم سبزیجات

استفاده از سبزیجات معطر، طعم این نوع از جوجه‌کباب را متمایز می‌کند

با استفاده از انواع سبزیجات مانند ترخون، پیازچه، جعفری و نعنا می‌توان یک جوجه‌کباب مخصوص با طعم سبزیجات درست کرد. طرز تهیه این جوجه‌کباب مشابه جوجه‌کباب معمولی است و تنها استفاده از سبزیجات معطر، طعم آن را متمایز می‌کند. تهیه این جوجه‌کباب کمی زمان‌بر است و شما باید کار خود را از شب قبل آغاز کنید؛ زیرا مرغ باید حداقل یک شب در سس سبزیجات مزه‌دار شود.

مواد لازم 

  • یک کیلوگرم گوشت سینه مرغ
  • یک دسته کوچک پیازچه ساطوری خرد شده
  • یک دسته کوچک ترخون ساطوری خرد شده
  • یک دسته کوچک جعفری ساطوری خرد شده
  • یک دسته کوچک نعنا ساطوری خرد شده
  • یک پیمانه سس مایونز
  • یک سوم پیمانه باتر‌میلک یا دوغ
  • یک قاشق غذاخوری فلفل قرمز
  • ۲ حبه سیر پوست کنده و رنده شده
  • نصف پیمانه گیاه کبر

طرز تهیه جوجه‌کباب با طعم سبزیجات

طرز تهیه جوجه کباب با طعم سبزیجات

مرحله اول:

سیخ‌های چوبی را برای یک شب در آب خیس کنید تا هنگام طبخ، جوجه به سیخ نچسبد.

مرحله دوم:

آماده‌سازی سس مخصوص جوجه‌کباب: سس مایونز و باترمیلک یا دوغ ترش را در غذاساز بریزید و کمی میکس کنید. سپس سبزیجات ساطوری خرد شده، سیر، فلفل قرمز و گیاه کبر را در غذاساز بریزید و حسابی هم بزنید. در آخر نمک را به سس اضافه کنید و چند ثانیه سس را میکس کنید.

مرحله سوم:

سینه مرغ خرد شده را برای یک شب در این سس بخوابانید و در یخچال قرار دهید تا حسابی مزه‌دار شود.

مرحله چهارم:

جوجه‌ها را سیخ بزنید و در تابه دو طرفه بپزید.

نکات مهم برای تهیه جوجه‌کباب با طعم سبزیجات

  • پس از گرفتن کره از شیر، یک مایع ترش‌مزه‌ای باقی می‌ماند که به آن باترمیلک (Buttermilk) می‌گویند. در صورت عدم دسترسی به باترمیلک از دوغ ترش استفاده کنید.

طرز تهیه انواع سس برای سرو با جوجه‌کباب

شما می‌توانید جوجه‌کباب را با انواع سس‌های خوشمزه سرو کنید تا طعم و مزه ای جدید را به وجود بیاورید.

سس شیرین جوجه‌کباب و طرز تهیه آن

سس شیرین جوجه کباب و طرز تهیه آن

مواد لازم 

  • سه چهارم فنجان سس گوجه فرنگی
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن نباتی
  • ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب
  • یک قاشق غذاخوری خردل
  • یک چهارم قاشق چای‌خوری نمک
  • یک تا ۲ حبه سیر
  • یک چهارم قاشق چای‌خوری فلفل سیاه
  • ۲ قاشق غذاخوری شکر

طرز تهیه سس شیرین جوجه‌کباب

مرحله اول:

روغن یا روغن زیتون را در یک شیرجوش روی حرارت ملایم گرم کنید سپس سیر رنده شده را در روغن بریزید و برای چند ثانیه تفت دهید.

مرحله دوم:

سس گوجه فرنگی و سرکه سیب را در شیرجوش بریزید و سس را برای ۴ تا ۵ دقیقه روی حرارت ملایم بپزید. سپس نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا برای ۴ تا ۵ دقیقه دیگر بجوشد. زیر سس را خاموش کنید و آن را برای ۲۰ دقیقه کنار بگذارید نت کاملا خنک شود.

این سس را تا یک هفته می‌توان در یخچال نگهداری کرد و در زمان سرو روی جوجه‌کباب ریخت.

سس زردآلو و فلفل و طرز تهیه آن

سس زردآلو و فلفل و طرز تهیه آن

مواد لازم 

  • نصف فنجان زردآلو خشک (جایگزین با هلو در صورت نیاز)
  • یک چهارم فنجان پیاز
  • یک چهارم فنجان سس گوجه فرنگی
  • ۲ حبه سیر
  • ۲ قاشق غذا خوری سس چیلی ملایم
  • ۲ قاشق غذاخوری سس سویا
  • یک قاشق غذاخوری سرکه
  • یک قاشق غذاخوری روغن نباتی
  • نصف قاشق چای‌خوری فلفل سیاه
  • یک قاشق چای‌خوری نمک

طرز تهیه سس زردآلو و فلفل

مرحله اول:

روغن یا روغن زیتون را در یک شیرجوش روی حرارت ملایم گرم کنید سپس پیاز رنده شده را در روغن بریزید و برای یک دقیقه تفت دهید. 

مرحله دوم:

سیر رنده شده را به پیاز اضافه کنید و یک دقیقه دیگر آن‌ها را تفت دهید. سپس تمام مواد لازم باقی‌مانده را در شیرجوش بریزید و برای ۵ دقیقه سس را بجوشانید تا غلیظ شود.

سس مکزیکی و طرز تهیه آن

سس مکزیکی و طرز تهیه آن

از این سس مکزیکی به سه طریق می‌توان استفاده کرد: شما می‌توانید با استفاده از این سس، جوجه خود را مزه‌دار کنید یا در حین کباب کردن از این سس روی کباب بریزید. در ضمن، این سس همراه فوق‌العاده‌ای برای سرو در کنار جوجه‌کباب است.

مواد لازم 

  • یک فنجان سس گوجه فرنگی
  • یک سوم فنجان تکه‌های آناناس
  • یک چهارم فنجان سرکه سفید
  • یک چهارم فنجان پیاز خرد شده
  • ۲ حبه سیر
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۲ قاشق چای‌خوری آویشن خشک
  • یک قاشق چای‌خوری دارچین
  • یک قاشق چای‌خوری پودر کاری
  • یک قاشق چای‌خوری فلفل سفید
  • یک قاشق چای‌خوری نمک

طرز تهیه سس مکزیکی

مرحله اول:

تکه‌های آناناس، پیاز، سیر و ادویه‌جات را با کمی آب بجوشانید؛ سپس آن‌ها را در غذاساز پوره کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم:

روغن زیتون را در یک شیرجوش بریزید و روی حرارت کمی گرم کنید. سپس پوره آناناس را در آن بریزید و برای یک تا دو دقیقه تفت دهید. 

مرحله سوم:

سس گوجه فرنگی، سرکه و آویشن خشک را به سس اضافه کنید و برای ۱۰ دقیقه آن‌ها را با هم بپزید تا یک سس غلیظ به دست بیاید.

سس باربیکیو و طرز تهیه آن

سس باربیکیو و طرز تهیه آن

مواد لازم 

  • یک فنجان سس گوجه فرنگی
  • یک چهارم فنجان سرکه سفید
  • یک چهارم فنجان شکر
  • ۲ قاشق غذاخوری پاپریکا
  • یک قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • یک قاشق غذاخوری پودر چیلی
  • ۲ قاشق چای‌خوری پودر سیر
  • نصف قاشق چای‌خوری پودر کایین

طرز تهیه سس باربیکیو

تمام مواد لازم را در یک شیرجوش بریزید و روی حرارت ملایم گاز برای ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشانید تا سس آماده شود. سپس اجازه دهید تا سرد شود و آن را روی جوجه‌کباب خود بریزید. 

خاستگاه جوجه‌کباب

خاستگاه جوجه کباب

جوجه‌کباب، یک غذای بین‌المللی است

جوجه‌کباب، یک غذای بین‌المللی است و به‌طور کل به غذایی گفته می‌شود که در طرز تهیه آن، تکه‌های مرغ را در مایه مخصوصی می‌خوابانند و سپس روی زغال می‌پزند؛ اما این مایه مخصوص در هر کشوری به یک شکل و با مواد مختلفی طبخ می‌شود و به همین علت است که جوجه‌کباب در هر نقطه ای از جهان، یک طعم متفاوت دارد.

آمریکایی‌ها تکه‌های مرغ را در سس مخصوص باربیکیو می‌خوابانند و مردم مدیترانه از زیتون چرخ شده و فلفل دلمه‌ای برای طعم‌دار کردن مرغ استفاده می‌کنند؛ در حالی که هندی‌ها از ادویه تندوری برای خوشمزه‌تر کردن جوجه‌کباب استفاده می‌کنند. جوجه‌کباب در ایران به‌طور معمول با خواباندن تکه‌های مرغ در زعفران و پیاز درست می‌شود تا بوی بد مرغ از بین برود و عطر و طعم دلچسب و آشنای زعفران به بافت گوشت نفوذ کند.

فواید جوجه‌کباب

فواید جوجه کباب

کباب کردن یکی از سنتی‌ترین شیوه‌های طبخ گوشت و بهترین راه‌های طبخ آن است؛ البته به شرطی که دمای مناسب برای کباب کردن حفظ شود. دمای مناسب برای کباب کردن گوشت سفید، ۷۵ درجه سانتی‌گراد است و اگر دما بیشتر از این شود، کباب شما دیگر سالم نیست و ممکن است سرطان‌زا نیز باشد. در ادامه شما را با برخی از فواید جوجه‌کباب آشنا خواهیم کرد:

  • منبع غنی پروتئین: افرادی که به‌دنبال راهی برای کاهش چربی اضافه در غذای خود هستند، می‌توانند مرغ را جایگزین غذاهای پرچرب کنند. کم حج‌مترین قسمت جوجه، گوشت سینه آن است که چربی آن نصف یک تکه استیک است.
  • مقابله با پوکی استخوان: پروتئین عاملی مهم برای کاهش پوکی استخوان در بزرگسالان است و به همین دلیل مصرف جوجه‌کباب، شما را در برابر پوکی استخوان محافظت می‌کند.
  • پیشگیری از سرطان: جوجه منبع غنی از ویتامین B و نیاسین است که موجب پیشگیری از سرطان می‌شوند.
  • حفظ سلامتی: جوجه دارای سلنیوم است و این ماده برای حفظ سلامتی در بدن بسیار ضروری است.
  • تامین انرژی بدن: وجود ویتامین‌های B به‌خصوص ویتامین B۶، جوجه را تبدیل به غذایی مفید برای حفظ انرژی در بدن کرده است.
  • پیشگیری از ابتلا به آلزایمر و بیماری چشم ناشی از کهولت سن

طعم جوجه‌کباب

جوجه‌کباب، یکی از لذیذترین انواع کباب است که بیشتر در پیک‌نیک، سفر و روزهای تعطیل در خانه‌ها یا پارک‌ها درست می‌شود. یک جوجه‌کباب خوشمزه با بافت آبدار، طعم کره‌ای، زعفرانی، تند یا با طعم سبزیجات در کنار برنج، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای کبابی از آن دست غذاهایی است که هیچ کس دست رد به آن نمی‌زند؛ البته اگر خوب طبخ شده باشد و خشک نباشد.

جوجه‌کباب، غذایی بین‌المللی با تنوعی بی‌نظیر است و می‌توان هربار آن را به یک شکل در خانه طبخ کرد. پس دست به کار شوید و این روزهای خانه‌نشینی را با طبخ جوجه‌کباب‌های مختلف، تبدیل به سفری در فرهنگی آشپزی کشورهای مختلف کنید و در کنار اعضای خانواده و عزیزان خود از طعم و مزه آن‌ها لذت ببرید.

طعم جوجه کباب

آیا به‌دنبال طرز تهیه جوجه‌کباب سریع می‌شد؟ اگر دوست دارید انواع جوجه‌کباب با طعم‌های مختلف را در خانه درست کنید، دست به کار شوید و از طرز تهیه جوجه‌کباب فوق‌العاده ارائه شده در این مقاله استفاده کنید. اگر موفق به درست کردن این کباب خوشمزه شدید، حتما از آن عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید. در ضمن در صورت تمایل، تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران کجارو در زیر همین مقاله به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه