طرز تهیه چای سفید؛ نوشیدنی مقوی و گرم چینی

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۸
طرز تهیه چای سفید؛ نوشیدنی مقوی و گرم چینی

با طرز تهیه چای سفید، یکی از خوش‌طعم‌ترین انواع چای شناخته شده در جهان بشناسید و با تهیه آن در منزل از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

نوشیدنی‌های گرم به‌خصوص انواع چای و قهوه در ساعات مختلف روز و به‌خصوص روزهای سرد سال نوشیده می‌شوند. انواع مختلف چای از جمله چای سیاه، سبز، چای ترش، چای بابونه و چای نعنا در حال حاضر در کشور ما از محبوبیت زیادی برخوردار هستند؛ اما کمتر کسی با چای سفید، یکی از محبوب‌ترین انواع چای در جهان با خواص و فواید فراوان آشنایی دارد. چای سفید، یکی از انواع دمنوش‌های بسیار لطیف و خوشبو است که نوشیدن آن احساس خوبی در شما ایجاد می‌کند. 

چای سفید، یک نوع چای است که از جوانه‌ها و گلبرگ‌های تازه گیاه چای به دست می‌آید. کاهش خطر ابتلا به سرطان، رفع اختلالات قلب و عروق، کاهش وزن، رفع سردرد و بهبود سلامت دهان از جمله خواص این چای خوشمزه هستند. چای سفید با دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد پیری، همچنین به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. چای سفید قبل از اینکه برگ‌های گیاه چای به‌طور کامل باز شوند، در زمانی که جوانه‌ها هنوز توسط رگه‌های سفید پوشیده شده‌اند، برداشت می‌شود و به همین دلیل این چای را به نام «چای سفید» نام‌گذاری کرده‌اند.

کمترین میزان فرآوری روی چای سفید و خشک کردن گلبرگ‌های تازه آن در نور طبیعی آفتاب، سبب می‌شوند تا این چای، بافتی لطیف و طعمی بسیار خوشمزه داشته باشد. چای سفید به‌صورت گرم و گاهی خنک سرو می‌شود و بهتر است آن را همراه با غذا یا پس از وعده‌های غذایی بنوشید. چای سفید را نباید با غذاهای پرادویه و سنگین سرو کرد. این چای با طعم سبک و لطیف خود، همراهی مناسب برای انواع پنیرها، دسرهای شیرین، سالادهای سبک و ماهی به شمار می‌آید.

دم‌کرده چای سفید، زرد کم‌رنگ است و شما می‌توانید به‌سادگی این چای را در خانه درست کنید؛ تنها نکته‌ای که در حین درست کردن این چای باید به آن توجه داشته باشید، دمای آب است. با ما همراه باشید تا طرز تهیه این چای به‌علاوه خواص شگفت‌انگیز آن را در اختیار شما قرار دهیم.

چای سفید مقوی

هرآنچه باید درباره چای سفید بدانید:

چای سفید چیست؟

چای سفید از جوان‌ترین و ظریف‌ترین برگ‌های تازه‌ دستچین شده‌ گیاه «کاملیا سیننسیس» (Camellia sinensis) به دست می‌آید؛ برگ‌هایی که رنگ برفی و نقره‌ای دارند. این جوانه‌ها و برگ‌های گشوده نشده به سرعت و بسیار دقیق زیر نور طبیعی آفتاب خشک می‌شوند و به همین علت، برگ‌ها مانند فرآیند تولید چای سیاه یا سبز، وارد مرحله اکسیداسیون نمی‌شوند. فرآیند سخت و دشوار فرآوری چای سفید سبب شده است تا این چای، یکی از گران‌بهاترین چای‌های جهان باشد.

چای سفید چیست

جالب است بدانید که همه چای‌ها از جمله سفید، سبز، اولانگ، ماچا، سیاه و حتی چای پوئر، از برگ گیاه  کاملیا سیننسیس تهیه می‌شوند.

چای سفید، یکی از لطیف‌ترین و خوش‌طعم‌ترین چای‌های جهان است و این مسئله تماما به میزان کم فرآوری انجام شده و اکسیداسیون در برگ چای بستگی دارد. جالب است بدانید که همه چای‌ها از جمله سفید، سبز، اولانگ، ماچا، سیاه و حتی چای پوئر، از برگ گیاه  کاملیا سیننسیس تهیه می‌شوند. این گیاه، بوته‌ای همیشه سبز است که خاستگاه آن به کشورهای چین و هند بازمی‌گردد و در طول قرن‌ها، صدها گونه دیگر از آن تکامل یافته‌اند و در دیگر مناطق جهان کشت می‌شوند. 

در واقع این تنوع درخت‌های چای و میزان فرآوری انجام شده روی برگ‌های چای است که نوع چای داخل فنجان شما را تعیین می‌کند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها در میان فرآوری انواع چای‌ها در فرآیند اکسیداسیون است. اکسیداسیون به فرآیند در تماس بودن برگ‌های چای با اکسیژن و واکنش‌های شیمیایی در برگ‌ها گفته می‌شود. هرچه برگ‌های چای بیشتر در معرض اکسیژن قرار بگیرند، برگ‌ها تیره‌تر می‌شوند و چای طعم و مزه قوی و عمیق‌تری پیدا می‌کند.

در فرآوری انواع چای، مدت زمانی که برگ‌های چای اجازه دارند تا در معرض اکسیژن قرار بگیرند، متفاوت است. چای پیوره بیشترین طعم (از نظر گس بودن) و تیره‌ترین رنگ را دارد و در مقابل آن چای سفید با روشن‌ترین رنگ قرار دارد.

مقایسه انواع چای

در طی مرحله فرآوری، برای ایجاد و کنترل اکسیداسیون از روش‌های مختلفی از جمله هم زدن، شکل دادن یا خرد کردن برگ‌ها برای سرعت بخشیدن به اکسیداسیون و بخار دادن یا بو دادن برگ‌ها برای متوقف کردن اکسیداسیون استفاده می‌شود. چای سفید در این مرحله، نه هم زده می‌شود و نه حرارت می‌بیند. برای تولید این چای، کمترین حالت ممکن فرآوری و اکسیداسیون انجام می‌شود. چای سفید به‌جای قرار گرفتن در معرض آتش مصنوعی، در محیط کاملا کنترل شده خشک می‌شود و همین روش، طعمی خوب و مطلوبی به این چای اعطا می‌کند.

همان طور که می‌دانید در فرآوری چای سیاه، برگ‌های چای قبل از گرم شدن و خشک شدن، کاملا اکسیده می‌شوند تا رنگی قهوه‌ای تا سیاه در آن‌ها ایجاد شود. طعم غنی و گس چای سیاه نیز از این نوع فرآوری خاص به دست می‌آید. از طرفی دیگر، برگ‌های چای سبز پس از برداشت به سرعت حرارت می‌بینند تا خشک شوند و از وقوع اکسیداسیون، تغییر رنگ برگ‌ها به قهوه‌ای و تغییر طعم تازه آن‌ها جلوگیری به عمل آید.

چای سفید و طرز تهیه آن

مواد لازم برای یک نفر

  • آب به مقدار لازم
  • ۲ قاشق چای‌خوری برگ چای سفید

طرز تهیه چای سفید

مرحله اول:

آب را به‌اندازه‌ای در کتری حرارت دهید که به دمای ۷۵ تا ۸۵ درجه‌ی سانتی‌گراد (یا ۱۷۰ تا ۱۸۶ درجه‌ فارنهایت) برسد. سپس کمی از آن را در قوری یا لیوان موردنظر خود بریزید و بچرخانید تا لیوان یا قوری گرم شود. آب را از لیوان یا قوری خالی کنید.

مرحله دوم:

برگ‌های چای سفید را در قوری یا لیوان مخصوص دمنوش بریزید و یک لیوان بزرگ آب با دمای ۷۵ تا ۸۵ درجه‌ سانتی‌گراد را روی آن‌ها بریزید و درب ظرف را ببندید.

مرحله سوم:

چای سفید باید یک تا ۵ دقیقه دم بکشد، هر چند دم کشیدن برخی از انواع چای‌ها ممکن است تا ۱۰ دقیقه هم طول بکشد. بهتر است پس از گذشت یک دقیقه، هر ۳۰ ثانیه چای را مزه کنید تا طعم مطلوب خود را تشخیص دهید.

مرحله چهارم:

چای را صاف کنید و در فنجان بریزید. نوش جان!

نکات مهم برای تهیه چای سفید

نکات مهم برای تهیه چای سفید

  • چای سفید، یک نوشیدنی بسیار ظریف و لطیف است و به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای حس کردن طعم واقعی آن از هیچ افزودنی مانند شیر یا شکر استفاده نکنید؛ اما در صورت تمایل می‌توان انواع شیرین‌کننده‌های دلخواه از جمله عسل را به چای سفید افزود.
  • برگ‌های چای‌ سفید در مقایسه با دیگر انواع چای، فشرده و متراکم نیستند و به همین دلیل، برای درست کردن یک فنجان چای باید از دو قاشق چا‌ی‌خوری برگ‌های چای سفید استفاده کرد.
  • رنگ چای سفید بسته به زمان دم کشیدن آن می‌تواند زرد کم‌رنگ تا نارنجی کم‌رنگ باشد.
  • شما می‌توانید چای سفید را سه بار در روز، پس از هر وعده غذایی خود نوش جان کنید. 
  • جالب است بدانید که پس از دم کردن چای سفید، می‌توانید آن را خشک کنید و در مصرف بعدی از آن مجددا استفاده کنید. این کار را تا سه مرتبه می‌توان انجام داد.
  • بهترین مقدار چای سفید برای هر نفر، یک قاشق مرباخوری به‌ازای هر فنجان استاندارد چای‌خوری است.
  •  بهتر است به‌جای خرید چای کیسه‌ای، برگ‌های چای سفید را بخرید؛ زیرا این برگ‌ها حاوی مواد مغذی هستند؛ اما اگر می‌خواهید از چای سفید کیسه‌ای استفاده کنید؛ یک چای کیسه‌ای را در یک فنجان آب گرم بیندازید و اجازه دهید تا برای ۲ تا ۳ دقیقه بماند. سپس آن را دربیاورید و چای را بنوشید.
  • برای خرید چای سفید، می‌توانید به فروشگاه‌های مواد غذایی و برای خرید برگ چای سفید به عطاری‌ها مراجعه کنید.
  • طعم چای سفید شیرین و ملایم و رنگ آن زرد کم‌رنگ است؛ در حالی که چای سبز مزه‌ای ملایم‌تر و رنگی سبز دارد و چای سیاه، مزه‌ای تلخ و رنگی قرمز دارد.
  • چای سفید را می‌توان با زنجبیل، نعناع، زردچوبه، ریشه قاصدک، رزماری و پونه ترکیب کرد تا طعم‌های جدید به دست آورد.
  • چای سفید به‌عنوان نوشیدنی پایه برای تهیه انواع اسموتی، لاته و کامبوجا نیز استفاده می‌شود.

نکات مربوط به دم کردن چای سفید

نکات مربوط به دم کردن چای سفید

  • برای تهیه چای سفید حتما از آب فیلتر شده تازه، خالص و سرد استفاده کنید.
  •  برگ‌های چای سریع‌تر از جوانه‌ها دم می‌کشند.
  • چای سفید نسبت به چای سبز و سیاه نیاز به مراقبت بیشتر دارد، پس بیشتر مراقب باشید تا دم نکشیده آن را سرو نکنید یا آن را بیش از حد دم نکنید.
  • توجه داشته باشید که هرچه برگ‌های چای ظریف‌تر باشند، باید در زمان آماده‌سازی آن را با درجه حرارت کمتر دم کنید. بهترین درجه حرارت آب برای تهیه این چای خوش‌طعم دمای ۸۰ درجه سانتی‌گراد است و برای سنجش دقیق دما، شما به دماسنج نیاز دارید.
  • در مقایسه با چای سبز باید بگوییم که اگر زمان دم‌آوری چای سفید طولانی‌تر شود، طعم تلخ کمتری از خود آزاد می‌کند؛ اما با این حال حتما چای را پس از زمان پیشنهادی بچشید و در صورت تمایل اجازه دهید تا برای دقایقی بیشتر دم بکشد. اجازه ندهید که طعم چای به خاطر زمان اشتباه دم‌آوری، خراب شود.
  • اگر کتری برقی مجهز به کنترل دما یا دماسنج ندارید، به خاطر بسپارید که  آب در سطح دریا در دمای ۱۹۰ تا ۲۱۲ درجه فارنهایت یا ۹۵ تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد به جوش می‌آید و به‌ازای هر ۳۰ سانتی‌متر افزایش ارتفاع، یک درجه از دمای جوش آب کم می‌شود.
  • در کل می‌توان گفت که دمایی پایین‌تر از نقطه جوش برای دم‌آوری چای سفید مناسب است.
  • اگر از چای‌ساز یا کتری برای جوشاندن آب استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که این دو دستگاه قبل از جوشیدن آب، صدای بلندی از خود تولید می‌کنند. در حقیقت، این صدا درست چند دقیقه قبل از جوشیدن آب ایجاد می‌شود و در همین زمان، دمای آب بین ۸۰ تا ۹۰ درجه سانتی‌گراد است که بهترین دما برای دم کردن چای سفید به حساب می‌آید.
  • اگر متوجه صدای کتری نشدید و آب به جوش آمد، زیر کتری را خاموش کنید و اجازه دهید تا آب برای ۳ دقیقه خنک شود و به دمای مناسب برای دم کردن چای سفید برسد. بهتر است بدانید که اگر دمای آب بالا باشد، طعم چای شما تلخ و گس می‌شود؛ زیرا درجه حرارت بالای آب، برگ‌های ظریف چای را می‌سوزاند و روی طعم نهایی چای تاثیر مستقیم می‌گذارد.

به دم کردن چای سفید

  • اگر چای سفید شما دارای دستورالعمل خاصی بود، حتما از آن پیروی کنید؛ در غیر این صورت بدانید که برای هر ۲ گرم از برگ‌های چای سبز به ۲۰۰ گرم آب نیاز دارید.
  • در زمان دم کردن چای سفید، حتما درب ظرف را ببندید تا تمام گرما در ظرف باقی بماند.
  • چای‌های سفید با کیفیت را می‌توانید تا سه بار دم کنید.
  • فراموش نکنید که پس از مخلوط کردن چای سفید با آب درجه حرارت مناسب برای دم کردن، چای دیگر نباید روی حرارت باشد و در واقع باید با گرمای آب دم بیاید.
  • انواع چای سفید دارای دماهای ایدئال متفاوت و مدت زمان مورد نیاز متفاوت برای دم‌آوری هستند؛ پس حتما از فروشنده درباره نحوه دم کردن چای سفید سوال کنید.
  • برخی از چای‌های سفید نیاز به‌مدت زمان دم‌آوری کمی طولانی‌تر و دمای کمی بیشتر نسبت به چای‌های سبز دارند. به‌طور کل می‌توان گفت که برای دم کردن چای سفید، دمای حدود ۱۹۰ درجه فارنهایت یا ۹۵ درجه سانتی‌گراد و زمان ۳ تا ۵ دقیقه مناسب است؛ اما برخی از انواع دیگر چای سفید حساس‌تر هستند و در دم کردن آن‌ها باید مانند چای سبز عمل کتید. برای این‌گونه چای‌های سفید، دمای آب ۱۶۰ تا ۱۸۰ درجه فارنهایت معادل ۷۰ تا ۸۰ درجه سانتی‌گراد و زمان ۲ تا ۳ دقیقه کافی است.
  • ژاپنی‌ها چای سفید را در قوری که دمای آب آن زیر جوش است، می‌ریزند و قوری را روی میز می‌گذارند و آن را با پارچه‌ای می‌پوشانند تا پس از ۱۰ دقیقه آماده شود؛ در حالی که چینی‌ها این چای را در فلاسک دم می‌کنند.

نکات مربوط به نگهداری چای سفید

نکات مربوط به نگهداری چای سفید

  • همیشه چای را در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید.
  • چای سفید را از گرما، نور، اکسیژن و رطوبت دور نگه دارید و به‌هیچ‌وجه چای را در یخچال نگهداری نکنید.
  • اگر چای سفید را در ظروف محفوظ از هوا و مات نگهداری کنید، ماندگاری بیشتری خواهد داشت.
  • اجازه ندهید که چای سفید با مواد غذایی طعم‌داری چون ادویه، سبزیجات معطر یا قهوه تماس داشته باشد؛ زیرا این مواد می‌توانند طعم خود را به برگ‌های چای انتقال دهند.
  • چای سفید هیچ‌وقت خراب نمی‌شود؛ اما ممکن است کهنه شود.
  • نحوه نگهداری چای سفید درست مانند چای سبز است.
  •  مرحله فرآوری چای سفید با کمترین میزان اکسیداسیون انجام می‌شود. بنابراین با نگهداری صحیح، می‌توانید حداق یک سال این چای را تازه نگه دارید.

تاریخچه چای سفید

تاریخچه چای سفید

شعرای دوره سلسله‌های اولیه امپراتوری چین از چای‌های مخصوص با عنوان «سفید همچون ابر، سبز همچون رویا، خالص همچون برف و به معطری ارکید» در شعرهای خود یاد می‌کردند

چای سفید در حال حاضر به‌طور عمده در چین کشت می‌شود؛ اما در سایر مناطق مانند تایلند، هند، تایوان و نپال نیز تولید می‌شود. گفته می‌شود که در دوره سلسله‌های اولیه امپراتوری چین در سال‌های ۶۰۰ تا ۱۳۰۰ میلادی، رسوم مربوط به چای ایجاد شدند و پس از آن، نوشیدن چای و فرهنگ آن در تمام کشور چین گسترش پیدا کرد.

در آن زمان، شهروندان هر سال با تهیه و اهدای چای‌های نادر و مرغوب به امپراطوران آن زمان، احترام خود را به آن‌ها  نشان می‌دادند. اولین نسخه چای سفید در همین دوره در رسم ادای احترام افراد به امپراطور دیده شد؛ اما شکل امروزی چای سفید با چای‌های سفید آن دوره بسیار متفاوت است. در آن دوره تاریخی، پرورش انواع چای‌های نادر در باغ۲های چای امپراتوری حتی به‌صورت مخفیانه انجام می‌شد و شعرا از این چای‌های مخصوص با عنوان «سفید همچون ابر، سبز همچون رویا، خالص همچون برف و به معطری ارکید» در شعرهای خود یاد می‌کردند. 

در زمان حکومت امپراتور «هویزونگ» (Huizong)، جوانه‌های چای جوان در فصل بهار کشت می‌شدند. برای آماده‌سازی این چای مخصوص، برگ بیرونی آن‌ها جدا می‌شد و حرارت می‌دید؛ سپس با آب بهاری با دقت شسته می‌شد و در معرض هوا قرار می‌گرفت تا خشک شود. در ادامه این چای تبدیل به یک پودر سفید نقره‌ای می‌شد که برای دم‌آوری، آن را با آب گرم مخلوط می‌کردند. این چای مرغوب و باکیفیت به‌قدری گران بود که تنها امپراطور، توانایی مالی خرید آن را داشت.

انواع چای سفید

چای سفید سوزنی نقره‌ای

چایی که ما امروز به‌عنوان چای سفید می‌شناسیم، اولین بار از اولین گونه‌های گیاهی چای سفید در دهه ۱۷۰۰ در استان فوجیان چین به دست آمد. چای سفید با پیشرفت روش‌های تولید برگ چای به سایر مناطق جهان نیز سفر کرد و در حال حاضر، بسیاری از کشورها چای سفید مخصوص به خودشان را تولید می‌کنند. در ادامه به برخی از محبوب‌ترین انواع چای سفید در جهان اشاره خواهیم کرد:

چای سفید سوزنی نقره‌ای (Bai Hao Yin Zhen)

چای سفید سوزن نقره‌ای یا سیلور نیدل (Silver needle)، گرانقیمت‌ترین چای سفید جهان است که نوع اصیل آن از در استان فوجیان چین و از انواع اصلی بوته‌های گیاه چای سفید در چین تولید می‌شود. دمکرده این چای سفید، رنگی زرد و طلایی دارد و برگ‌های آن نقره‌ای رنگ با رگه و پرزهای سفید و شبیه به سوزن هستند. عطر و طعم شیرین و بوی میوه‌ای این چای، باعث محبوبیت زیاد آن در جهان شده است.

پونی سفید (Bai Mudan)

پونی یا پیونی سفید

پونی یا پیونی سفید (White peony)، یک نوع چای سفید جدیدتر است که معمولا از یک بوته چای سفید چینی اصلی یا از انواع دیگر در کشور چین و سایر کشورهای جهان کشت می‌شود. گیاه پونی سفید دارای جوانه‌هایی است که با برگ‌های بسیار جوان چای یا برگ‌هایی که کمی باز شده‌اند، مخلوط می‌شود. پونی سفید دارای عطر و طعم ملایم و بوی خاک است.

چای سفید برداشت شده توسط میمون

طبق افسانه‌ها و برخی روایات تاریخی، گفته می‌شود که زمانی میمون‌های آموزش دیده بودایی‌ها، چای سفید را از بالاترین قله‌های درخت چای وحشی در مناطق کوهستانی چین برداشت می‌کردند. این اصطلاح در حال حاضر به یک چای بسیار مرغوب چینی تهیه شده از جوانه‌ها و برگ‌های جوان گیاه چای، اشاره دارد و در واقع میمون‌ها این چای را برداشت نمی‌کنند.

چای سفید دارجلینگ

چای سفید دارجلینگ از گیاه چای بومی منطقه دارجلینگ هند به دست می‌آید و به بوته‌های استان فوجیان چین ربطی ندارد. روش فرآوری این نوع چای سفید، مشابه چای‌های سفید فوجین است؛ اما طعمی متمایز و متفاوت دارد. 

چای سفید بلومینگ یا چای شکوفا شونده

چای سفید بلومینگ

چای بلومینگ (blooming tea) یا شکوفا شونده (flowering tea)، یک نوع چای چینی با خواص فراوان، زیبایی بصری و طعمی منحصربه‌فرد است. علت نام‌گذاری این چای به این نام، وجود گلی در کنار برگ‌های سیاه یا سبز چای است که با ریختن آب جوش بر آن شکوفا می‌شود و منظره ­بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد.

چای بلومینگ در ابتدا در استان «یوننان» (Yunnan) در کشور چین تولید می‌شد و ترکیبی از برگ‌های چای سوزنی نقره‌ای یا سفید یا سبز و حتی چای اولونگ به‌همراه شکوفه گل‌های مختلف بود. برای تهیه این نوع چای، برگ‌های چای را به‌صورت پوششی کروی شکل در اطراف شکوفه یک گل مانند یاس، رز و غیره قرار می‌دهند و سپس آن‌ها را در قالب‌های کروی شکل می‌گذارند و تحت فشار خشک می‌کنند. این نوع خاص چای به‌دلیل خشک شدن تحت فشار می‌تواند در دسته چای‌های پوئر هم دسته‌بندی شود.

هنرمندانی که این چای را به وجود آورند، اعتقاد دارند که چای بلومینگ، نمادی از عشق، شادی و آرامش است. برای تولید این چای، بهترین و تازه‌ترین برگ‌های چای و گل‌ها انتخاب می‌شوند. انواع مختلف چای شکوفا شونده یا بلومینگ با طراحی ویژه از گونه‌هایی با یک غنچه گرفته تا گونه‌هایی چند رنگ با گل‌های متفاوت، از پرطرفدارترین چای‌ها در جهان به شمار می‌آیند.

انواع دیگر چای سفید

  • ژانگ می
  • فوجیان نیو کرافت (دابی چا)
  • شو می

چای سفید چقدر کافئین دارد؟

چای سفید چقدر کافئین دارد

گیاهان چای سفید کشت شده در فوجیان چین، کمترین کافئین موجود در بین گیاهان چای را دارند

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که کافئین چای سفید به نسبت چای سبز و چای سیاه، کمتر است؛ اما این موضوع کاملا به نوع چای سفید بستگی دارد. به‌طور مثال، گیاهان چای سفید کشت شده در فوجیان چین، کمترین کافئین موجود در بین گیاهان چای را دارند؛ در حالی که انواع دیگر گیاهان چای در سراسر جهان، ممکن است کافئین بیشتری داشته باشند.

طبق نتایج مطالعات محققان، برخی از انواع چای سفید با توجه به منطقه پرورش و نحوه فرآوری آن‌ها می‌توانند به‌اندازه چای سبز یا سیاه، دارای کافئین باشند. در واقع، میزان کافئین موجود در هر نوشیدنی گرم یا سردی که از گیاه کافئین‌دار تولید می‌شود، به عوامل مختلفی از جمله محل کشت آن، نحوه فرآوری آن و نحوه دم‌آوری آن بستگی دارد. پس اگر در میزان مصرف کافئین محدودیت دارید، حتما از فروشنده چای بخواهید که محتوای کافئین چای موردنظر شما را بررسی کند یا اگر چای بسته‌بندی شده می‌خرید، حتما اطلاعات روی بسته را بخوانید و سپس چای را خریداری کنید.

تفاوت چای سبز و چای سفید چیست؟

تفاوت چای سبز و چای سفید چیست

  • زمان برداشت و فرآوری: چای سفید زودتری از چای سبز و چای سیاه برداشت می‌شود و پردازش خاصی روی آن انجام نمی‌شود.
  • آنتی‌اکسیدان: چای سفید دارای آنتی‌اکسیدان‌های مشابه با چای سبز است و تنها تفاوت این دو چای در میزان و اندازه این آنتی‌اکسیدان‌ها و اثرگذاری آن‌ها است. به همین علت، گفته می‌شود که چای سفید، برای کنترل بیماری‌های قلبی عروقی و انواع سکته‌های قلبی و مغزی موثرتر عمل می‌کند.
  • کافئین: میزان کافئین موجود در چای سفید بسیار کمتر از چای سبز است و همین دلیل چای سبز، گزینه بهتری برای کاهش وزن به شمار می‌آید.
  • طعم و فواید سلامتی: چای سفید با طعم دلنشین و سبک و همچنین خواص بی‌شمار برای سلامتی، انتخاب بهتری به نسبت چای سبز است. طعم چای سفید شیرین و ملایم و رنگ آن زرد کم‌رنگ است؛ در حالی که چای سبز مزه‌ای ملایم‌تر و رنگی سبز دارد
  • قیمت: چای سفید از چای سبز، بسیار گرانتر است.

فواید چای سفید

فواید چای سفید

خواص چای سفید با طبع سرد و خشک، چند برابر چای سبز است و به همین علت در کشور‌های ایران، هند و چین، در لیست دمنوش‌های گران‌قیمت قرار دارد.

مصرف روزانه ۳ فنجان چای یا بیشتر، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا ۲۱ درصد کاهش دهد

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی: همان طور که می‌دانید، بیماری‌های قلبی به‌عنوان یکی از علل اصلی افت سلامت و مرگ و میر در دنیا شناخته می‌شوند. این بیماری‌ها در رابطه مستقیم با التهاب مزمن و عوامل مختلفی چون رژیم غذایی، ورزش و عاداتی همچون سیگار کشیدن هستند. پلی‌فنول موجود در چای سفید ممکن است با شل کردن رگ‌های خونی، تقویت ایمنی بدن و جلوگیری از  اکسید شدن کلسترول LDL به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند.

جالب است بدانید که مصرف روزانه ۳ فنجان چای یا بیشتر، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا ۲۱ درصد کاهش دهد. البته در نظر داشته باشید که برای دور ماندن از این بیماری‌ها باید در سبک زندگی خود تغییراتی همچون خوردن میوه و سبزیجات بیشتر، ورزش منظم و استراحت زیاد را نیز ایجاد کنید.

سرشار از آنتی‌اکسیدان: چای سفید، منبع غنی نوعی پلی‌فنول به نام کاتچین است. پلی‌فنول، یک مولکول گیاهی است که نقش آنتی‌اکسیدان را در بدن بازی می‌کند و از سلول‌های بدن در برابر صدمات ترکیباتی به نام رادیکال‌های آزاد محافظت به عمل می‌آورد. پیری، التهاب مزمن، سیستم ایمنی ضعیف شده و انواع بیماری‌های مضر از جمله تاثیرات مضر  آسیب بیش از حد رادیکال‌های آزاد هستند.

چای سفید، یکی از بهترین انواع چای‌ها برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد است و  فواید آنتی‌اکسیدانی آن، مشابه چای ماچا است. عصاره چای سفید همچنین از سلول‌های عصبی حیوانات در برابر آسیب رادیکال آزادی به نام هیدروژن پر اکسید محافظت می‌کند. پودر چای سفید نیز در کاهش التهاب ناشی از رادیکال‌های آزاد در سلول‌های پوست انسان بسیار مؤثر است.

چای سفید برای مقابله با سرطان

جلوگیری از سرطان: سرطان، یکی از عوامل مرگ و میر در جهان است. عصاره چای سفید می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی روده بزرگ را سرکوب کرده و از گسترش آن‌ها جلوگیری کند. در یک تحقیق آزمایشگاهی، عصاره چای سفید حتی توانست سلول سرطانی ریه را از بین ببرد. در واقع باید گفت که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عصاره این چای می‌توانند سلول‌های طبیعی را از آسیب مولکول‌های مضر محافظت کنند.

کمک به کاهش وزن: چای سبز و ماچا از مشهورترین انواع چای برای لاغری هستند؛ اما باید بدانید که چای سفید نیز در چربی‌سوزی بسیار موثر است. میزان کافئین و کاتچین چای سفید و ماچا یکسان هستند و عامل چربی‌سوز «اپی گالوکاتچین گالات» (EGCG) موجود در چای ماچا نیز در چای سفید وجود دارد. ترکیب کافئین و کاتچین با عامل چربی‌سوز (EGCG)، دارای اثر هم‌افزایی یا سینرجیک هستند و در نهایت منجر به تجزیه چربی و جلوگیری از ایجاد سلول‌های جدید چربی می‌شوند.

چای سفید می‌تواند متابولیسم بدن را تا  ۵٫۴ درصد افزایش دهد که این میزان مطابق سوزاندن ۷۰ تا ۱۰۰ کالری اضافی در روز است؛ پس دست به کار شوید و چای سفید را در رژیم لاغری خود قرار دهید.

کمک به محافظت از دندان‌ها با چای سفید

کمک به محافظت از دندان‌ها در برابر باکتری‌ها: چای سفید منبع غنی فلوراید، کاتچین و تانن است و ترکیب این سه ماده به از بین بردن باکتری و قند و به تقویت دندان‌ها کمک می‌کنند. فلوراید با با ایجاد پوششی مقاوم روی دندان از بروز پوسیدگی دندان در برابر حملات اسیدی باکتری‌ها در ترکیب با قند، جلوگیری می‌کند.

کاتچین‌ها یا آنتی‌اکسیدان‌های گیاهی نیز مانع رشد پلاک دندانی می‌شوند. تانن‌ها هم نوعی پلی‌فنول هستند که در ترکیب با فلوراید، رشد باکتری‌های ایجاد کننده پلاک را مهار می‌کنند.

کاهش خطر مقاومت به انسولین: انسولین، یک هورمون فوق‌العاده مهم است که به انتقال مواد مغذی از جریان خون به داخل سلول‌ها کمک می‌کند. این مواد مغذی بعدها در بدن یا مورد استفاده قرار می‌گیرند یا ذخیره می‌شوند. مصرف زیاد قند در برخی رژیم‌های غذایی باعث می‌شود تا پاسخ به انسولین در بدن از بین برود و مقاوت انسولینی ایجاد شود. بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله دیابت نوع دوم، بیماری قلبی و سندرم متابولیک از تاثیرات مستقیم مقاومت انسولینی هستند

پلی‌فنول‌های موجود در چای سفید، می‌توانند خطر مقاومت به انسولین را تا حد زیادی کاهش دهند. مولکول‌های موجود در چای‌ها مانند پلی‌فنول‌ها، قند خون را به میزان قابل توجهی کم می‌کنند. چای سفید می‌تواند به کاهش تشنگی بیش از حد (polydipsia)، کاهش سطح گلوکز و افزایش ترشح انسولین بیماران دیابتی نیز کمک کند.

محافظت در برابر پوکی استخوان با چای سفید

محافظت در برابر پوکی استخوان: پوکی استخوان یا توخالی و پوک شدن استخوان‌ها منجر به شکستگی استخوان و کیفیت پایین زندگی می‌شود. رادیکال‌های آزاد و التهاب مزمن از عوامل تسریع این بیماری به شمار می‌آیند و با سرکوب سلول‌هایی که به رشد استخوان کمک می‌کنند، سرعت تجزیه استخوان‌ها را افزایش می‌دهند. کاتچین موجود در چای سفید با این عوامل مبارزه می‌کند و منجر به سرکوب سلول‌هایی می‌شود که استخوان را تجزیه می‌کنند. بیشترین میزان کاتچین در چای ماچا و چای سفید وجود دارد.

مبارزه با پیری پوست: پیری پوست در نتیجه رشد و افزایش سن به وجود می‌آید و دو حالت پیری خارجی و پیری داخلی (یا پیری طبیعی) دارد. پیری خارجی در اثر آسیب عوامل محیطی از جمله اشعه UV خورشید به پوست ایجاد می‌شود؛ اما پیری طبیعی در اثر آسیب‌های داخلی عوامل مختلفی مانند رادیکال‌های آزاد و آنزیم‌های خاص در بدن ایجاد می‌شود. الاستاز و کلاژناز از جمله آنزیم‌هایی هستند که به شبکه فیبر پوست که به‌طور معمول به سفت و محکم ماندن آن کمک می‌کند، آسیب می‌رسانند.

استفاده از عصاره چای سفید به‌جای کرم ضدآفتاب، از پوست شما در برابر اثرات مضر اشعه ماورای بنفش خورشید محافظت می‌کند. در ضمن پلی‌فنول‌های چای سفید، از آسیب به شبکه فیبر پپوست جلوگیری می‌کنند. به‌طور کل می‌توان گفت که مصرف چای سفید، به محافظت از پوست شما در برابر اثرات پیری داخلی و خارجی کمک زیادی می‌کند و باعث رفع چین و چروک می‌شود.

تقویت و افزایش رشد مو: چای سفید به تقویت فولیکول‌ها کمک می‌کند، خطر ابتلا به ریزش مو را کاهش می‌دهد و باعث افزایش رشد آن‌ها می‌شود.

مصرف چای سفید، خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را ۱۵ درصد و خطر ابتلا به اختلالات مغزی مانند بیماری آلزایمر را تا ۳۵ درصد کاهش می‌دهد

پیشگیری از بیماری‌های پارکینسون و آلزایمر: ترکیبات موجود در چای سفید، مانند پلی‌فنول EGCG، خطر ابتلا به بیماری پارکینسون و آلزایمر را کاهش می‌دهند. EGCG با سرکوب رادیکال‌های آزاد و کاهش التهاب شما را از این دو بیماری در امان نگه می‍دارد. EGCG همچنین از جمع شدن نامناسب پروتئین‌ه  که یک عامل خطر برای این دو بیماری و عامل ایجاد التهاب و آسیب به اعصاب مغز است، جلوگیری می‌کند. 

مصرف چای سفید، خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را ۱۵ درصد و خطر ابتلا به اختلالات مغزی مانند بیماری آلزایمر را تا ۳۵ درصد کاهش می‌دهد.

خواص چای سفید

جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی: کاتچین‌های موجود در چای سفید با خواص ضد ویروسی خود، خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی از جمله هپاتیت B را کاهش می‍دهند.

درمان خشکی چشم و شب کوری: چای سفید سرشار از ویتامین A است و به از بین بردن خشکی چشم و درمان شب کوری کمک می‌کند. 

ترمیم DNA: نوشیدن چای سفید تاثیر اشعه رادیو اکتیو را کم می‌کند و منجر به ترمیم DNA می‌شود.

مناسب برای بدن‌سازی: چای سفید، منبع غنی کافئین و ال تیانین (یک نوع آمینواسید) است که باعث افزایش هوشیاری می‌شود و مانند یک آرام‌بخش طبیعی عمل می‌کند. مصرف این چای به بدنسازان و ورزشکاران بسیار توصیه می‌شود.

کاهش استرس، اضطراب و افسردگی: ال تیانین موجود در چای سفید باعث افزایش تولید سروتونین و دوپامین در مغز می‌شود و به بهبود خلق و خو و کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.

افزایش باروری، درمان سنگ کلیه، کاهش کم کاری تیروئید، رفع سردرد، گلودرد، سرماخوردگی و آنفلونزا از دیگر خواص چای سفید هستند.

عوارض چای سفید

عوارض چای سفید

  • بی خوابی (در صورت نوشیدن قبل از خواب)، سرگیجه یا مشکلات گوارشی در افراد از جمله عوارض شایع مصرف زیاد چای سفید هستند.
  • بهتر است خانم‌های شیرده و باردار از چای سفید استفاده نکنند.

طعم چای سفید

چای سفید از عصر امپراطورهای چینی و حاکمان دوران باستان تا به امروز با طعمی لطیف و نادر و عطری منحصربه‌فرد شناخته می‌شده است. برداشت و فرآوری چای سفید امروز هم به‌صورت دست‌چین انجام می‌شود و همین ظرافت در روش تهیه آن، طعمی متمایز را به شما پیشنهاد می‌کند. با نوشیدن یک جرعه چای سفید از فنجان، عطر گل، علف، عسل و میوه و طعم ملایم، لطیف و کمی شیرین را تجربه کنید.

ممکن است در ابتدای مزه کردن چای سفید، متوجه طعم آن نشوید؛ اما کافی است پس از خوردن جرعه اول کمی صبر کنید تا در انتهای زبانتان، طعم ملایم شیرینی را حس کنید. این چای خاص و منحصربه‌فرد، درست مانند برگ‌های نقره‌‌ای خود، طعمی ظریف و ملایم دارد. چای سفید به آسانی در خانه تهیه می‌شود و شما می‌توانید آن را به‌صورت گرم یا حتی سرد سرو کنید. این چای خوش‌طعم و پرخاصیت با طعمی لطیف و با طراوت و عطر و بویی آرامش‌بخش را حتما امتحان کنید و مطمئن باشید که از آن خوشتان خواهد آمد. 

طعم چای سفید

اگر موفق به تهیه چای سفید یا انواع آن از مجموعه شربت‌ها و نوشیدنی‌های کجارو شدید، حتما در بخش نظرات همین مقاله، تجربه خود را برای ما و دیگران بنویسید یا از چای خوش‌طعم و زیبای خود عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، عکس‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه