طرز تهیه پاناکوتا ؛ دسر لذیذ و محبوب ایتالیایی

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۴
طرز تهیه پاناکوتا ؛ دسر لذیذ و محبوب ایتالیایی

با طرز تهیه پاناکوتا، محبوب‌ترین دسر ایتالیایی آشنا شوید و انواع رنگارنگ آن را برای مهمانی‌های مجلسی خود درست کنید تا میزی جذاب و زیبا داشته باشید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۱۱ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ به‌روزرسانی شده است.

دسرها بدون شک، هیجان‌انگیزترین بخش یک مهمانی ناهار یا شام هستند. این خوشمزه‌های شیرین و رنگارنگ به میز شما رنگ و لعابی چشمگیر و وسوسه‌کننده می‌دهند و بدون آن‌ها یک مهمانی تکمیل نخواهد شد. پاناکوتا (panna cotta)، یک دسر مشهور ایتالیایی است که با شیر، شکر، خامه و ژلاتین در طعم‌های مختلف در قالب تهیه می‌شود.

طرز تهیه پاناکوتا بسیار ساده است و این دسر شیک و مجلسی به سرعت در آشپزخانه آماده می‌شود. واژه پاناکوتا در زبان ایتالیایی به معنی «خامه پخته شده» است و این دسر در دسته پودینگ‌ها قرار می‌گیرد. خامه پاناکوتا معمولا با قهوه، وانیل، شکلات، زعفران و دیگر انواع افزودنی‌ها طعم‌دار می‌شود. در واقع، طرز تهیه انواع پاناکوتا یکسان است و پاناکوتاهای مختلف با افزودن طعم‌دهنده‌های مختلف، میوه‌ها یا ژله‌ها خلق می‌شوند.

پاناکوتا دسری است که معمولا به‌صورت یک‌نفره سرو می‌شود و شما می‌توانید آن را در ظرف‌های شیشه‌ای درست کنید یا از قالب در ظرف سرو برگردانید؛ اما طرز تهیه پاناکوتا با خامه چیست و برای داشتن یک دسر خوشمزه و بی‌نقص، چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ با ما همراه باشید و در این مقاله طرز تهیه انواع پاناکوتا را بیاموزید.

دسر ایتالیایی پاناکوتا

عکس‌ از وب‌سایت master class

هرآنچه باید درباره پاناکوتا بدانید:

پاناکوتا وانیلی و طرز تهیه آن

مواد لازم برای ۴ نفر

  • یک پیمانه شیر
  • نصف پیمانه شکر
  • ۴۰۰ گرم خامه صبحانه
  • ۳ قاشق چای‌خوری پودر ژلاتین
  • نصف قاشق چای‌خوری وانیل
  • میوه دلخواه برای تهیه سس میوه روی پاناکوتا
  • ۲ قاشق غذاخوری پودر قند برای تهیه سس میوه روی پاناکوتا

طرز تهیه پاناکوتا وانیلی

طرز تهیه پاناکوتا وانیلی

عکس‌ از وب‌سایت Tasty Kitchen

مرحله اول:

یک پیمانه شیر را در یک قابلمه با اندازه مناسب بریزید. سپس قابلمه را روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا شیر کمی گرم شود (اما به جوش نیاید).

مرحله دوم:

پس از گرم شدن شیر، مقداری از آن را با ملاقه بردارید و در یک کاسه فلزی بریزید و اجازه دهید تا خنک شود. قابلمه شیر را نیز از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. سپس پودر ژلاتین را به‌آرامی و کم کم به شیر داخل کاسه اضافه کنید و هم بزنید تا این دو به روش بن ماری (با استفاده از بخار آب) کاملا مخلوط شوند. برای این کار کافی است از بخار سماور برای حل کردن پودر ژلاتین استفاده کنید؛ پس کاسه خود را روی سماور یا قابلمه آب در حال جوش قرار دهید و در حین افزودن پودر ژلاتین، شیر را مرتب هم بزنید تا ژلاتین گلوله گلوله نشود.

مرحله سوم:

پس از یک‌دست شدن مخلوط شیر و پودر ژلاتین، آن را به بقیه شیر در قابلمه بیفزایید و هم بزنید. سپس قابلمه شیر را دوباره روی شعله ملایم گاز قرار دهید و مراقب باشید تا شیر به جوش نیاید و فقط گرم شود.

مرحله چهارم:

خامه صبحانه و نصف پیمانه شکر را در یک کاسه با اندازه مناسب بریزید و با استفاده از یک همزن برقی یا دستی، آن‌ها را آن‌قدر هم بزنید تا خامه، فرم و ساختار یک‌دستی به خود بگیرد.

مرحله پنجم:

مخلوط خامه و شکر هم‌زده را به قابلمه شیر که روی شعله ملایم گاز قرار دارد، اضافه کنید و آن‌ها را هم بزنید. سپس نصف قاشق چای‌خوری وانیل را در قابلمه بریزید و خوب مخلوط کنید.

مرحله ششم:

پس از هم زدن مواد و به دست آوردن یک مخلوط یکدست، قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا پاناکوتا کمی خنک شود تا بتوان آن را در قالب ریخت. مایه پاناکوتا را در قالب بریزید و آن را برای ۵ تا ۶ ساعت در یخچال قرار دهید تا سفت شود و خودش را بگیرد.

مرحله هفتم:

آماده‌سازی سس میوه: میوه دلخواه خود را برای چند ساعت در فریزر قرار دهید تا کاملا یخ بزند. سپس میوه‌های یخ‌زده را در یک غذاساز یا میکسر بریزید و دو قاشق غذاخوری پودر قند به آن‌ها اضافه کنید. میوه‌ها را آن‌قدر میکس کنید تا یک ترکیب یک‌دست حاصل شود.

مرحله هشتم:

پاناکوتا را از قالب دربیاورید و در ظرف سرو قرار دهید؛ سپس سس میوه دلخواه خود را روی آن بریزید و سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه پاناکوتا

نکات مهم برای تهیه پاناکوتا

عکس‌ از وب‌سایت Taste

  • فراموش نکنید که شیر و خامه را قبل از استفاده از یخچال دربیاورید تا هم‌دمای محیط شوند.
  • اگر در مرحله سوم، شیر به جوش افتاد، آن را از روی گاز بردارید تا خنک شود؛ سپس دوباره آن را روی اجاق گاز قرار دهید.
  • برای تزئین می‌توانید از میوه‌های تازه مانند توت فرنگی، گیلاس یا تمشک نیز استفاده کنید. استفاده از انواع آجیل، سس میوه، سس شکلات یا کارامل یا دومینو با طعم‌های مختلف نیز برای تزئین مناسب است.
  • اگر لایه‌های شیر و خامه پاناکوتای شما بعد از چند ساعت در یخچال، از هم جدا شدند، به احتمال زیاد ژلاتین در شیر به‌خوبی حل نشده است. در ضمن، دمای شیر و خامه در زمان ریختن در قالب نباید خیلی داغ باشد.

نکات مربوط به ژلاتین

نکات مربوط به ژلاتین

عکس‌ از وب‌سایت HowMany.wiki

  • دسر‌هایی که با ورق ژلاتین تهیه می‌شوند به نسبت لطیف‌تر هستند؛ بنابراین شاید بهتر باشد که به‌جای پودر ژلاتین از ورق ژلاتین استفاده کنید.
  • اگر به‌جای پودر ژلاتین از ورق آن استفاده می‌کنید، به‌ازای یک قاشق غذاخوری پودر ژلاتین از ۲ ورق ژلاتین استفاده کنید. ورقه‌های ژلاتین را حتما از قبل در آب سرد خیس کنید تا به‌راحتی در شیر حل شوند. سپس آن‌ها را از آب خارج کنید و با دست فشار دهید تا آب اضافی آن کشیده شود. در ادامه آن‌ها را به شیر اضافه کنید و اجازه دهید تا ورق‌ها در شیر حل شوند.
  • هر ورق ژلاتین و هر قاشق چای‌خوری استاندارد شیرینی‌پزی پودر ژلاتین، معادل ۳ گرم هستند. برای هر یک گرم پودر یا ورق ژلاتین به ۵ برابر آب نیاز دارید. یعنی به‌طور مثال برای ۱۲ گرم پودر یا ورق ژلاتین به ۶۰ گرم آب احتیاج دارید.
  • برای اینکه ژلاتین شفاف و کاملا حل شود، باید آن را روی حرارت غیر مستقیم (بخار آب کتری یا سماور) قرار دهید. هرگز پودر ژلاتین را روی حرارت مستقیم قرار ندهید.
  • ژلاتین در زمان افزدون به بقیه مواد باید با آن‌ها هم‌دما باشد؛ زیرا اگر خیلی داغ باشد، دسر شما دون دون می‌شود و اگرد سرد باشد، ژلاتین می‌بندد و حل نمی‌‌شود. پس برای هم‌دما کردن آن‌ها کم کم ژلاتین را به بقیه مواد بیفزایید تا هم‌دما شوند و سپس همه مواد را با هم ترکیب کنید.

نکات مربوط به قالب

نکات مربوط به قالب

عکس‌ از وب‌سایت قنادباشی

  • اگر از قالب فلزی استفاده می‌کنید، حتما از قبل آن را داخل آب گرم و سرد قرار دهید تا دسر به آن نچسبد.
  • بهترین قالب برای تهیه دسر پاناکوتا قالب سیلیکونی است؛ اما اگر تازه‌کار هستید، از قالب فلزی یا پلاستیکی استفاده کنید.
  • قبل از ریختن پاناکوتا در قالب، آن را با آب سرد بشویید و در فریزر قرار دهید تا کاملا سرد شود؛ اما اگر از گیلاس یا لیوان شیشه‌ای استفاده می‌کنید، این کار را نکنید؛ زیرا ممکن است شیشه در اثر سرما بشکند.
  • دور قالب را حتما پس از ریختن پاناکوتا تمیز کنید؛ زیرا پس از قرار دادن پاناکوتا در یخچال، دسر سفت می‌شود و از زیبایی آن کاسته می‌شود.
  • مهم‌ترین قسمت تهیه پاناکوتا، خارج کردن آن از قالب است. سعی کنید که پاناکوتا را از یک روز قبل تهیه کنید تا کاملا در یخچال سفت شود. برای خارج کردن دسر از قالب، با یک چاقوی تمیز با احتیاط دور قالب را جدا کنید؛ سپس قالب را برای چند ثانیه در ظرف آب گرم قرار دهید تا به آن شوک وارد شود. ظرفی که قرار است دسر را در آن سرو کنید را نیز زیر آب سرد قرار دهید. قالب را روی ظرف برگردانید. اگر دسر از قالب جدا شده باشد، معمولا یک صدایی می‌دهد؛ در غیر این صورت دوباره با چاقو دور آن را جدا کنید و مراحل را تکرار کنید. پس از برگرداندن دسر در مرکز ظرف، با دستمال کاغذی اطراف ظرف را تمیز کنید.

طرز تهیه پاناکوتا با طعم‌ها و روش‌های مختلف

طرز تهیه پاناکوتا زعفرانی

عکس‌ از وب‌سایت Delicious

  • یک طرز تهیه دیگر برای پاناکوتا به این صورت است که در ابتدا شیر سرد و پودر ژلاتین را در ظرفی می‌ریزند و آن را برای چند دقیقه رها می‌کنند. سپس خامه و شکر را روی شعله ملایم گاز در یک تابه کمی تفت می‌دهند تا گرم شوند. وانیل را قبل از جوشیدن خامه به ترکیب خامه و شکر اضافه می‌کنند و سپس آن را از روی حرارت برمی‌دارند. شیر و ژلاتین را هم می‌زنند و سپس از صافی عبور می‌دهند تا تکه‌های ژلاتین در آن باقی نماند. در ادامه مخلوط شیر و ژلاتین را با مخلوط خامه ترکیب می‌کنند و در قالب‌های مورد نظر می‌ریزند. دسر پاناکوتا پس از ۵ تا ۶ ساعت استراحت در یخچال آماده است.
  • طرز تهیه پاناکوتا زعفرانی بسیار ساده است. برای این دسر خوشمزه کافی است به میزان دلخواه زعفران دم‌کرده و در صورت تمایل، کمی گلاب را در مرحله پنجم به‌جای وانیل در پاناکوتا بریزید و بلافاصله دسر را از روی حرارت بردارید تا عطر و بوی گلاب و زعفران از بین نرود.
  • طرز تهیه پاناکوتا موزی به این ترتیب است که باید ۲ عدد موز متوسط را در مخلوط‌کن پوره کنید و در مرحله پنجم در قابلمه بریزید و بلافاصله آن را از روی حرارت بردارید.
  • اگر می‌خواهید یک پاناکوتا با طعم و بافت سبک‌تر و کالری کمتر داشته باشید، از شیر کم چرب و خامه کم چرب استفاده کنید.
  • اگر رژیم گیاهخواری دارید، پاناکوتا را با شیر سویا، شیر بادام یا شیر نارگیل درست کنید. همچنین به‌جای خامه صبحانه در طرز تهیه پاناکوتا وگان از خامه گیاهی استفاده کنید.
  • اگر زمان کافی برای تهیه دسر پاناکوتا را ندارید، می‌توانید از پودرهای آماده پاناکوتا استفاده کنید که در فروشگاه‌ها و هایپرمارکت‌ها قابل خریداری هستند و به سرعت آماده می‌شوند.

پاناکوتا شکلاتی و طرز تهیه آن

مواد لازم

  • یک پیمانه شیر
  • نصف پیمانه شکر قهوه‌ای
  • یک پیمانه خامه صبحانه
  • یک قاشق غذاخوری پودر ژلاتین
  • یک قاشق سوپخوری پودر کاکائو
  • نصف لیوان شکلات تلخ 

طرز تهیه پاناکوتا شکلاتی

طرز تهیه پاناکوتا شکلاتی

عکس‌ از وب‌سایت Alamy

مرحله اول:

پودر ژلاتین را با مقداری شیر مخلوط کنید و آن را به روش بن ماری در شیر حل کنید.

مرحله دوم:

بقیه شیر را به‌همراه شکر قهوه‌ای، پودر کاکائو و خامه به مخلوط شیر و پودر ژلاتین اضافه کنید و آن‌ها را روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا شکر کاملا حل شود. توجه داشته باشید که در این مرحله نباید شیر شما به جوش بیفتد.

مرحله سوم:

پس از حل شدن شکر، شکلات رنده شده یا خرد شده را در مایه پاناکوتا بریزید و هم بزنید تا دسر شما رنگی شکلاتی پیدا کند.

مرحله چهارم:

پاناکوتا را در قالب بریزید و برای ۴ تا ۵ ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

نکات مهم برای تهیه پاناکوتا شکلاتی

نکات مهم برای تهیه پاناکوتا شکلاتی

عکس‌ از وب‌سایت Taste

  • بهتر است خامه را در ابتدا کمی با چنگال هم بزنید و سپس به شیر اضافه کنید.
  • برای جدا کردن پاناکوتا، دورتادور قالب را با چاقوی پهن از دسر جدا کرده و آن را به ظرف دسر منتقل کنید.
  • گاهی اوقات شکر قهوه‌ای و شکلات در خانه بعد از مدتی سفت می‌شوند و شما آن‌ها را دور می اندازید. برای تهیه دسر پاناکوتا شکلاتی می‌توان از شکر و شکلات سفت شده استفاده کرد؛ زیرا آن‌ها روی حرارت در شیر حل می‌شوند. 
  • برای جلوگیری از سفت شدن شکر قهوه‌ای و شکلات در زمان نگهداری، روی آن‌ها یک دستمال مرطوب بگذارید یا آن‌ها را در زیپ کیپ نگهداری کنید تا در مجاورت هوا نباشند و سفت نشوند. 
  • در تهیه دسر پاناکوتا می‌توان از شکر معمولی نیز به‌جای شکر قهوه‌ای استفاده کرد؛ اما باید بدانید که طرز تهیه سنتی و بین‌المللی این دسر با شکر قهوه‌ای ‌است. شکر قهوه‌ای، طعم و رنگ مخصوصی دارد و باعث خوش‌طعم‌تر و خوشرنگ‌تر شدن این دسر می‌شود.
  • شکلات تخته‌ای را حتما خرد یا رنده کنید؛ زیرا در این حالت راحت‌تر حل می‌شود. اگر شکلات را خرد نکنید ممکن است زمان حل شدن آن طولانی شود و در همین زمان شیر به جوش بیاید و دسر خراب شود.
  • شما می‌توانید از شکلات سفید نیز برای تهیه پاناکوتا شکلاتی استفاده کنید.
  • برای تزئین می‌توان از کمی خامه هم‌زده و یک تکه مارشمالو نیز استفاده کرد.

پاناکوتا با ژله انار و طرز تهیه آن

پاناکوتا با ژله انار، دسری مناسب و زیبا برای شب یلدا است و می‌توان آن را به‌سادگی در خانه درست کرد.

مواد لازم

  • یک و نیم پیمانه شیر
  • نصف پیمانه شکر
  •  ۴۰۰ گرم خامه صبحانه
  • ۲ قاشق غذاخوری پودر ژلاتین 
  • نصف قاشق چای‌خوری وانیل
  • یک بسته ژله انار
  • یک و نیم پیمانه آب جوش 
  • دانه انار به میزان لازم

طرز تهیه پاناکوتا با ژله

طرز تهیه پاناکوتا با ژله

عکس‌ از وب‌سایت Shutterstock

مرحله اول:

شیر، خامه و شکر را یک قابلمه مناسب بریزید و با همزن دستی هم بزنید تا کاملا یک‌دست شوند. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا شیر گرم شود، اما به جوش نیاید. زمانی که شکر کاملا حل شد، مزه مواد را بچشید و در صورت نیاز کمی شکر بیشتر به آن‌ها اضافه کنید. پس از حل شدن شکر، قابلمه را از روی حرارت بردارید و وانیل را در آن بریزید.

مرحله دوم:

پودر ژلاتین را با آب سرد در یک کاسه فلزی مخلوط کنید و روی کتری یا سماور قرار دهید تا دانه‌های ژلاتین به روش بن ماری حل شوند. سپس این مخلوط را به ترکیب خامه و شیر اضافه کنید. توجه داشته باشید که ژلاتین و ترکیب خامه و شیر باید همدما باشند و ژلاتین نباید خیلی داغ باشد؛ زیرا اگر ژلاتین خیلی گرم باشد، مخلوط خامه و شیر دون دون می‌شود و اگر خیلی سرد باشد با خامه و شیر ترکیب نمی‌شود. 

مرحله سوم:

پاناکوتا را پس از خنک شدن در قالب دلخواه بریزید و حدود نصف آن را پر کنید. سپس دور قالب یا لیوان را با گوش پاک کن یا دستمال تمیز کنید و آن در یخچال قرار دهید.

مرحله چهارم:

در همین حین، ژله و آب داغ را در کاسه مخلوط کنید و روی بخار سماور یا کتری هم بزنید تا دانه‌های ژله حل شوند. سپس اجازه دهید تا ژله هم‌دمای محیط شود. 

مرحله پنجم:

پاناکوتا را زمانی از یخچال دربیاورید که در حدی خودش را گرفته باشد که وقتی به آن دست می‌زنید، حالت چسبندگی داشته باشد. دانه‌های انار را روی پاناکوتا بچینید و سپس چند قاشق از ژله انار هم‌دما با محیط را روی دانه‌های انار بریزید و در یخچال قرار دهید. توجه داشته باشید که ژله را به مقداری روی پاناکوتا بریزید تا دانه‌های انار حرکت نکنند؛ اگر ژله را زیاد بریزید، دانه‌های انار غوطه‌ور می‌شوند و بالا می‌آیند.

مرحله ششم:

قالب را پس از نیم ساعت از یخچال دربیاورید. پس از این زمان، دانه‌های انار در ظرف ثابت شده‌اند. بقیه ژله را با قاشق، آرام آرام در قالب بریزید و اجازه دهید تا دسر برای چند ساعت (حداقل ۶ ساعت) در یخچال بماند.

نکات مهم برای تهیه پاناکوتا با ژله انار

نکات مهم برای تهیه پاناکوتا با ژله انار

عکس‌ از وب‌سایت SBS

  • اگر پاناکوتا خودش را کامل بگیرد و سپس لایه بعدی را به آن اضافه کنید، دو لایه به هم نمی‌چسبند. اگر هم خودش را اصلا نگرفته باشد، پس از افزودن لایه دوم، سنگین و متلاشی می‌شود.

پاناکوتا قهوه و طرز تهیه آن

مواد لازم برای ۴ نفر

  • نصف لیوان شیر
  • نصف لیوان شکر
  • ۲ لیوان خامه صبحانه
  • ۴ قاشق چای‌خوری پودر ژلاتین
  • ۲ قاشق چای‌خوری پودر قهوه فوری یا نسکافه
  • یک قاشق چای‌خوری عصاره وانیل
  • نصف لیوان آب جوش

طرز تهیه پاناکوتا قهوه

طرز تهیه پاناکوتا قهوه

عکس‌ از وب‌سایت Delicious

مرحله اول:

چهار قاشق پودر ژلاتین را با کمی آب در یک کاسه مخلوط کرده و آن را به روش بن ماری روی بخار آب حل کنید تا پودر ژلاتین نرم شود.

مرحله دوم:

شکر، شیر و خامه را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید. مواد را هم بزنید تا گرم شوند؛ سپس وانیل، ژلاتین و پودر قهوه فوری را اضافه کنید و خوب هم بزنید. قابلمه را از روی حرارت بردارید.

مرحله سوم:

پس از خنک شدن پاناکوتا، آن را در قالب مورد نظر بریزید و برای ۵ تا ۶ ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

نکات مهم برای تهیه پاناکوتا قهوه

نکات مهم برای تهیه پاناکوتا قهوه

عکس‌ از وب‌سایت ZEKİ OTOCAM

  • بهترین قهوه برای تهیه پاناکوتا، قهوه اسپرسو است.
  • پودر کاکائو یا شکلات آب کرده، تزئین مناسبی برای این دسر است.

پاناکوتا توت فرنگی و طرز تهیه آن

مواد لازم برای ۴ نفر

  • پاناکوتا وانیلی به مقدار لازم
  • ۴۵۰ گرم توت فرنگی تازه خرد شده
  • ۳ قاشق غذاخوری آب
  • ۷۰ گرم شکر
  • ۴ قاشق غذاخوری آب سرد
  • ۲ قاشق غذاخوری پودر ژلاتین

طرز تهیه پاناکوتا توت فرنگی

طرز تهیه پاناکوتا توت فرنگی

عکس‌ از وب‌سایت Allrecipes

مرحله اول:

پس از آماده کردن پاناکوتا وانیلی طبق طرز تهیه ارائه شده در مقاله، آن را در قالب بریزید و قالب را تا نصفه پر کنید. سپس آن را در یخچال قرار دهید تا خودش را کمی بگیرد. در همین حین به سراغ آماده کردن لایه توت فرنگی بروید.

مرحله دوم:

توت فرنگی‌های خرد شده، شکر و ۳ قاشق غذاخوری آب را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید. مواد را هم بزنید تا شکر کاملا حل شود. سپس با استفاده از یک گوشتکوب برقی آن‌ها را به حالت پوره دربیاورید و از یک صافی عبور دهید. پوره توت فرنگی را کنار بگذارید تا خنک شود.

مرحله سوم:

پودر ژلاتین را به روش بن ماری در آب سرد حل کنید و آن را به‌مدت ۱۰ دقیقه کنار بگذارید تا کمی سرد شود. سپس آن را به پوره توت فرنگی بیفزایید و خوب هم بزنید. 

مرحله چهارم:

مخلوط پوره توت فرنگی و ژلاتین را روی پاناکوتای نسبتا سفت شده بریزید و قالب‌ها را در یخچال قرار دهید تا خودشان را بگیرند.

نکات مهم برای تهیه پاناکوتا توت فرنگی

نکات مهم برای تهیه پاناکوتا توت فرنگی

عکس‌ از وب‌سایت Merriam-Webster

  • شما می‌توانید در ابتدا لایه توت فرنگی و سپس لایه پاناکوتا را در ظرف مورد نظر خود بریزید.
  • برای زبیایی بیشتر، لیوان‌ها یا قالب‌ها را با زاویه ۴۵ درجه در یخچال قرار دهید.
  • طرز تهیه دیگر پاناکوتا توت فرنگی به این ترتیب است که می‌توان برای لایه دوم از یک بسته ژله توت فرنگی و یک لیوان آب جوش استفاده کرد. برای تزئین نیز از چند عدد توت فرنگی تازه استفاده کنید.
  • شما همچنین می‌توانید پس از آماده‌سازی پوره توت فرنگی به آن پودر ژلاتین نزنید و آن را در یخچال قرار دهید تا سرد شود؛ سپس در هنگام سرو پاناکوتا آن را مانند سس روی دسر بریزید.
  • پاناکوتا توت فرنگی را می‌توان با پاناکوتا شکلاتی نیز درست کرد.

پاناکوتا بدون خامه و طرز تهیه آن

پاناکوتا بدون خامه و طرز تهیه آن

عکس‌ از وب‌سایت Allrecipes

پاناکوتا دسری بر پایه خامه است و به همین علت، آن را در دسته دسرهای پار کالری قرار می‌دهند؛ اما شما می‌توانید این دسر را با شیر بیشتر و بدون خامه درست کنید.

مواد لازم برای ۴ نفر

  • یک پیمانه شیر
  • دو سوم لیوان شکر
  • یک قاشق غذاخوری پودر ژلاتین
  • یک قاشق چای‌خوری وانیل

طرز تهیه پاناکوتا بدون خامه

مرحله اول:

شیر را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا بجوشد. سپس شکر و وانیل را در آن بریزید و خوب هم بزنید. قابلمه را از روی حرارت بردارید.

مرحله دوم:

پودر ژلاتین را با آب سرد مخلوط کرده و به روش بن ماری روی بخار آب حل کنید. سپس آن را به مخلوط شیر و شکر سرد شده بیفزایید.

مرحله سوم:

پاناکوتا را در قالب بریزید و برای چند ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

تاریخچه پاناکوتا

تاریخچه پاناکوتا

عکس‌ از وب‌سایت taste

واژه پاناکوتا برای اولین بار در کتاب‌های آشپزی ایتالیایی دهه ۱۹۶۰ دیده شد؛ اما با این حال، اغلب از آن به‌عنوان یک دسر سنتی در ناحیه «پیمونت» (Piedmont) در شمال ایتالیا نام برده می‌شود. طبق یک روایت تایید نشده، پاناکوتا اولین بار توسط زنی مجارستانی در ناحیه «لانگه» (Langhe) در پیمونت در دهه ۱۹۰۰ ابداع شده است. همچنین کلمه‌ای به نام «لاته اینگلیزه» (latte inglese) یا «شیر انگلیسی» در یک فرهنگ لغات سال ۱۸۷۹ به غذایی اشاره دارد که از خامه پخته شده با ژلاتین در قالب تهیه می‌شود؛ اگرچه در دیگر منابع آمده است که «لاته اینگلیزه» با زرده تخم‌مرغ درست می‌شده است و شاید این نام به آماده‌سازی هر دسر کاستاردی مانند غلیظ اطلاق اشاره داشته است.

طبق روایتی دیگر در روزهای قدیم، كوهستان‌های شمال ایتالیا به خاطر داشتن خامه مشهور بوده‌اند و معمولا دام‌داران، خامه تازه را به‌صورت ساده یا شیرین‌شده به‌همراه میوه یا فندق مصرف می‌کردند. این مسئله نشان‌دهنده آغاز پیدایش دسر پاناکوتا به‌شکل امروزی بوده است و در واقع این دسر از آنجا به شهرت جهانی رسیده است. 

ناحیه پیمونت، پاناکوتا را در لیست محصولات غذایی سنتی این منطقه در سال ۲۰۰۱ قرار داده است. دستور پخت این دسر در این منطقه شامل خامه، شیر، شکر، وانیل، ژلاتین، نوشیدنی رام و مارسالا (marsala) است که به‌همراه کارامل در یک قالب ریخته می‌شوند؛ در حالی که این دسر در گذشته با مخلوط سفیده تخم‌مرغ و عسل و خامه تهیه می‌شد. نویسنده دیگری، نوشیدنی هلو (peach eau-de-vie) را به‌عنوان طعم‌دهنده سنتی این دسر معرفی می‌کند و اعلام می‌دارد که دسر پاناکوتا به‌صورت سنتی با سس یا تزیینات سرو نمی‌شود.

پاناکوتا در دهه ۱۹۹۰ در ایالات متحده آمریکا مشهور شد و در حال حاضر این دسر، یکی از پرطرفدارترین دسرها در این کشور به شمار می‌آید.

فواید پاناکوتا

فواید پاناکوتا

عکس‌ از وب‌سایت Merriam-Webster

پاناکوتا دسری به‌دلیل وجود دو فرآورده لبنی یعنی شیر و خامه و همچنین پودر ژلاتین، دسری مقوی و مفید است که اگر در خوردن آن زیاده‌روی نکنید، فواید زیادی برای سلامتی شما دارد. در ادامه با برخی از فواید پاناکوتا آشنا شوید.

  • سلامتی مفاصل و استخوان‌ها، کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و آرتریت
  • بهبود ظاهر پوست و افزایش رطوبت پوست، جلوگیری از علائم پیری زودرس مانند چین و چروک و درمان ترک‌های پوستی
  • رشد بهتر موها و جلوگیری از ریزش مو
  • بهبود ناخن‌ها و دندان‌ها
  • افزایش سلامت دستگاه گوارش
  • بهبود کیفیت خواب
  • کاهش التهاب 
  • کاهش حس درد، افزایش سلامت ذهنی و درمان اضطراب
  • سم‌زدایی کبد
  • افزایش سلامت قلب
  • تشکیل گلبول‌های قرمز خون و پادتن‌ها 
  • بهبود سلامت دید و چشم
  • کاهش احتمال ابتلا به سنگ کلیه 

طعم پاناکوتا

پاناکوتا، دسری پرطرفدار و جدید است که با بافت لطیف و طعم شیرین خودش، هر سلیقه‌ای را راضی خواهد کرد. پاناکوتا طرز تهیه‌ا‌ی بسیار ساده دارد و درست کردن آن نهایتا نیم ‌ساعت، وقت شما را می‌گیرد. پاناکوتا را با طعم میوه‌های مختلف و همچنین ژله‌های مختلف، شکلات، قهوه، نعنا، زعفران یا هر طعم‌دهنده دلخواه دیگر درست کنید و از طعم و مزه آن در کنار عزیزانتان لذت ببرید. فراموش نکنید که این دسر را می‌توان به‌صورت چند لایه درست کرد تا زینت‌بخش سفره‌های مهمانی شما باشد.

طعم پاناکوتا

عکس‌ از وب‌سایت taste

 آیا به‌دنبال طرز تهیه پاناکوتا سفید و انواع آن می‌گردید؟ اگر دوست دارید یک پاناکوتا خوشمزه درست کنید، دست به کار شوید و از طرز تهیه پاناکوتا خانگی ارائه شده در این مقاله استفاده کنید. اگر موفق به درست کردن این دسر لذیذ و محبوب شدید، حتما از آن عکس بگیرید و با تگ‌کردن کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید. در ضمن در صورت تمایل، تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران کجارو در زیر همین مقاله به اشتراک بگذارید.

عکس کاور: Tesco Real Food

مطالب مرتبط:

دیدگاه