بقایای یک دژ تاریخی در محوطه باستانی ریوی کشف شد

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
 بقایای یک دژ تاریخی در محوطه باستانی ریوی کشف شد

طبق اعلام سرپرست هیئت کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه ریوی شهرستان مانه و سملقان، بقایای یک دژ تاریخی در کاوش های باستان شناسی این منطقه کشف شده است.

روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان شمالی در اطلاعیه‌ای به نقل از «دکتر محمدجواد جعفری»، سرپرست هیئت کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه ریوی شهرستان مانه و سملقان به تشریح فصل فعلی کاوش‌ها در این محوطه تاریخی پرداخت. دکتر جعفری در این اطلاعیه ضمن اشاره به این موضوع که تاکنون هفت فصل از کاوش‌ها با همکاری متخصصان آلمانی در این منطقه انجام پذیرفته است، تصریح کرد:

در سال جاری با وجود شرایط شیوع ویروس کرونا و محدودیت حضور باستان‌شناسان آلمانی، کار کاوش در این محوطه متوقف نشد و هم‌اکنون همکاران ما در چهار نقطه از این سایت پهناور یافته‌های ارزشمندی را از معماری و ساختار سکونتگاهی ریوی به دست آورده‌اند و علاوه بر کاوش، کار حفاظت و مرمت بخش‌های مختلف سایت در حال انجام است.

سرپرست هیئت کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه ریوی شهرستان مانه و سملقان با اشاره به کشف بقایای یک دژ در بخشی از ساختار شهری ریوی، اذعان داشت:

پلان معماری این دژ کاملاً مشخص است. یافته‌های خوبی از بنا به دست آمده و اعتقاد داریم این مجموعه تا دوره اشکانیان نیز رونق داشته است.

جعفری ضمن تاکید بر لزوم ارتقای سایت باستان‌شناسی ریوی به پایگاه میراث فرهنگی و استقرار دائم در این سایت در کنار اختصاص اعتبارات مناسب، ابراز امیدواری کرد:

به‌زودی این منطقه ظرفیت مناسبی برای حضور گردشگران داخلی و خارجی ایجاد خواهد کرد.

گفتنی است که شهرستان مانه و سملقان واقع در استان خراسان شمالی، در ۴۵ كيلومتری غرب بجنورد واقع شده است و تپه ريوی در پنج كيلومتری غرب آشخانه در اطراف روستای نجف این شهرستان قرار دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه