سند بخشی از پارک ملی گلستان در اختیار اداره منابع طبیعی قرار گرفت

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند پنجشنبه، ۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸
سند بخشی از پارک ملی گلستان در اختیار اداره منابع طبیعی قرار گرفت

سند بخشی از پارک ملی گلستان که مهم‌ترین زیستگاه آهو محسوب می‌شد با شکایت اداره منابع طبیعی استان خراسان شمالی ابطال شد.

منطقه میرزابایلو، شرقی‌ترین منطقه پارک ملی گلستان محسوب می‌شود که در برگیرنده دشتی با پوشش گیاهی و جانوری غنی است. سند شش دانگ پارک ملی گلستان که به‌عنوان بخشی از ذخیره‌گاه زیست‌کره در یونسکو به ثبت رسیده، در اختیار سازمان حفاظت از محیط زیست قرار داشته است.

در سال‌های اخیر، دست‌اندازی‌های بسیاری به اراضی این پارک صورت گرفته بود که از سوء مدیریت و لابی‌گری شکارچیان خبر می‌داد. اعتراض فعالان محیط زیست نیز در این میان بی‌نتیجه ماند تا اینکه اولین بار در سال ۹۴ اداره منابع طبیعی استان خراسان شمالی علیه پارک ملی گلستان طرح دعوی کرد. در وهله اول این طرح دعوی نیز نتیجه‌ای در بر نداشت؛ اما سرانجام پس از گذشت سه سال و در سال ۹۷، این اداره با ادعای اینکه اراضی پارک ملی گلستان در محدوده اراضی ملی است، توانست موفق به گرفتن رای ابطال بخشی از سند این پارک شود و اکنون آن را اجرایی کند.

گفتنی است که پارک ملی گلستان بین سه‌ استان گلستان، خراسان شمالی و سمنان قرار دارد و تاکنون بارها مورد تعرض‌ها و آسیب‌های مختلف قرار گرفته است. از جمله این آسیب‌ها می‌توان به تبدیل شدن بخشی ۲۰۰۰ هکتاری از اراضی این پارک به چراگاه اقتصادی در سال ۹۱ و آتش‌سوزی ۱۰۰ هکتار در سال ۹۷ به‌خاطر عوامل انسانی اشاره کرد. اگرچه بخش عمده‌ای از این منطقه خشک و تخریب شده است، ابطال سند بخشی از این پارک ملی و سپردن آن به منابع طبیعی و آبخیزداری، بی‌تردید گام بلندی برای ورود بخش خصوصی و استفاده بهینه و حفظ و حراست از آن است.

مطالب مرتبط:

منبع میدان

دیدگاه