۸ غذای کمتر شناخته شده چینی که ارزش امتحان کردن دارند

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
۸ غذای کمتر شناخته شده چینی که ارزش امتحان کردن دارند

غذاهای چینی شهرت زیادی در دنیا دارند و تقریبا در سفر به هر کشوری می‌توانید غذاهای مشهور چینی را امتحان کنید.

چین یکی از مقصدهای گردشگری محبوب در تمام دنیا است و همه ما دوست داریم سرزمین افسانه‌ای و شگفت‌انگیز چین را حتی برای یک بار از نزدیک ببینیم. مطمئنا یک سفر کوتاه به چین برای لذت‌بردن از همه زیبایی‌های طبیعی این کشور و غرق‌شدن در فرهنگ منحصربه‌فرد آن کافی نیست.

آشپزی در چین از هر منطقه به منطقه‌ی دیگر متفاوت است. تور چین، فرصت مناسبی است برای اینکه غذاهای متنوع و خاص این کشور پهناور را امتحان کنید. برای سفر به چین می‌توانید ??? ??? را در کجارو جستجو کرده و مناسب‌ترین گزینه را از میان ده‌ها آفر آژانس مسافرتی معتبر با پایین‌ترین قیمت به‌راحتی خریداری کنید.

بسیاری از غذاهای چینی در سراسر دنیا شناخته شده هستند و در بسیاری از رستوران‌های چینی گوشه‌وکنار دنیا می‌توانید آن را پیدا کنید. ولی بعضی غذاها، کمتر معرفی می‌شوند و غذاهای محلی هستند. در ادامه‌ی این مقاله از کجارو با چند نمونه از سبک‌های آشپزی و غذاهای معروف آن‌ها آشنا می‌شوید.

آشپزی شاندونگ

آشپزی منطقه ای در چین

غذاهای شاندونگ را بیشتر از هر چیز به خاطر طعم‌های زنده و جسورانه و شیوه سرو خاصش می‌شناسند. این سبک هنری آشپزی که مناسب امپراتورهای باستانی بوده است، قدمتی طولانی دارد و به بیش از ۲۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد. در این نحوه‌ی آشپزی فقط ۱۱ روش پایه برای سرخ‌کردن وجود دارد. تنوع اقلیمی در استان شاندونگ که هم کوهستان دارد و هم ساحل، به‌خوبی در آشپزی این منطقه منعکس شده است و در غذاهای آن از ترکیب مواد غذایی دریایی و زمینی استفاده می‌شود. غذاها بسیار لذیذ و پرطعم هستند و مهارت بی‌نظیر آشپز را در کنترل آتش و شعله نشان می‌دهند. از غذاهای خاص این نوع آشپزی، انواع خوراک‌هایی است که ساعت‌های طولانی، تهیه‌کردن آن‌ها طول می‌کشد. کنفوسیوس فیلسوف مشهور چینی تحت تاثیر این آشپزی، سبک آشپزی اختصاصی خود را ایجاد کرده است.

یکی از غذاهای مشهور این سبک آشپزی، «مرغ با» است. «با« (ba)، نوع خاصی از آشپزی است که در آن مواد غذایی ابتدا به‌شکل مختصر سرخ شده و بعد روی حرارت کم برای مدت طولانی پخته می‌شوند. توفوی یی پین یکی دیگر از این غذاها به شمار می‌رود. این غذا توفویی است که با هشت ماده‌ی دیگر پر می‌شود؛ از جمله صدف خشک، خیار دریایی، ژامبون و... که بعدا در آب مرغ پخته می‌شوند.

آشپزی چائوژو

آشپزی منطقه ای در چین

آشپزی چائوژو، دنیایی متفاوت از رقیبان کانتونی (نوع خاصی از رستوران‌های چینی) خود دارد. این استان جنوب شرقی چین، غذاهای دریایی تازه را با طعم‌های اومامی سرو می‌کند. اومامی واژه‌ای ژاپنی‌ است که می‌توان آن را به «طعم خوش لذت‌بخش» ترجمه کرد. تعدادی از محبوب‌ترین غذاهای این سبک آشپزی به‌شکل سرد یا با دمای اتاق سرو می‌شوند؛ از جمله ماهی بخارپز شده‌ی سرد. برای حفظ تازگی ماهی، ماهیگیران این منطقه صیدهای خود را به‌شکل سنتی در آب شور دریا می‌جوشاندند و بعد آن را در بازار می‌فروختند. این روزها، ماهی تازه قبل از پختن در نمک طعم‌دار می‌شود؛ بعد از پختن ماهی، وقتی سرد شد و به دمای اتاق رسید، آن را با نوعی سس سویا سرو می‌کنند. املت صدف و پوره چائوژو از دیگر غذاهای این منطقه است که باید امتحان کنید.

آشپزی هونان

آشپزی هونان که آن را می‌توان پایتخت ادویه‌های چین نام نهاد، هنوز آن‌طور که باید، در دنیا شناخته شده نیست. حتی در این ناحیه یک شعر قدیمی و سنتی هم به فلفل چیلی اختصاص داده شده است. در قسمتی از این شعر آمده که اگر غذایی چیلی نداشته باشد، اصلا غذا حساب نمی‌شود. هونان در جنوب چین در منطقه‌ای محصور به کوهستان قرار دارد. در آشپزی این منطقه از مقدار زیادی روغن، نمک و چیلی استفاده می‌شود. البته پرادویه بودن غذاهای منطقه فقط به چیلی محدود نمی‌شود و این غذاها پر از طعم‌های خاص و متفاوت هستند. البته در رستوران‌های هونان می‌توانید چند نمونه از غذاهای آشنای چینی را هم امتحان کنید. ولی درمجموع، آشپزی این منطقه کمتر از سایر مناطق چین به شهرت رسیده است و ویژگی متمایز آن، استفاده از طعم‌های متفاوت و خاص و مقدار زیادی ادویه است.

آشپزی هانگژو

آشپزی منطقه ای در چین

شهر هانگژو با ماشین دو ساعت از شانگهای فاصله دارد. غذای این شهر درست مثل خود شهر، عموما زیر سایه‌ی شهرت همسایه‌های خود قرار دارد. آشپزی هانگژو را بیشتر از هر چیز به‌خاطر احترام به طعم‌های اصلی مواد غذایی می‌شناسند. در غذاها طعم اصلی مواد تشکیل‌دهنده آن کاملا حس می‌شود و البته توانایی خارق‌العاده آن‌ها در کار با چاقو نیز، زبانزد است. قدمت بعضی از غذاهای این شهر به هزار سال پیش برمی‌گردد. سونگسائو یوگنگ، یک نوع سوپ غلیظ ماهی است که برای طعم‌دادن به آن از فلفل، زنجبیل و سرکه استفاده می‌کنند. میگوی رودخانه که روی تابه ووک تفت داده می‌شود و آن را با برگ لونگجینگ سرو می‌کنند، یکی دیگر از غذاهای این منطقه است که می‌توانید امتحان کنید.

آشپزی فوجیان

آشپزی فوجیان را به‌خاطر طعم‌های خلاقانه و دیوانه‌وارش می‌شناسند و اینجا به‌لطف این طعم‌های متفاوت و همچنین تبحر سرآشپزان در استفاده از چاقو، به یکی از مقصدهای غذایی مهم در چین تبدیل شده است. از غذاهای مشهور این منطقه نوعی دامپلینگ لذیذ است که با سس مخصوصی از انواع مغزها سرو می‌شود. مهم‌ترین غذایی که معرف آشپزی منطقه است، Fotiaoqiang نام دارد. این غذا نوعی خوراک لذیذ است که روز‌به‌روز شهرت بیشتری پیدا می‌کند. بسیاری از رستوران‌های چینی که ستاره میشلن دارند حتی در خارج از چین، این غذای لذیذ را سرو می‌کنند.

آشپزی نانجینگ

آشپزی منطقه ای در چین

نانجینگ، مرکز استان جیانگسو و یکی از تاثیرگذارترین مقصدهای غذایی در این کشور است. این شهر سابقه‌ای طولانی به‌عنوان یک پایتخت سلطنتی در چین باستان دارد و آشپزی آن که با نام آشپزی سو هم شناخته می‌شود، به‌خاطر طعم‌های متفاوت و غنی و نحوه‌ی خاص سرو غذا مشهور است. از بین مشهورترین غذاهای این منطقه می‌توان ماهی ترش ماندارین را نام برد که طعمی ترش و شیرین دارد. ابتدا استخوان این ماهی گرفته می‌شود و سپس آن را تکه تکه می‌کنند و بعدا روی تابه ووک تفت می‌دهند. این شهر یک غذای مخصوص به نام اردک بریان هم دارد که بسیار مشهور است و با اردک بریان پکن رقابت می‌کند. ولی آن چیزی که بیشتر از همه توجه گردشگران این منطقه را جلب می‌کند، غذاهای خیابانی پرطعم و عطر آن است؛ مثل ورمیشل با اردک نمکی. غذای دیگری هم در این منطقه رایج است که شائومای تخم‌مرغ نام دارد و تقریبا آن را می‌توان نوعی املت غذای دریایی نامید. این غذا با میگوی تازه تهیه می‌شود.

آشپزی شاندی

در سال ۲۰۱۴، شهر شاندی به‌عنوان دومین شهر چینی پایتخت غذایی چین توسط یونسکو انتخاب شد. سرآشپزان این منطقه تلاش می‌کنند تا از مواد اولیه مورد استفاده در غذاها، بیشترین طعم اومامی ممکن را تهیه کنند. آشپزی این منطقه بسیار خلاقانه است و این خلاقیت را هم در نحوه‌ی تهیه غذاها می‌توانید ببینید و هم در سس‌ها و چاشنی‌هایی که همراه با غذا سرو می‌شود. نودل‌های برنجی که همراه با گوشت و سس لوبیای سیاه آماده می‌شود، یکی از غذاهای رایج منطقه است. شیر سرخ‌شده نیز از غذاهای لذیذ این منطقه به شمار می‌رود که با شیرتازه، سفیده تخم‌مرغ، میگو، جگر مرغ و ژامبون تهیه می‌شود. این مواد را روی حرارت هم می‌زنند تا یکدست و سفت شود.

آشپزی یونان

آشپزی منطقه ای در چین

آشپزی منطقه یونان شهرت و محبوبیت زیادی در بین علاقه‌مندان به غذای چینی دارد. این محبوبیت به‌خاطر استفاده از مواد غذایی تازه و تعادل بین طعم‌ها و مزه‌ها است. مسافرانی که به استان وسیع جنوب‌غربی یونان سفر می‌کنند، حتما باید قارچ‌های وحشی و تازه منطقه را امتحان کنند. محصول محلی دیگر این منطقه که طعم لذیذی دارد و طرفداران آن زیاد است، پنیر بز یونان است. ولی آن چیزی که باعث شده است، غذاهای چینی این منطقه به‌سرعت به شهرت برسند و بتوان آن‌ها را در رستوران‌های سراسر دنیا پیدا کرد، غذایی به نام guoqiaomixian است. این غذا با عصاره مرغ، سبزیجات، ماهی، ادویه‌های مختلف و نودل برنج تهیه می‌شود. البته بعضی از مواد اولیه‌ی آن را قبل از سرو به عصاره‌ی اصلی اضافه می‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه