از تربولانس پرواز و نحوه مدیریت آن بیشتر بدانید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
از تربولانس پرواز و نحوه مدیریت آن بیشتر بدانید

با اینکه تربولانس باعث ناراحتی و نگرانی مسافران هواپیما می‌شود، اما در واقع این پدیده بی‌خطر است و با افزایش آگاهی در این زمینه می‌توان سفر هوایی ایمن و بدون ترسی داشت.

بسیاری از مردم از پرواز می‌ترسند. وقتی سوار هواپیما می‌شوید، باید در کل مدت پرواز آن را تحمل کنید و در صورت احساس ناراحتی، به‌هیچ‌وجه امکان توقف هواپیما وجود ندارد.

حتی اگر هیچ دلیلی برای ترس از پرواز وجود نداشته باشد، احساس گیرافتادن در یک فضای بسته، مسافران زیادی را عصبی می‌کند. با این حال، سوانح هوایی اغلب به صدر خبرها تبدیل می‌شوند و با اینکه این سوانح بسیار کمتر از تصادفات رانندگی اتفاق می‌افتند؛ اما به‌خاطر توجه ویژه‌ی رسانه‌ها به آن، برای تعداد زیادی از مسافران، به‌منزله‌ی یک خطر واقعی محسوب می‌شود. بنابراین جای تعجب ندارد که تربولانس (آشفتگی)، بسیاری از مسافران را مضطرب می‌کند. این پدیده‌ی جوی می‌تواند بدون هیچ هشداری رخ دهد و لرزش یا پایین‌ و بالاشدن ناگهانی‌‌ هواپیما را در پی داشته باشد. احتمال جابه‌جایی برخی وسایل و تکان شدید مسافران در روی صندلی‌هایشان وجود دارد. این تلاطم و کم و زیادشدن ارتفاع، خیلی از مسافران را آشفته می‌کند و در نتیجه ترس، یک واکنش طبیعی به این قضیه خواهد بود. خوشبختانه، اکثر تربولانس‌ها کاملا بی‌خطر هستند و در عین حال روش‌هایی وجود دارد که به مسافران کمک می‌کند تا حتی در شرایط حادتر نیز با آن مقابله کنند. با ادامه‌ی این مقاله از کجارو همراه باشید.

فراموش نکنید که اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما از ایرلاین‌های داخلی یا خارجی هستید، می‌توانید از طریق موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید. استفاده از کجارو باعث می‌شود تا نیازی نباشد برای پیدا کردن بهترین قیمت پروازهای داخلی یا خارجی، چندین سایت را بررسی کنید و آخرین قیمت‌ها از آژانس‌های سرشناس را یک‌جا مشاهده کنید.

تربولانس پرواز چیست؟

تربولانس

تربولانس، زمانی اتفاق می‌افتد که هواپیما با جریان باد شدیدی برخورد می‌کند. درست مثل موج آب، جریان‌های باد نیز می‌توانند هواپیما را هل بدهند یا با خود بکشند. اکثر جت‌های تجاری برای اینکه با الگوهای شدید بادی مواجه نشوند، در ارتفاع بالا پرواز می‌کنند؛ هرچند این بادهای گاه و بی‌گاه می‌توانند در هر ارتفاعی رخ دهند. در چنین وضعیتی، هواپیما به‌شدت با باد برخورد می‌کند و احتمال افزایش یا کاهش ارتفاع وجود دارد یا اینکه در مواجهه با بادهای مخالف فقط دچار تکان می‌شود.

تربولانس، زمانی اتفاق می‌افتد که هواپیما با جریان باد شدیدی برخورد می‌کند

دلایل و انواع مختلفی از تربولانس وجود دارد که از اکثر آن‌ها به‌عنوان «تربولانس هوای صاف» یاد می‌شود، زیرا احتمال وقوع آن حتی زمانی که شرایط جوی آرام به نظر می‌رسد، نیز امکان‌پذیر است. به این ترتیب، تشخیص تربولانس دشوار است و خلبان‌ها شاید تا زمان ورود به چنین هوایی، متوجه‌ی آن نشوند. انواع تربولانس عبارت‌اند از:

  • جریان هوای گرم: این نوع هوا در اثر تبادل هوای گرم بالا و هوای سردتر پایین‌ به وجود می‌آید.
  • جریان جتی: وقتی جریان هوا در ارتفاعات بالا به‌سرعت تغییر می‌کند، می‌تواند باعث آشفتگی در هوای اطراف شود.
  • تربولانس موجی: زمانی که یک هواپیما از کنار هواپیما یا هلیکوپتر دیگری عبور می‌کند، موج ناشی از هواپیمای دیگر می‌تواند منجر به تربولانس شود.
  • جریان هوای کوه‌ها: هوای یک طرف کوه ممکن است رفتار متفاوتی نسبت به هوای آن‌سوی کوه داشته باشد؛ از همین رو تربولانس هوا در زمان عبور هواپیما از یک رشته کوه، امری رایج است.
  • مایکروبرست: معمولا در اثر عبور طوفان‌ها ایجاد می‌شود. این جریان‌های رو به پایین، ناگهانی و شدید هستند و احتمال ایجاد آن توسط هواپیماهای دیگر نیز وجود دارد.

پرواز

اگر آسمان را به‌عنوان یک دریاچه‌ی بسیار بزرگ در نظر بگیرید، تربولانس را بهتر می‌توانید درک کنید. رفتار هوا شباهت زیادی به آب دارد و جریان‌ها، گردبادها و فشارهایی را در مجاورت کوه‌ها ایجاد می‌کند که هنگام عبور هواپیماها، آن‌ها را پس می‌زند. درست مثل یک کشتی که ممکن است در اثر عبور کشتی دیگر، دچار تکان و لرزه شود، تربولانس موجی نیز می‌تواند در زمان عبور هواپیما از بخشی از آسمان اتفاق بیفتد. اگر هوا را یک مایع در نظر بگیرید، درک الگوی تربولانس هوا بسیار ساده‌تر می‌شود.

آیا تربولانس، خطرناک است؟

آشفتگی هوایی

بر اساس اعلام هیئت ملی ایمنی حمل‌ونقل که سازمانی مستقل در آمریکا است، تربولانس علت ۷۵ درصد از سوانح هوایی مرتبط با هوا بوده است. تربولانس شدید می‌تواند به‌لحاظ ساختاری به هواپیما آسیب برساند و باعث شود که خلبان کنترل هواپیما را از دست بدهد و متعاقباً سانحه اتفاق بیفتد. حتی اگر باعث سقوط هواپیماها نشود، باز هم می‌تواند حوادثی را در پی داشته باشد. در واقع، تربولانس علت اصلی آسیب‌دیدگی مسافران و کادر پرواز به حساب می‌آید.

تربولانس به‌ندرت خیلی جدی می‌شود

چندی پیش، یکی از هواپیماهای شرکت دلتا قبل از فرود در نیوآرک نیوجرسی، درگیر تربولانس شدیدی شد و در اثر آن، یکی از مهمانداران آسیب دید. در پرواز دیگری از هواپیمایی امارات، ۱۰ مسافر و سه نفر از کادر پرواز مصدوم شدند. در هر دو مورد، افرادی صدمه دیدند که در زمان وقوع تربولانس، کمربند ایمنی نبسته بودند.

با وجود آنچه گفته شد، تربولانس به‌ندرت خیلی جدی می‌شود. حتی در موارد شدید نیز خیلی کم پیش می‌آید که یک سانحه‌ی هوایی را رقم بزند. خلبان‌ها برای مدیریت و کنترل تربولانس هوای صاف، آموزش دیده‌اند و می‌دانند که چطور هواپیما را در بدترین شرایط هوایی هدایت کنند. علاوه بر این، هواپیماها بسیار محکم ساخته می‌شوند و قادر به تحمل ضربه‌های ناشی از تربولانس هستند. حتی اگر هواپیمایی آسیب‌ ببیند نیز تا زمانی که خلبان آن را در کمال ایمنی فرود بیاورد، همچنان می‌تواند به پرواز خود ادامه دهد.

چطور می‌توان تربولانس پرواز را مدیریت کرد؟

تربولانس

در اکثر تربولانس‌ها به استثنای تربولانس‌های شدید، مسافران هواپیما صرفاً با بستن کمربند ایمنی و نشستن روی صندلی خود در حین پرواز می‌توانند مانع از آسیب‌دیدگی و جراحت شوند. تقریبا همه مسافرانی که به‌واسطه‌ی تربولانس مصدوم شده‌اند، مصدومیت‌شان ناشی از پرت‌شدن در کابین هواپیما بوده است.

زمانی که روی صندلی خود نشستید، حتما کمربند ایمنی را ببندید، حتی اگر مهمانداران گفته باشند که حرکت در کابین بلامانع و ایمن است. اگر از جای خود بلند شدید، حرکت‌تان را به مسیرهای ضروری نظیر سرویس بهداشتی محدود کنید و نزدیک‌ترین توالت به صندلی خود را برای این منظور انتخاب کنید. قدم‌زدن در هواپیما برای رفع خستگی پاها می‌تواند شما را در معرض یک تربولانس ناگهانی یا غیرمنتظره قرار دهد.

ترس از پرواز

سایر نکاتی که به شما کمک می‌کند تا از پس تربولانس برآیید:

  • سعی کنید صندلی نزدیک به مرکز هواپیما را انتخاب کنید. تربولانس در محدوده‌ی دُم هواپیما بیشتر احساس می‌شود و در اطراف بال آن ضعیف‌تر است.
  • هنگام قراردادن چمدان‌های خود در قفسه‌های بالاسری، ایمنی را رعایت کنید و در آن را ببندید؛ چراکه در صورت بروز تربولانس، احتمال بیرون‌ریختن چمدان‌ها و صدمه‌ی مسافران وجود دارد.
  • قبل از بلندشدن هواپیما، به دستشویی بروید؛ به این ترتیب به‌غیر از پروازهای طولانی، نیاز کمتری به استفاده از آن پیدا می‌کنید. علاوه بر این از انتخاب نوشیدنی‌های ادرارآور نظیر قهوه و چای بپرهیزید و به آب یا آب‌میوه اکتفا کنید.
  • حتما مطمئن شوید که کمربند ایمنی صندلی، برای کمرتان اندازه است. اگر به‌حدی تنگ است که بستن آن به‌راحتی امکان‌پذیر نیست، می‌توانید از مهماندار تقاضای کمربند بلندشونده کنید.
  • در صورت برخورد هواپیما با تربولانس، خونسردی خود را حفظ کنید؛ نفس عمیق بکشید و عضلات خود را شل کنید؛ چراکه اگر تحت فشار و تنش باشید، تکان‌های تربولانس می‌تواند به بافت‌های نرم شما آسیب بزند. علاوه بر این، نگرانی و اضطراب مانع از اقدام موثر در شرایط اضطراری می‌شود. مادامی که آرامش خود را حفظ کنید، کمربند صندلی خود را بسته باشید و دستورالعمل‌های خلبان و کادر پرواز را رعایت کنید، پرواز ایمنی را تجربه خواهید کرد.

با وجود ترس برخی مسافران از پرواز، سفر هوایی یکی از امن‌ترین شیوه‌های سفر به شمار می‌رود. پیشرفت‌های مداوم در عرصه‌ی طراحی هواپیما و نحوه‌ی آموزش خلبان‌ها باعث شده است که سفرهای هوایی هر سال ایمن‌تر شوند. اندکی نگرانی اشکالی ندارند، هرچند با کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید دفعه‌ی بعد بدون هیچ‌گونه ترسی قدم به هواپیما بگذارید.

 همیشه می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو پایین‌ترین قیمت بلیط‌ها را از بین فروشنده‌های معتبر مشاهده کرده و بلیط سفر خود را ارزان‌تر از همه‌جا تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه