احتمال سقوط یخچال طبیعی ۲۵۰ هزار تنی کوه مون بلان در ایتالیا

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
احتمال سقوط یخچال طبیعی ۲۵۰ هزار تنی کوه مون بلان در ایتالیا

مقامات ایتالیا هشدار داده‌اند که احتمال ریزش یخچالی به وزن ۲۵۰ هزار تن در سمت ایتالیایی دامنه‌ی کوه مون بلان وجود دارد که به‌واسطه‌ی تغییرات اقلیمی روند ذوب‌شدن آن تسریع شده است.

مقامات ایتالیا ضمن هشدار درباره‌ی احتمال سقوط یخچال کوه مون بلان، جاده‌ها را بستند و دستور تخلیه‌ی کلبه‌های حاشیه‌ی کوه را صادر کردند.

طبق اعلام مقامات دولت منطقه‌ای واله دائوستا و بنیاد کوهستان امن ایتالیا، ۲۵۰ هزار مترمکعب یخ احتمال دارد از یخچال پلنپینسو از کوه گراندس جوراسس جدا شود و سقوط کند. با اینکه پیش‌بینی زمان دقیق سقوط این یخچال غیرممکن است؛ اما مشاهدات ماه‌های آگوست و سپتامبر نشان می‌دهد که یخچال مذکور روزانه با سرعت ۵۰ تا ۶۰ سانت در حال ذوب‌شدن است.

کوه مون بلان ایتالیا

استفانو میسروچی، شهردار کورمایر گفت:

این اتفاق یک بار دیگر نشان داد که کوه گراندس جوراسس به‌واسطه‌ی تغییرات اقلیمی وارد مرحله تغییر و تحولات شدیدی شده و به همین دلیل بسیار آسیب‌پذیر است. این یخچال، یک یخچال معتدل است که حساسیت بسیار بالایی به دمای بالای هوا دارد.

استفانو میسروچی در اقدامی پیشگیرانه دستور بستن جاده‌های وال فرات و تخلیه‌ی کلبه‌های کوهستانی منطقه‌ی روشفور را صادر کرد. او همچنین خاطر نشان کرد که ریزش این یخچال به هیچ عنوان مناطق مسکونی یا مکان‌های گردشگری را تهدید نمی‌کند. کوه مون بلان با داشتن ۱۱ قله که ارتفاع‌شان بیشتر از ۴۰۰۰ متر است، بین ایتالیا و فرانسه قرار دارد و بلندترین رشته‌کوه اروپای غربی به شمار می‌رود که برای اسکی‌سواری و کوهنوردی بسیار معروف است.

کوه مون بلان ایتالیا

یخچال‌های طبیعی آلپ در نتیجه‌ی گرمایش زمین و بالارفتن دمای هوا در حال ذوب‌شدن هستند. طبق جدیدترین رجیستری یخچال‌های طبیعی، مساحت سطح آن‌ها از ۶۰۹ کیلومتر مربع در سال ۱۹۸۹ به ۳۶۸ کیلومتر مربع در سال ۲۰۱۹ رسیده است که از کاهش ۴۰ درصدی آن‌ها حکایت دارد. در همین بازه‌ی زمانی، تعداد یخچال‌ها از ۱۳۸۱ مورد به ۹۰۳ یخچال کاهش یافته است. جوزپه كنته، نخست‌وزیر ایتالیا، در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، راجع به تغییرات اقلیمی صحبت و به شرایط بحرانی یخچال کوه مون بلان نیز اشاره کرد و گفت:

خطر سقوط یخچال مون بلان در تیتر خبرها است و نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم. این تهدید باید تلنگری برای همه‌ی ما باشد تا برای مقابله با آن بسیج شویم.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه