طولانی‌ترین پرواز تجاری جهان، طولانی‌تر می‌شود

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
طولانی‌ترین پرواز تجاری جهان، طولانی‌تر می‌شود

تاکنون طولانی‌ترین پرواز جهان به خطوط هوایی سنگاپور با ۱۹ ساعت تعلق داشت، اما شرکت هواپیمایی کانتاس قصد دارد تا سال ۲۰۲۲، پرواز سیدنی به لندن را راه‌اندازی کند که حدود ۲۰ ساعت طول می‌کشد.

هوانوردی تجاری طی ۶۰ سال گذشته پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. از جامبو جت در دهه‌ی ۱۹۶۰ که حمل‌ونقل انبوه در مسافت‌های طولانی را تسهیل کرد تا کنکورد که راه را برای سفرهای هوایی مافوق صوت هموار کرد. آخرین پیشرفت در این صنعت، پروازهای مستقیم تجاری بین سیدنی و لندن هستند که حدود ۱۹ ساعت طول می‌کشد؛ فقط مشکل اینجا است که هواپیمای آن هنوز ساخته نشده است. شرکت هواپیمایی کانتاس، پرواز مستقیم در مسیر کانگورو (اصطلاحی که برای مسیر ارتباطی بسیار سودآور سیدنی به لندن به کار می‌رود) را «پروژه‌ی طلوع» نام‌گذاری کرده است. این خط هوایی قرار است تا اواخر سال ۲۰۱۹ تصمیم بگیرد که از هواپیمای تکراری بوئینگ 777x برای این پروژه استفاده کند یا ایرباس A350.

طولانی‌ترین پرواز تجاری جهان

ایرباس A350 هم‌اکنون در مسیرهای بسیار طولانی پرواز می‌کند، اما برای پروازهای مستقیم سیدنی به لندن و سیدنی به نیویورک که به ترتیب ۱۷,۸۰۰ و ۱۶,۲۰۰ کیلومتر از هم فاصله دارند، باید با انجام یک‌سری تعدیل راندمان، این پروازها را اکونومی کرد. پروازهای مستقیم لندن به استرالیا برای سال‌ها یک رویا بود و همین سال گذشته شرکت کانتاس، پرواز مستقیم بین پرت استرالیا و لندن را با بوئینگ 787-9 در مدت‌زمان ۱۷ ساعت کلید زد. پرواز از سیدنی به لندن مدت‌زمان بیشتری می‌برد و به همین دلیل استفاده از هواپیمای کوچک‌تر بوئینگ 787-9 به‌صرفه نخواهد بود؛ چراکه برای چنین پروازی باید سوخت اضافی را جایگزین مسافران کرد.

خطوط هوایی سنگاپور زمانی که برای مسیر سنگاپور به نیویورک از هواپیمای A340-500 استفاده کردند که نسبت به بوئینگ 787-9، قدیمی‌تر بود و مصرف سوخت بیشتری داشت، متوجه این معضل شدند و این پروازهای زیان‌ده را متوقف کردند. این پرواز اکثراً شامل کابین کلاس بیزینس می‌شد که یک بخش کوچک پریمیوم اکونومی در انتهای آن وجود داشت؛ بنابراین تعداد تمام‌وکمال مسافران و بار به‌معنای سوخت کمتر برای برخاستن از باند بود و به همین دلیل این نوع هواپیما، بردی نداشت. تا اینکه سال گذشته خطوط هوایی سنگاپور با استفاده از هواپیمای A350ULR با برد فوق طولانی و مصرف بهینه‌تر سوخت مجدداً پرواز ۱۹ساعته‌ی سنگاپور به نیوآرک را به راه انداخت و عنوان طولانی‌ترین پرواز دنیا را پس گرفت.

طولانی‌ترین پرواز تجاری جهان

پروژه‌ی جدید طلوع که تا سال ۲۰۲۲ اجرایی خواهد شد، در عرض حدود ۲۰ ساعت سیدنی و لندن را به هم وصل می‌کند و به این ترتیب تمام رکوردها را خواهد شکست. با اینکه هواپیمای اصلاح‌شده هنوز به‌طور کامل آماده نیست؛ اما فاصله‌ی زیادی تا تحقق این رویا نمانده است. شرکت کانتاس حتی تأیید کرده است که می‌خواهد تا پایان سال ۲۰۱۹ پروازهای آزمایشی هواپیماهای 787-9 را با فقط ۴۰ مسافر در این مسیر انجام دهد که بیش از ۱۹ ساعت طول می‌کشد. این پروازهای آزمایشی با این هدف صورت می‌گیرد که سازمان تنظیم مقررات استرالیا و دانشمندانی از دو دانشگاه این کشور، اثرات چنین پرواز طولانی‌ای را بر بدن مسافران و رفتار آن‌ها بررسی کنند. مطمئناً خطوط هوایی سنگاپور با توجه به پروازهای طولانی ۱۹ساعته‌ی خود، اطلاعات زیادی درباره‌ی این موضوع دارند. تنها یک سؤال باقی می‌ماند که مسافران بین پروازهای مستقیم فوق طولانی و سفرهای هوایی اتصالی، کدام‌یک را ترجیح می‌دهند؟

طولانی‌ترین پرواز تجاری جهان

پنج پروازی که به‌عنوان طولانی‌ترین سفرهای هوایی دنیا شناخته می‌شوند، عبارت‌اند از:

۱. خطوط هوایی سنگاپور: سنگاپور - نیوآرک، ۱۸ ساعت و ۳۰ دقیقه، هواپیمای ایرباس A350-900ULR

۲. هواپیمایی قطر: آوکلند - دوحه، ۱۷ ساعت و ۵۰ دقیقه، هواپیمای بوئینگ 777-200LR

۳. هواپیمایی کانتاس: پرت - لندن، ۱۷ ساعت و ۲۵ دقیقه، هواپیمای بوئینگ 787-9

۴. هواپیمایی امارات: دبی - آوکلند، ۱۷ ساعت و ۱۰ دقیقه، هواپیمای ایرباس A380

۵. خطوط هوایی سنگاپور: سنگاپور - لس آنجلس، ۱۷ ساعت و ۵۰ دقیقه، هواپیمای ایرباس A350-900

همیشه می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو پایین‌ترین قیمت بلیط‌ها را از بین فروشنده‌های معتبر مشاهده کرده و بلیط سفر خود را ارزان‌تر از همه جا تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع forbes

دیدگاه