نوع طبقه‌بندی هواپیماهای ایرباس تغییر کرد

زینب موحدی
زینب موحدی دوشنبه، ۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
نوع طبقه‌بندی هواپیماهای ایرباس تغییر کرد

کوچک، متوسط یا بزرگ؟ ایرباس اکنون هواپیماها را بر اساس برد پرواز آن‌ها تقسیم می‌کند، نه اندازه هواپیما و تعداد مسافرانی که جابه‌جا می‌کنند.

هواپیماهای ایرباس از حالا به بعد به سه دسته تقسیم خواهند شد: کوچک، متوسط و بزرگ. اما این تقسیم‌بندی ربط زیادی به اندازه‌ی آن‌ها ندارد. ایرباس پیش‌بینی کرده است که صنعت هوانوردی جهانی در ۲۰ سال آینده به ۴۰ هزار فروند هواپیمای جدید نیاز دارد. این آمار بر اساس نیاز بازار انجام و روز چهارشنبه‌ی گذشته منتشر شد.

ایرباس،‌ تولیدکننده‌ی بزرگ اروپایی، ضمن اعلام تصمیم جدید خود مبنی بر تغییر رویه‌ی طبقه‌بندی هواپیماها به این موضوع نیز اشاره کرد که این کار با هدف تاکید بر برد پرواز هواپیماها و نه ظرفیت مسافربری آن‌ها، انجام می‌شود. ایرباس اعلام کرده است که این تغییر موجب سهولت در طبقه‌بندی و در نظر گرفتن ظرفیت، برد پرواز و نوع ماموریت هواپیماها می‌شود. انجام تغییرات جدید در نوع طبقه‌بندی هواپیماها موجب می‌شود که برخی از مدل‌های خاص ایرباس که از اندازه و ظرفیت یکسان برخوردار هستند، در گروه‌های مختلف قرار بگیرند. ایرباس این اقدام را واکنشی به «فناوری در حال تحول هواپیما» توصیف می‌کند.

مری آن گری گریچین (Mary Anne Greczyn)، سخنگوی ایرباس، توضیح می‌دهد که در سیستم جدید، منظور از «هواپیمای کوچک»، هواپیماهایی با حداکثر برد ۳۰۰۰ مایل دریایی (حدود ۳۴۵۰ مایل رسمی) است؛ «هواپیمای متوسط» به هواپیماهایی با بردی در حدود ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ مایل دریایی (حدود ۵۷۵۰ مایل رسمی) اطلاق می‌شود و هواپیماهایی که در طبقه‌ی «هواپیماهای بزرگ» قرار می‌گیرند هواپیماهایی هستند که بردی بیشتر از ۵۰۰۰ مایل دریایی دارند.

ایرباس

طبق توضیحات گریچین، هواپیمای A321 کوتاه برد در دسته‌ی هواپیماهای «کوچک» (S) قرار می‌گیرد. در حالی که هواپیمای دوربرد A321LR یا XLR را می‌توان «متوسط» ​​(M) معرفی کرد. او می‌گوید هواپیمای A330 در دسته‌ی هواپیماهای متوسط ​​(M) طبقه‌بندی می‌شود. اما این احتمال وجود دارد که برخی از شرکت‌های هواپیمایی همچنان بخواهند از آن‌ها طوری استفاده کنند که در دسته‌بندی بازاری، عملا، همراه با هواپیمای A350 XWB در طبقه‌بندی «بزرگ» (L) جای بگیرند.

گفتن این نکته خالی از لطف نیست که A380 در این نمودار غایب است. بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان هنوز از نظر فنی در مرحله‌ی فروش قرار دارد؛ این در حالی است که ایرباس اعلام کرده است که خط مونتاژ این هواپیما سال ۲۰۲۱ تعطیل خواهد شد. غیبت آن در فهرست تولیدات این شرکت به‌شدت یادآور این موضوع است که این تولیدکننده‌ی اروپایی قرار نیست دیگر هیچ اقدامی در جهت بازاریابی برای این هواپیماهای غول‌پیکر کند.

طبق برنامه‌ی جدید، هواپیماهای A380 را باید در دسته‌ی هواپیماهای «بزرگ» قرار داد. چراکه آن‌ها در مسافت‌های بسیار طولانی پرواز می‌کنند: هواپیمای A380 برخی از طولانی‌ترین پروازهای بدون توقف را در سطح جهان انجام داده است؛ به‌عنوان مثال، شرکت هواپیمایی قنطس پروازهایی را با استفاده از این هواپیماها در مسیر دالاس / فورت ورس به مقصد سیدنی انجام می‌دهد.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما را دارید، با استفاده از کجارو می‌توانید بلیط هواپیما چارتر یا سیستمی ارزان به مقصد مورد نظر خود را بیابید و از فروشنده‌های معتبر بخرید.

مطالب مرتبط:

منبع thepointsguy

دیدگاه