شلوغ‌ترین فرودگاه‌های دنیا در سال ۲۰۱۸ اعلام شدند

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
شلوغ‌ترین فرودگاه‌های دنیا در سال ۲۰۱۸ اعلام شدند

شلوغ‌ترین فرودگاه‌های دنیا در سال ۲۰۱۸ معرفی شدند که فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد-جکسون آتلانتا با بیش از ۱۰۷ میلیون مسافر، جایگاه نخست دنیا را از آن خود کرد.

بار دیگر آتلانتا بر جهان حکومت می‌کند، یا حداقل فرودگاهش این کار را انجام می‌دهد. طی یک سال گذشته، بیش از ۱۰۷ میلیون مسافر از طریق فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد - جکسون آتلانتا مسافرت کرده‌اند و به همین دلیل این فرودگاه برای بیست‌ویکمین سال متوالی عنوان شلوغ‌ترین فرودگاه دنیا را از آن خود کرده است.

بر اساس گزارش ترافیک جهانی که اتحادیه‌ی بین‌المللی فرودگاه‌ها در تاریخ ۱۶ سپتامبر منتشر کرد، فرودگاه آتلانتا شاهد افزایش ۳٫۳ درصدی تعداد مسافران بوده است. سال گذشته تعداد مسافران هوایی در سطح دنیا به ۸٫۸ میلیارد نفر افزایش یافت که رشدی ۶٫۴ درصدی را نشان می‌داد، در حالی که محموله‌های هوایی ۳٫۴ درصد افزایش داشت. آنگلا گیتنس، دبیرکل جهانی اتحادیه‌ی بین‌المللی فرودگاه‌ها می‌گوید:

گزارش اتحادیه‌ی بین‌المللی فرودگاه‌ها نشان می‌دهد، علاوه بر فرودگاه‌های کوچک‌تر سراسر دنیا که در جهت پیشرفت‌های چشمگیر قدم برمی‌دارند، بزرگ‌ترین فرودگاه‌های دنیا نیز به رشد خود ادامه می‌دهند. در سال ۲۰۰۸، ۱۶ فرودگاه دنیا به بیش از ۴۰ میلیون مسافر خدمات‌رسانی می‌کردند، اما اکنون تعداد آن‌ها به ۵۴ مورد رسیده است.

شلوغ‌ترین فرودگاه‌های دنیا

آنگلا گیتنس درباره‌ی اثرات سیاست‌های حمایت از تولید داخلی در کشورهای دنیا نیز هشدار می‌دهد و می‌گوید:

لفاظی‌های حمایت از تولید داخلی که تحت‌تأثیر سیاست‌های انزواطلبانه ابراز می‌شوند، در همین اواخر باعث نابودی چندین اقتصاد مهم دنیا و متعاقب آن تخریب رویه‌ها و روابط باز تجاری شده است. در حالی که حمل‌ونقل هوایی برای رشد و پیشرفت به بازارهای آزاد متکی است. با این وجود، خللی در تعداد مسافران ایجاد نشده است و به‌لطف کاهش هزینه‌های سفر در بسیاری از بازارها و افزایش جمعیت طبقه‌ی متوسط در بازارهای نوظهور شاهد نرخ رشد سالانه‌ی بالاتر از میانگین‌های تاریخی هستیم. هرچند تداوم سیاست‌های انزواطلبانه می‌تواند مانعی بر سر پیشرفت بسیاری از کشورها به وجود آورد.

شلوغ‌ترین فرودگاه‌های دنیا

آتلانتا به‌عنوان یک شاه‌راه ارتباطی اصلی و بندر مهم ورود به آمریکای شمالی محسوب می‌شود و به همین دلیل همچنان بازار مسافران را در اختیار دارد. ۸۰ درصد از جمعیت آمریکا که بیش از ۳۰۰ میلیون نفر می‌شوند، تنها با استفاده از یک پرواز دو ساعته می‌توانند به این شهر وارد شوند. سه فرودگاه برتر دنیا از نظر تعداد مسافر همچنان رتبه‌بندی سال ۲۰۱۷ خود را حفظ کرده‌اند. در رتبه‌ی دوم این فهرست، فرودگاه بین‌المللی پایتخت پکن قرار دارد که مسافران آن از مرز ۱۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ عبور کرد و با حدود ۱۰۱ میلیون مسافر، رشدی ۵٫۴ درصدی را رقم زد. جایگاه سوم به فرودگاه دبی با ۸۹ میلیون مسافر اختصاص دارد که فقط یک درصد رشد داشته است. فرودگاه دبی همچنین از نظر ترافیک بین‌المللی مسافر در رتبه‌ی نخست دنیا قرار گرفت و رتبه‌های بعدی به فرودگاه هیترو لندن و فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ اختصاص یافت.

شلوغ‌ترین فرودگاه‌های دنیا

فرودگاه بین‌المللی اوهر شیکاگو از نظر تحرکات هواپیماها (میزان پرواز و فرود هواپیماها) جایگاه اول دنیا را از فرودگاه آتلانتا گرفت. این فرودگاه در سال ۲۰۱۸ حدود ۹۰۴ هزار تحرک هواپیما داشته است؛ در حالی این تعداد در فرودگاه آتلانتا به بیش از ۸۹۵ هزار مورد و در فرودگاه بین‌المللی لس آنجلس به حدود ۷۰۸ هزار مورد می‌رسید. به‌طور کلی، تحرکات هواپیماها ۹۹٫۹ میلیون مورد بود که نسبت به سال گذشته، ۳٫۱ درصد افزایش داشته است.

شلوغ‌ترین فرودگاه‌های دنیا

هنگ کنگ نیز همچنان عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه حمل‌ونقل محموله‌های هوایی را یدک می‌کشد و توانسته بیش از ۵٫۱ میلیون تن بار در سال ۲۰۱۸ جابه‌جا کند که در مقایسه با سال ۲۰۱۷، افزایش ۱٫۵ درصدی را نشان می‌دهد. در رتبه‌های بعدی فرودگاه بین‌المللی ممفیس (ایالت تنسی) و سپس فرودگاه بین‌المللی پودنگ شانگهای چین قرار دارند.

شلوغ‌ترین فرودگاه‌های دنیا

از میان ۳۰ فرودگاه‌ برتر دنیا که بیشترین سرعت پیشرفت را داشته‌اند، تعداد زیادی در چین یا هند قرار دارند. فرودگاه بین‌المللی بنگالورو در هند، رتبه‌ی نخست فرودگاه‌های دارای بیشترین سرعت پیشرفت را با ۳۲٫۳ میلیون مسافر در سال ۲۰۱۸ کسب کرد که نسبت به سال قبل با افزایش چشمگیر ۲۹ درصدی مواجه بود.

شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۸

۱. فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد - جکسون آتلانتا (جورجیا، آمریکا) – ۱۰۷٫۴ میلیون مسافر

۲. فرودگاه بین‌المللی پایتخت پکن (چین) – ۱۰۱ میلیون مسافر

۳. فرودگاه بین‌المللی دبی (امارات متحده عربی) – ۸۹٫۱ میلیون مسافر

۴. فرودگاه بین‌المللی لس آنجلس (کالیفرنیا، آمریکا) – ۸۷٫۵ میلیون مسافر

۵. فرودگاه بین‌المللی هاندا توکیو (ژاپن) – ۸۶٫۹ میلیون مسافر

۶. فرودگاه بین‌المللی اوهر شیکاگو (ایلینوی، آمریکا) – ۸۳٫۲ میلیون مسافر

۷. فرودگاه هیترو لندن (بریتانیا) – ۸۰٫۱ میلیون مسافر

۸. فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ (چین) – ۷۴٫۵ میلیون مسافر

۹. فرودگاه بین‌المللی پودنگ شانگهای (چین) – ۷۴ میلیون مسافر‍

۱۰. فرودگاه شارل دو گل پاریس (فرانسه) – ۷۲٫۲ میلیون مسافر

۱۱. فرودگاه اسخیپول آمستردام (هلند) – ۷۱ میلیون مسافر

۱۲. فرودگاه بین‌المللی ایندیرا گاندی دهلی نو (هند) – ۶۹٫۹ میلیون مسافر

۱۳. فرودگاه بین‌المللی بای یون گوانگ‌ژو (چین) – ۶۹٫۷ میلیون مسافر

۱۴. فرودگاه فرانکفورت (آلمان) – ۶۹٫۵ میلیون مسافر

۱۵. فرودگاه دالاس / فورت ورث (تگزاس) – ۶۹٫۱ میلیون مسافر

۱۶. فرودگاه بین‌المللی آتاتورک (ترکیه) – ۶۸٫۴ میلیون مسافر

۱۷. فرودگاه بین‌المللی اینچئون (کره جنوبی) – ۶۸٫۴ میلیون مسافر

۱۸. فرودگاه بین‌المللی سوکرنو-هاتا (اندونزی) –۶۵٫۷ میلیون مسافر

۱۹. فرودگاه چانگی سنگاپور (سنگاپور) – ۶۵٫۶ میلیون مسافر

۲۰. فرودگاه بین‌المللی دنور (کلرادو) – ۶۴٫۵ میلیون مسافر

همیشه می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو پایین‌ترین قیمت بلیط‌ها را از بین فروشنده‌های معتبر مشاهده کرده و بلیط سفر خود را ارزان‌تر از همه جا تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه