چرا باید از پلوودیو در بلغارستان بازدید کرد؛ نامزد پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۱۹

زینب موحدی
زینب موحدی شنبه، ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
چرا باید از پلوودیو در بلغارستان بازدید کرد؛ نامزد پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۱۹

پلوودیو، دومین شهر بزرگ بلغارستان، امسال نامزد کسب عنوان «پایتخت فرهنگی» اتحادیه‌ی اروپا است؛ عنوانی که سال‌های گذشته به شهرهایی مانند فلورانس و آمستردام رسید. این شهر کمتر شناخته شده چه ویژگی‌هایی دارد که به‌دنبال چنین افتخاری برآمده است؟

هر سال، اتحادیه‌ی اروپا یک یا چند شهر را به‌عنوان نامزد پایتخت فرهنگ این قاره معرفی می‌کند تا شهرهای مختلف را در سراسر اروپا به رخ بکشاند، رشد و گردشگری را در این قاره ترویج و هویت جمعی اروپا را تقویت کند. اولین بار این عنوان در سال ۱۹۸۵ به آتن رسید و پس از آن، فلورانس، آمستردام، برلین و همه شهرهایی که انتظار دیدن نام آن‌ها در فهرست پایتخت‌های فرهنگی می‌رود، این عنوان را از آن خود کردند.

امسال، رقابتی پایاپای بین ماتارا (Matera) در ایتالیا و پلوودیو (Plovdiv) در بلغارستان وجود دارد؛ اما هیچ‌کدام از آن‌ها از شهرت پاریس یا مادرید که برگزیده‌های اتحادیه اروپا در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۲ بودند، برخوردار نیستند. هیچ کس درباره‌ی تعداد گردشگران در ایتالیا تردیدی به خود راه نمی‌دهد، اما شاید تعجب کنید که پلوودیو چه چیزی دارد که به چنین افتخاری دست یافته است.

برای اینکه این موضوع را شخصا تجربه و درک کنید، می‌توانید انواع تور بلغارستان را در کجارو مشاهده و پس از مقایسه قیمت‌های مختلف از آژانس‌های مختلف، مناسبت‌ترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

پلوودیو / بلغارستان

پلوودیو، قدیمی‌ترین شهر بلغارستان و دومین شهر بزرگ آن پس از صوفیه است

پلوودیو، قدیمی‌ترین شهر بلغارستان و دومین شهر بزرگ این کشور پس از صوفیه، پایتخت آن، است. عده‌ای ادعا می‌کنند که پلوودیو قدیمی‌ترین شهر اروپا است که همواره‌ انسان‌ها در آن سکونت داشته‌اند. این شهر که روی هفت تپه بنا شده است، مملو از مکان‌های تاریخی است که طیفی متنوع از استادیوم رومی (The Roman Stadium) تا دروازه‌های قرون‌وسطایی آن و مسجد قرن پانزدهمی جومایا یا مسجد جمعه (Dzhumaya Mosque) را در بر می‌گیرد.

دیدنی‌های دومین شهر مهم بلغارستان، تنها به خرابه‌های آن محدود نمی‌شود. در منطقه‌ی کاپانا (Kapana) صحنه‌ای هیجان‌انگیز وجود دارد که خود به‌تنهایی به‌اندازه‌ی آمفی‌تئاتر باستانی شهر (Ancient Amphitheater)، دلیلی قانع‌کننده برای بازدید به شمار می‌آید؛ شهر قدیمی (The Old Town) با خیابان‌های سنگ‌فرش و رویایی وجود دارد که سازه‌های رنگارنگ آن، هرکدام، به یک دوران متفاوت تعلق دارند. کافه‌ها و رستوران‌های متنوعی نیز در آن به چشم می‌خورند که به‌لطف سرعت پهنای باند افسانه‌ای موجود در بلغارستان، می‌توانید اینترنت پرسرعت را در آن‌ها تجربه کنید.

پلوودیو / بلغارستان

پلوودیو که زمانی محل زندگی قبایل تراکیان (Thracian) بود، اکنون جمعیت بسیار متنوعی شامل اقوام ترک، یونانی و ارمنی را در خود جای داده است. این شهر مدت‌ها پیش از آنکه تبدیل به پایتخت فرهنگی شود، یک مقصد فرهنگی برای گردشگری بود و حالا پس از چهار سال برنامه‌ریزی، امسال قرار است حدود ۳۰۰ پروژه و ۵۰۰ رویداد مختلف در آن اجرا شود.

محلی‌ها و بازدیدکنندگان به یک اندازه از پایکوبی و تماشای تکه‌های به‌جا مانده از دیوار برلین لذت می‌برند. این رویدادها با اجرای هنرهای خیابانی به افتخار سی‌امین سالگرد فروپاشی دیوار تکمیل خواهد شد. کسانی که با زبان بلغاری‌ها آشنایی ندارند، می‌توانند الفبای سیریلیک را در یک کارگاه بیاموزند؛ دیگران نیز می‌توانند از نمایش‌هایی که در مقیاس بزرگ و بر مبنای ادیسه‌ی هومر تهیه شده‌اند، لذت ببرند.

کل برنامه حول چهار موضوع متمرکز شده است: «نقطه‌ی پیوند» با هدف جمع کردن مردم دور هم؛ «تحول» با تمرکز روی بازسازی مناطق شهری؛ «احیا» با محوریت محافظت از فرهنگ و «آرامش» که به حیات پایدار اختصاص داده شده است. پلوودیو قرار است در سال‌های آینده، مرکز برگزاری رویدادهای مختلف باشد؛ به همین صورت، رویدادهایی نیز در صوفیه، وارنا، ولیکو ترنوو (Veliko Tărnovo) و نیز در تمامی منطقه‌ی مرکزی جنوبی اجرا خواهند شد.

پلوودیو / بلغارستان

به‌لطف پهنای باند افسانه‌ای موجود در بلغارستان، می‌توانید اینترنت پرسرعت را آنجا تجربه کنید

کسب عنوان پایتخت فرهنگی توسط پلوودیو، علاوه بر جلب توجه همگان نسبت به تاریخ و میراث بلغارستان و شهر کمتر قدر دیده‌ی این کشور، فرصتی برای رشد و توسعه نیز به پلوودیو نیز مهیا خواهد کرد. این عنوان در گذشته تاثیری معنادار بر شهرهای برگزیده‌ی اتحادیه‌ی اروپا از خود به‌جای گذاشته است. مطالعه‌ی «اثرات ۱۸» (Impacts 18) که سال گذشته توسط مؤسسه‌ی سرمایه فرهنگی (Institute of Cultural Capital) انجام شد، نشان داد که لیورپول که سال ۲۰۰۸ موفق به کسب این عنوان شده بود، طی ۱۰ سال پس از آن شاهد پیشرفت با دوام در گردشگری و پوشش مطلوب‌تر در رسانه‌ها بوده است. این شهر بخش زیادی از توسعه‌ی زیرساختی خود در یک دهه‌ی گذشته را مدیون اعتباری است که عنوان پایتخت فرهنگی به آن بخشیده است؛ در همین سال‌ها بود که مجتمع خرید عظیم لیورپول وان (Liverpool One shopping complex) و مرکز همایش‌های آرنا (Arena Convention Centre) در این شهر ساخته شدند. در سال ۲۰۱۳، مارسی از عنوانی که به دست آورده بود نهایت استفاده را برای احیا کرد و از زیرساخت‌های فرهنگی به ارزش بیش از ۶۰۰ میلیون یورو (برابر با ۶۷۷ میلیون دلار) رونمایی کرد.

به احتمال زیاد تابه‌حال اصلا به رفتن به پلوودیو فکر نکرده بودید؛ اما حالا از آن به‌عنوان مقصد سفرهای آتی خود چشم‌پوشی نکنید. بازدید از این شهر بهترین راه برای خرج کردن پول‌هایی است که برای گردشگری کنار گذاشته‌اید؛ به این ترتیب، از شهری در حال پیشرفت حمایت می‌کند و این قاره را بیشتر از آنچه مگنت‌های رویخچالی سوغاتی درباره‌ی اروپا به شما نشان خواهند داد، خواهید شناخت.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه