۱۹ ساعت پرواز بدون وقفه؛ هدف جدید خطوط هوایی کانتاس استرالیا

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۵ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۵
۱۹ ساعت پرواز بدون وقفه؛ هدف جدید خطوط هوایی کانتاس استرالیا

خطوط هوایی کانتاس استرالیا قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ پروازهای مستقیمی بین لندن، نیویورک و سه شهر استرالیا راه‌اندازی کند، اما بدن انسان چطور می‌تواند این پرواز ۱۹ ساعته را تحمل ‌کند؟

پروازهای منظم بدون توقف بین سواحل شرقی استرالیا و لندن یا نیویورک احتمالاً به‌زودی به واقعیت تبدیل خواهد شد. خطوط هوایی کانتاس استرالیا از سه پرواز آزمایشی با ۴۰ مسافر خبر داده است که مستقیماً از لندن یا نیویورک به سیدنی حرکت خواهد کرد تا مشخص شود که بدن انسان چطور خود را با ۱۹ ساعت سفر هوایی مستمر وفق می‌دهد.

شرکت کانتاس پیش‌تر هدف خود را انجام پروازهای مستقیم بین شهرهای لندن، نیویورک و سه شهر استرالیا (سیدنی، بریزبن و ملبورن) تا سال ۲۰۲۳ اعلام کرده بود. این پروازهای آزمایشی برای ماه‌های اکتبر، نوامبر و دسامبر برنامه‌ریزی شده است تا گامی در جهت نزدیک‌شدن به تحقق هدف این ایرلاین برداشته شود و در عین حال به کانتاس و متخصصان پزشکی اجازه دهد، تأثیر این پروازها را بر سلامتی مسافران و خدمه بررسی کنند. یورن فهرم، به‌عنوان تحلیلگر هوانوردی و اقتصادی، راجع به جذابیت پروازهای فوق طولانی در مقایسه با پروازهای دو بخشی که در دبی یا سنگاپور توقف دارند، توضیح می‌دهد:

در این نوع سفر دیگر از توقف موقت، سفرهای بیشتر از گمرک‌ کشورها و استرس جابه‌جایی، خبری نیست. شما می‌توانید در طول شب سفر کنید و سپس یک روز پربار داشته باشید، به همین دلیل پروازهای بدون توقف برای سفرهای کاری مناسب هستند.

طولانی ترین پرواز دنیا

در صورتی که پروازهای ۱۹ ساعته به واقعیت تبدیل شوند، احتمالاً هزینه‌ی بیشتری را به مسافران تحمیل خواهند کرد. با اینکه برای خطوط هوایی کانتاس، دو پرواز جداگانه ارزان‌تر تمام می‌شود؛ اما برخی از مردم حاضرند برای خرید بلیط این سفرهای ۱۹ ساعته پول بیشتری بپردازند. پیش از آغاز پروازهای آزمایشی در ماه‌های آینده، سه بوئینگ ۷۸۷-۹ دریم‌لاینر که به‌تازگی از خط تولید بیرون آمده‌اند، از کارخانه‌ی بوئینگ در سیاتل به لندن یا نیویورک پرواز خواهند کرد.

پس از پروازهای آزمایشی که دو پرواز از نیویورک و یک مورد از لندن انجام خواهد شد، این هواپیماهای جدید وارد خدمات تجاری می‌شوند. اکثر مسافران پروازهای آزمایشی را کارکنان کانتاس تشکیل می‌دهند و به همین دلیل صندلی این هواپیماها در دسترس مردم عادی نخواهد بود. پژوهشگرانی از مرکز چارلز پرکینز در دانشگاه سیدنی، دانشگاه موناش ملبورن و مرکز پژوهش بهره‌وری همکاری و ایمنی هوشیاری (برنامه‌ای علمی تحت حمایت دولت استرالیا)، تأثیر این پرواز طولانی را روی مسافران بررسی خواهند کرد.

مسافران کابین اصلی پروازهای آزمایشی، دستگاه‌های مانیتورینگ می‌پوشند و به این ترتیب متخصصان مرکز چارلز پرکینز می‌توانند تأثیر متغیرهایی مثل نور، غذا و نوشیدنی، حرکت، الگوی خواب و سرگرمی‌های داخل هواپیما را بر سلامتی جسمی و روحی و ساعت بدن مسافران رصد ‌کنند. دانشمندان دانشگاه موناش روی خدمه‌ی پرواز تمرکز خواهند كرد و سطح ملاتونین آن‌ها را قبل، حین و بعد از پرواز و همچنین داده‌های امواج مغزی به‌دست‌آمده از دستگاه‌های نوار مغزی را كه ​​بر تن خلبانان است، بررسی می‌کنند. در ادامه این اطلاعات در اختیار اداره‌ی امنیت هوانوردی غیرنظامی استرالیا قرار خواهد گرفت تا آن‌ها بتوانند الزامات قانونی مرتبط با پروازهای فوق طولانی را اطلاع‌رسانی کنند.

طولانی ترین پرواز دنیا

آلان جویس، مدیرعامل کانتاس می‌گوید:

پروازهای فوق بلندمدت باعث شده که سؤالات زیادی راجع به‌راحتی و سلامتی مسافران و خدمه مطرح شود. بنابراین، با انجام پروازهای آزمایشی، به اطلاعات ارزشمندی می‌رسیم که می‌توانیم پاسخ این سؤالات را بدهیم. هدف اصلی ما این است که جت‌ لگ را به حداقل برسانیم و محیطی ایجاد کنیم که مسافران در انتظار پروازی آرام و دلپذیر باشند.

برای خدمه نیز باید از این پژوهش علمی استفاده کرده، بهترین شرایط را برای ارتقای هوشیاری آن‌ها در حین انجام وظیفه مشخص کنیم و زمان استراحتشان را به حداکثر برسانیم. برای برخی مردم، تصور پرواز ۱۹ ساعته و بدون توقف شاید غیرقابل تحمل به نظر برسد. در نسل‌های قبلی هواپیماها، تمایل مسافران به انجام این پرواز و مزایای اقتصادی آن برای خطوط هوایی مورد شک و تردید بود.

جویس با اشاره به پروازهای ۱۷ ساعته‌ی فعلی بین سنگاپور و نیویورک که توسط ایرلاین‌های سنگاپور انجام می‌شود، توضیح داد که اگر پروازهای فوق طولانی بدون توقف محقق شود، مطمئناً صنعت حمل‌ونقل هوایی را به میزان چشمگیری دستخوش تغییر خواهد کرد. او می‌گوید:

هر روز ۲۰ هزار هواپیما در دنیا پرواز می‌کنند، هرچند فقط ۹ هواپیما این نوع پرواز را انجام می‌دهند که تعداد بسیار کمی برای گروه خاصی از مردم به حساب می‌آید و در واقع پروژه‌ای باکلاس تلقی می‌شود. با این حال، مطمئناً در شرایط خاص منطقی به نظر می‌رسد و در نتیجه ارزش هزینه‌اش را دارد.

همیشه می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو پایین‌ترین قیمت بلیط‌ها را از بین فروشنده‌های معتبر مشاهده کرده و بلیط سفر خود را ارزان‌تر از همه جا تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه