باستان شناسان پس از سال‌ها تلاش، کلیسای حواریون را پیدا کردند

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
باستان شناسان پس از سال‌ها تلاش، کلیسای حواریون را پیدا کردند

باستان‌شناسان پس از سال‌ها تلاش، بالاخره توانستند کلیسای حواریون را در نزدیکی دریای طبریه پیدا کنند که در محل خانه‌ی پطرس و اندریاس قدیس ساخته شده بود.

یک کلیسای باستانی که طبق شایعه‌ای قدیمی، در محل سکونت پطرس و اندریاس قدیس (از حواریون حضرت مسیح (ع)) ساخته شده بود، در نزدیکی دریای طبریه پیدا شد؛ این دریاچه‌ی آب شیرین بین رژیم اشغالگر قدس و بلندی‌های جولان سوریه قرار دارد. باستان‌شناسانی از کالج نائیک در نیویورک و مرکز مطالعات ریشه‌های باستانی یهودیت و مسیحیت می‌گویند که در ماه ژوئن موفق به این کشف شدند.

بنا بر اخبار منتشرشده از مرکز مطالعات ریشه‌های باستانی یهودیت و مسیحیت،‌ کلیسای مذکور در نزدیکی دهانه‌ی رود اردن، در ساحل شمالی دریای طبریه پیدا شده و اعتقاد بر این است که این کلیسا متعلق به دوره‌ی بیزانس باشد. باستان‌شناسان چهار سال مشغول حفاری در این منطقه بوده‌اند و برای حفاری کل بقایای کلیسا به یک سال دیگر زمان نیاز دارند.

کلیسای رسولان

استیون نوتلی، پروفسور عهد جدید از کالج نائیک،‌ می‌گوید:

کلیسای حواریون در محل خانه‌ی پطرس و اندریاس قدیس ساخته شده و قطعاً سازه‌ی باشکوهی بوده است. تکمیل حفاری کل این کلیسا، یک سال دیگر طول می‌کشد.

کلیسای رسولان

گروه حفاری، یک کف ساختمان موزاییک‌کاری پیدا کرده‌اند که استیون نوتلی،‌ آن را مدرک آشکاری مبنی بر قدمت این سازه به دوران بیزانس می‌داند. وجود چنین کلیسایی در سفرهای یک اسقف اهل بایرن آلمان به نام ویلیبالد ذکر شده که در سال ۷۲۵ از طریق دریای طبریه از این منطقه عبور کرده بود. طبق اخبار مرکز مطالعات ریشه‌های باستانی یهودیت و مسیحیت، این اسقف در طول راه از محلی به نام بیت صیدا عبور می‌کند و کلیسایی را می‌بیند که در محل خانه‌ی پطرس و اندریاس قدیس ساخته شده است. اتاق‌های جنوبی این کلیسا، بخشی از یک مجتمع صومعه‌ای بوده و تاکنون تنها بخشی از آن حفاری شده است.

طبق کتاب مقدس انجیل، پطرس و اندریاس قدیس، جزو اولین حواریون حضرت مسیح (ع) بودند. این دو برادر مشغول ماهیگیری در دریای طبریه بودند که حضرت مسیح (ع) از آن‌ها می‌خواهد به او ملحق شوند. براساس متن انجیل متی، پطرس و اندریاس قدیس تورهای ماهیگیری خود را رها کرده و از پیروان او می‌شوند.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه