زندگی در سردترین نقاط روسیه چگونه است؟

مینا رهبری
مینا رهبری دوشنبه، ۴ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
زندگی در سردترین نقاط روسیه چگونه است؟

در برخی از نقاط روسیه دمای هوا در اکثر ایام سال به زیر صفر درجه سانتی‌گراد می‌رسد و زندگی در چنین شرایطی با چالش‌هایی همراه است. 

در طول یخبندان سالانه در اکثر نقاط روسیه، گاهی دمای هوا به قدری پایین می‌رفت که تحملش غیر ممکن می‌شد. با این حال روس‌ها به مشکلات زندگی در آب و هوای چالش‌برانگیز و مواردی که ناشی از هوای بسیار سرد است، عادت کردند؛ از مسائل زیرساختی گرفته تا نحوه دفن مردگان. اینجا می‌خواهیم برخی از سردترین نقاط روسیه را به شما معرفی کنیم و بگوییم زندگی در آن‌ها چگونه است. شاید در تور روسیه مسیرتان به این مناطق افتاد و زندگی در چنین دمایی را تجربه کردید.

برای سفر به این کشور ما به شما در انتخاب بهترین تور کمک می‌کنیم؛ برای انتخاب تورهای متنوع روسیه، می‌توانید به کمک کجارو تورهای آژانس‌های همکار را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید؛ ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

تورهای روسیه ارزان

Oymyakon

Oymyakon روسیه

منبع عکس: https://twitter.com/hashtag/oymyakon

Oymyakon، این روستای کوچک در Yakutia روسیه (که با نام «جمهوری ساخا» نیز شناخته می‌شود)، نه تنها سردترین جای روسیه، بلکه سردترین جای جهان هم محسوب می‌شود؛ در سال ۱۹۳۳ دمای این روستا به ۶۸- درجه سانتی‌گراد رسید. این سردترین دمایی است که در محلی که انسان‌ها سکونت دارند، به ثبت رسیده است. در ژانویه ۲۰۱۸ گزارش شد که دماسنج عمومی پس از اینکه دمای هوا به ۶۷- درجه سانتی‌گراد رسید، درست کار نکرد و به مدت یک هفته دمای ۶۰- سانتی‌گراد را نشان داد. 

حدود ۵۰۰ نفر در Oymyakon زندگی می‌کند و به دلیل اینکه این سرزمین در تمام طول سال منجمد است، رژیم غذایی‌شان سنگین و وابسته به گوشت گوزن و اسب است. این روستا درست زیر مدار قطب شمال قرار دارد و در زمستان روزها می‌تواند به اندازه ۳ ساعت کوتاه باشد. 

خاباروفسک (Khabarovsk)

خاباروفسک (Khabarovsk) روسیه

خاباروفسک در این فهرست گرم‌ترین مکان است

خاباروفسک در این فهرست گرم‌ترین مکان است و شاید در دسترس‌ترین مقصد لیست ما نیز باشد. بعد از Vladivostok، این دومین شهر بزرگ روسیه در خاور دور است و ایستگاه محبوبی در قطار سریع‌السیر سیبری محسوب می‌شود. این شهر فقط ۲۰ کیلومتر با مرز چین فاصله دارد و با وجود اینکه در زمستان‌ها دمای آن به ۲۰- درجه سانتی‌گراد می‌رسد، در سایر ایام سال هوای نسبتا معتدلی دارد.

هنگامی که دمای هوا پایدار می‌شود، در میادین مرکزی شهر مجسمه‌های یخی می‌سازند و این مجسمه‌ها تا بهار آب نمی‌شوند. خاباروفسک به‌طور متوسط نسبت به شهرهای هم‌دوره شمالی خود مثل مسکو روزهای آفتابی‌تری دارد. 

یاکوتسک (Yakutsk)

یاکوتسک (Yakutsk) روسیه

در این شهر چند روز طول می‌کشد که جسدی دفن شود، چون باید آتش روشن کنند تا زمین کمی گرم شود تا بتوان گوری حفر کرد

یاکوتسک یکی از سردترین شهرهای جهان است و در زمستان دمای هوا به‌طور متوسط به ۴۰- درجه سانتی‌‌گراد می‌رسد. با این حال گاهی دمای دهوا به زیر -۵۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. حدود ۲۷۰ هزار نفر در پایتخت یخی یاکوتیا (Yakutia) سکونت دارند و هر ساله به مبارزه با آب و هوای بسیار سرد می‌روند.

این هوای بسیار سرد می‌تواند رطوبت پوست را منجمد کند؛ به همین دلیل اکثر ساکنان این شهر به مدت طولانی بیرون خانه نمی‌مانند. مردم در تمام طول روز باتری‌های اتومبیل‌ها را روشن نگه می‌دارد و خودروها را در گاراژهای‌ گرم نگه می‌دارند. علاوه بر این، یک حقیقت عجیب و غریب هم وجود دارد: در این شهر چند روز طول می‌کشد که جسدی دفن شود، چون باید آتش روشن کنند تا زمین کمی گرم شود تا بتوان گوری حفر کرد.

زمستان از اکتبر تا ماه آوریل طول می‌کشد، به همین دلیل مردم باید لباس مناسب بپوشند و ساکنانش معمولا لباس خز به تن دارند. خز ارزان هم نیست؛ برای خرید یک کت خز بلند باید درآمد چند ماه را کنار گذاشت و به همین دلیل بانک‌ها وام‌هایی برای خرید لباس خز زمستانی به مردم اعطا می‌کنند.

نوریلسک (Norilsk)

نوریلسک (Norilsk) روسیه

در این منطقه دما تا ۵۵- درجه سانتی‌گراد هم پایین می‌آید

نوریلسک شهری آلوده و منزوی در شمال مدار قطب شمال است و میانگین دمای هوا به ۱۰- درجه سانتی‌گراد می‌رسد و ۱۳۰ روز از سال هوا برفی و طوفانی است. این شهر که با هدف استخراج معدن ساخته شده، ۱۷۵ هزار نفر جمعیت دارد و دارای یکی از بزرگ‌ترین ذخایر مس، پالادیوم و نیکل روی زمین است. به علاوه، این شهر یکی از شهرهای بسته باقی مانده این کشور است و قبلا زندان سیاسی (گولاگ) بود، جایی که ۶۵۰ هزار زندانی بین سال‌های ۱۹۳۵ تا ۱۹۵۶ به آن فرستاده شدند.

در این منطقه دما تا ۵۵- درجه سانتی‌گراد هم پایین می‌آید. بچه‌ها باید در زمین‌های بازی سرپوشیده بازی کنند. بلوک‌های آپارتمانی را به رنگ‌های روشن نقاشی کرده‌اند. اجساد زندانیان گولاگ در کوهپایه کوه Schmidtikha دفن شده‌اند و به دلیل سرمای شدید زمین در این نقاط، اجساد کاملا تجزینه نشده‌اند.

Verkhoyansk

Verkhoyansk روسیه

این روستای کوچک که یکی دیگر از مدعیان سردترین نقاط جهان است، در شمال یاکوتسک قرار دارد

این روستای کوچک که یکی دیگر از مدعیان سردترین نقاط جهان است، در شمال یاکوتسک قرار دارد. از ماه سپتامبر تا مه، زندگی در خارج از خانه‌ها برای ۲ هزار ساکن این شهر بسیار سخت است. دمای هوا در Verkhoyansk به زیر ۶۰- درجه سانتی‌گراد هم رسیده است. این روستا در منطقه‌ای قرار دارد که با لقب «حلقه مرگ استالین» شناخته می‌شود و ساکنان فعلی‌اش فرزندان زندانیان سیاسی هستند که به این منطقه تبعید شده بودند.

این روستا در لایه‌های دائمی زیرلایخی (زمینی که همیشه منجمد است) قرار دارد و در برخی از بخش‌هایش عمق این زیرلایخی به ۱۵۰ متر هم می‌رسد. ساختمان‌های اینجا (مثل یاکوتسک و Oymyakon) روی پایه‌های بتنی و فولادی بنا شده، به‌طوری که وقتی لایه‌های بالای زیرلایخی در ماه‌های گرم سال گرم می‌شود، سازه بتواند ثابت و پایدار بماند. در طول تابستان کوتاه این منطقه با آب و هوای معتدل، مردم محلی به شکار می‌روند و در انباری‌هایشان برای زمستان گوشت ذخیره می‌کنند؛ این زیرزمین‌ها مثل یخچال‌های طبیعی عمل می‌کنند. 

دودینکا (Dudinka)

دودینکا (Dudinka) روسیه

منبع عکس: وب‌سایت brodyaga

ظاهرا در دودینکا آب دهان‌تان قبل از اینکه روی زمین بیفتد، یخ می‌زند!

ظاهرا در دودینکا آب دهان‌تان قبل از اینکه روی زمین بیفتد، یخ می‌زند! آب و هوای قطبی منطقه سبب شده زمستان‌ها طولانی باشد و دمای هوا به زیر ۵۰- درجه سانتی‌گراد برسد؛ اما میانگین دمای هوا به‌طور کلی ۳۰- درجه است. در تابستان به ندرت دمای هوا به بالای ۱۰ درجه می‌رسد و فقظ یکی دو ماه دمای هوا بالای ۰ درجه سانتی‌گراد است.

دودینکا که یکی از شهر بسته است، در کرانه رود Yenisei در منطقه Krasnoyarsk قرار دارد. این شهر میزبان جشنواره «روز گله‌دار گوزن شمالی» است؛ در این روز مردم لباس محلی می‌پوشند و مسابقه گوزن‌ها برگزار می‌شود. در این شهر همچنین فرستنده رادیویی ۴۶۲ متری شوروی قرار دارد که دومین سازه بلند دوران اتحاد جماهیذ شوروی بود و بلندتر از هر سازه دست‌ساز  بشر در اتحادیه اروپا است. 

دیکسون (Dikson)

دیکسون (Dikson) روسیه

دیکسون شمالی‌ترین بندر جهان است

دیکسون شمالی‌ترین بندر جهان است و در ساحل دریای کارا در شمال روسیه قرار دارد. این شهر هم یکی دیگر از شهرهای این کشور با زمستانی ابدی است و شب‌های قطبی سیاه آن ماه‌ها به طول می‌انجامد. میانگین دمای هوا در زمستان در این منطقه حدود ۲۰- درجه سانتی‌گراد است، اما دمای هوا گاهی به زری ۴۰- درجه هم می‌رسد. این شهر برف و کولاک شدید را هم تحمل می‌کند که می‌تواند هر چیزی را از مسیرش منحرف و پرت کند. در ساحل اینجا می‌توانید به تماشای نهنگ‌ها هم بنشینید.

تیکسی (Tiksi)

تیکسی (Tiksi) روسیه

منبع عکس: وب‌سایت russiatrek

زمستان در این شهر ۱۰ ماه به طول می‌انجامد

هیچ جاده‌ای در روسیه به تیکسی منتهی نمی‌شود، اما هنوز هم جزو سرزمین اصلی و این قاره به حساب می‌آید؛ فرودگاه نظامی قدیمی تیسکی، این شهر را به سایر نقاط روسیه متصل می‌کند. تیسکی در سواحل دریای Laptev  قرار دارد و جمعیت آن زیر ۵ هزار نفر است. زمستان‌ها ارتفاع برف گاهی به طبقه سوم ساختمان‌ها هم می‌رسد. اینجا در دوران شوروی یک پایگاه نظامی بود و بسیاری از ساختمان‌های آن از زمان سقوط شهر در دوران پس از اتحاد جماهیر شوروی دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این شهر یکی دیگر از مقاصد منجمد یاکوتیا است و زمستان در آن ۱۰ ماه به طول می‌انجامد. دمای هوا در این منطقه به زیر ۳۰- درجه سانتی‌گراد می‌رسد. 

اگر می‌خواهید روزی به این کشور سفر کنید و قبل از سفر تمامی جاذبه‌های آن را بشناسید و برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی روسیه را در کجارو مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه