جشنواره تابستانی مونسون در چابهار برگزار می‌شود

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان سه شنبه، ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
جشنواره تابستانی مونسون در چابهار برگزار می‌شود

چابهار از ۲۷ تا ۲۹ مرداد امسال میزبان جشنواره تابستانی مونسون خواهد بود که به‌عنوان ظرفیتی بی‌بدیل در گردشگری این منطقه در نظر گرفته می‌شود.

جشنواره تابستانی مونسون، ۲۷ تا ۲۹ مردادماه با هدف معرفی آداب و رسوم، ورزش‌های آبی ساحلی، غذاهای محلی، موسیقی و خرده‌فرهنگ‌های بومی در چابهار برگزار می‌شود.

ماه‌های تیر،‌ مرداد و شهریور فصل مونسون دریایی در بندر چابهار و سواحل مکران است. پدیده مونسون در تابستان روی اقیانوس هند تشکیل می‌شود که در اثر آن، بارش‌های شدید روی دریا در هندوستان و پاکستان اتفاق می‌افتد و تاثیر آن روی استان سیستان و بلوچستان هم مشهود است.

در این ماه‌ها جریان هوای برخاسته روی شبه‌ قاره هند، محیطی با فشار کم ایجاد می‌کند که این هوا، در ابتدا منبسط‌ و سپس سرد می‌‌شود. آنگاه رطوبتی را که با خود حمل می‌کند به ابر و سرانجام باران تبدیل می‌کند.

تأثیر پدیده مونسون در بنادر ایران بسیار متعادل‌تر است؛ ازاین‌رو هوای لطیف‌تری را هم به همراه خود در این مناطق ایجاد می‌کند.

بادهای مونسون طراوت خاصی به آب و هوای گرم جنوب این استان می‌بخشد؛ به همین دلیل معمولا منطقه آزاد چابهار در این زمان با برگزاری جشنواره مونسون، پذیرای هموطنان است.

محمد اکبر چاکرزهی، عضو هیات مدیره و معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت:

جشنواره مونسون با همکاری ادارات و سازمان‌های مختلف هر سال برگزار می‌شود و امسال نیز این منطقه با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها، آمادگی لازم جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشنواره تابستانی مونسون را دارد.

به گفته وی این جشنواره با برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ورزشی برگزار می‌شود و سرآشپزهای کشور در آن با یکدیگر رقابت می‌کنند.

او گفت:

رقابت‌های سرآشپزها می‌تواند منجر به معرفی بسیاری از غذاهای ناشناخته‌ی محلی استان سیستان و بلوچستان شود.

چاکرزهی، نمایشگاه سوغات، هدایا و صنایع دستی مناطق مختلف کشور را از دیگر برنامه‌های این جشنواره معرفی کرد و در ادامه گفت:

برای ایجاد فضایی متنوع و شاد برای مسافران، گردشگران و شهروندان برنامه‌هایی فرهنگی و هنری از جمله موسیقی سنتی نواحی مختلف کشور تدارک دیده شده است.

به گفته‌ی چاکرزهی، چابهار در ماه‌های مرداد و شهریور، برخلاف سایر مناطق کشور، دمای مناسبی برای گردش دارد و ورزش‌های دریا محور و ساحلی در این مدت در این جشنواره برگزار می‌شود.

او بیان کرد:

در نشست‌های آتی با استانداری و کمیته سوخت سیستان و بلوچستان، تمهیدات و تدابیری برای برطرف کردن مشکل سوخت خودروهای مسافران با توجه به بعد مسافت اندیشیده خواهد شد.

برای سفر به سیستان و بلوچستان و بازدید از جاهای دیدنی چابهار یا هر کدام از شهرهای این استان می‌توانید فهرست کاملی از دیدنی‌های آن را در کجارو مشاهده و سفرتان را برنامه‌ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه