زیباترین قلعه های جهان را بشناسید (قسمت اول)

مینا رهبری
مینا رهبری سه شنبه، ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
زیباترین قلعه های جهان را بشناسید (قسمت اول)

قلعه‌ها یکی از زیباترین و شاید اسرارآمیزترین سازه‌های بشر است که معمولا در طول سالیان دراز، داستان‌های پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته‌اند. اما زیباترین قلعه‌هایی که در جهان پابرجا هستند، کدامند؟

قلعه‌ها چه چیزی دارند که افراد زیادی از سراسر جهان را به خود جذب می‌کنند؟ بیشتر جذابیت آن‌ها به‌خاطر تاریخ و درام‌های بشر است که در دیوارها و همچنین معماری حیرت‌انگیز اکثر این قلعه‌ها نهفته است. اما برخی از این قلعه‌ها عاشقانه و تا حدودی اسرارآمیز و عرفانی نیز هستند؛ مکان‌هایی که باعث شکل‌گیری تصورات ما و تصاویر جادویی از شوالیه‌های دیرینه در درخشش زره‌ها و جنگجویان قدرتمند ملکه می‌شود.

مارک موریس (Marc Morris)، نویسنده کتاب «قلعه‌ها: تاریخ و تکامل آن‌ها در بریتانیای قروت وسطایی» (Castles: Their History and Evolution in Medieval Britain)، می‌گوید:

چون قلعه‌ها دو عملکرد را باهم ترکیب می‌کنند، بسیار جذاب‌تر از دژها و کاخ‌ها هستند. 

آن چیزی که قلعه را به یک «قلعه» تبدیل می‌کند، ترکیب عملکرد دفاعی و مسکونی آن است؛ سد دفاعی مستحکم و خانه‌ای امن در یک‌جا. ساختن ساختمانی که هم مثل خانه راحت باشد و هم ویژگی‌های دژ دفاعی را داشته باشد، بسیار دشوار است. روش‌های مبتکرانه‌ای که طراحان قلعه‌ها برای شکل‌گیری این توازن به کار می‌گیرند، واقعا جالب است. 

در این مقاله می‌خواهیم زیباترین قلعه‌های دنیا را به شما معرفی کنیم، خانه‌های مستحکمی که هم چشم‌نواز هستند و هم شما را به سفری به گذشته می‌برند. 

قلعه هیمجی (Himeji Castle)، ژاپن

قلعه هیمجی (Himeji Castle) ژاپن

این قلعه هم یک گنجینه ملی ژاپنی است و هم یک میراث فرهنگی جهانی

قلعه هیمجی در غرب اوساکا و کوبه قرار دارد و با قطارهای تندرو در عرض نیم ساعت می‌توان از این شهرها به قلعه رسید. هیمجی مشرف بر دیای Inland و نمونه‌ای از یک قلعه فئودالی ژاپن به شمار می‌رود.

این قلعه هم یک گنجینه ملی ژاپنی است و هم یک میراث فرهنگی جهانی. سازه باشکوه سفیدرنگ آن باعث شده است که این قلعه را «قلعه مرغ ماهیخوار سفید» بنامند؛ چون شبیه یک پرنده بزرگ در حال پرواز است. 

ساخت قلعه هیمجی در قرن ۱۷ میلادی به اتمام رسید؛ همه روزه تورهایی به زبان انگلیسی و ژاپنی برای بازدید از این قلعه برگزار می‌شود. 

کاخ استاد بزرگ شوالیه رودس، یونان

کاخ استاد بزرگ شوالیه رودس یونان

در ابتدا این بنا به‌عنوان یک ارگ بیزانسی ساخته شد و بعدها توسط شوالیه‌های جنگ‌های صلیبی سنت جان، به‌شکل امروزی درآمد

قلعه استاد بزرگ شوالیه رودس (Palace of the Grand Master of the Knights of Rhodes) با برج‌های قرون‌وسطایی کلاسیک خود، در بالاترین نقطه جزیره رودس در دریای اژه قرار دارد. در ابتدا این بنا به‌عنوان یک ارگ بیزانسی ساخته شد و بعدها توسط شوالیه‌های جنگ‌های صلیبی سنت جان، به‌شکل امروزی آن و سبک معماری گوتیک درآمد؛ در آن زمان رودس به‌عنوان مرکز فرماندهی استاد بزرگ به‌شمار می‌رفت. 

در طول اشغال کوتاه‌مدت جزایر دودکانز (Dodecanese Islands) توسط ایتالیایی‌ها، بنیتو موسولینی از این قلعه به‌عنوان اقامتگاه خود در تعطیلات استفاده کرد. امروزه در قلعه استاد بزرگ شوالیه رودس، نمایشگاه‌های دائمی باستان‌شناسی برپا می‌شود که در آن‌ها اشیای عتیقه از یونان باستان و اوایل سال‌های میلادی به نمایش گذاشته می‌شود. 

قلعه نوشوانشتاین (Neuschwanstein)، آلمان

قلعه نوشوانشتاین (Neuschwanstein) آلمان 

پادشاهی باواریا به معماران خود دستور داد تا بنایی را طراحی کنند که هم منعکس کننده اپرای ریچارد واگنر باشد و هم نمودی از ایده‌آلی‌های رمانتیک قرون‌وسطایی، به زیبایی قلعه زیبای خفته در دیزنی‌لند؛ اما با پس‌زمینه‌ای از کوه‌های برفی آلپ و دشت‌های باواریا که زیر قلعه گسترده شده است. اگرچه اکثرا مردم فکر می‌کنند قلعه نوشوانشتاین، این شاهکار باواریایی، نمونه یک قلعه آلمانی است؛ اما این بنای نسبتا جدید در اوایل قرن ۱۸ میلادی در دوران جکومت شاه لودویگ دوم ساخته شده است. 

نوشوانشتاین برای سینماگران هم جذاب است و لوکیشن فیلم‌های متعددی مثل «چیتی چیتی بنگ بنگ» و «فرار بزرگ» بوده است. 

آلکازار سگوویا (Alcazar of Segovia)، اسپانیا

آلکازار سگوویا (Alcazar of Segovia) اسپانیا

یکی از برجسته‌ترین قلعه‌های اروپا، قلعه آلکازار است که در پرتگاه باریک و صخره‌ای مشرف بر دشت‌های کاستیل قدیم (Old Castile) در مرکز اسپانیا قرار دارد. 

اگرچه زندگی این قلعه به‌عنوان یک دژ رومی آغاز شد، اما طی صدها سال به نمونه‌ای از یک قلعه قرون وساطیی با خندق عمیق، پل متحرک، برج‌های مراقبت گرد و سیاه‌چال بزرگ، به‌علاوه‌ی اتاق‌های سلطنتی با دکور بسیار زیبا تبدیل شد. 

قلعه سگوویا بیشتر به‌خاطر اینکه قبل از انتقال دربار سلطنتی به مادرید، خانه ملکه ایزابلا و فیلیپ دوم بود، شهرت دارد. 

کاخ پنا (Pena Palace)، پرتغال

کاخ پنا (Pena Palace) پرتغال

کاخ پنا یکی دیگر از یادگاری‌های جنبش رومانتیک است که در قرن ۱۹ میلادی اروپا را فرا گرفته بود. این کاخ در بالای تپه‌ای در نزدیکی سینترای پرتغال قرار دارد. پادشاه فردیناند دوم دستور داد این بنا در محل صومعه مخروبه‌ای که به ویرجین پنا اختصاص یافته بود، ساخته شود. این قلعه پرزرق و برق ترکیبی از سبک‌های گوناگون تاریخی مثل گوتیک، موری و رنسانس است. 

در نمای این قلعه از رنگ‌های شاد قرمز و زرد استفاده شده و در کنار برج ساعت زیبایش، حال و هوای شادتری نسبت به قلعه‌های ترسناک موجود در سایر نقاط اروپا دارد. 

قلعه آمبر (Amber Fortress)، هند 

قلعه آمبر (Amber Fortress) هند 

قلعه آمبر در اوایل قرن ۱۷ میلادی توسط حاکم مغول راجستان ساخته شد

قلعه آمبر هند در اوایل قرن ۱۷ میلادی توسط حاکم مغول راجستان ساخته شد. این قلعه در بالای تپه‌ای در نزدیکی جیپور قرار دارد و انعکاس دیوارهای ستبر آن را می‌توان در آب دریاچه مائوتا مشاهده کرد.

مجموعه کاخ داخل دیوارهای قلعه حول محوطه‌هایی ساخته شده‌اند که نمونه فوق‌العاده‌ای از معماری راجپوت است؛ مثل آپارتمان‌های ماهاراجا، Sukh Niwas و سالن تماشاگران سلطنتی (Diwan-i-Am).

قبلا تماشاگران برای رسیدن به ورودی شیب‌دار این قلعه می‌توانستند سوار فیل شوند؛ اما امروزه به آن‌ها توصیه می‌شود، این مسیر را یا پیاده طی کنند یا تاکسی بگیرند. 

قصر ايت بن حدو (Ksar of Ait-Ben-Haddou)، مراکش

قصر ايت بن حدو (Ksar of Ait-Ben-Haddou) مراکش

قصر ايت بن حدو سازه عظیم خشتی در حاشیه صحرای بزرگ آفریقا است که لوکیشن بیش از ده‌ها فیلم و نمایش تلویزیونی مثل «بازی تاج و تخت»، «گلادیاتور» و «مردی که می‌خواست سلطان باشد» بوده است.

این مجموعه دارای شهر مستحکم پایین‌دستی در امتداد رودخانه Asif Ounila است که هنوز هم مردم در آن سکونت دارند؛ علاوه بر این، قلعه ایت بن حدو یک ارگ هم دارد که تاحدودی ویران شده است. 

مهمان‌خانه‌های به سبک بربر این امکان را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است که هنگام بازدید از مجموعه‌ای که قدمت آن به قرن ۱۷ میلادی می‌رسد، شب را بمانند؛ در آن دوران کاروان مسافرانی که بین مراکش و سودان تردد می‌کردند، شب را در این مهمان‌خانه‌ها اقامت می‌کردند. 

قلعه کالمار (Kalmar Castle)، سوئد

قلعه کالمار (Kalmar Castle) سوئد

قلعه کالمار در دوران رو به انزوال وایکینگ‌ها ساخته شده و در اصل در قرن ۱۲ میلادی به‌عنوان یک برج دفاعی ساخته شد که مشرف بر تنگه کالمار در دریای بالتیک بود. 

۴ قرن بعد، پادشاه گوستاو و پسرانش کالمار را به یک اقامتگاه باشکوه سلطنتی تبدیل کردند (به واسطه نوسازی قلعه) و امروزه نیز بیشتر شبیه به همان شکلی است که در سال ۱۵۹۲ بود. 

این قلعه اسکاندیناوی رنسانسی که به‌خوبی از آن محافظت شده است، علاوه بر نمایشگاه‌ها، فعالیت‌هایی برای کودکان و تورهای بازدید از قلعه، رویدادهای خاصی مثل نمایش چندرسانه‌ای ونگوک دارد که تا نوامبر سال جاری بر پا است و بازدیدکنندگان می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.

قلعه سن فلیپ دل مورو (Castillo San Felipe del Morro)، پورتوریکو

قلعه سن فلیپ دل مورو (Castillo San Felipe del Morro) پورتوریکو

سن فلیپ دل مورو یکی از برجسته‌ترین سازه‌هایی است که در کاراییب وجود دارد

سن فلیپ دل مورو، این ارگ قرن شانزدهمی اسپانیایی که محافظی بر ورودی خلیج سن خوان بود، یکی از برجسته‌ترین سازه‌هایی است که در کاراییب وجود دارد.

در اطراف این قلعه یک خندق برای محافظت از آن حفر شده (با یک پل متحرک) و دارای برج و باروهای سنگی و صخره‌های ناهموار است؛ سن فلیپ دل مورو حملات متعدی از جمله حملات دزدان دریایی و حمله ۱۵۹۵ سر فرانسیس دریک (Sir Francis Drake) را دفع کرده است. با این حال، این قلعه پس از بمباران شدید دریایی در جنگ بین اسپانیا و آمریکا، تسلیم آمریکا شد.

از سال ۱۹۶۲، ال مورو و قلعه سن کریستوبال (بزرگ‌ترین دژی که توسط اسپانیایی‌ها در نیم‌کره غربی ساخته شده است) بخشی از بنای تاریخی ملی سن خوان شدند. این روزها مردم برای پیک نیک و بادبادک هوا کردن، به چمنزار «میدان جنگ» که در مقابل قلعه قرار دارد، می‌روند. 

قصر توپکاپی، ترکیه

قصر توپکاپی، ترکیه

اگرچه اینجا رسما «کاخ» نامیده‌ می‌شود، اما مجموعه توپکاپی ترکیبی از تمام ویژگی‌های یک قلعه کلاسیک است

اگرچه اینجا رسما «کاخ» نامیده‌ می‌شود، اما مجموعه توپکاپی ترکیبی از تمام ویژگی‌های یک قلعه کلاسیک است: مکانی که دفاعی است و حمله به آن آسان نیست، دیوارهای مستحکم، دروازه‌های مقتدر و یک اقامتگاه سلطنتی که در اواخر قرن ۱۵ میلادی ساخته شده و تا حدود سال ۱۸۵۰ میلادی سکونتگاه سلاطین عثمانی بود.

بعد از اینکه پس از جنگ جهانی اول امپراتوری عثمانی سقوط کرد، کاخ توپکاپی به موزه تبدیل شد؛ این مجموعه همچنین شامل باغ‌های وسیع، گذرگاه‌هایی روی دیوارها که مشرف بر تنگه بسفر است، حرم‌سرای امپراتوری عثمانی (جایی که زنان و دختران سلاطین در آن سکونت داشتند) و گنجینه امپراتوری با خنجر طلایی مشهور با روکشی از زمرد سبز (که موضوع فیلم «توپکاپی» که در سال ۱۹۶۴ ساخته شد، در مورد آن است که در ماجرای فیلم به سرقت می‌رود)، می‌شود.

اگر به‌دنبال این هستید که در تابستان امسال به ترکیه سفر کرده و جاهای دیدنی ترکیه را از نزدیک ببینید، می‌توانید تور ترکیه را با پایین‌ترین قیمت در کجارو از فروشنده‌های معتبر به‌راحتی خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه