عبور چه اقلامی از گمرک فرودگاه‌های دنیا غیرمجاز است؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
عبور چه اقلامی از گمرک فرودگاه‌های دنیا غیرمجاز است؟

هر کشوری قانون گمرکی خاص خود را دارد که عدم‌اطلاع از آن‌ها می‌تواند منجر به جریمه، زندانی یا حتی مجازات مرگ شود. پس قبل از سفر اطلاعات بیشتری در این زمینه به‌دست آورید.

مسافران برای پرکردن کارت اظهارنامه‌ی گمرک فرودگاه می‌توانند بخش‌های مربوطه را به‌راحتی تیک بزنند یا امضا کنند، اما تاچه‌حد اطمینان دارید که واقعیت را ثبت کرده‌اید و خطر جریمه یا زندانی در کمین شما نیست؟ به‌عنوان مثال، کشور استرالیا برخی از سفت‌وسخت‌ترین قوانین امنیت‌زیستی در دنیا را دارد و اگر کالایی را اشتباهی از طریق فرودگاه‌های بین‌المللی وارد این کشور کنید، احتمال دارد بیشتر از ۴۲۰ هزار دلار استرالیا جریمه شده و به ۱۰ سال زندانی محکوم شوید.

برای اطلاع از اقلام مجاز و غیرمجاز گمرک فرودگاه‌ها می‌توان با این قوانین آشنا شد، هرچند که این قوانین از کشوری به کشوری دیگر متفاوت است و می‌تواند گیج‌کننده باشد. در ادامه به تعدادی از اقلامی اشاره می‌کنیم که هنگام سفر نباید در چمدان خود قرار دهید.

گیاهان و محصولات حیوانی

گمرک فرودگاه

اگر می‌خواهید وسیله‌ای که عاشقش هستید را به سفر ببرید یا قصد دارید سوغاتی از سفر خود به کشورتان بیاورید، باید اول مجاز یا غیرمجازبودن آن را بررسی کنید. باتوجه به مقصد موردنظرتان، یک تکه میوه می‌تواند میان‌وعده‌ای قابل‌قبول یا تهدیدی بالقوه برای کل صنعت کشاورزی کشور مذکور قلمداد شود. در برخی کشورها نظیر ایالات متحده، به‌همراه داشتن تقریباً هرنوع میوه‌ و سبزیجات تازه، خشک‌شده و یخ‌زده به این کشور ممنوع است.

درصورتی‌که یک موز داشته باشید و آن را اعلام نکنید یا هر نوع کالای کشاورزی دیگری از هر گوشه‌ی دنیا همراه‌تان باشد، برای اولین‌بار ۳۰۰ دلار جریمه می‌شوید و درصورت تکرار این رقم به ۵۰۰ دلار افزایش می‌یابد. همچنین این موضوع می‌تواند برای شما به‌قیمت جایگاه گلوبال اینتری (Global Entry) و TSA Precheck تمام شود.

هنگام ورود هوایی به استرالیا، جریمه‌ی داشتن موز بدون اعلام در گمرک، از ۴۲۰ دلار شروع می‌شود و ممکن است بسته به پرونده به هزاران دلار هم برسد. این موضوع حتی برای میوه‌ای که در هواپیما به مسافران می‌دهند نیز صدق می‌کند. اما وضعیت در بریتانیا متفاوت است و می‌توانید تا دو کیلوگرم موز از هرکجای دنیا و بدون اعلام قبلی به خاک این کشور وارد کنید.

محصولات گوشتی نیز خطرات خود را دارد. به‌عنوان مثال شما در پرواز به بریتانیا می‌توانید محصولات لبنی (همین طور سیب‌زمینی) و گوشت تازه از کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا همراه داشته باشید، اما از کشورهای خارج از اتحادیه‌ی اروپا به‌استثنای ایسلند، گرینلند و جزایر فارو ممنوع است. کسانی‌که قصد سفر از اروپا به آمریکا را دارند، باید از بردن سالامی به‌عنوان سوغاتی خودداری کنند. ژامبون و محصولات سالامی فقط از بخش‌هایی از فرانسه، ایتالیا و اسپانیا و آن هم در کشتی‌های تجاری امکان ورود به خاک آمریکا را دارند.

درباره‌ی سایر گوشت‌ها باید ابتدا وضعیت بیماری حیوانات در کشور مقصد را بررسی کنید و از طریق اسناد رسمی نشان دهید که این گوشت متعلق به کجا است. وب‌سایت‌هایی نظیر USDA به شما در تصمیم‌گیری برای خرید کمک می‌کنند، اما یادتان باشد که این قوانین درصورت بروز شیوع بیماری ممکن است هرهفته تغییر کنند، پس بهتر است از همان ابتدا اعلام کنید که چه اقلامی به‌همراه دارید تا مأموران به شما بگویند که ورود چه کالاهایی بلامانع است.

دارو و مواد مخدر

گمرک فرودگاه

در امارات متحده عربی، قرص کدئین یکی از اقلام غیرقانونی در وسایل مسافران است، اما این همه‌ی ماجرا نیست و داروهایی نظیر قرص ضدبارداری و داروهای ایدز و هپاتیت نیز جزو اقلام ممنوعه هستند. قوانین امارات بسیار سختگیرانه است، به‌طوری‌که کمترین مقدار مواد مخدر می‌تواند حداقل چهار سال زندانی داشته باشد و قاچاق مواد مخدر به مجازات مرگ می‌انجامد.

در کشور ژاپن، داروهایی نظیر سودوافدرین و دگزامفتامین که برای درمان اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی به‌کار می‌روند، غیرقانونی هستند و به‌همراه‌داشتن آن‌ها می‌تواند منجر به بازداشت فرد خاطی شود. برای استفاده از کدئین یا مورفین باید پیش از ورود به ژاپن، گواهی مواد مخدر داشته باشید. در کشور یونان نیز مصرف کدئین، ملزم به‌داشتن نسخه است، هرچند بهتر است پیش از سفر حتماً این موضوع را بررسی کنید.

به‌عنوان یک قاعده‌ی کلی، از حمل داروی غیرضروری اجتناب کنید

به‌عنوان یک قاعده‌ی کلی، از حمل داروی غیرضروری اجتناب کنید. اگر قرص‌های خود را در جعبه تقسیم روزانه قرار می‌دهید، این کار را پس از عبور از گمرک انجام دهید. بهتر است، قرص‌ها در بسته‌بندی اصلی خود باشند و نامه یا نسخه‌ی پزشک همراه‌تان باشد، البته این موضوع به قوانین آن کشور بستگی دارد. این‌طور در نظر بگیرید، مواد مخدری که در کشورتان غیرقانونی محسوب می‌شود، در سایر کشورها هم همین وضعیت را خواهد داشت. حتی در کشور هلند که قوانین منعطف‌تری در قبال مواد مخدر دارد، داشتن موادی نظیر حشیش در فرودگاه اسخیپول آمستردام، شما را به دردسر می‌اندازد. ماری‌جوآنای طبی و خودکار ویپ را در خانه‌ی خود بگذارید، چراکه در برخی کشورها از جمله امارات متحده عربی و سنگاپور غیرقانونی هستند. از سال گذشته، حتی همراه داشتن اسباب‌بازی شبیه به سیگار یا پیپ الکترونیکی در کشور سنگاپور، جریمه‌ای تا دو هزار دلار سنگاپور دارد.

سوغاتی و هدیه

گمرک فرودگاه

صنایع‌دستی، آلات موسیقی، گنجینه‌های فرهنگی و کیف‌های تقلبی برند گوچی می‌تواند به توقیف آن‌ها و احتمالاً جریمه منتهی شود. فهرست محصولات حیات‌وحش که حمل آن‌ها از آمریکا ممنوع است، عبارت‌اند از: عاج فیل و پستانداران دریایی (مگر آنکه طبق سندتان، قدمت آن بیش از ۱۰۰ سال باشد)، موی گربه‌ی خال‌دار، تمام محصولات تهیه‌شده از لاک‌پشت‌های دریایی، چرم اکثر تمساح‌ها و کیمن‌ها و همین طور اکثر مرجان‌ها از جمله قطعاتی که در جواهرات به‌کار رفته است.

سازهای موسیقی ساخته‌شده از گونه‌های درمعرض خطر نظیر اقاقیای برزیلی، لاک لاک‌پشت و عاج در برخی کشورها ممنوع است، در حالی که برای مصنوعات باستانی و هنری احتمالاً نیاز به مجوز صادرات است. در صورتی که شما را با محصولات تقلبی مانند کیف‌ دستی بگیرند، جریمه خواهید شد، پس حتماً کالای اصل بخرید و رسید آن را نگه‌دارید و هنگام برگشت به کشورتان آن را نشان دهید. حتی کلاه لبه‌پهن اسپانیولی که سوغاتی ساده‌ای به‌نظر می‌رسد، شاید حاوی آفتی در حصیرهایش باشد که می‌تواند تعطیلات شما را به فاجعه تبدیل کند. این موضوع برای هر نوع سوغاتی ساخته‌شده از گیاهان نیز صدق می‌کند.

به‌یاد داشته باشید که کالایی ممکن است در یک کشور قانونی و در کشور دیگری غیرقانونی باشد، پس قبل از سفر درباره‌ی کالاهای مجاز و غیرمجاز در مقصدتان اطلاعات به‌دست آورید. شکستن قوانین گمرکی در بریتانیا می‌تواند ۲۵۰۰ پوند برای هر بی‌قانونی هزینه بردارد. میزان جریمه در سنگاپور تا ۵۰۰۰ دلار سنگاپور، در ایالات متحده تا ۵۰ هزار دلار برای هر بی‌قانونی، در هلند به‌طور بالقوه ۸۲ هزار یورو و در استرالیا ۴۲۰ هزار دلار استرالیا و بیشتر است. نقض قانون گمرک در برخی کشورها نظیر امارات متحده عربی،‌ عربستان صعودی، ایران و اندونزی حتی به زندانی یا مرگ هم منتهی می‌شود. اگر کالایی همراه‌تان است، حتماً آن را اظهار کنید و یک یادداشت یادآوری‌کننده در پاسپورت‌تان بگذارید تا موردی را فراموش نکنید. حتی اگر پرواز طولانی نداشته باشید، ممکن است موضوعی را فراموش کنید؛ چه‌برسد به سفرهای طولانی چندین ساعته که باعث حوا‌س‌پرتی می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع thepointsguy

دیدگاه