پرازدحام و خطرناک ‌تر؛ مون بلان با یک بحران رو به ‌رو است (قسمت دوم)

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۹ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
پرازدحام و خطرناک ‌تر؛ مون بلان با یک بحران رو به ‌رو است (قسمت دوم)

در مون بلان بلندترین کوه اروپای غربی، تعداد کوه‌نوردان بی‌تجربه در حال افزایش است و تغییرات آب‌وهوایی موجب تلفات جانی شده است. محدودیت‌های جدیدی برای حفظ سلامت کوه‌نوردان در این منطقه اعمال شده است.

هر سال تابستان، حداقل ۲۰ هزار نفر تلاش می‌کنند تا به قله مون بلان در مرز فرانسه و ایتالیا صعود کنند. این منطقه با مشکلاتی مثل ازدحام، افزایش زباله‌ها و افزایش حوادث و تلفات، دست و پنجه نرم می‌کند. جدیدا، قوانینی برای ایجاد محدودیت‌هایی در این منطقه وضع شده است.

کوه‌های در حال فروریختن

پرازدحام و خطرناک ‌تر؛ مون بلان با یک بحران رو به ‌رو است

گرم‌تر شدن آب و هوای زمین به اکوسیستم حساس آلپی هم راه پیدا کرده است. به همین دلیل بعضی از خطرات موجود در کوهستان، در حال بیشتر شدن و جدی‌تر شدن است.

میانگین دمای هوا در شامونی ۳٫۶ درجه فارنهایت افزایش پیدا کرده است که دو برابر بیشتر از نرخ جهانی است.

لودویک راوانل، ژئومورفولوژیست مرکز علمی تحقیقاتی ملی فرانسه، در این باره می‌گوید:

همه در مورد عقب رفتن و آب شدن یخچال‌ها صحبت می‌کنند؛ ولی اتفاقات دیگری در پس این رویداد وجود دارد که کمتر شناخته شده است.

در چند دهه اخیر تعداد زمین‌لغزش‌ها در قله‌های اطراف مون بلان افزایش پیدا کرده است. افزایش دمای هوا باعث شده که خاک منجمدی که عامل اتصال کوه‌ها است، آب شود.

راوانل که خود یک راهنمای حرفه‌ای کوه‌نوردی هم هست می‌گوید:

گرم شدن هوا و به دنبال آن گرم شدن کوهستان‌ها تقریبا در تمام مسیرهای کوه‌نوردی منطقه مون بلان تاثیر گذاشته است. مسیر Three Mountains یخی‌تر و پرشیب‌تر شده است. همچنین در مسیر گراند کولوار هم تعداد سنگ‌ریزش و هم حجم آن‌ها افزایش پیدا کرده است به خصوص در ساعت بعد از ظهر.

موسسه‌ای به نام The Petzl یک بار پیشنهاد کرد که تونلی برای حفاظت از جان مردم ساخته شود. ولی این پیشنهاد از طرف بسیاری از راهنمایان کوه‌نوردی و مقامات محلی رد شد. به عقیده آن‌ها، کوهستان یک محیط طبیعی است و پارک سرگرمی نیست. ولی علائمی در کنار مسیر قرار داده شد تا مردم را از خطرات آن آگاه کند. البته هنوز هم بسیاری از افراد با انتخاب خودشان از این مسیر خطرناک در خطرناک‌ترین زمان روز عبور می‌کنند.

راوانل در این باره می‌گوید:

ساعت اوج سنگ‌ریزش در این مسیر، هم زمان با ساعت اوج عبور و مرور مردم از آن است. در واقع هم‌زمانی این دو عامل باعث آمار بالای حوادث شده و باید تلاش کنیم تا این هم‌زمانی صورت نگیرد.

کنترل‌های جدید

پرازدحام و خطرناک ‌تر؛ مون بلان با یک بحران رو به ‌رو است

ولی همیشه راضی کردن کوه‌نوردان کار راحتی نیست. بسیاری از آن‌ها آماتورهایی هستند که تنها کوه‌نوردی می‌کنند و اطلاعات کمی در مورد مسیر دارند و نمی‌دانند چطور از خودشان محافظت کنند.

ژان مر پیلکس، شهردار سن گروه (Saint-Gervais)، می‌گوید:

امروزه نسل کوه‌نوردان جای خود را به نسلی از توریست‌ها داده است که فقط برای انداختن یک عکس و ثبت یک سلفی بر فراز مون بلان، به اینجا سفر می‌کنند.

بیش از یک دهه است که آقای پیلکس به دنبال ایجاد کنترل‌های شدیدتر در این منطقه است. از تابستان سال ۲۰۱۸ که رسانه‌های فرانسوی برنامه‌هایی در مورد ازدحام، آلودگی و سایر مشکلات و رفتارهای نادرست گردشگران در منطقه مون بلان پخش کرده‌اند، آقای پیلکس به هدف خود دست پیدا کرد.

با شروع فصل صعود به مون بلان در سال ۲۰۱۹ که از ۲۴ ماه مه شروع می‌شود، هر کسی که قصد کوه‌پیمایی از مسیر Normal Route را دارد باید کارت شناسایی و مدارکی برای اثبات رزرو یکی از اقامتگاه‌ها را داشته باشد. امکان کمپینگ رایگان هم وجود ندارد. قبلا عده‌ای خارج از اقامتگاه Gouter Refuge در تابستان چادر می‌زدند و زباله زیادی تولید می‌کردند. اکنون این کار ۳۰۰ هزار دلار جریمه و دو سال زندان دارد.

اخیرا محدودیت جدیدی دیگری هم به قوانین این منطقه اضافه شده است. فرود پاراگلایدرها در قله ممنوع شده است.

معیارها و قوانین جدید که در ماه آوریل اعلام شد، برای ایجاد اطمینان در کوه‌نوردان و برای حفظ امنیت و سلامتی آن‌ها است. این قوانین توسط مامورین PGHM و ماموران امنیتی Saint-Gervais اجرا می‌شود.

دیوید راوانل، رئیس شرکت راهنایان شامونی، می‌گوید که امیدوار است این قوانین جدید تجربه مردم در کوه‌نوردی در منطقه مون بلان را بهبود ببخشد.

البته من فکر نمی‌کنم که این قوانین احتمال حوادث را کاهش دهد چون این قوانین هنوز هم نمی‌تواند مانع آماتورهایی شود که قصد صعود دارند. این بزرگ‌ترین چالشی است که امروز با آن مواجه هستیم.

آقای پیلکس اذعان می‌کند که این قوانین جدید به تنهایی کافی نیستند. در واقع طرز فکر عموم مردم باید تغییر کند. او یک کمپین اطلاعاتی عمومی راه  انداخته است تا آگاهی مردم و کوه‌نوردان را در مورد مون بلان و خطرات آن افزایش دهد.

وی در یکی از کنفرانس‌های خبری که در آن قوانین جدید اعلام شد، گفت:

نکته اصلی این است که مردم باید بدانند صعود از مون بلان، به راحتی سینما رفتن نیست. همه‌چیز بهتر شده است. هنوز کسی بدون رزرو اقامتگاه، دیده نشده و به نظر می‌رسد که حضور ماموران، تاثیرگذار بوده است. ولی هنوز فصل کوه‌نوردی در مون بلان به اتمام نرسیده است.

مطالب مرتبط:

منبع nytimes

دیدگاه