آیا باید کاور پنجره های هواپیما به هنگام نشست و برخاست باز باشد؟

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
آیا باید کاور پنجره های هواپیما به هنگام نشست و برخاست باز باشد؟

شاید برای شما نیز جای سؤال باشد که چرا به هنگام نشست و برخاست هواپیما کادر پرواز باز بودن کاور پنجره‌های هواپیما را کنترل می‌کنند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۵/۰۷ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۲/۱۲ به‌روزرسانی شده است.

باز بودن کاور پنجره‌های هواپیما به هنگام نشست و برخاست هواپیما یکی از موضوع‌های داغ در مباحث هوانوردی است. در بیشتر پروازها، یکی از وظایف مهماندارها کنترل این مورد قبل از برخاستن یا فرود هواپیما است.

علت این کار نیز حفظ امنیت پرواز و مسافران در این زمان‌ها عنوان می‌شود؛ زیرا، به استناد قانون «به‌اضافه ۳ منهای ۸» ۸۰% سوانح هوایی در سه دقیقه اول پرواز یا هشت دقیقه آخر و هنگام فرود هواپیما رخ می‌دهند. احتمال بروز سانحه در هنگام تیک-آف و همین طور فرود هواپیما بیش از هر زمان دیگری است و به همین دلیل لازم است نکات ایمنی در این دو بازه رعایت شود.

بالا بودن کرکره پنجره نیز در راستای حفظ امنیت مسافران در این دو بازه زمانی خطرآفرین است؛ زیرا در صورت بالابودن کاور پنجره‌ها، اگر هواپیما دچار حادثه و آسیب شود مهمانداران می‌توانند از پنجره‌های هواپیما می‌توانند وضعیت و محل حادثه را ارزیابی، با توجه به آن در خروج اضطراری مناسب را باز و مسافران را در کمتر از ۹۰ ثانیه از هواپیما خارج کنند.

بستن کاور پنحره  هواپیما

عکس‌ از وب‌سایت the pointsguy

به‌تاز‌گی یکی از خوانندگان مجله JB مورد عجیبی را گزارش کرده است که خلاف این موضوع را ثابت می‌کند.

در پرواز کورین ایر (Korean Air) که از ویهای (Weihai) چین به سئول داشتم، مهمانداران برخلاف روال معمول از همه مسافران خواستند تا به هنگام برخاستن هواپیما کاور پنجره‌‌ها را ببندند. این مسئله باعث تعجب همه مسافران شد، زیرا تا قبل از این عکس این موضوع را در پرواز تجربه کرده بودیم.

تعجب این مسافر از عملکرد مهمانداران کاملا درست است، زیرا این مسئله برخلاف دستورالعمل رایج ایرلاین‌ها است و کنترل کاور پنجره‌ها یکی از مهم‌ترین مراحل پیش از نشست و برخاست هوایپما محسوب می‌شود. طبق گفته گراهام بریثویت (Graham Braithwaite)، متخصص امنیت و تفحص حوادث از دانشگاه کرانفیلد (Cranfield University)، بازبودن کاورها دید مناسبی را برای کادر پرواز و مسافران و تصمیم‌گیری سریع و عملکرد درست در مواقع خطر را فراهم می‌کند.

البته به‌جز این فرد، مسافران دیگری نیز این مورد را درباره کورین ایر گزارش کرده‌اند. ولی علت این عملکرد متفاوت کادر پرواز کورین ایر با سایر ایرلاین‌ها چیست؟

باز کردن کاور پنجره هواپیما هنگام فرود

عکس‌ از وب‌سایت the pointsguy

کادر پرواز قصد تاریک کردن کابین هواپیما را داشته‌اند

معمولا در طول پرواز کادر پرواز از مسافران می‌خواهند تا در صورت تمایل کاورها را بسته نگه دارند تا فضای مناسبی برای استراحت ایجاد شود. حتی در پروازهایی که در طول روز انجام می‌شوند، تعدادی از مسافران دوست دارند تا در طول پرواز استراحت کنند. شاید این موضوع یکی از دلایل عملکرد کادر پرواز کورین ایر باشد.

کادر پرواز سعی در خنک نگه داشتن فضای کابین هواپیما را داشته‌اند

طبق گفته کلی کینسید (Kelly Kincaid)، خالق کمدی جت‌لگ، در برخی از روزهای گرم و آفتابی کادر پرواز به‌منظور حفظ دمای خنک کابین برای پروازهای آتی در طول روز از مسافران می‌خواهند تا کاورهای پنجره‌ها را در حالت بسته نگه دارند. این مورد یکی از رفتارهای هوشمندانه و جالبی است که کادر پرواز و اکیپ نظافت هواپیما انجام می‌دهند.

البته این کار باعث حفظ هواپیما از گازهای گلخانه‌ای به هنگام توقف روی زمین نیز می‌شود. ولی در مورد عملکرد ممهمانداران کورین ایر این مسئله چندان صدق نمی‌کند، زیرا زمانی که هوای داخل کابین در پرواز قبلی خنک شده باشد، نیازی به بستن کاورها در هنگام برخاستن مجدد هواپیما وجود ندارد.

تاریک کردن کابین هواپیما

عکس‌ از وب‌سایت the pointsguy

کادر پرواز درصدد حفظ اسرار نظامی بوده‌اند

آلبرتو ریوا (Alberto Riva)، سردبیر TPG، به‌ تازگی پرواز کورین ایر از سئول به نیویورک را مورد بررسی قرار داده است. طبق گفته وی در طول پرواز یا به هنگام نشست و برخاست هوایپما چنین موضوعی از جانب کادر پرواز مطرح نشده است.

به عقیده من آنچه که در پرواز ویهای به سئول کورین ایر اتفاق افتاده ممکن است به‌دلیل کاربری دو منظوره مسافری/نظامی فرودگاه بوده است. نگاهی به نقشه گوگل نیز گواه وجود تعدادی هواپیمای جنگنده و آشیانه‌های هواپیما است.

البته سخنگوی کورین ایر نیز درباره دلیل عملکرد کادر پرواز نیز این موضوع را تلویحا تائید و عنوان کرده است که بسته بودن کاورهای پنجره‌ها یکی از سیاست‌های کورین ایر است و در راستای مسائل امنیت فرودگاه ویهای انجام می‌شود. طبق گفته ریوا احتمالا جنگده‌های چنگدو جی-۷ (اف ۷) یا شن‌یانگ جی-۸ در نزدیکی هواپیماهای مسافری قرار دارند و مقامات چینی برای جلوگیری از عکاسی از طراحی فوق پیشرفته این هواپیماها چنین سیاستی را اتخاذ کرده‌اند.

با وجود تمام این فرضیه‌ها، دلیل اصلی عملکرد کادر پرواز کورین ایر در هاله‌ای از ابهام است و جالب‌تر اینکه هیچ‌یک از مسافران نیز سوالی دراین‌باره از کادر پرواز نپرسیده است. البته برخی از ایرلاین‌ها برای تخطی از دستورالعمل‌های کادر پرواز جریمه‌هایی در نظر گرفته‌اند، پس به نظر می‌رسد بهترین کار پیروی از قوانین حاکم بر ایرلاین‌ها و رعایت آن‌ها است.

 اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین‌های داخلی یا خارجی را دارید، با استفاده از موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو می‌توانید قیمت بلیط‌ فروشنده‌های معتبر را مقایسه کرده و بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظرتان را خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع thepointsguy

دیدگاه