باغ وحش های آمریکا چطور حیوانات را در موج گرما، خنک نگه می‌دارند؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
باغ وحش های آمریکا چطور حیوانات را در موج گرما، خنک نگه می‌دارند؟

موج گرما نه‌تنها انسان‌ها، بلکه حیوانات را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد و به‌همین دلیل بسیاری از باغ‌وحش‌های آمریکا با روش‌های ابتکاری به‌دنبال خنک‌کردن حیوانات هستند.

چه کسی فکرش را می‌کرد که اسب آبی نیل نیاز به خوردن هندوانه‌ی یخ‌زده داشته باشد؟ در واقع، ما انسان‌ها در روزهای داغ با نوشیدن یک لیوان لیموناد خنک، از شر گرما خلاص می‌شویم. اما باغ‌وحش‌ها برای خنک‌ نگه داشتن حیوانات خود از تکه‌های یخ‌زده‌ی استخوان، گوشت و میوه استفاده می‌کنند.

با افزایش دمای هوا، باغ‌وحش‌ها به روش‌های خلاقانه برای حفظ جان حیوانات در شرایط حاد روی می‌آورند، نظیر دوش‌گرفتن فیل‌، جشن استخر گرگ‌ها و هندوانه‌های یخ‌زده که کارکنان باغ‌وحش در اختیار حیوانات می‌گذارند. باغ‌وحش بروکفیلد (Brookfield Zoo) در آمریکا، با دادن خوراکی‌های سرد و خنک به حیوانات سعی در مقابله با گرمای اخیر در این کشور دارد و برای این کار، تکه‌های یخ دارای میوه و سبزیجات و همین طور تکه‌های یخ با محتویات گوشت و استخوان را به گونه‌های مختلف موجود در باغ‌وحش می‌دهد.

باغ وحش

باغ‌وحش مریلند (Maryland Zoo) در بالتیمور آمریکا نیز از خوراکی‌های یخ‌زده برای مقابله با موج گرما استفاده می‌کند. مقامات این باغ‌وحش می‌گویند:

بسیاری از قطعات یخ دارای پودرهای نوشیدنی ورزشی (مشابه گیتورید) هستند تا الکترولیت‌های بدن را بازسازی کنند. برای خرس‌ها، تکه‌های یخ شامل ماهی و میوه هستند و در مواردی گوشت خوک در لابه‌لای یخ‌ها گنجانده می‌شود. گاهی اوقات ماهی و سبزیجات را در قالب تکه‌های یخ برای سمورهای رودخانه‌ای تهیه می‌کنیم.

لاک‌پشت‌های باغ‌وحش سینسینتی (Cincinnati Zoo) تا گردن در گل هستند تا از گرمای هوا در امان بمانند. حتی اداره‌ی پلیس نیویورک سیتی، اقداماتی در جهت حفاظت از حیوانات در برابر خطرات افزایش دما برداشته است. حیوانات چهارپای واحد سواره‌ی این اداره در فضای سرپوشیده نگه‌داری می‌شوند و با آب‌پاشی آن‌ها را خنک می‌کنند.

در صورتی که خوراکی‌های یخ‌زده برای خنک‌کردن حیوانات کافی نباشد، بسیاری از باغ‌وحش‌ها، حیوانات را به فضای سرپوشیده منتقل می‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه