عکاسی با پهپاد؛ آیا واقعا به آن نیاز دارید؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی سه شنبه، ۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
عکاسی با پهپاد؛ آیا واقعا به آن نیاز دارید؟

عکاسی با پهپاد اخیرا طرفداران زیادی پیدا کرده است. جذابیت عکس‌هایی که به این طریق ثبت می‌شوند، باعث شده است که علاقه‌مندان به سفر و عکاسی برای خرید پهپاد و استفاده از آن در عکاسی، مشتاق شوند.

آیا وجود پهپاد برای عکاسی و سفر ضرورت دارد؟ دوست دارید عکس‌های سفرهایتان را یک مرحله بالاتر ببرید و عکس‌های جذاب‌تری بگیرید؟ در سال‌های اخیر پهپاد برای استفاده‌های شخصی بسیار زیاد شده است. پیشرفت فناوری باعث شده که پهپادهای ارزان و قابل حمل به بازار عرضه شوند که به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را هدایت کنید و تصاویر جذابی ثبت کنید.

اگر به خرید تجهیزات فیلمبرداری و عکاسی هوایی فکر می‌کنید که پهپاد یکی از آن‌ها است، قبل از خرید باید نکاتی را در نظر بگیرید. مهارت پیدا کردن در هدایت پهپاد به تلاش و زمان نیاز دارد؛ ولی عکس‌هایی که با آن ثبت می‌شوند، ارزش زحمت کشیدن دارند.

انواع پهپادها

عکاسی با پهباد

قبل از خرید پهپاد نوع سفر خود را مشخص کنید. آیا کوله گردی می‌کنید؟ آیا بار و چمدان زیادی همراه دارید؟ بعضی پهپادها در کف دست جا می‌شوند؛ ولی بعضی دیگر بزرگ و حجیم هستند. پهپاد ایده‌آل برای سفر پهپادی است که قابل حمل باشد و دوربین با رزولوشن بالا برای ثبت تصاویر و ویدیو‌های باکیفیت داشته باشد.

پهپادهای کوچک و قابل حمل

برخی پهپادها وزن کمی دارند، کوچک هستند و هدایت آن‌ها راحت است. مثلا Dji Spark که البته معایبی هم دارد؛ مثلا محدودیت دوربین (تا 1080p) و تایم کوتاه پرواز. ولی این پهپاد برای مبتدی‌ها عالی است و یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های بازار است.

پهپادهای حرفه‌ای

شرکت DJI یک شرکت پیشرو در زمینه تولید پهپاد برای سرگرمی و استفاده شخصی است. البته برندهای دیگری هم وجود دارند که پهپادهای خوب و باکیفیتی دارند مثلا Yuneec و Parrot. مهم‌ترین چیزی که یک مبتدی باید به آن توجه کند، اندازه پهپاد و قابلیت آن برای کوچک‌تر شدن برای حمل و نقل، کیفیت دوربین و باتری است.

پهپادهای تجاری

از پهپادهای تجاری و حرفه‌ای برای فیلمبرداری از املاک و مستغلات و ریزورت‌ها استفاده می‌کنند تا در تبلیغات تجاری از آن‌ها بهره ببرند. برای این کار معمولا پهپادهای پیشرفته‌تری انتخاب می‌کنند؛ مثلا DJI Phantom 4 Pro. پهپادهای تجاری می‌توانند دوربین‌های سنگین‌تری حمل کنند. شما به این دسته از پهپادها نیازی نخواهید داشت.

قوانین و شرایط استفاده از پهپادها

قبل از سفر به هر کشوری قوانین آن کشور در مورد پهپادها و پرواز آن‌ها را بررسی کنید. بیشتر کشورها اجازه نمی‌دهند که از پهپاد در نزدیکی فرودگاه‌ها استفاده کنید. پرواز در نزدیکی لندمارک‌های مشهور اروپا غالبا ممنوع است و باعث توقیف پهپادتان می‌شود. هند معمولا اجازه ورود پهپاد به کشور را نمی‌دهد و ممکن است در مرز، پهپادتان توقیف شود.

نکته‌هایی در مورد پهپاد برای مبتدی‌ها

عکاسی با پهباد

مهم‌ترین نکته برای مبتدی‌های استفاده از پهپاد، قابل حمل بودن پهپاد است. موقع خرید به این نکته توجه کنید.

نکته دیگر، تمرین است. برای هدایت و پرواز پهپاد باید به قدر کافی تمرین کنید. در واقع قبل از اینکه بتوانید از آن به درستی استفاده کنید و عکس‌های خوب و حرفه‌ای بگیرید، باید استفاده از پهپاد را تمرین کرده باشید. در نتیجه مدت‌ها قبل از سفر، تمرین خود را شروع کنید. مثلا می‌توانید مدت‌ها قبل از سفر، روزهای آخر هفته چند ساعتی را به یادگیری کار با پهپاد اختصاص دهید.

در نتیجه موقع سفر و موقع استفاده از پهپاد، به اندازه کافی اعتمادبه‌نفس دارید.

نکات کوتاهی در مورد تعمیر پهپاد یاد بگیرید تا در سفر، دچار مشکل نشوید.

فلورانس نویسنده سایت YogaWineTravel.com به طور مرتب از پهپاد برای عکاسی استفاده می‌کند. او در این مورد می‌گوید:

«پهپاد می‌تواند یکی از جذاب‌ترین تجهیزات برای علاقه‌مندان به سفر و عکاسی باشد ولی نکات مهمی وجود دارد که در مورد سفر با پهپاد باید بدانید تا قوانین فرودگاه‌ها و خطوط هوایی را نشکنید و حتی بدتر از آن، پهپادتان توقیف نشود.

از آنجایی که استفاده از پهپادهای شخصی روز‌به‌روز بیشتر می‌شود، فرودگاه‌ها و ایرلاین‌ها به طور مرتب قوانین خود را به‌روز‌رسانی می‌کنند در نتیجه باید همواره جدیدترین قوانین آن‌ها را بررسی کنید.»

در حالت کلی، باید باتری پهپاد را خارج کنید و باتری را در کیف دستی خود حمل کنید. اگر ظرفیت باتری کم است، لازم نیست قبل از سفر خودتان به برای پر کردن آن به دردسر بیاندازید. انتهای باتری را بپوشانید تا با اجسام فلزی در تماس نباشد.

بدنه پهپاد را می‌توانید در چمدانی که چک شده بدون باتری قرار دهید. سعی کنید تا جایی که ممکن است آن را در جای محکم و در لایه‌های محافظتی قرار دهید و آن را در یک کیف مخصوص حمل کنید به خصوص اگر با چمدانی سفر می کنید که بدنه نرم دارد.

در حالت کلی معمولا ایرلاین‌ها با مسافرانی که پهپادهای کوچک دارند مثلا DJI Spark یا Mavic Air به مشکل برنمی‌خورند. پهپادهایی با وزن ۵۰۰ گرم کاملا قابل قبول هستند.

با وجود این اگر با پهپاد بزرگ‌تری سفر می‌کنید، مثلا Phantom یا Mavic Pro بهتر است با ایرلاین مربوطه هماهنگ باشید و قوانین را بررسی کنید تا به مشکلی برنخورید.

بررسی مجوز پهپاد در کشورهای دیگر

عکاسی با پهباد

استف نویسنده بلاگ سفر WorldlyAdventure است. او نیز مرتب از پهپاد برای ثبت تصاویر خود استفاده می‌کند.

او می‌گوید:

«زمانی که در شیلی زندگی می‌کردم به دنبال مجوز بودم ولی فهمیدم فقط در صورتی که بخواهید در شهرها و مناطقی که ساختمان‌های متعدد دارد از پهپاد استفاده کنید باید اداره هواپیمایی را در جریان بگذارید. در حالت کلی گردشگران کمی در سفر با مشکل مرتبط با پهپاد مواجه می‌شوند ولی چون قوانین مرتبط با آن زیاد دچار تغییر می‌شود، بهتر است که خودتان را با قوانین، هماهنگ کنید.»

مطالب مرتبط:

منبع gonomad

دیدگاه