گالری های هنری معاصر بی نظیر در باکو که حتما باید دید

مینا رهبری
مینا رهبری چهار شنبه، ۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
گالری های هنری معاصر بی نظیر در باکو که حتما باید دید

باکو در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است؛ هنر معاصر نیز از این پیشرفت‌ها بی‌بهره نبوده و هنر معاصر جمهوری آذربایجان توانسته در عرصه‌های بین‌المللی نیز خودی نشان دهد. گالری‌های هنری باکو در انتظار مشتاقان هنر است. 

باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، گوهر ارزشمند فرهنگی منطقه قفقاز است. این شهر میراث تاریخی و فرهنگی غنی دارد؛ از آنجایی که باکو به سرعت در حال توسعه است، این روزها یکی از مقاصد برای علاقه‌مندان به هنر معاصر نیز به‌شمار می‌رود.

امروزه باکو دارای فضای پرجنب و جوش هنر مدرن است، با گالری‌های هنری متعدد که در سراسر شهر وجود دارد. اگر تماشای آثار گالری‌های هنری معاصر شما را به وجد می‌آورد، پس در ??? ???? حتما باید از بهترین گالری‌ها و موزه‌های هنری معاصر این شهر دیدن کنید که در ادامه مقاله به شما معرفی می‌کنیم. 

اگر می‌خواهید برای تعطیلات برنامه سفر بریزید، ما به شما در انتخاب بهترین تور کمک می‌کنیم؛ برای انتخاب تورهای آذربایجان، می‌توانید به کمک کجارو تورهای آژانس‌های همکار را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید؛ ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

??? ???? ????? ? ?????

موزه هنر مدرن باکو

موزه هنر مدرن باکو

منیع عکس: وب‌سایت azerbaijan24

موزه هنر مدرن باکو (MIM) میزبان مجموعه برجسته‌ای از آثار هنر معاصر از هنرمندان اروپایی و آذربایجانی است. اگرچه ماموریت اصلی این موزه، به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان آوانگارد محلی از نیمه دوم قرن بیستم میلادی مثل Rasim Babayev، اشرف مراد، آقا حسین‌اف یا نادر قاسم‌اف است، اما این موزه آثاری از هنرمندان بنام اروپایی از جمله دالی، مارک شاگال و پیکاسو را نیز به نمایش گذاشته است.

موزه هنر معاصر باکو توسط بانوی اول این کشور، مهربان علی اف افتتاح شد و در سال ۲۰۰۹ درهای این موزه به روی عموم باز شد. موزه هنر معاصر ادعا می‌کند به لطف دیوارهای روشن و سفید و همچنین فضای بازی که هیچ دیوار یا راهرویی وجود ندارد که جریان بصری را متوقف کند، «ساختار انتزاعی در حال حرکت» دارد و برای هر اثر نمایشگاهی، دورنمای چند بعدی ایجاد می‌کند. 

مرکز موزه و گالری هنری

این مرکز امروزه زیر یک سقف میزبان چند موزه دولتی جمهوری آذربایجان است

مرکز موزه (Museum Center) زمانی شعبه موزه لنین شوروی بود؛ بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، اسم این مکان به «مرکز موزه» تغییر یافت و در سال ۱۹۹۱ دوباره مفهوم جدیدی برای انتقال به بازدیدکنندگان آفرید. این مرکز امروزه زیر یک سقف میزبان چند موزه دولتی جمهوری آذربایجان است و در طبقه چهارم آن، گالری هنری مدرن و استثنایی آثار هنری معاصر را به نمایش گذاشته است.

این مرکز ۵ سالن مجزا هم دارد. در طبقه آخر سالن‌های گالری با سقف‌های شیشه‌ای پوشانده شده و در طول روز نور طبیعی آن را روشن می‌کند. این گالری آثاری از هنرهای زیبای معاصر، عکس‌ها، مجسمه‌ها، آثار گرافیکی و طراحی را در معرض دید عموم قرار دارده و همواره میزبان نمایشگاه‌های موقت انفرادی از هنرمندان مشهور آذربایجانی و بین‌المللی است. 

مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف

مرکز فرهنگی حیدر علی اف

منبع عکس: وب‌سایت azerbaijan.travel

این مجتمع فرهنگی چندمنظوره، نماد غرور ملی و تشکیل جامعه مدنی در جمهوری آذربایجان است

این مجتمع فرهنگی چندمنظوره، نماد غرور ملی و تشکیل جامعه مدنی در جمهوری آذربایجان است و امروزه به‌عنوان ساختمانی برجسته و نمادی از باکو به‌شمار می‌رود. مفهوم معماری، استحکام و طراحی بی‌نظیر آن سبب شده که خود سازه ارزش دیدن داشته باشد؛ با این حال داخل ساختمان نیز دارای یک سالن کنفرانس، یک موزه و سالن نمایشگاهی ۹ طبقه‌ای است.

زاها حدید، معمار سرشناس بریتانیایی-عراقی طراحی این مجموعه را بر عهده داشت؛ مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف در سال ۲۰۱۲ و با برپایی نمایشگاه افتتاحیه «زندگی، مرگ و زیبایی» افتتاح شد و در آن بیش از ۱۰۰ شاهکار از Andy Warhol به نمایش درآمد. این یک شروع فوق‌العاده برای این مرکز بود، اما مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف بعد از آن نیز سعی کرده است در اوج بماند و همواره در آن مجموعه‌ای برجسته از نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری برگزار می‌شود و نمایشگاه‌های انفرادی منحصربه‌فرد آن، آثار هنری هنرمندان عکاس، مجسمه‌ساز و نقاش معاصر بین‌المللی را در معرض دید عموم قرار می‌دهد. 

گالری ینی (Yeni Gallery)

گالری ینی از زمان افتتاح تا به امروز، در خط مقدم پلتفرم‌های آزمایشی هنر معاصر باکو حضور داشته است

گالری ینی از زمان افتتاح تا به امروز، در خط مقدم پلتفرم‌های آزمایشی هنر معاصر باکو حضور داشته است. این گالری در سال ۱۹۸۸ توسط چند هنرمند آغاز به کار و بعدا با انجمن جوانان خلاق جمهوری آذربایجان همکاری کرد و امروزه به یکی از برجسته‌ترین قطب‌های فرهنگی باکو تبدیل شده است.

«ینی» در زبان ترکی به معنی «جدید» است و این اسم، قصد و هدف این گالری برای کمک به هنرمندان نوظهور و تقویت بیان هنری خلاق را نشان می‌دهد. این گالری به روی هر حرکت هنری جدید باز و در دسترس است. در گالری ینی در اختیار هنرمندان تازه‌کار و گاهی ماهر را در زمینه‌های مختلفی مثل عکاسی، معماری، آهنگسازی، آوازخوانی و شعرخوانی قرار می‌گیرد و مرکز هنر معاصر چندمنظوره در پایتخت محسوب می‌شود.

گالری یای (YAY Gallery)

گالری یای (YAY Gallery) باکو

گالری یای نمایشگاه مدرنی در یک ساختمان تاریخی در ایچری شهر (بخش قدیمی شهر باکو) در قلب این شهر است. «یای» در زبان ترکی به معنی «به اشتراک گذاشتن» است. گالری یای حاصل فضای هنر معاصر یارات (YARAT Contemporary Art Space) و نتیجه مستقیم خواسته‌های جمعی هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر است. درآمد حاصل از فروش محصولات، بین هنرمندان و یارات تقسیم می‌شود. هرچند تمرکز این گالری بر ترویج و پرورش هنر معاصر آذربایجانی است، اما هنرمندانی از سایر نقاط جهان نیز اینجا حضور دارند. در گالری یای سالانه ۶ نمایشگاه برگزار می‌شود. 

کلوپ و گالری ناتاوان (Natavan Gallery & Club)

 گالری ناتاوان باکو

منبع عکس: وب‌سایت likealocalguide

گالری ناتاوان یکی دیگر از گالری‌های تجاری باکو در نزدیکی بلوار باکو است

گالری ناتاوان یکی دیگر از گالری‌های تجاری باکو در نزدیکی بلوار باکو است. این گالری به تازگی به صحنه هنر معاصر این شهر پیوسته است. گالری ناتاوان در دو سه سالی که از آغاز فعالیتش می‌گذرد، نام خود را در میان هنردوستان و هنرمندان با شرکت در جشنواره‌های هنری مطرح کرده است. این گالری به مکانی پرطرفدار برای علافه‌مندان به هنر و خریداران آثار هنری تبدیل شده است. Aliveva Natavan صاحب این گالری است و با کمک Neymatova Sayyara، مدیر خلاق، می‌خواهد جایی را ایجاد کند که طیف گسترده‌ای از سبک‌ها، گرایش‌ها و صداهای هنری را در یک محل گرد هم آورد.

در ابتدا این گالری مجموعه‌ای از نقاشی‌های آذربایجانی را به نمایش گذاشته بود، اما بعد عکس‌های تدوین‌شده، طرح‌ها و هنرهای زیبا از هنرمندان مختلف به آثار به‌نمایش‌ درآمده در گالری ناتاوان اضافه شد. 

آرت گروپ (ART GROUP)

آرت گروپ (ART GROUP) باکو

منبع عکس: وب‌سایت artgroup

آرت گروپ مجموعه‌ای منحصربه‌فرد و خلاق است که توسط دو هنرمند محلی به نام‌های Elmar و Jamelya Gashiev در سال ۱۹۹۵ افتتاح شد. از سال ۲۰۰۰ تاکنون، آرت گروپ به‌عنوان استودیوی طراحی نیز فعالیت می‌کند و تمرکز آن بیشتر بر طراحی داخلی، نمای خارجی و پروژه‌های طراحی معماری است. آرت گروپ علاوه بر فعالیت‌هایی که در زمینه طراحی دارد، هنرهای زیبا و تزئینی آذری را نیز در زمینه‌های مختلف مثل نقاشی، عکاسی، فرش، سرامیک و عتیقه‌جات حمایت می‌کند. 

Kicik QalArt

این موسسه به ندرت خود را تبلیغ می‌کند، اما در عین حال یک شرکت فعال در زندگی فرهنگی جمهوری آذربایجان است که با برگزاری نمایشگاه‌‌هایی، توجه رسانه‌ها را جلب می‌کند. برند Kicik QalArt شامل گالری و پروژه‌هایی می‌شود که توسط Art Ex East حمایت می‌شوند. این گالری در شهر قدیمی آلماتی قرار دارد و در سال ۲۰۰۹ تاسیس شده است. Kicik QalArt به منظور حمایت و تقویت ویژگی‌های مشترک گالری‌های هنری معاصر، رویدادهای متنوعی هم برگزار می‌کند که اکثر آن‌ها دارای تم‌های مدرن امروزی مثل صلح جهانی است. 

گالری قیز کالاسی (Qiz Qalasi Gallery)

گالری قیز کالاسی (Qiz Qalasi Gallery) باکو

منبع عکس: وب‌سایت qgallery-qiz-qalasi-art-gallery.business.site

این گالری این روزها به یکی از قطب‌های هنری مهم و ماثر باکو تبدیل شده است

گالری قیز کالاسی (قلعه دختر) در نزدیکی برج و قلعه دختر در بخش قدیمی شهر باکو قرار دارد؛ این گالری این روزها به یکی از قطب‌های هنری مهم باکو تبدیل شده است. گالری قیز کالاسی در سال ۱۹۹۹ توسط هنرمند معتبر آذری، Salhab Mammadov تاسیس شد و در آن بهترین آثار هنرهای معاصر جمهوری آذربایجان به نمایش درمی‌آید.

امروزه قیز کالاسی به‌عنوان یک مرکز پویا برای برگزاری نمایشگاه‌ها، کلکسیون‌ها و فعالیت‌های تجاری عمل می‌کند. این گالری شرکت‌کننده‌ای فعال در نمایشگاه‌های هنری بین‌المللی و رقابت‌های هنری محسوب می‌شود و هدف مشخصی دارد: بازاریابی و به اشتراک‌گذاری چشم‌انداز هنر جمهوری آذربایجان. گالری قیز کالاسی برای برگزاری نمایشگاه، با هنرمندان محلی همکاری می‌کند؛ علاوه بر این، قیز گالاسی با همکاری گالری هنری برلین-باکو، آثار هنری هنرمندان محلی هر دو منطقه را در یک نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده است.

باکو برای علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر می‌تواند مقصد مناسبی باشد. اگر می‌خواهید روزی به این شهر سفر کنید و قبل از سفر تمامی جاذبه‌های آن را بشناسید و برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی باکو را در کجارو مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه