راه اندازی کمپین «به آفریقا برگردید» برای مبارزه با نژاد پرستی

مینا رهبری
مینا رهبری پنجشنبه، ۲۷ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
راه اندازی کمپین «به آفریقا برگردید» برای مبارزه با نژاد پرستی

نژادپرستان سفیدپوست معمولا به سیاه‌پوستان ساکن آمریکا یا اروپا توهین می‌کنند و با عبارت «به آفریقا برگردید» به آن‌ها می‌گویند که کشورهای غربی جایی برای سیاه‌پوستان ندارد. کمپین «به آفریقا برگردید» به مبارزه با چنین اقدامات نژادپرستانه برخواسته است.

اکثر سیاه پوستانی که در آمریکا یا اروپا زندگی می‌کنند، این عبارت را حداقل یک بار در طول عمرشان شنیده‌اند: «به آفریقا برگردید!» این جمله نژادپرستانه چندین سال است که برای تحقیر کردن این افراد استفاده می‌شود و به آن‌ها می‌گوید که به غرب تعلق ندارند. 

روز یکشنبه، ترامپ در چند توییت به ۴ زن عضو کنگره چند بار توهین کرد. او نوشته است:

به همان جا که از آن آمده‌اید، بروید و جرم‌ها و بی‌قانونی‌های آن را حل کنید؛ سپس برگردید و به ما نشان دهید چگونه این کار را انجام دادید. 

اگرچه ترامپ صراحتا از این افراد نام نبرده است، اما هدف توییت‌های او Alexandria Ocasio-Cortez از نیویورک، Rashida Tlaib از میشیگان، Ilhan Omar of Minnesota و Ayanna Pressley از ماساچوست است؛ این ۴ زن عضو کنگره سیاه‌پوست هستند. فقط یکی از این چهار زن در آمریکا متولد نشده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا این حقیقت را که نظراتش نژادپرستانه بوده، تکذیب کرده است و در میان واکنش‌های منفی گسترده، به دفاع از سخنان خود ادامه داد. 

توییت‌های بحث‌برانگیز ترامپ زمانی منتشر شد که تنها چند ماه پس از توافق دو مشاور سفر برای ایجاد کمپین ضد نژادپرستی با عنوان «به آفریقا برگردید!» و با هدف ایجاد تصویر مثبتی از آفریقا می‌گذرد. 

کمپین به آفریقا برگردید

این کمپین در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی شروع به جستجو کرد و در نتیجه هزاران نمونه منفی  کشف کرد که با استفاده از آن به سیاه‌پوستان توهین شده بود

اریک مارتین ۳۵ ساله و کنت جانسون ۳۷ ساله که مدیریت گروه فرهنگی Black & Abroad (گروهی فرهنگی که به تعریف مجدد تجربیات جهانی برای مسافران سیاه‌پوست مدرن اختصاص دارد) را بر عهده دارند، گفتند که تلاش می‌کنند تا «این عبارت را از سرشان بیرون کنند و زیبایی‌های قاره آفریقا را در ذهن‌شان برجسته کنند». 

این دو نفر بعد از تشویق مسافران سیاه‌پوست برای اضافه کردن هشتگ به آفریقا برگردید (#GoBackToAfrica) هنگام به اشتراک‌گذاری عکس‌هایی از این قاره، با آژانس‌های خلاق FCB/SIX همکاری می‌کنند تا یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد کنند؛ تا جایی که این هشتگ زیر پستی زده می‌شود، تصاویر زیبایی از آفریقا نشان داده شود. 

مارتین می‌گوید:

ما از Google Vision برای دنبال کردن و ردیابی این هشتگ استفاده کردیم. 

هر زمانی که کسی این هشتگ را آنلاین استفاده کند، تصویر مردم سیاه‌پوست در قاره آفریقا به وب‌سایت ما منتقل می‌شود. 

این کمپین در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی شروع به جستجو کرد و در نتیجه هزاران نمونه منفی کشف کرد که به سیاه‌پوستان توهین شده بود. 

کمپین به آفریقا برگردید

جانسون می‌گوید:

ما با یک شرکت شنود اجتماعی همکاری کردیم که سایت‌های مختلف را بررسی و این عبارت‌های منفی را پیدا کردند که حدود ۴۵۰۰ الی ۵ هزار بار در ماه، معمولا به شکل منفی مورد استفاده قرار گرفته بود. 

وقتی که ما برای اولین بار به مردم گفتیم که چقدر از این عبارت استفاده شده است، خیلی‌ها باور نکردند؛ اما زمانی که ترامپ چنین سخنانی گفت، مردم بیشتر به حرف‌های ما ایمان آوردند. 

مارتین می‌گوید که گفتن عبارت «برگردید» توسط ترامپ، حرف بی‌اساسی بود که از روی نادانی زده شده است. او این حرف را برای نژادپرست‌ها و طرفدارانش و همچنین آمریکایی‌های متعصب زد. او در ادامه اضافه کرد:

این توییت ترامپ فقط چند فرد سیاه‌پوست را هدف قرار نداده است. مردم این عبارت را برای ابراز نظرات نژادپرستانه خود به کار می‌گیرند و شما از این حرف‌ها می‌فهمید که منظورشان چیست. این جمله می‌خواهد القا کند که سیاه‌پوستان ارزش کمتری نسبت به سایر انسان‌ها دارند و از آن‌ها کمتر هستند. 

ترامپ پیش از این، زمانی که پارسال در جلسه دفتر رئیس جمهوری در مورد مهاجرت، سیاه‌پوستان و ملت‌های آفریقایی را متعفن و آشغالدونی خواند، مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت. او استفاده از چنین الفاظی را تکذیب کرد، اما با انتقادات شدیدی از کشورهای آفریقایی مثل آفریقای جنوبی مواجه شد (این کشور اعتراض خود را به‌صورت دیپلماتیک اعلام کرد).

کمپینی که برنده جایزه شد

کمپین به آفریقا برگردید

منبع عکس: وب‌سایت mediatracks

کمپین «به آفریقا برگرد» گروه Black & Abroad ماه گذشته در فستیوال Cannes Lions برنده جایزه Grand Prix شد. 

مارتین امیدوار است کمپین «به آفریقا برگردید» بتواند تصور جهان از آفریقا را تغییر دهد و به چالش بکشد. ما می‌خواهیم آن‌ها (کسانی که از این عبارت برای توهین به سیاه‌پوستان استفاده می‌کنند)، در وهله اول بدانند که آفریقا یک قاره است و نه یک کشور. در این قاره بیش از ۵۴ کشور، طعم و فرهنگ‌های متفاوت وجود دارد. این کمپین معتقد است:

ما آن را به به جایی پر از شادی، هیجان و زیبایی تبدیل می‌کنیم، بنابراین این عبارت دیگر نمی‌تواند به شکل منفی مورد استفاده قرار گیرد. ما می‌خواهیم به این عبارت معنی مثبتی دهیم. 

وقتی شما می‌گویید که به آفریقا برگردید، ما می‌گوییم که «به میراث خود بازگردید، به زیبایی بازگردید»

اهداف Black & Abroad نشان دادن تصاویر زیبایی از هر کدام از کشورهای آفریقایی است. 

بنابراین این تیم به گردشگران سیاه‌پوست یادآوری می‌کند که عکس سفرهایشان در این قاره را با هشتگ «به آفریقا برگردید» (#GoBackToAfrica) با امید از بین بردن تصویر آفریقا به معنای قاره‌ای فقیرنشین، ویرانه‌ای از جنگ‌ها و تصویر خشونت، به اشتراک بگذارند.

وقتی شما می‌گویید که به آفریقا برگردید، ما می‌گوییم که «به میراث خود بازگردید، به زیبایی بازگردید».

مطالب مرتبط:

دیدگاه