نخستین جشنواره خوراک ملل در تهران برگزار می‌شود

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان چهار شنبه، ۲۶ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۰
نخستین جشنواره خوراک ملل در تهران برگزار می‌شود

نخستین جشنواره خوراک ملل از ۲۰ الی ۲۵ مرداد در تهران برگزار خواهد شد. در این جشنواره از یک خوراک محلی ایرانی رونمایی می‌شود.

جشنواره خوراک ملل، بیستم تا بیست و پنجم مرداد ماه، برای نخستین بار برگزار می‌شود. در این جشنواره که قرار است در تهران برگزار شود، از یک خوراک محلی ایرانی رونمایی می‌شود که ثبت ملی شده است. کشورهای عضو اکو شامل ترکیه، پاکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان و همچنین سه کشور چین، هند و ایتالیا طعم‌های خود را در این مهمانی به اشتراک می‌گذارند.

عبادرضا اسلامی، مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره این جشنواره گفت:

این جشنواره از سوی بخش خصوصی با حمایت معنوی این کانون و با استفاده از ظرفیت سازمان‌های فرهنگ و ارتباطات، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت امور خارجه برگزار می‌شود که نقطه قوت آن حضور کشورهای عضو اکو است. یکی از این کشورها حتی برای دور دوم این جشنواره اعلام میزبانی کرد که ما تمایل داریم آن را به نام ایران ثبت کنیم و اقداماتی را برای ثبت جشنواره خوراک ملل به نام ایران در تقویم سازمان جهانی جهانگردی نیز آغاز کرده‌ایم.

او در ادامه گفت:

تعدادی از رستوران‌های ایتالیا نیز برای شرکت در این جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند و خوراک چینی و هندی نیز معرفی می‌شود. ما تمایل زیادی داریم اقوام و عشایر ایرانی در این جشنواره حضور پررنگی داشته باشند که استقبال آن‌ها چشمگیر نبوده اما همچنان برای جذب بیشتر اقوام و عشایر به این رویداد بین‌المللی تلاش می‌شود.

به گفته اسلامی، سطح جشنواره، آموزشی خواهد بود و قرار است سرآشپزهای معتبر و سرشناسی در این رویداد حضور داشته باشند تا به استانداردهای بین‌المللی خوراک بیشتر پرداخته شود.

از دیگر برنامه‌های این جشنواره می‌توان به پرده‌برداری از یک خوراک محلی ایرانی که ثبت ملی شده و همچنین پذیرایی از مهمانان با این خوراک اشاره کرد.

اسلامی گفت:

امیدواریم با برگزاری این جشنواره، شعار تنوع غذایی ایران به واقعیت برسد. هدف ما این است که خوراک ایرانی فراتر از مرزها برود و به آشپزخانه‌های بین‌المللی راه پیدا کند و تجاری شود. غذا از اصلی‌ترین عوامل جذب گردشگر است و نباید از اهمیت آن غافل شویم. متاسفانه در بیرون از مرزها خوراک ایرانی را نمی‌شناسند.

به گفته اسلامی، بسیاری از خوراک‌ها حتی در داخل کشور هم ناشناخته مانده‌اند. برای مثال با وجود اینکه شهر به‌عنوان شهر خلاق خوراک معروف است، غذاهای آن برای علاقه‌مندان گردشگری غذا ناشناخته است.

اسلامی در مورد ورود غذاهای معرفی شده در این جشنواره به فهرست غذاهای رستوران های ایران گفت:

با توجه به شرایط خاص این سال‌ها نمی‌توانیم روی غذاهای لاکچری مانور زیادی داشته باشیم. اما سعی می‌کنیم با معرفی ظرفیت‌های ناشناخته، رستوران‌ها را متقاعد به بهره‌برداری از آن‌ها کنیم.

بخش جنبی این جشنواره به موسیقی اقوام اختصاص دارد و پیش‌بینی می‌شود تعداد زیادی در آن شرکت کنند.

جشنواره خوراک ملل

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه