ماجراجویی در ترکیه فراتر از بازارها و سواحل آن

مینا رهبری
مینا رهبری چهار شنبه، ۲۶ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
ماجراجویی در ترکیه فراتر از بازارها و سواحل آن

کشور ترکیه برای گردشگران هم از نظر تاریخی جذاب است و هم از نظر طبیعت زیبا. این کشور فقط در جاهای دیدنی مشهور خلاصه نمی‌شود؛ این کشور را باید وجب به وجب گشت و غرق در زیبایی‌اش شد. ترکیه برای ماجراجویان هم جذابیت‌های خاص خود را دارد.

اکثر گردشگرانی که به ترکیه سفر می‌کنند، معمولا فقط از جاهایی مثل سواحل شلوغ و پرگردشگر مدیترانه یا مساجد و کاخ‌های بزرگ استانبول دیدن می‌کنند. اما ترکیه کشوری بزرگ است و به‌جز نقاط توریستی پر از گردشگر، جاذبه‌های زیاد دیگری نیز دارد. آثار باستانی و عتیقه‌هایی از تمدن‌هایی که دیگر وجود ندارد، جزیره بزرگی با گربه‌های که عاشق آب است و کوه مقدسی که چشم‌انداز زیبایی بر ایران و ارمنستان دارد، تنها چند دلیل برای سفر به ترکیه محسوب می‌شوند. 

۱. تماشای این کشور از پشت پنجره‌های قطار

قطارهای ترکیه

برای کسانی که می‌خواهند سفرهای جسورانه را دوست دارند، به‌خصوص زمانی که نشسته یا دراز کشیده از جایی دیدن کنند، استفاده از سیستم راه آهن ترکیه برای آن‌ها بهترین گزینه ممکن محسوب می‌شود.از فوریه سال ۲۰۱۴ قطارهای جدید سریع‌السیر بین آنکارا و استانبول برقرار شده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، می‌توانید فاصله بین پایتخت تا استانبول را با قطار بپیمایید و زیبایی‌های مسیر را از پشت پنجره قطار به تماشا بنشینید. 

معمولا قطارهایی که به‌سمت شهرهایی که در شرق آنکارا واقع شده‌اند، می‌روند، سریع‌السیر نیستند. 

قطارهای Dogu Expresi هر روز ساعت ۶ عصر حرکت می‌کند و فقط ۲۴ ساعت طول می‌کشد که به شهر «کارس» در شمال شرق ترکیه برسید؛ این شهر با آنکارا ۱۵۰۰ کیلومتر فاصله دارد و یکی از دورافتاده‌ترین شهرهای این کشور محسوب می‌شود. این قطار در شهرهای کایسری، سیواس و ارزروم توقف می‌کند و از میان چمن‌زارها و مزارع آناتولی عبور می‌کند و در نهایت در میان کوه‌های پوشیده از برف شرقی، به پایان می‌رسد. 

کابین‌های دو تخته دارای یخچال‌های کوچک است که با آب معدنی و نوشابه‌های گازدار پر شده و روشویی‌های آن به آب گرم و سرد متصل است. یکی از کارکنان قطار تخت‌تان را آماده می‌کند و در طول روز خوراکی و نوشیدنی می‌آورد؛ این قطارها یک واگن رستوران هم دارند. 

شما می‌توانید به‌راحتی با مراجعه به ایستگاه‌هایی قطار، بلیط تهیه کنید. هزینه بلیط مسیر آنکارا-کارس در کابین یک تخته ۴۵ دلار است. 

بازدید از ویرانه‌های بی‌نظیر

شهر باستانی آفرودیسیاس

منبع عکس: وب‌سایت worldheritageguides

یکی از لازمه‌های سفر به ترکیه، بازدید از ویرانه‌های باستانی است که در سراسر این کشور وجود دارد. برخی بناها مثل شهر افسوس همیشه در طول سال پر از گردشگر است. 

حدود ۲ هزار سال قبل شهر باستانی آفرودیسیاس در اوج شکوه و عظمت خود قرار داشت

اما تعداد بسیار کمی برای بازدید از شهر باستانی آفرودیسیاس می‌روند که به‌اندازه شهر افسوس جذاب است. اینجا شما می‌توانید چندین کیلومتر در میان ویرانه‌های معابد و تئاترها پرسه بزنید و تنها همراه و هم‌مسیر شما، لاک‌پشت‌ها هستند. 

حدود ۲ هزار سال قبل این شهر در اوج شکوه و عظمت خود قرار داشت و زمانی به‌خاطر مجسمه‌سازهای ماهری که در آن زندگی می‌کردند، به شهرت رسیده بود. شما می‌توانید برخی از آثار آن‌ها را در موزه‌ای که در همین شهر باستانی برپا است، مشاهده کنید. 

 شهر باستانی آفرودیسیاس حدود ۱۶۰ کیلومتر از تفرجگاه‌های ساحلی بدروم، مارماریس یا کوش‌آداسی فاصله دارد. آسان‌ترین راه برای بازدید از این شهر باستانی، استفاده از خودرو است؛ شما می‌توانید از تمامی تفرجگاه‌ها و همچنین فرودگاه دالامان، ماشین کرایه کنید. 

۳. قایق‌سواری و بازدید از یک جزیره 

دریاچه وان

عکس از لیلا رهبری

دریاچه وان با ۴۰۰ متر عمق و ۱۲۰ کیلومتر عرض، به معنی واقعی کلمه یک دریای کوچک است. 

آب این دریاچه که هیچ مجرای خروجی ندارد، با نمک‌های معدنی اشباع شده و به آن رنگ آبی زیبایی داده است. 

دریاچه وان با ۴۰۰ متر عمق و ۱۲۰ کیلومتر عرض، به معنی واقعی کلمه یک دریای کوچک است

عمق این دریاچه مستعمره شکل برخی از باکتری‌ها که اشکال عجیبی به ارتفاع ۴۰ متر را ایجاد کرده‌اند. فقط یک نوع ماهی می‌تواند در آب‌هایی با خاصیت قلیایی بالا زندگی کند: شاه ماهی مروارید (که ترک‌ها به آن «اینجی کفالی» می‌گویند).

وان همچنین به‌خاطر داشتن گربه‌هایی که عاشق آب هستند و رنگ چشم‌شان تا به تا است، شهرت دارد. یکی از چشم‌های این نژاد زرد کهربایی و رنگ چشم دیگر آبی است. 

شما می‌توانید در قسمت‌های کم‌عمق دریاچه شنا کنید، جایی که غرق شدن در آن تقریبا غیرممکن است.

بیش از هزار سال پیش، این دریاچه بخشی از پادشاهی ارمنستان بود. یک کلیسا در جزیره آکدامار، در ۳ کیلومتری ساحل دریاچه قرار دارد و دارای نمای خارجی و حکاکی‌های زیبا است  که به‌تازگی مرمت شده است. گردشگران با قایق‌های کوچک و لنج‌ها به این جزیره می‌روند. دریاچه وان در ۵۰ کیلومتری شهر وان قرار دارد. 

۴. گشت و گذار در مناطق کوهستانی

 رشته‌کوه کاچکار (Kackar) ترکیه

منبع عکس: وب‌سایت expertvagabond

ترکیه هزاران مایل مسیر کوهستانی و جنگلی دارد

ترکیه هزاران مایل مسیر کوهستانی و جنگلی دارد. یکی از دیدنی‌ترین جای این کشور، رشته‌کوه کاچکار (Kackar) و دره رودخانه چوروح (Coruh) است؛ در این رودخانه می‌توانید در آب‌های خروشان قایق‌رانی کنید. رشته‌کوه کاچکار (Kackar) چند قله بالای ۳ هزار متری دارد که در اکثر روزهای سال پوشیده از برف است.  در تابستان (که بهترین زمان بازدید از ماه ژوئن تا اوت است)، این مناطق خنک‌تر از مسیرهای مشهور و شناخته‌شده نزدیک به دریای مدیترانه است. 

برای تجربه یک سفر ماجراجویانه واقعی می‌توانید جاده‌های کوهستانی را انتخاب کنید و به سپس به‌سمت سواحل دریای سیاه بروید و با با هواپیما از ترابزون به آنکارا یا استانبول برگردید. 

شما می‌توانید از استانبول یا آنکارا با هواپیما یا قطار به ارزروم بروید. دره چوروح در ۱۲۰ کیلومتری شمال ارزروم و بیش از هزار کیلومتری استانبول قرار دارد. 

۵. گذر از مسیری باشکوه 

راه لیسیان ترکیه

منبع عکس: وب‌سایت cultureroutesinturkey

راه لیسیان (Lycian Way) شاید به نظر برسد که در عهد باستان ایجاد شده باشد، اما در حقیقت این مسیر پیاده‌روی از سواحل دریای اژه تا سواحل دریای مدیترانه، در سال ۲۰۰۰ میلادی توسط فردی به نام Kate Clow ایجاد شده است. 

بهترین جا برای آغاز یا پایان راه لیسیان، تفرجگاه کوچک «Olu Deniz» است

بخش زیادی از این راه، موازی با خط ساحلی لیسیان است، اما در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا، در امتداد کوه تاهتالی (تاهتالی داغی)  قرار دارد. 

بهترین جا برای آغاز یا پایان این راه، تفرجگاه کوچک «Olu Deniz» است؛ اینجا مسافرخانه‌های روستایی و کمپ‌هایی وجود دارد که با هزینه مناسب می‌توانید شب را بمانید. برای اینکه بتوانید این مسیر ۵۰۹ کیلومتری را کامل بپیمایید، باید حداقل ۴ هفته زمان صرف کنید، اما می‌توانید بخشی از راه را با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی طی کتید و در طول یک هفته به مقصد برسید. 

چند شرکت هواپیمایی پروازهایی به فرودگاه دالامان (که در ۵۰ کیلومتری Olu Deniz قرار دارد) دارند و می‌توانید با این پروازها خود را به این منطقه برسانید. بهترین زمان سفر به راه لیسیان، از ماه آوریل و مه تا اکتبر است. 

۶. کوهنوردی در کوه آرارات

کوه آرارات ترکیه

گفته می‌شود کشتی نوح در بالاترین قله مرتقغ‌ترین کوه ترکیه، یعنی کوه آرارات (با ۵۱۳۷ متر ارتفاع) پهلو گرفته است. برخی معتقد هستند که هنوز هم این کشتی آنجا قرار دارد. از قله آرارات می‌توانید چشم‌انداز وسیعی از ترکیه و همچنین دورنمایی از ایران و ارمنستان را به تماشا بنشینید. 

گفته می‌شود کشتی نوح در بالاترین قله مرتقغ‌ترین کوه ترکیه، یعنی کوه آرارات پهلو گرفته است

صعود به قله کوه آرارات دشوار است و به مهارت‌های تخصصی کوهنوردی نیاز دارد. زمین این کوهستان ناهموار است و ممکن است دمای هوا یا به‌شدت گرم باشد یا سرد؛ قله کوه در تمام طول سال پوشیده از برف است و در کوهپایه‌ها در تابستان، احتمال دارد هوا تا بیش از ۳۰ درجه سانتی‌گراد گرم شود. 

اگر می‌خواهید به قله آرارات صعود کنید، حتما باید به‌همراه یک شرکت کوهنوردی ماهر و قابل‌اعتماد بروید؛ به راهنماهای تازه‌کار محلی که ادعا می‌کنند کوهستان را می‌شناسند اعتماد نکنید، چون معمولا فاقد مهارت‌های کافی و لازم برای یک کوهنوردی ایمن هستند. صعود به قله و برگشتن، حداقل ۵ روز طول می‌کشد و برای حمل چادر و لوازم مورد نیاز، از قاطر استفاده می‌شود. 

صعود از شهر دغوبایزید (Dogubayazit) آغاز می‌شود که در ۱۵۰۰ کیلومتری شرق استانبول واقع شده است. 

نزدیک‌ترین فرودگاه به این منطقه، فرودگاه ارزروم و وان است که هر دوی آن‌ها با ماشین، حدود ۴ تا ۵ ساعت با دغوبایزید فاصله دارند. 

علاوه بر آنچه که در این مقاله معرفی شد، ترکیه جاذبه‌های گردشگری بی‌شمار دیگری نیز دارد. اگر می‌خواهید روزی به این کشور سفر کنید و قبل از سفر تمامی جاذبه‌های آن را بشناسید و برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی ترکیه را در کجارو مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه