لبنان خود را برای افزایش تعداد گردشگران آماده می‌کند

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۲۴ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
لبنان خود را برای افزایش تعداد گردشگران آماده می‌کند

جنگ داخلی ۱۵ ساله در لبنان، این کشور را از صحنه‌ی پیشرفت جهانی ازجمله گردشگری دور نگه داشت؛ هرچند که با فرارسیدن فصل جشنواره‌های تابستانی انتظار می‌رود بر تعداد گردشگران لبنان افزوده شود.

لبنان جزو مقاصد پربازدید در طول تعطیلات تابستان به‌حساب نمی‌آید و این موضوع تاحدی به‌دلیل بی‌اطلاعی گردشگران از کشور لبنان است، اکثر آن‌ها نمی‌دانند که لبنان،‌ ۲۴۰ کیلومتر خط ساحلی مدیترانه‌ای و رشته کوه‌های جنگلی دارد. فرهنگ غذایی این کشور خاورمیانه‌ای نیز درخور توجه است، به‌خصوص که برخی از خوشمزه‌ترین غذاهای دنیا ریشه در همین فرهنگ غذایی دارند. باوجود مزایایی که ذکر شد، مشکلاتی که لبنان با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند، مانعی برای رشد گردشگری شده است.

برای بسیاری از گردشگران، ‌کلمه‌ی «بیروت» همچنان تیراندازی و گروگان‌گیری جنگ داخلی ۱۵ ساله در این کشور را در ذهن تداعی می‌کند. حدود ۳۰ سال از پایان این جنگ گذشته است،‌ اما مشکلات حزبی پابرجا است و بسیاری از اختلاف‌ها به خشونت کشیده می‌شود. علاوه بر این، جنگ در کشور سوریه و خیل عظیم پناهجوهایی که به لبنان روانه شده‌اند، بی‌ثباتی اقصادی لبنان و تشدید اختلافات سیاسی منطقه‌ای را به‌همراه داشته است.

با اینکه چنین چالش‌هایی قطعاً بر تعداد گردشگران تأثیرگذار بوده است،‌ اما از جذابیت زیبایی‌های طبیعی این کشور نمی‌توان گذشت. از زمان پیش از میلاد تا دوران اوج گردشگری آن در دهه‌ی ۱۹۶۰ و در ادامه در قرن ۲۱،‌ گردشگران کنجکاو به لبنان سفر کرده‌اند. امروزه، زندگی شبانه در بیروت و موزه‌های عجیب‌وغریب بیش از هر چیز دیگری گردشگران را به خود جذب می‌کنند، درعین‌حال که جشنواره‌های تابستانی،‌ به‌خصوص جشنواره‌ی بین‌المللی Cedars نیز گردشگران زیادی را به لبنان می‌کشانند،‌ به‌طوری که سال گذشته حدود دو میلیون بازدیدکننده داشت و این کشور امیدوار است که در سال ۲۰۱۹ رکورد جدیدی بزند. علت این موضوع تاحدودی به لغو ممنوعیت سفر شهروندان عربستانی به لبنان توسط عربستان سعودی از فوریه‌ی گذشته مربوط است.

گنجینه‌های باستانی

لبنان

تردد در لبنان همیشه آسان نیست و باوجود مشکلات و دشواری‌هایی نظیر ترافیک سنگین و خیابان‌های کثیف،‌ می‌توان سفری به‌یادماندنی به این کشور داشت. در دنیایی که شهرها روزبه‌روز بیشتر به یکدیگر شبیه می‌شوند و به‌دنبال رفع ایرادهای فرهنگی خود هستند، لبنان همچنان به‌شکل منحصربه‌فردی، دست‌نخورده باقی مانده است.

اولین مسافر لبنان که اسمش در تاریخ ثبت شده است، گیلگمش، پادشاه سومری است که جنگل سرو لبنان را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرد. میرا تواک،‌ مدیر هتل و تفرجگاه سرو سفید (White Cedar Hotel and Resort) در شهر بچار است؛ جایی که دروازه‌ی ورود به دو ذخیره‌ی بسیار زیبای طبیعی سرو در لبنان به‌شمار می‌رود. او می‌گوید:

این جنگل سرو اهمیت زیادی در جذب گردشگر دارد، چراکه نمادی از زیبایی طبیعی لبنان محسوب می‌شود.

قدیمی‌ترین درختان سرو این جنگل، «سروهای خدا» با قدمتی بیشتر از ۲۰۰۰ سال هستند که چشم‌اندازه کوه‌ها از میان تنه‌ی درختان،‌ حسی جادویی به این منطقه داده است. در آن‌سوی کوه‌ها، در شهر بعلبک، معبد باخوس قرار دارد که شاید بهترین محوطه‌ی رومی محافظت‌شده‌ی دنیا باشد. این معبد ستون‌هایی به ارتفاع ۱۹ متر و حجاری‌های تزئینی فوق‌العاده زیبایی دارد. این معبد و زیارتگاه‌های اطرافش حداقل ۲۰۰۰ سال قدمت دارند، هرچند که این شهر پیش‌تر از این‌ پذیرای بازدیدکنندگان بوده است. زائران از سراسر لوانت،‌ مدیترانه و مناطق دیگر از زمان میلاد مسیح به لبنان سفر می‌کردند تا به تجسم‌های مختلف از خدای خورشید ادای احترام کنند. قرن‌ها پس از اینکه رومی‌ها معابد خود را بعلبک ساختند، مملوک‌ها (پادشاهان مسلمان برده از مصر) شهر طرابلس را پایتخت استان خود کردند که در شمال لبنان امروزی قرار دارد. در حال حاضر، معماری مملوک در طرابلس، بهترین نمونه از این سبک معماری در بیرون از مصر به‌حساب می‌آید.

حمام و مدرسه‌ی قرن چهاردهمی النوریه در طرابلس، ‌مسجد بزرگ منصوری (Mansouri Great Mosque) و خان الخیاطین (Khan al-Khayyatin) که بازار سرپوشیده‌ی سنگی است، زیبایی بصری فوق‌العاده‌ و منحصربه‌فردی دارند که با زیبایی‌شناسی شهری خاص مملوک‌ها با تناوب سنگ‌های سفید و سیاه ساخته شده‌اند،‌ هرچند که بازدیدکنندگان به‌ندرت از آن‌ها دیدن می‌کنند.

جاذبه‌های شن و برف

لبنان

زمانی‌که درآمد حاصل از کسب‌وکار نفت در دهه‌ی ۱۹۵۰ سودآور شده بود،‌ دلارهای نفتی عرب، اولین صنعت گردشگری مدرن لبنان را رقم زد. لبنانی‌های خلاق، کلوپ‌های ساحلی در بیروت و در امتداد ساحل به‌راه انداختند، نظیر کلوپ ساحلی اسپورتینگ (Sporting Club Beach) که همچنان فعالیت می‌کند.

تصور اسکی‌کردن در خاورمیانه دشوار است، هرچند وقتی به کوهستان‌های لبنان می‌روید، می‌بینید که هیچ شیب ملایمی در آن وجود ندارد. مزار كفردبيان (Mzaar Kfardebian) که با نام فارایا نیز شناخته می‌شود، حدود ۹۰ دقیقه با بیروت فاصله دارد و مجهز به سه بالابر است که علاقه‌مندان به اسکی را تا بخشی از کوه‌ها بالا می‌برند که حتی برای اسکی‌بازهای حرفه‌ای نیز چالش‌برانگیز است.

برای اسکی‌بازی در این منطقه فقط باید مثل قدیم‌ترها، روزانه بلیطی به ارزش ۳۰ دلار تهیه کنید، برخلاف اکنون که برای تأمین هزینه‌ی تعطیلات زمستانی مجبور می‌شوید، وام بگیرید؛ هرچند صندلی‌های بالابرها کمی فرسوده هستند و یک‌سری کارمند سیگاری مسئولیت آن را برعهده دارند.

از دیگر جاذبه‌های لبنان می‌توان به نمایشگاه بین‌المللی اثر اسکار نیمایر در طرابلس اشاره کرد که نمونه‌ای عالی از چشم‌انداز نوین‌گرای آینده در اواسط قرن بیستم به‌شمار می‌رود و ناتمام‌ماندن آن تا به امروز، خود به‌وضوح نشان می‌دهد که چطور جنگ داخلی لبنان مانع از پیشرفت این کشور شده است. سازه‌ی بتنی بروتالیست (زبره‌کاری) این اثر اغلب به‌طور کامل خالی است، هرچند گاهی‌اوقات افرادی برای دویدن عصرگاهی به این محل می‌آیند. این نمایشگاه ۱۰ هزار هکتاری شامل سالن همایش، گنبد صوتی آزمایشی، هلی‌پد و رستورانی در بالای برج است.

صحنه موسیقی و هنر

لبنان

امروزه جشنواره‌های هنر و موسیقی، جاذبه‌ی اصلی گردشگری فصل تابستان لبنان هستند و بهترین زمان برای بازدید از آن محسوب می‌شود. در گذشته رویدادهایی مثل جشنواره‌ی Cedars اکثراً مردم محلی و شهروندان لبنانی خارج از کشور را جذب می‌کرد؛ اما اکنون برنامه‌های بزرگ‌تر، این جشنواره را به جاذبه‌ای مهم تبدیل کرده‌اند. می چیدایاک، وزیر امور توسعه‌ی اجرایی لبنان، می‌گوید:

از زمانی‌که شکیرا و آندریا بوچلی را به این جشنوارده دعوت کردیم، همه چیز تغییر کرده است. این دو نفر از خوانندگان مطرحی هستند که مردم سراسر دنیا برای دیدن آن‌ها حاضر به سفر می‌شوند.

بلیط‌های کنسرت آندریا بوچلی در کمتر از دو روز به‌فروش رسید و برگزارکننده‌ی این کنسرت مجبور شد برای سیاستمداران و چهره‌های سرشناسی که نتوانسته بودند بلیط بخرند،‌ به‌زحمت یک ردیف صندلی اضافی قرار دهد.

بیروت با همه‌ی زیبایی‌هایش، جاذبه‌های گردشگری زیادی در سطح جهانی ندارد؛ هرچند فضا و حس‌وحال شهر باعث می‌شود، گردشگران وقت بیشتری برای شام و نوشیدنی صرف کنند. مار مخایل (Mar Mikhaël)، منطقه‌ای مدرن است که زندگی شبانه همچنان در آن جریان دارد و رستوران‌هایی نظیر بارون (Baron) و ماریول (Maryool) با سرو غذاهای خوشمزه‌ی گیاهی، پذیرای قشرهای مختلف مردم از دیپلمات‌ها تا مددکاران هستند.

صحنه‌ی موزه‌ای لبنان نیز با افتتاح موزه‌ی میم در دانشگاه سن ژوزف در سال ۲۰۱۳ جان تازه‌ای گرفت. در این موزه،‌ شیشه‌های درخشان،‌ فلزات و سنگ‌های گرانبها و اشکال سنگی از سراسر دنیا با نورپردازی ملایم‌ درمعرض نمایش گذاشته‌ شده‌اند تا رنگ‌های خیره‌کننده‌ی نئون و شکل‌های ماورایی آن‌ها نشان‌داده شود، به‌طوری که بیننده تصور می‌کند آن‌ها در استودیوی چاپ سه‌بعدی طراحی شده‌اند و نه اینکه از دل خاک بیرون کشیده شده باشند. مجموعه‌ای از کارآفرین لبنانی، سلیم ادی در این موزه قرار دارد که یکی از مهم‌ترین مجموعه‌ سنگ‌های قیمتی و معدنی جهان به‌شمار می‌رود و باهنرمندی تمام به‌نمایش گذاشته‌شده است.

اگر به لبنان سفر می‌کنید، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی لبنان را نیز در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید اطلاعات لازم درباره هر جاذبه گردشگری را از جمله آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه، ساعات بازدید و... به‌دست آورده و سفر خود را بهتر برنامه‌ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه